3-Jarige BB onder het zadel.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IkenVin
Berichten: 167
Geregistreerd: 30-09-06
Woonplaats: Wijchen

3-Jarige BB onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 16:28

Hallo,

Vandaag heb ik voor de 2de keer los gereden met een jonge pony die ik voor iemand aan het inrijden ben.
Het is een 3-jarige kruising.
Moeder is een FriesxKwpn
Vader is een Haflinger
En daar komt deze schattige bruine pony uitvoort.
Ze deed het superbraaf zo voor de 2de keer. Heb eerst nog even gelongeerd met zadel erop en even met zadel erop aan de longeerlijn.
En toen dat allemaal weer goed ging gingen we los. We hebben gestapt en gedraafd allebei de kanten op.

Op advies van instructrice heb ik een bijzetteugel eraan zodat ik me kan richten op het lekker voorwaarts rijden zonder dat ik aan haar hoofd hoef te zitten. We zijn nu alleen aan het voelen in haar mondje en we proberen nu het sturen een beetje op te pakken vooral lange lijnen nu nog en we rijden helemaal niet lang het is toch wel vermoeiend voor een jonge pony.

Eerst een filmpje van het longeren van een paar dagen geleden.



Hier de foto's
1. Eerst even longeren
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Ook nog even stappen
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken.

Tips zijn welkom maar houd het aardig.

Groetjes

P.s. Foto's staat een beetje door elkaar zie ik nu.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: 3-Jarige BB onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:34

He een halflinger!
Ik snap die bijzetteugel met rijden niet echt, maar goed, dat moet ieder voor zich weten!

Leuke pony, heb je ons halflingertopic al gezien?

IkenVin
Berichten: 167
Geregistreerd: 30-09-06
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 16:39

Def schreef:
He een halflinger!
Ik snap die bijzetteugel met rijden niet echt, maar goed, dat moet ieder voor zich weten!

Leuke pony, heb je ons halflingertopic al gezien?

Ik kan het wel even uitleggen. Ik vind dat een jonge pony ontspannen ingereden moet worden geen geruk en getrek maar ik wil ook niet dat hij met weggedrukte rug weg loopt maar omdat hij natuurlijk nog niks snapt van teugelhulpen lossen we het even zo op (de eerste paar keer) en daarna gaat hij ook gelijk eraf maar nu kan hij gewoon lekker doorlopen naar voren. En zoals je kunt zien loopt die ook lekker ontspannen geen verzet in de bijzet.

Maar dat topic heb ik nog niet gezien ik ga zoeken.

deniece

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-08-07

Re: 3-Jarige BB onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:12

Leuke pony en zo te zien is hij écht heel erg braaf! Lucky you ;)

Ziet er ontspannen uit, alhoewel dat voor een deel door de bijzetteugel komt denk ik. Maar zo te lezen was dat ook je intentie dus dat is dan gelukt ;) ik zou er alleen niet te lang mee door rijden of dan de laatste 5 min even zonder.

Verder ziet het er keurig vriendelijk uit :) Je kan al erg snel los ronddraven!

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: 3-Jarige BB onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:15

Sorry, vind dat je hem erg vasthoud. Ik zou de bijzetteugel eraf halen en alleen maar voorwaarts laten lopen. Ook al loopt hij dan met weggedrukte rug, hij is jong en moet nog veel leren. Zo'n bijzetteugel gaat er niet bij helpen dat hij z'n rug gaat gebruiken, want dat doet hij nu ook niet..
Leuke pony, maar ik zou persoonlijk er dus 'alles' afhalen (lees: druk, bijzetteugel)

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:15

Je had ons al gevonden zag ik :D

IkenVin
Berichten: 167
Geregistreerd: 30-09-06
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 17:27

deniece schreef:
Leuke pony en zo te zien is hij écht heel erg braaf! Lucky you ;)

Ziet er ontspannen uit, alhoewel dat voor een deel door de bijzetteugel komt denk ik. Maar zo te lezen was dat ook je intentie dus dat is dan gelukt ;) ik zou er alleen niet te lang mee door rijden of dan de laatste 5 min even zonder.

Verder ziet het er keurig vriendelijk uit :) Je kan al erg snel los ronddraven!

Ja ik wil misschien nog 2/3 keer mee rijden en dan lekker eraf! Hoop dat die dan net zo lekker ontspannen blijft lopen.

Bedankt voor jullie reactie.

Tmara

Berichten: 939
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:30

Knappe paanie !
zou persoonlijk die bijzet eraf halen leer 'm eerst lekker van achter te lopen voordat je aan de voorkant gaat prutsen, en beugels een gaatje korter doen, tenzij je zelf zo fijn rijd natuurlijk ;)

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:31

IkenVin schreef:
Def schreef:
He een halflinger!
Ik snap die bijzetteugel met rijden niet echt, maar goed, dat moet ieder voor zich weten!

