Zitlessen: het resultaat so far

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Zitlessen: het resultaat so far

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 08:44

Omdat ik stiekem toch wel erg trots ben op het resultaat en het voor het eerst in 17 jaar paardrijden iemand is gelukt om mij rechter op te krijgen een topicje met het resultaat.
Naar aanleiding van een afstudeeropdracht van een bokker bij haar eindpresentatie wezen kijken. Hierbij werd in de presentatie zichtbaar gemaakt hoe je rechter op je paard kunt zitten. De inhoud van de workshop zal ik jullie verder besparen :D maar het was iig dusdanig boeiend dat ik de volgende dag de cesartherapeut heb gebeld die als prof de opdracht heeft begeleid en gevolgd.

Date geprikt en eerst thuis een lichamelijk onderzoek gehad. Het lichamelijk onderzoek houdt niks anders in dat je in je ondergoed bekeken word in je normale houding. En de bewegelijkheid van je lichaam wordt beoordeeld. Bij mij kwam het oa op het volgende neer. Van onder naar boven
- benen lijken ongelijk, maar zijn dit niet. Ik belast mijn linkerbeen meer en over strek mijn rechterknie.
- slappe onderste buikspieren en sterk ontwikkelde bovenste buikspieren
- enorme spierspanning boven op de heupkam
- bekkentype holle rug en ruimvoldoende bips
- scoliose links onder in de rug die ws ook door loopt in de nek
- Minder bewegelijk deel in de onderrug mede door de scoliose
- Hoge spierspanning in schouders en nek
- Kromme bovenrug
- Hoofd steekt naar voren ipv recht boven de romp
- bewegelijkheid in de schouders en rug in het algemeen is stijf

Zo nu iedereen weet wat er allemaal mis is :') gaan we verder met de plaatjes. Overigens ondanks de lange waslijst heb ik géén pijnklachten. Ik zit alleen zo krom als een hoepel :+
Na het lichamelijk onderzoek volgt er nog een onderzoek te paard hoe je houding daar normaal gesproken is. Nav het totale plaatje wordt er gestoeid om je te laten voelen wanneer je recht zit en hoe je dit zelf kan op zoeken. Let wel tijdens de lessen wordt er niet aan het rechtrichten van je paard gewerkt. Is simpel weg gewoon teveel als je én jezelf én het paard moet corrigeren. Tuurlijk zit je makkelijker als je paard rechtloopt, omgekeerd is het ook waar heb ik gemerkt. Je paard loopt ook prettiger als je zelf recht zit :D
Beetje kip-ei verhaal.

Tijd voor plaatjes had ik gezegd :+ tijd voor een rondje scheefzitten met suus :+

De scheve gewichtsverdeling. Ik zit graag op mijn linkerbil. Je kan het heel duidelijk zien door het "kortere" linkerbeen. Voor mij te corrigeren door even in de beugels te gaan en weer te gaan zitten. Als ik niet oplet verschuif ik direct bij het zitten in het zadel mijn linkerbil meer naar het midden van het zadel :+ (de rechterfoto heeft een correctere gewichtsverdeling)
Afbeelding Afbeelding

Voet zit niet ver genoeg in de beugel. Zo kom je met name bij het lichtrijden op je tenen te staan, daardoor trek je de kuit op, ga je klemmen met de knie en gaan je onderbenen een eigen leven leiden
Afbeelding Afbeelding

De rompschuif naar rechts. Komt voort uit het zitten op de linkerbil. Zodra ik het gewicht over 2 billen verdeel is de rompschuif ook wel
Afbeelding

Kuit dient direct contact te hebben met het paard. Knie en bovenbeen moeten los en ontspannen zijn.
Afbeelding

Oefenen met lichtrijden. Hand is niet vanwege de buikpijn, maar om mezelf er aan te herinneren dat ik mijn onderste buikpieren moet aanspannen en niet op mijn knieën en bovenbenen moet lichtrijden.
Afbeelding

De status na 6 intensieve lessen. Ik ben nog niet waar het wezen moet, maar het is al heel anders als dat het was

houding op sjaak voor en tot-lonnie-so-far. (een is galop en de ander stap, maar de houding in galop is wel kloppend aan mijn totale oude houding)
Afbeelding Afbeelding

