Uckfield traint haar karate kick

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Uckfield traint haar karate kick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 00:26


_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Uckfield traint haar karate kick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:28

Hahahahahaha geweldig al die bokken :')
Gelukkig kan die ook nog normaal doen :D Mooie foto's!! En hartstikke leuk paard !

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:32

Jeetje mina, waarom komt dat dier zo verschrikkelijk in verzet? :oo
Tijdens je dressuurfoto`s is het ook één en al spanning, gezien de uitdrukking van het hoofd en de staart. Bij het springen verandert haar hele houdig, dat vindt ze duidelijk veel leuker :)

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Uckfield traint haar karate kick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:36

Vanaf het filmpje te zien vind ik haar niet zuiver lopen in galop, ze is ook behoorlijk in verzet, zowel met het omspringen als rechtdoorgaande galop. Dit is niet zo maar stoutigheid zo te zien.

anouuk1994

Berichten: 303
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:38

zo haha er zitten wel een paar gemene tussen zeg! :=
En dat filmpje haha, ze geeft een bok en galoppeerd gewoon precies hetzelfde verder
en jij zit er zelf ook gewoon op van oh gaan we weer :P ik zou echt gaan lachen hahah.
maar voorderest zijn de andere foto's wel erg mooi,
& het paard zelf ook!
Laatst bijgewerkt door anouuk1994 op 27-07-09 00:45, in het totaal 2 keer bewerkt

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:42

Hmm Ik vraag me heel erg af of dit alleen maar stout zijn is al dat bokken. Ze lijkt nogal vast te zitten in de rug als ik het zo zie. Verder vraag ik me ook heeeeel erg af waarom jij als je paard zoveel spanning in zijn lijf heeft (orenspel, véél te onrustige staart, vastgezette rug) continu wissels blijft springen? zo is het ook geen wonder dat ze in verzet komt en blijft komen. Ga éérst eens terug naar de ontspanning voor je met wissels begint, een oefening die bij veel paarden -en duidelijk ook bij jouw paard- veel spanning met zich mee brengt. éérst ontspanning dan kan je zoiets gaan proberen, en als je voelt dat je paard dan weer spanning op gaat bouwen ga je weer terug naar de ontspanning voor je weer een stap verder gaat.

niet maar wissel op wissel blijven springen totdat er hopelijk een keer een gelukstreffer tussen zit waarbij hij/zij niet in verzet komt.


Zorg dat het voor je paard ook leuk wordt, is en blijft.

anouuk1994

Berichten: 303
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:44

ik zat ook al eraan te denken of er niks is met die rug,
maar je ziet er niet echt iets vreemds aan ofzo (moeilijk lopen)
alleen dat bokken..

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Uckfield traint haar karate kick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:55

Bokken is een uiting van pijn of iets moeilijk vinden, ik vind dat geen protest, fout ligt ook bij de ruiter.
En helemaal als je telkens weer doorgaat met iets wat voor het paard niet fijn is.
Dan is het niet het paard heeft er geen zin in, nee het paard vind het gewoon ontzettend moeilijk.
Ik ga dus ook helemaal mee met DL__.
Ik vind ook dat je meer van achteren naar voren mag rijden: zit wel een krul in, maar het paard zie ik alelen op de voorhand lopen, mag dus veel meer die achterhand gaan gebruiken zonder dat die krul er direct in moet.
Misschien is het ook verstandig om te gaan rechtrichten, dan zal die wissel misschien ook wel makkelijker gaan.

Verder mag er aan je houding ook gesleuteld worden, je zit in stoelzit, en je schouders hangen af en je leunt achterover.
Met het achterover leunen zit je je paard in de weg, ga dus rechtop of ietsjes naar voren hellend zitten, schouders rechtop, en benen meer naar achteren.

Springen ziet er goed uit, mag wat meer meegeven zodat hij zich wat ronder kan maken in de sprong.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 01:08

vind hier helemaal niets aan. Heb je filmpje niet eens afgekeken.
Wat een ongelukkig paard.
Ben er niet bij geweest dus kan niet zeggen of hij pijn heeft of alleen niet wil maar in beide gevallen vind ik het alleen maar zielig.
Mijn enige doel is paard (en mezelf) gelukkig maken. Dit is GEEN gelukkig paard!!!
Snap niet dat je dit zo lollig vind dat je het post...

M_EL_ISSA

Berichten: 2176
Geregistreerd: 26-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 01:10

Uckfield is een erg leuk paardje hoor.
Ik vind het rijden er alleen erg saai uitzien, 4 minuten lang is het alleen maar galop in een achtje met wissels in het midden.
Zou voor de verandering voor hem, een wissel tussen het rijden doen, en niet 4 minuten lang 1 oefening..