Leuke pony, heb je ons halflingertopic al gezien?

Ik kan het wel even uitleggen. Ik vind dat een jonge pony ontspannen ingereden moet worden geen geruk en getrek maar ik wil ook niet dat hij met weggedrukte rug weg loopt maar omdat hij natuurlijk nog niks snapt van teugelhulpen lossen we het even zo op (de eerste paar keer) en daarna gaat hij ook gelijk eraf maar nu kan hij gewoon lekker doorlopen naar voren. En zoals je kunt zien loopt die ook lekker ontspannen geen verzet in de bijzet.

Maar dat topic heb ik nog niet gezien ik ga zoeken.

ik rij ontzettend veel paarden in,
maar heb nog nooit een paard met een bijzet ingereden,
paard zoekt de ontspanning zelf wel daar heeft die een bijzet niet voor nodig,
maargoed moet jezelf weten,
leuke kruising mooie pony is het.
succes met het inrijden verder.

Pr_BillyBoy

Berichten: 2343
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:31

wat ziet het er goed uit zeg !
zeer leuke pony hele leuke geslaagde kruising vind ik het zeg !
ik hoop dat hij zo lekker ontspannen blijft rijden ook zonder die bijzet teugel .
erg veel succes ermee !

IkenVin
Berichten: 167
Geregistreerd: 30-09-06
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 17:34

Even over de bijzet.
Ik heb het op advies gedaan en jullie mening is nu duidelijk maar ik heb het dus echt niet per ongelijk gedaan of ondoordacht. Ook op advies van iemand die al heel veel paarden ingereden heeft dus graag deze mening in zijn waarde laten.
Als iemand nog tips heeft verder zijn natuurlijk wel welkom en bedankt voor de reacties. :)

lexnandor
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Wijchen

Re: 3-Jarige BB onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:53

Leuke pony en het geheel ziet er lekker ontspannen uit.
Goed zo ga zo door!!!

Marriiel_
Berichten: 358
Geregistreerd: 04-06-06

Re: 3-Jarige BB onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:44

Je zegt dat je het op advies hebt gedaan, maar bedenk dan ook even dat niet ieder advies dan iemand geeft de juiste is. Met een bijzetteugel rijden is ten eerste gevaarlijk, stel dat het paard in paniek raakt, kan het nergens heen, met het risico dat hij achterover klapt. Wat jij wil, is ontspanning afdwingen, maar ontspanning valt niet af te dwingen. Dus ik zou de bijzetteugels er snel afgooien, lekker vooruit rijden en rustig naar de ontspanning toe rijden. En natuurlijk niet te vergeten goede instructie om je hier bij te helpen. Het is een leuk beestje! Dus denk even goed na over het advies dat mensen geven hier, dat is echt niet voor niets!

00peetje00
Berichten: 2326
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:48

Marriiel_ schreef:
Je zegt dat je het op advies hebt gedaan, maar bedenk dan ook even dat niet ieder advies dan iemand geeft de juiste is. Met een bijzetteugel rijden is ten eerste gevaarlijk, stel dat het paard in paniek raakt, kan het nergens heen, met het risico dat hij achterover klapt. Wat jij wil, is ontspanning afdwingen, maar ontspanning valt niet af te dwingen. Dus ik zou de bijzetteugels er snel afgooien, lekker vooruit rijden en rustig naar de ontspanning toe rijden. En natuurlijk niet te vergeten goede instructie om je hier bij te helpen. Het is een leuk beestje! Dus denk even goed na over het advies dat mensen geven hier, dat is echt niet voor niets!

hier ga ik in mee. wel een leuke pony zeg! :9

_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:19

wat een mooi beestje heb je zeg!
je zit is ook wel fijn,maar wat ik dus absoluut niet
fijn vind is die halstertouwen en bijzettroep....en al
helemaal niet met zo'n jong beestje.

Ik weeet niet of je DRESSUUR ONDER VUUR het boek wel
eens hebt gelezen? het is een leerzaam boek waar je
dus precies kunt zien hoe je een paard (goed) kunt
opleiden tot misschien wel een goed sportpaardje... :9
Afbeelding
over die halstertouwen etc.
een paard hoeft echt niet absoluut gelijk aan de teugel te lopen.
Je hoort ergens het woord en je ziet paarden aan de teugel lopen en je denkt,
die van mij moet dat ook! Maar zo werkt dat niet, je moet je paard goed leren lopen
op 4 benen en hem langzamerhand met veel ontspanning nagefelijk kunnen rijden,
dat doe je met beleid, een goede zit(wat je zo te zien hebt) en veel geduld en
possitieve inzet. Een paard is een wezen, geen vervoermiddel :Y)
als dat gedaan is kun je hem langzamerhand leren om hem aan de teugel te laten lopen.
Maar dat doe je niet met touwen en dingen, maar met je rijkunst. :z
(ik rijd zelf ook een 3 jarige haf, die er ook aardig wat van kan(kwa ondeugd), maar ondertussen is hij
zo ontspannen mogelijk onder het zadel en heeft er veel plezier in. Hij begint nu al vanzelf
na te geven en verzamelen.zonder halstertouwen :9 )

ik weet het het is ITP,
maar ik zeg toch maar even dat je beter zonder halstertouwen kunt rijden, je paard krijgt
hier alleen maar stres van. ;)
ik zeg niet dat het moet, het is natuurlijk jouw keus, maar je zult er misschien later spijt van krijgen..