En op bresco nu
Afbeelding

In draf een paar weken terug....
Afbeelding Afbeelding

En draf nu
Afbeelding Afbeelding

De punten waar nog aan gewerkt wordt.
- mijn hoofd mag nog rechter op de romp komen en de rugspieren terhoogte van het BH bandje mogen nog wat beter de rug rechthouden
- de onderrug mag nog iets minder hol, helemaal recht zal ik het nooit krijgen. Kunnen mijn bekken simpel weg niet.
- in draf moet het bovenlijf nog meer opgericht worden. Kwestie van mijn onderste buikspieren krachtiger maken
- houding van armen en handen moeten nog gecorrigeerd worden
- ik heb nog een draaiing in mijn bekken tijdens het lichtrijden. Hebben we van de week een begin mee gemaakt.
- het switchen naar verschillende paarden. Ik les er nu met 2.
- en alles wat mijn zit-verschrikking ( :P ) nog meer voor me in petto heeft :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:48

Fijn topic Suus.. daar kunnen we wat mee :D

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:51

Hey Suus, je hebt de afgelopen erg hard gewerkt en ben blij dat je nu al deze resultaten ziet! Super :D

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:51

Bij wie heb je dit gedaan als ik vragen mag? Wat geweldig zeg!

bloemetje100

Re: Zitlessen: het resultaat so far

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:07

zit vooruit gang in! :D

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:12

Super resultaten Suus :D

Bij mij over 3 weken Lonnie op bezoek, kan niet wachten :):) :):)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:55

Jeetje, wat lijkt me dat leerzaam :j Houding is nu erg netjes (en erg verbeterd van wat ik zo zie! :D) Blijf je nu nog met de zitlessen doorgaan?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:59

Leuk om te zien dat er voor iedereen nog hoop is :D
Het lijkt me wel moeilijk om het je zo eigen te maken dat het als vanzelfsprekend gaat worden
Maar dat zal vast een kwestie van tijd zijn
wel super dat je dit doet!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:03

Ga zeker nog door met de lessen. Het kan nog veel verder verbeterd worden. Die holling in de rug raak ik nooit helemaal kwijt. Hoort gewoon bij mijn type bekken.
Tot die tijd tot ik het helemaal zelfstandig kan en het ook zo goed in mijn systeem heb zitten dat ik mijn paard gewoon kan trainen terwijl ik zelf goed zit, blijf ik nog wel lessen.
Eenmaal eigen geworden zou ik het in overleg eens in de zoveel tijd aan willen houden.
Vooral om terug val te voorkomen en de puntjes op de i te blijven zetten. Al merk ik nu al dat ik mijn oude houding steeds moeilijker kan terugvinden. Dat hebben we van de week nog geprobeerd tijdens de les, maar dat lukt nog maar voor een klein deel :D

@ unamie: er is zeker voor heel veel mensen hoop :D
Het eigen maken is me 100% meegevallen. Ik heb en de mazzel dat het me ontzettend goed wordt uitgelegd en voorgedaan en dat ik het beter kan voelen als dat ik dacht.
Daarnaast wordt niet gekeken naar wat je niet kan, maar juist naar wat je wel kan. Plus dat je niet alleen bepaalde spieren traint, maar je ook leert hoe je ze moet gebruiken.
Het leuke daarvan is dat de oude spierspanning op bijv. nek en schouders als gevolg van de zitlessen begint af te nemen. Ik gebruik ze namelijk steeds minder. De juiste spiergroepen worden nu aan het werk gezet :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:06

zo....jij bent goed bezig zeg
je bent er misschien nog niet maar je hebt wel iig stappen in de goede richting gezet!

respect!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:11

Het is ook nog eens ontzettend leuk om te doen :j
Ik heb werkelijkwaar een pleurishekel aan therapie (sorry honnieponnielonnie Y;( ), maar de combinatie met het rijden maakt dat het gewoon hartstikke leuk is.
Daarnaast knappen beide paarden er enorm van op. Ik doe niks rijtechnisch aan ze tijdens de zitlessen. Ze lopen aan een lange teugel. Het touwtje is voor mij voor extra steun. Bresco de oudste zoek, zoals het hoort, zelf de nagevelijkheid op en sjaak gaat veel ruimer en gelijkmatiger lopen. Ik heb veel minder been en teugelhulp nodig.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:13

hihi, ik dacht al gelijk dat ik wist wie hier achter zat :)

ziet er goed uit hoor! super!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:38

