Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eleandra

Berichten: 6614
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Venlo en Saint Lucia

Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 15:50

Met 14 jaar heb ik Agoy en Zaresca ingereden, nu ik 15 ben ben ik bezig met Barretta, een hengst die ook gedekt heeft. Ondertussen heb ik nog een aantal jonge paarden onder mijn hoede en anderen ingereden, maar die zijn verkocht of gewoon niet gefotografeerd. Zo, springt bokt nu bovenop me omdat je zo jong en zonder professionele begeleiding niet mag inrijden? Of blijf ik gespaard? :D
Ik zal het vanzelf merken vermoed ik.

Om te beginnen Mr. Womanizer, hij verleidt alleen meer meiden dan merries. Voor mij gewoon Smurf, het leuke is dat hij er ook nog naar luistert. :') Dit was de 2e keer dat ik eropzat en ook gelijk de keer dat het het minst ging. Vorige keer reed ik met een merrie in de bak en ging het ineens super, volgens mij wilde hij indruk maken!
Zijn bit is trouwens iets te klein, er is gisteren een nieuwe gekocht en hij snapte hier op de foto's natuurlijk nog de ballen van het sturen.

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

Bij deze foto ben ik wel erg trots op mijn houding. :j Volgens mij ging ik oorsmeer uit zijn oren wroeten ofzo?!
8. Afbeelding

Agoy, gigantisch moeilijke pony al zie je het er niet aan. Heel sensibel en moeilijk uit te zitten, maar beloont ook meteen alles wat je goed doet.
9. Afbeelding

10. Afbeelding

Alweer, wat ben ik aan het dóen?! Arme pony. :o
11. Afbeelding

Zaresca vorig jaar op de Appaloosadag in Bunschoten, toen 2/3 maanden onder het zadel.
12. Afbeelding

En Zora, mijn vaste Appie-verzorgpaardje :+: Hier met Dana (Apacheshadow) erop, die haar voor mijn neus wegjatte en geiten ging terroriseren.
13. Afbeelding

Een iets oudere foto met mij erop.
14. Afbeelding

Brand los zou ik zeg, ik ken mijn fouten en het zijn er méer dan genoeg, maar leren kan ik vast nog wel. Eigen commentaar? Sowieso handen rechtop, ellebogen buigen, achterover blijven zitten en ga zo maar door.

riviera2

Berichten: 614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:35

Eerste paardje vindt ik erg mooi! Wel lijkt je zadel daar op zijn schouder te drukken..
Gebruik je trouwens hetzelfde zadel op al die paarden/pony's?

iertje2valen

Berichten: 316
Geregistreerd: 14-03-07
Woonplaats: 't Harde

Re: Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:41

Ziet er goed uit, het zadel vind ik inderdaad erg naar voren liggen bij allemaal. Ook zie ik op de foto's dat je op geen enkele foto je benen op dezelfde plek of manier hebt liggen. Probeer hier wel heel erg aan te werken, want het is voor een jong paard alleen maar moeilijk om te begreipen wat jij bedoeld, als je je benen constant in een andere houding hebt.

Hinnikk
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-08-09

Re: Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:55

Ziet er lekker ontspannen uit.
De eerste laat je lekker op zijn eigen benen lopen :)

Eleandra

Berichten: 6614
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Venlo en Saint Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:17

@fenk
Klopt, het zadel ligt niet ideaal. Er worden zoveel paarden ingereden dat er vaak een beetje een zadeltekort is. Wanneer ze dan ingereden zijn krijgen ze een eigen, goedpassend zadel, dat zal binnekort wel gebeuren met Barretta. Toevallig dragen de eerste 2 hetzelfde zadel, het is eigenlijk het zadel van Agoy. :)
@iertje
Ook waar, mijn benen wiebelen vaak teveel bij de jonkies. Ze lopen natuurlijk nog niet helemaal in evenwicht, waardoor het voor mij moeilijker is, maar als mijn benen gaan zwabberen wordt het alleen erger. Vandaag heb ik Barretta weer gereden en erg gelet op een rustige beenhouding, hakken naar beneden, rechtop zitten en handen rechtop houden, het lukte best aardig.
@Hinnikk
Het op eigen benen laten lopen, doe ik altijd extra. :j Vooral aan het begin, zelf het evenwicht laten zoeken en voorkomen dat ze op de teugels gaan hangen voor dat extra beetje steun. En ook proberen ze gelijk op zit de dingen te leren.