veel succes met je super mooie pony... :D

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:42

Fijn dat het inrijden zo lekker relaxed gaat. De tip van je instructrice was een super manier om er voor vanaf te blijven en de pony toch meteen al te leren aan elkaar te blijven; ze reageert er prima op (zoals je met longeren al had gezien) dus zo is het een keurig hulpmiddel.

Fijn dat je een zo ervaren instructrice hierbij hebt, die al heel veel paarden en ponys heeft ingereden en die je tenminste adviezen geeft waar je wat aan hebt!!!

Anoniem

Re: 3-Jarige BB onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:55

vind t een mooi beestje, maar om hem met 3 jarige leeftijd al naar onder te dwingen met hulpteugels vind ik not done ( ik vind hulpteugels sowieso not done :+ ). Leer die pony eerst is ff lekker op eigen benen lopen en lekker zelf de ontspanning op te zoeken.
Hij valt hier en daar nog op de voorhand en op deze manier rijd je hem dus in dr krul ( beter gezegt dwing je hem in de krul )
Hulpteugel eraf en lekker voorwaarts rijden ( met lekker lang teugeltje ) is lekker op eigen benen laten lopen dat is voor een 3 jarige die net onder t zadel is echt wel genoeg ;)

Tobila

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:22

Ontzettend leuke pony, zeg!
Ik ben ook mijn 3 jarige aan het inrijden op dit moment en heb daarbij 3 keer in de week hulp van een goede instructrice, die al ontzettend veel paarden zadelmak heeft gemaakt.
Dat van de bijzetteugels begrijp ik wel. Het is een manier om ze aan de "druk" van de teugels te laten wennen. Als je dit 2 of 3 keer doet kan dat echt geen kwaad, hoor ;) Je hebt ze ook niet erg strak staan bijvoorbeeld

Ik longeer mijn paard af en toe met bijzet en merk daar veel van "in de positieve zin" met rijden.

Heel veel succes en als je vertrouwen hebt in je instructrice, zou ik in elk geval gewoon doen wat zij adviseert.
Er zijn ontelbare manieren om iets voor elkaar te krijgen en geen enkele manier is 100 % perfect, toch :D ?

vilouma

Berichten: 1017
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:42

leuke poown! ik zou eerder zeggen fries × haf oid :)

over de bijzet zeg ik niks is al genoeg over gezegt.

probeer wel zelf rechtop te blijven zitten,vooral bij jonkies is dat belangrijk ,die vertrouwen al snel op jou zit omdat ze met rijden zelf nog zo onzeker zijn ;)

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: 3-Jarige BB onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:54

Bijzet eraf i.v.m. niet op eigen benen gaan lopen. Je reden vind ik niet passen bij het inrijden van een pony, je kunt namelijk ook zonder geruk en gepluk je pony terugrijden. ;)

Wel een leuke pony.

Marriiel_
Berichten: 358
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:28

Zoo sommige mensen hier hebben er wel veel verstand van zeg... :=

>;)

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: 3-Jarige BB onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:42

Hoezo dat? Er zullen er vast nog wel meer komen die het niet met de bijzet eens zijn bij een pony die je aan het beleren bent. ;)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:46

Volgens de richtlijnen van RIJ-ITP is het JUIST NIET de bedoeling om hier zoveel en herhaald commentaar op de gekozen methode te leveren; daarvoor is HAW wel bedoeld en juist daarom heeft TS gekozen voor RIJ-ITP!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:37

fabienne schreef:
Volgens de richtlijnen van RIJ-ITP is het JUIST NIET de bedoeling om hier zoveel en herhaald commentaar op de gekozen methode te leveren; daarvoor is HAW wel bedoeld en juist daarom heeft TS gekozen voor RIJ-ITP!


maar het mag wel, alleen vraagt ts er niet specifiek om :) zodra e een foto plaats kan je commentaar verwachten.

_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:08

het is misschien ITP,
maar dit is gewoon een mening(of een feit) van anderen
We vertellen de TS dat het niet verstandig is je paard aan
de hulpteugels te zetten als hij zij nog maar net onder het zadel
is bereden, wat ze vervolgens doet is de TS eigen keus.
Je wil het beste en gunt dat andere dieren en eigenaren, waarom
zou je je dan stil houden?