3-jarige Kitty onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliefje

3-jarige Kitty onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 14:53

Jeep, dat lees je goed: 3 jaar :D Erg riskant hier op bokt, maar toch komen hier foto's van deze knappe merrie :Y)

Even toelichting over Kitty: Kitty is een D-pony van 3 jaar. Het is niet mijn eigen pony, maar een pony die ik voor iemand anders opleer als dank voor zijn goede zorg voor onze paarden. Op de foto's zit ik er voor de 5de keer op. Ze wordt nu 2x in de week gereden van telkens zo'n 20 minuten en ik ben ergens begin juli met haar begonnen. Midden september eindigt mijn vakantie, en dan gaat Kitty weer een jaar het land op, zodat ze volgende zomer terug opgepakt kan worden. (door iemand anders bij voorkeur) Met het rijden concentreren we ons op het voorwaartse en het op eigen benen lopen. Ik heb afwisselend contact en geen contact met haar mond. Waar dat hoofd blijft tijdens het lopen, kan me nu echt niks schelen... zolang ze maar op eigen benen loopt en mijn hand niet of weinig nodig heeft. Kitty is een heel eerlijke pony en ik ben eerlijk, maar consequent met haar.

Er zit nu een redelijk betrouwbare rem en stuur op, en die zijn nodig om naar het bos te gaan. Als de hitte hier een beetje over is, gaan we het wekelijks 2x rijden in de wei vervangen voor 1x rijden in de wei en 1x in het bos, wat m.i. enorm belangrijk is voor een jonge pony.
Kitty heeft overigens zomerexceem, wat op enkele foto's duidelijk zichtbaar is. Erg jammer van zo'n mooie pony, maar ik kan en mag er helaas niets aan doen, aangezien het niet mijn pony is.

en dan hier de foto's :)

Kitty's koppie
Afbeelding

rustig rond stappen
Afbeelding

meer ontspanning
Afbeelding

Afbeelding

contact opzoeken met mond
Afbeelding

drafje
Afbeelding

Afbeelding

halthouden en ze staat al in rust :)
Afbeelding

galopje, alle foto's zijn van de rechtergalop.. Linkerkant is zijn beste kant, maar daar helaas geen foto's van..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en we draven nog wat uit...
Afbeelding

Álle commentaar, opmerkingen, bedenkingen en tips zijn méér dan welkom!!!!!!!!

Bedankt voor het kijken :) :evaw:

Binckydenice

Re: 3-jarige Kitty onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:56

Ik vindt het er wel aardig uitzien, je eigen houding moet je af en toe goed om denken. Rechtop blijven zitten. Handen gelijk houden en je hebt twee kapstokjes op een aantal momenten....

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:08

Binckydenice schreef:
Ik vindt het er wel aardig uitzien, je eigen houding moet je af en toe goed om denken. Rechtop blijven zitten. Handen gelijk houden en je hebt twee kapstokjes op een aantal momenten....

Bedankt, mijn houding is inderdaad echt een groot aandachtspunt :o

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:00

Wat is het toch een knappe pony :+:

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:05

Ik vind het er keurig uitzien voor een vijfde keer. Pony lijkt lekker ontspannen en krijgt lekker de ruimte. Top!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:09

ziet er goed uit hoor
knappe pony :~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:11

Kijk zo hoort een jonge pony/paard nu te lopen. Lekker relaxed op eigen benen. Ga zo door!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:14

De leeftijd achterwege gelaten, vind ik het er echt super ontspannen uit zien!! Fijn om naar te kijken!
Maar zie ik nu goed op foto 1 dat t dier maneneczeem heeft?

Edit: Sorry, natuurlijk weer niet goed gelezen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:43

Ik ben het helemaal eens met Joolien. :j
Dit is i.m.o de meest perfecte manier om een paard in te rijden.
Erg jammer dat ze nu al zo'n last heeft van zomereczeem. :(:)

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 08:52

Heel erg bedankt allemaal... Ontspanning is echt wat we nastreven :) De zomereczeem is inderdaad echt verschrikkelijk jammer...

_Nicky_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:13

Ziet er supergoed uit hoor!
Echt jammer van de zomerexceem want het is echt
een knappe pony!