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 01:12

als ik als paardzijnde zo had moeten lopen had je van mij ook een paar fikse opgooiers gehad

er mag best eens wat meer ruimte van voren
en je ziet duidelijk verschil in wat het paard wel leuk vind

heb je het dier al eens laten nakijken of knelpunten in het lichaam
dat bokken is niet bepaald lollig eerlijk gezegd

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 01:13

Uhm.. Je paard zit waarschijnlijk gewoon hartstikke vast.
Hij gaat wss bokken/schoppen om z'n achterhand te wisselen. Hij zit mss zo vast dat hij z'n rug daar niet genoeg voor kan bollen om eerst van achter naar voren te springen.. Pas als je hem wat harder laat gaan en wat losser laat van voor zie je dat hij 'makkelijker' begint te wisselen.
Ook zit er erg veel spanning in je rijden. Ik zou hem eerst vw-nw laten lopen en je spoortjes afdoen. Je paard lijkt het erg storend te vinden (zwiepende staart)
Erg mooi paard, maar volgens mij moet hij 'even geholpen worden'. (lees: door een fysio of osteophaat nagekeken worden)
Laatst bijgewerkt door TiaraBungy op 27-07-09 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 01:15

Jeempie na 1.35 ben ik gestopt met kijken.
Eerlijk waar ik vraag me af waarom maak je so veel wissels achter elkaar, je moet toch haast ook self wel doorhebben dat er iets niet lekker sit?
Als een paard so reageert op een wissel sou er bij mij toch echt een belletje gaan rinkelen dat het dier niet lekker in de rug is en het niet verstandig is om maar door te blijven springen.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Uckfield traint haar karate kick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 01:45

Waarom blíjf je maar doorgaan met wissels achter elkaar?
1 of 2 is genoeg en ga dan wat anders doen.
Mijn paard bokt (meer een huppeltje om de achterbenen mee te krijgen)ook wel eens bij de wissel omdat hij het moeilijk vind (de ene keer wel de andere keer niet) maar ik blijf er niet mee doorgaan.

Kijk je zadel en paard eens goed na en laat het ook door een deskundig oog nakijken, want dit zijn ook geen bokken van, ik vind het moeilijk,maar echte protestbokken.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 01:52

Het bokken wat ze vandaag deed was op mijn been, niet omdat ze het moeilijk vind. Elke keer als ik mijn been met wisselen aanlegde begon ze. Dan accepteert ze mijn been gewoon niet. De ene keer moet ik haar hier om aanpakken, de andere keer kan ik het beter negeren en als het goed gaat belonen.
Ik heb juist ook geleerd dat ik juist niet moet stoppen. Het ligt er natuurlijk wel aan wat er precies is, maar als ze zo doet zoals op het filmpje dat ik dan door moet gaan tot het wel goed gaat en dan wat anders moet gaan doen. Als ze het gewoon goed doet rij ik dan ook lang niet zo veel wissels.
Het bokken wat ze doet als ze echt pijn heeft, écht 'goed' vast zit is ook heel anders dan dit gebok. Dan loopt ze vervolgens ook zeker niet weer zo verder, en het voelt ook heel anders. Ook bokt ze dan een stuk gemener dan deze bokken.

Nu bedoel ik niet dat ze lichamelijk helemaal in orde is. Want dat is niet zo. Ze heeft wel last van haar lichaam, ze zit snel vast en kan niet meer goed kan ontspannen. (Word behandeld als dit nodig is!)
Dit is vooral vooraan in haar lijf. Hals, schouders, begin rug/schoft, en vooraan/net voor de overgang van rug naar kont.
Sinds gisteren heeft ze hier weer meer last van. Zo vind ik ook dat ze bij de gewone foto's onderaan een andere uitstraling heeft dan bij de foto's van het rijden. (Bijv. anders uit haar ogen kijken)

Juist van de wissels word ze meestal losser. Het helpt bij haar heel erg om op het begin te galoperen en te gaan wisselen, juist daardoor gaat ze zich normaal losser laten.
Maar dan moet ik ook wel blijven rijden, en dat vergat ik vandaag een beetje.. Waardoor op het begin van het filmpje de galop bijv. ook niet echt galop is, maar meer zo'n huppelgangetje. Ik ga zelf dan te terughoudend rijden waardoor het er niet beter op word.
Dan moet ik veel meer van achteren gaan rijden. En direct meer ruimte gaan geven van voren. Niet dat ik haar vast moet houden, dat zeker niet. Als ik haar alleen van voren meer ruimte zou geven zal ze alleen nog maar meer op de voorhand gaan vallen.