Biebabeloeba
Berichten: 653
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: België

Re: Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:22

Normaal zou ik denken " ach getver, weer een pennymeisje dat op jonge leeftijd begint met "inrijden" ", maar heb al vaak foto's van je gezien (ibiza vooral) en ben echt superjaloers op je zit!
Je benen idd mss nog iets stiller, maar voor de rest weet ik het zelf ook niet hoor ;)

Eleandra

Berichten: 6614
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Venlo en Saint Lucia

Re: Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:40

Gelukkig, ik was al 'bang' voor een bokt met mestvorken omdat ik met 15 inrijd, en ook nog mijn 2e hengst. :') Iig heel erg bedankt voor het compliment (altijd erg leuk om te horen natuurlijk!) en ik werk hard aan mijn benen. Zeker nu ik deze foto's heb gezien en mijn fouten zelf kan bekijken.

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:10

Ik was nog geen 12 toen ik voor het eerst op mijn eigen hengst zat, dus daar zul je mij niet over horen. ;)
Wel is het fijn dat er iemand in de buurt is dat wanneer er iets gebeurd ingegrepen kan worden.

Ik vind het er opzich allemaal best netjes uitzien, lijkt alsof het heel relaxed gaat allemaal.

Aprils_joke

Berichten: 4241
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: denbosch

Re: Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:17

@eleandra
ja ik vind dat bokt ook wel erg vaak over de leeftijd heen dendert
ik ben zelf 17 en heb al een paar paarden ingereden
ik vind ook dat het ligt aan de ervaring
bijv heb je vanaf je 6e op manege paardjes rondgehobbeld of ben je altijd intensief bezig geweest met de sport daar zit een groot verschil in
verder vind ik het super knap van je hoor

muiske07
Berichten: 551
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Mater, België

Re: Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:28

Ik zie niet in waarom bokt je hiervoor moet neerknallen,
ik vind het juist tof dat er wat meer pit in je zit dan de meesten :P

Allesinds niet ophouden met datgene wat je doet!

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:52

Ziet er netjes uit, enige aanmerking heb ik dat je beter je vestje niet om je middel kan knopen als je op een jong dier zit, als die losraakt en hij begint op de kont te wapperen heb je de poppen aan het dansen ;)

powerzoe

Berichten: 735
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:31

jij zit ook niet helemaal lekker in dat zadel. Lijkt te klein

_Lonneke

Berichten: 1494
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: limburg/venlo

Re: Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:33

heeej.
ik vond het er leuk en ontspannen uitzien!
en je laat hem zo te zien ook fijn op z'n eige benen lopen :)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:12

Inrijden heeft m.i. niet zoveel met leeftijd te maken, als wel met INZICHT. Aanvoelen wat een pony / paard aankan (conditioneel en emotioneel), wanneer een pony iets niet snapt, hoe je het hem kunt duidelijk maken, hoe je hem vertrouwen kan geven, en hoe je hem kan overtuigen.
Ik ken genoeg Z-amazones die je echt geen paard moet laten inrijden.

Ik vind je lekker ontspannen bezig, met een hoop lol in je werk; je zou zo op mijn pony mogen stappen :P .
Kleine puntjes: je speelt vast ook piano ( ;) ) en je schouders mogen wat meer naar achteren voor een mooiere houding. Dat je benen dan zus dan zo liggen vind ik geen probleem. Geeft iig aan dat je geen vastgeroeste houding hebt en dat er nog wat verbetering mogelijk is.

Wel zou ik, als de pony eenmaal op 2 handen stap draf en galop vertoont, af en toe een lesje nemen van een goede instructrice / -teur (dus een ervaren en / of gediplomeerde) ter controle. Het is nooit verkeerd om een buitenstaander te laten meedenken.

Anoniem

Re: Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:17

Je rijd in elk geval lekker ontspannen :j
Als het kan zou ik wel met een ander zadel rijden, niet alleen voor de paarden die je rijd, maar ook voor jezelf.
Het zadel waar je op het eerste aantal foto's mee rijd is écht te klein voor je, en daardoor wordt het extra moeilijk om goed te zitten. Je hoort een vlakke hand achter je kont op de lepel van het zadel te kunnen leggen, bij foto 5 bijvoorbeeld zie je dat dat bij jou met dit zadel echt niet kan, ook bij andere foto's valt dat me op.

Anoniem

Re: Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:49

Idd leeftijd maakt niets uit, iemand van 15 die alleen op een manege heeft gezeten vind ik nogal wat anders als bijvoorbeeld jou.. Zelf toen ik 13 was was ik mn eigen pony aan het zadelmak maken..

Ik vind het er wel fijn uit zien. Eindelijk die 1x niet op het plaatje rijdt maar eerst let op dingen zoals op de eigen benen lopen. De rest komt vanzelf wel! En ze lijken bij jou lekker voorwaarts. Goed hoor!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Neppe appies inrijden, o.a. dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:56

De pasvorm van het zadel is juist bij een jong paard essentieel. Als een niet goed passend zadel wordt gebruikt krijg je blessures, paard gaat het rijden met pijn verbinden, en dan ben je verder van huis.