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:41

Kitty is toch een schatje! Ze doet het echt super zeg, het ziet er lekker ontspannen uit ;)!
Ze is best wel veranderd sinds de laatste keer dat ik haar gezien heb!

Xx

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:51

Het ziet er erg netjes uit. Lekker ontspannen, geen geruk in haar mond, lekker op eigen benen lopen. Ik zou zeggen, gewoon zo doorgaan!!!!!

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 12:13

En weer bedankt voor de reacties :)

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:19

ik vind het er ook leuk uitzien! leuk beestje!
als je echt goed dressuurmatig wilt gaan rijden zou ik wel de teugel ietsje korten nemen.. en niet dat je er dan aan gaat trekken. hij laat alleen zn hoofd op sommige foto´s iets te ver zakken! ik weet niet of dat de bedoeling was? hij moet iets verzameldiger (is dat een goed nederlands woord?:P) rijden.
maar als het gewoon voor de lol in de bak rijden is, is het toppie! wel fijn dat hij uit zichzelf al zo loopt met zijn hals!

verder .. leuk stel jullie 2;)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:22

zonde zeg, dat eczeem!
Je rijdt haar heel relaxed, fijn beeld, helemaal als je bedenkt wat voor foto's hier soms langs komen

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:26

ziet er goed uit!

HANSVAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:50

Heel mooi hoor!!
Het gaat echt super goed!!
Ik ben Femke ik zit op papa's profiel !!

Maar echt goed hoor!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:55

Ziet er leuk uit, mooie pony ook!
Je teugels mogen toch wel een behoorlijk stuk korter, ik snap dat je voorzichtig wilt zijn met een jonge pony en dat je hem niet strak wilt pakken. Maar op deze manier leer je hem weg te kruipen voor de druk, bovendien heb je helemaal niets te vertellen als hij schrikt en wegspringt.

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:55

Wat een pracht paardje :~.
Heel goed dat je der zo relaxt in rijdt. Je mag je
teugels wel een beetje korter pakken idd.
Maar het hoeft niet in 1 x. Doe gewoon elke
keer dat je er op zit de teugels een stukje korter
te pakken dan de vorige keer. Maar wel goed dat je der
eerst op haar eigen benen laat lopen. :Y)

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:40

wow die is kei mooi geworden ! :~
Zo zou ik er ook wel een willen hebben ! ( zou Jef haar niet verkopen :P )
Het ziet er egt mooi uit !
Waarom blijf je haar niet rijden (in plaats van in september te stoppen) ?
Wel jammer van haar zomer exeem !

x :wave:

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:55

ziet er heel goed uit, ontspannen en los. Geen overdreven gepull aan de teugels. Je doet het goed, hoor. Ik vind de laatste galopfoto vind ik echt prachtig. Wow, voor de vijfde keer maar!

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 11:33

Zo eindelijk weer eens tijd om te reageren! :D
Bedankt voor de reacties wederom! :) Ik kreeg een paar keer de vraag/opmerking waarom ik zo weinig contact opneem met haar. Er is wel degelijk contact, maar die uitte zich toen vooral met mijn benen. Met mijn buitenbeen begrensde ik haar, binnen hield ik haar actief. Wanneer ik niet duidelijk genoeg was, corrigeerde ik haar met mijn teugels. En bang dat ik er niks over te zeggen zou hebben als ze zou schrikken... Ik denk dat als een paard echt weg wil, je er zoieso niks over te zeggen hebt... Contact of geen contact :) Natuurlijk moet je niet bij elk jong paard op dezelfde manier werken, als ontspanning maar de basis is. Van Kitty weet ik dat ze al best zeker is onder het zadel, haar moeder bijvoorbeeld liet zich minder graag rijden en was dominant, daar zat ik veel alerter op. Ondertussen zijn de teugels korter met aan de buitenteugel licht contact en binnen is er contact indien nodig. Het belangrijkste van tijdens de beginweken zit er in: ze is voorwaarts, loopt voor een jong dier netjes op eigen benen en ze ontspant...

Waarom ik stop na september? Omdat Kitty nog maar 3 is en recht heeft op een jaartje rust... De basis zit erin, dus ze kan over een jaar weer lekker opgepakt worden. Of jef haar verkoopt? :+ Ik hoop van wel, onder mij heeft ze geen toekomst, ik ben te oud en te groot en heb weinig tijd voor nóg een paardje :D