Uums: Springen vind ze idd duidelijk leuker. Ik spring ook vaak met haar (vaak maar niet veel). Alleen dan wel lager als dit, wat kruisjes gewoon om wat rond te rijden zodat het normaal voor haar word.
Dat ik achterover zit komt doordat ik de afgelopen tijd snel te ver naar voren zat. Toen ben ik hier op gaan letten maar nu hang ik dus te ver naar achteren :+

TiaraBungy; Die zwiepende staart heeft ze ook zonder sporen. Het wisselen kan ze ook makkelijk, 2 dagen geleden en een tijd daarvoor bokte ze hier geen enkele keer bij. Ook bij de rest van het rijden bijna niet.

Nog een foto van vandaag meer richting vw/nw http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... 1248651989

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 02:23

Wat ik zie in het filmpje is een paard wat niet bokt naar je been, maar dat weet dat de wissel haar een pijnscheutje net achter het zadel bezorgen, je geeft je hulpen zo netjes dat ze echt niet reageert op je been. Ze galoppeert met haar achterhand iets omhoog, wat betekent dat ze zich daar vasthoudt, zoals je zelf ook al aangeeft. Je rijdt haar supernetjes en complimenten voor dat je haar niet op haar lazer geeft voor het bokken.

Waaraan ik duidelijk zie dat ze wel moeite heeft met de wissels is dat ze vaak overkruist uitkomt, en niet alleen na een bok, en ze vaak naspringt, dus in twee delen omspringt. Dat zegt veel over de lossigheid in de achterhand. Dit ligt niet aan het feit dat je haar vasthoudt want dat doe je niet, maar wel aan het feit dat ze te weinig los is in de banden van de achterhand. Ze KAN simpelweg niet makkelijk doorspringen, ze WIL dat echter wel als ze het zou kunnen.

Je kunt hier zelf al veel aan doen door haar ronder, lager en langer te rijden, in draf en galop, maar vooral door voordat je gaat draven, eerst 20 minuten gaan stappen op een volte, SUPERlangzaam, ZONDER stelling aan de voorkant. Schouder heel goed begrenzen, binnenhand vrijhouden wel in verbinding maar blijven kneden zodat er geen fixatie ontstaat. Dan komt de clou, in dit langzame tempo en zonder stelling met een vrije en steeds flexibel blijvende binnenhand ga je de achterhand opzij zetten, de voorhand blijft op de lijn van een volte en hoe meer je haar opzij zet hoe langzamer je gaat stappen. Gaat ze soms even stilstaan, NIET ERG, ontspannen en weer heel rustig verder. Als dit goed gaat draai je de hulpen langzaam om en laat je haar een paar passen travers-achtig stappen, goed je buitenhand naar achter doen en je buitenschouder meedraaien en je binnenhand vrij houden, dan help je haar. Dit doe je een paar passen en dan draai je de hulpen weer om naar schoudervoor, en dan weer naar travers etc. Steeds na een aantal meters weer wisselen.

Niet alleen maakt dit de banden in de achterhand volledig los, geestelijk gaat ze hier ook van ontspannen. Na 20 minuten(je pakt in die 20 minuten beide kanten) draaf je aan en als het goed is voelt de draf al een heel stuk anders, beter, meer aan elkaar, losser en is je paard ontspannen en kan het achterbeen ondertreden. In die draf dus rond, laag, lang, steeds weer ontspanning aanbieden.

Dat doe je op beide kanten 5 minuten en dan galoppeer je aan en ga je rond laag lang galopperen, steeds weer rondkneden, en meteen weer de lengte aanbieden als ze loslaat.

Dat doe je 20 minuten en dan probeer je eens een wissel.

Vandaag een Jazz merrie in mijn clinic gehad die de naam had hysterisch te kunnen doen, met haar hoofd te slaan, zich vast te zetten en nooit te ontspannen, achterhand maar wat mee te slepen etc na bovenstaand verhaal(al binnen de eerste 25 minuten) een totaal relaxed paard, niks geen stress geen spanning en geen boos gezicht meer. EN een actieve achterhand die door kon treden.

Verder in eerdere clinics al vele paarden met galopproblemen(steeds overkruist gaan, helemaal niet kunnen galopperen op 1 kant) hiermee binnen een half uur van het probleem afgeholpen. Zonder dwang, zonder stress, puur in ontspanning.

Dit gaat jou en jouw paard ook zeker een eind op weg helpen, probeer het een keer precies zoals hierboven staat(en dat kun jij wel want je rijdt supernetjes en hebt gevoel) en kijk wat er in het lijf van je paard gebeurt.