Aprils_joke

Berichten: 4241
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: denbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:10

alleen vraag ik me nog een ding af
en ik weet het ik ben een zeurpiet :)
maar ben je niet bang dat hij met z,n hoeven op die pionnetjes stapt
kunnen gek genoeg ook de meest vreemde ongelukken mee gebewuren
die zou ik wel even uit de bak halen als ik jou was

Eleandra

Berichten: 6614
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Venlo en Saint Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 21:42

Sorry voor mijn erg late antwoord, maar ik zit op Ibiza en heb hier weinig kans om aan de computer te gaan.

@wopkelover
Voor mij gaan beide opties niet op, ik heb niet vanaf mijn 6e op manege pony´s rondgehobbeld, maar heb ook nooit in de sport gezeten. Bij mij was het verschil dat ik het als 6-jarige leerde op een grote, licht getraumatiseerde, temperamentvolle Spaanse hengst. :+ En wel meteen op buitenrit.
@muiske
Bokt is al over veel gevallen wat ik zoal doe, dus ik vind het heel positief hoe hier op gereageerd wordt. Puur vriendelijk, opbouwend commentaar. En voor de rest, dankje! :D
@CK88
Dat is een manier op het te bekijken, mijn manier is om ze gewoon meteen eraan te laten wennen. Ik ontwijk geen gevaarlijke situaties, ik ben ze voor, zoek ze op zou je zelfs kunnen zeggen, zodat ik er niet mee overdonderd wordt wanneer ik onvoorbereid ben. Ik doe ook altijd een beetje aan grondwerk, zeiltjes, geblinddoekt rond laten lopen, dingen over het hoofd, op de kont. Dan maakt ze een vestje ook niet meer uit. :)
@gem
Allereerst, ik ben het met je eens. Ten tweede, ik ben vereerd door je compliment. :D Ik weet niet of je iemand bent die iedereen op haar pony laat, maar hoe dan ook hoor ik graag dat je mij erop zou laten. Ten derde.... mijn muzikaliteit heb ik helaas alleen op het paard, ik ben waardeloos met muziekinstrumenten, zélfs de piano _O-
Ik heb bijna iedere zaterdag overigens les van een ervaren ruiter, meestal zijn we dan met zijn drieeën, dus geen prive-les, maar ook zeker geen manege-hobbel-les.
@Blijheid (wat een vrolijke naam!)
Nu jij (oa) het zegt, zie ik het ook. Ik weet niet of er een zadel-wissel mogelijk is voor Agoy (de kleine vos), maar zeker voor de bruine hengst denk ik dat er wel wat anders te vinden is.
@Marloes
Dankje! Bij Barretta ben ik bezig hem scherp aan de hulpen te krijgen en een constant tempo te houden. Hij is een redelijk lui paard van zichzelf (met temperament-uitspattingen tussendoor), maar is inmiddels lekker voorwaarts geworden. Verbetering is nog wel mogelijk natuurlijk, we zijn pas net bezig.
Agoy daarentegen is iets te voorwaarts, ik heb hem zadelmak gemaakt, iemand anders heeft hem ingereden en daarna ben ik gaan doorrijden. Toen ik voor het eerst weer opstapte was er niks met hem te beginnen, het was alleen maar galop, galop, galop. Lag niet aan de ´inrijd-meid´trouwens, hij is gewoon giga-sensibel van zichzelf en ik moest omschakelen. Het verhaal extreem ingekort is dat ik hem zover heb dat hij aan de lange teugel met de neus over de grond gaat in draf, maar als ik een verkeerde beweging maak (lees: ik geef een foute hulp, hij snapt me neit meer en raakt in paniek) weer in een wilde galop rondsjeesd. Zacht uitgedrukt een uitdaging, en iig een pony die me heel veel leert. :j Medisch is er overigens waarschijnlijk niks aan de hand, dit is niet gecontroleerd, maar de ´hele bloedlijn´ (stelt niet veel voor) zijn hyperactivo´s.
@Cassidy
Ben ik het ook mee eens, helaas heb je met bijna 80 (dit is wel veulens en mini´s inbegrepen) paarden vaak een tekort aan zadels. Ik zal iig mijn best doen om iets passends te vinden. En ja, ik probeer het echt! :+
@wopkelover
Een zeurpiet vind ik je niet en vragen mag natuurlijk altijd! De pionnen heb ik niet zonder reden laten liggen en er liggen buiten het beeld ook nog balken. Misschien is het niet dé manier, maar ik ´dwing´ Barretta op die manier om op zijn benen te blijven letten, ipv op de merries: Gaat hij hinnekend met zijn wielie denken, dan struikelt hij, blijft hij gefocust, gebeurt er niks. En dat heeft tot nu toe erg goed gewerkt. :)

Zo, een nogal lange post, ik hoop dat jullie het niet erg vinden.