Zoals ik al zei Suus, het ziet er echt goed uit!
Leuk dat je al zoveel vooruit gegaan bent! Maar je steekt er dan ook veel energie in.
Super hoor! :)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 15:42

Ik wilde nog net niet zeggen "kon er ook maar 1 zijn" maar jep die zit er achter :D :D

Ik heb me er wel een beetje in vastgebeten marloes. Ik ga voor recht erop ongeacht het paard :D

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:00

Wat een doorzettingsvermogen heb je zeg!
Wat voor cap heb jij eigelijk? Hij is onwijs leuk!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:13

Ik ben van het luie soort dus ik quote mezelf maar even:

Ir111 schreef:
JEZUS SUUS!

*valt van stoel*

Wat zit er je ENORM netjes op zeg!!! Respect! _/-\o_
Echt super! Wat een verschil! Wow!

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:43

wow, ik herken echt veel in jouw "vroegere" houding!
En wat een verbetering zeg :wow: :wow:
bij mij staat me hoofd ook in verhouding tot me rug meer naar voren en heb erg veel last van kromme schouders (dus die spieren bij het bh bandje moeten sterker) en ik rijdt ook heel erg op me knieën en bovenbenen (trouwens voor dit topic wist ik niet dat ik dat allemaal deed, maar nu ik het verhaal lees en de plaatjes zie valt alles op zijn plek!)
Het geeft me hoop dat er toch nog wat aan te doen valt! Het kan dus wel allemaal!
Ga zo door! Ziet er zeker goed uit!

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:46

Leuk topic, je ziet echt duidelijk verbetering. Super!

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:08

Wauw! Daar zit nog eens vooruitgang in! Goed van je dat je eraan begonnen bent en ermee door bent gegaan! En wij hebben er ook nog eens wat aan. :D
Ik vind het er echt netjes uit zien!
Maar een vraagje: vanwaar dat touw om zijn nek?
Of lees ik er weer eens overheen :o

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 22:45

_Sammie_ schreef:
Wat een doorzettingsvermogen heb je zeg!
Wat voor cap heb jij eigelijk? Hij is onwijs leuk!

Cap is een kavalkade airocool :D

ikduss schreef:
Maar een vraagje: vanwaar dat touw om zijn nek?
Of lees ik er weer eens overheen :o

Het touw zit er voor mij om me aan vast te houden. Met name leren lichtrijden is een kleine ramp :')
Het touw helpt me om balans te houden. Het kan ook aan de teugels, maar dan heeft peerdtie een kunstgebitje nodig := :D

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:45

Super zeg, wat een verschil!
Ik ben op het moment ook heel erg met mijn houding bezig en ga 30 augustus op de equisimulator met daarna een zitles. Ik ben erg benieuwd. Mijn probleem zit juist in mijn hypermobiele lendewervels.
Leuk zo'n topic als dit en ga zo door!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:49

Leuk om de vooruitgang te zien en moedig dat je de foto's durft te plaatsen :j

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:57

ziet er goed uit suus, wat voor therapie is dat precies en is er een website van, er valt aan mijn lijf nl ook nog wel het eea te sleutelen!!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:02

Wat leuk om dat zo te volgen Suus!!
Bijzonder dat je met zoveel klachten geen pijnklachten hebt :=

Mooi om te zien hoe je houding veranderd, laat je ons over een paar weken weer foto's zien??? :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 07:37

@pdd: leuk, waar ga je dat doen? :D

@arabesk: imo weinig moedigs aan. Ik denk dat het resultaat er mag wezen en dat het een meer waarde heeft om het verschil te laten zien :j

@ patries: Ik heb wel veel pijnklachten gehad in het verleden. Mijn spieren hebben zich alleen om de pijnklachten heen vast gezet ter compensatie. Nu ben ik zo aan die hoge spanning gewend dat het geen zeer doet. Grappige nu is doordat ik met het rijden bezig ben met rechterop te komen dat je in het dagelijks leven ook rechter op komt te staan. Nu krijg ik wel "klachten" als ik in mijn oude houding duik :+