Ik denk dat je hier wat aan hebt. En anders heb ik nu lamme vingers voor niks haha. Succes!
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 27-07-09 02:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Uckfield traint haar karate kick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 02:31

ps. op de voorhand is nu even niet erg, ze moet eerst loslaten en ontspannen, daarna kun je haar zonder moeite op de achterhand gaan zetten. Dat kan ze echter nu niet omdat ze achter het zadel haar rug vasthoudt.

Mijkee_
Berichten: 1685
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Groningen

Re: Uckfield traint haar karate kick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:03

paard is duidelijk aan het bokken omdat er iets niet goed zit in haar rug. in galop is de achterhand ook erg stijf. ik denk dat je van mindfields en de andere erg goede tips heb gekregen om aan de slag te gaan :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110807
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:28

Ik ben na een minuut gestopt met kijken omdat het alles behalve een fijn beeld is.

Het paard zit duidelijk vast in de rug, waarom dan continu en achter elkaar door blijven vragen op de wissel?
Ik zou haar inderdaad (wat Mindfields zegt) een stuk lager en ronder gaan rijden. Overgangen (en geen galopwissel want daar is ze duidelijk niet aan toe) en wat figuurtjes. Het lijkt me eerst zaak dat ze los gaat laten in de bovenlijn en haar achterkant er beter onder gaat schuiven.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Re: Uckfield traint haar karate kick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:40

Ha Patty, daar is Uck toch weer. Mag ik eerlijk zijn? Ik vind haar nu weer minder ‘stralen’ als op de foto’s in je vorige topic, toen zag je duidelijk dat ze lekker in haar vel zat. Een bokje is niet erg, maar veel bokjes zijn toch niet de bedoeling, dan moet er toch wel een belletje gaan rinkelen. Na de hele lange post (:+) van Mindfields te hebben gelezen, zou ik dat als ik jou was eens gaan uitproberen. Je mist nu echt een hoop ontspanning en lossigheid, waardoor jij het vervelend vind dat het niet lukt en het paard gefrustreerd raakt omdat ze het niet kan. Springen doet ze trouwens wel erg graag hè, leuk! Misschien kun je daarmee ook wat meer gymnastiekwerk gaan doen, (in-uitjes bijvoorbeeld), om haar losser te maken. Mag je trouwens ook naar de regio met haar?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Uckfield traint haar karate kick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:15

Ik ben het met Mindfields eens, dit bokken is echt niet "zomaar". Ze zit duidelijk vast, kan niet ontspannen en zwiept continu. De proefjes van een tijdje terug zagen er veel beter uit, maar ik meen me te herinneren dat ze toen net behandeld was voor haar rugspieren?

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:49

Patty, ik volg je topics meestal wel want ik weet me nog heel goed te herinneren dat je Uckfield aan bokt voorstelde omdat je haar wilde kopen. Ook toen zag je al soms een lichte onregelmatigheid, ze heeft dus duidelijk af en toe ergens last van.

Wat me opvalt is dat ze ook vrij schraal blijft, paarden die ergens last van hebben die verbruiken veel energie daaraan en krijg je bijna niet mooi rond. Ik vroeg me af of je haar, buiten die rugbehandeling, ook al eens na hebt laten kijken door een goede DA?

Wel moet ik zeggen dat jullie groeien als combinatie en ik vind dat je haar heel fijn en netjes rijdt. En ik ben heel benieuwd hoe je paard gaat reageren op de tips van Mindfields, ik denk dat die heel waardevol voor jou en Uckfield kunnen zijn. En dan kijk ik uiteraard weer uit naar je volgende topic, kijken hoe ze dan loopt. :)

patserke

Berichten: 1958
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Brabander in zwolle

Re: Uckfield traint haar karate kick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 01:15

ik zou ook meer overgangen en figuren rijden, dat is voor het paard ook fijner dan 4 minute achter elkaar achtjes galoperen

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:01

Ik sluit me grotendeels aan bij hetgeen wat hierboven al staat. Ik vraag me eigenlijk al vanaf het begin af wat het lichamelijke probleem van Uckfield is. Sinds je haar hebt zie je wel vooruitgang, maar altijd maar die tactfouten, open mond, zwiepende staart en vreselijk veel spanning in het lijf. Die bokken zie ik weer als teken van verzet of uitting van een probleem/pijn.

Ik lees dat je haar wel laat behandelen. Wat zegt degene die dat doet?

ikke129
Berichten: 631
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:19

wat mij opvalt is dat ze haar mond steeds een stukje open heeft.. Is ze al eens naar een tandarts geweest? daar kan ook een blokkade komen en kan ze niet goed nageven en miss trekt ze daarom dr rug strak wat pijn veroorzaakt :? en waarom rijd je met een lage neusriem en niet met hoge en sperriem? trekt ze ook erg? ik zie veel spanning..