Zwarte weduwe @ les

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Zwarte weduwe @ les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:34

Woensdag heeft Tisje @ bokt mijn les gefilmt. Dit is af en toe best goed en je wordt eens flink met je neus op de feiten gedrukt!

Mijn paard wordt door vrienden en kennissen (;)) vaak de zwarte weduwe genoemt. Het is namelijk een échte merrie, en niet altijd even makkelijk.
Toch wil ik deze foto's hier plaatsen omdat ik stiekem best een beetje trots ben op sommige beelden.
Ik rij haar zo af en toe met slof, omdat Tas uit protest haar hoofd nog wel eens omhoog wil gooien en dan heul hard weg te spurten. Het is de laatste dagen nieuw om dan ook met 4 benen de lucht in te springen. Omdat ik niet altijd zin heb het 'gevecht' aan te gaan, heb ik deze slof er zo af en toe om. (Om sommige bokkers voor te zijn: het hoofd in de lucht gooien e.d is GEEN medisch probleem, rug is goed, tanden etc, het is puur protest)
http://i143.photobucket.com/albums/r154 ... as07-5.jpg

Hier zie je ook een probleem waar we tegenaanlopen, ze houdt erg van haar vaste krulletje en kruipt achter de teugel
Afbeelding

Mooi contact & beenwerk
Afbeelding

We zijn veel bezig met tempowisselingen om haar goed contact te laten maken, hier een schakeling naar voren op de volte
Afbeelding

Galopjes, waar ik toch flink op m'n kont moet zitten en niet achterin het zadel! haha
Afbeelding

Afbeelding

Begin van lang laag uitdraven
Afbeelding

En nog 2 foto's van de wedstrijd van afgelope weekend. Na een jaar in de proef aan de kletter zijn gegaan, konden we eindelijk 4 normale proeven rijden (het was 2 dagen) en we hebben hierbij ook onze eerste 4 winstpunten gehaald!
Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik zei ben ik best trots op deze plaatjes, dusse, kraak me niet af a.j.b :Y)

LisaD

Re: Zwarte weduwe @ les

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:40

Ziet er leuk uit!
Probeer inderdaad je kont in het zadel te plakken :)
En niet naar voren te gaan zitten in galop :)
Voor de rest ziet het er mooi uit!
En gefeliciteerd met je winstpunten. :)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:48

wauw, wat een mooi paard!
Voor mijn gevoel zou je zadel wel een inch groter mogen,
je hebt bijna geen ruimte aan de achterkant, waardoor je zelf misschien ook niet heel erg lekker zit.
Wat betreft het paard: Volgens mij gaat dat helemaal goedkomen,
't is echt een prachtig dier!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:50

Dankjewel, ik wist dat de opmerking over het zadel ging komen, haha. Het zit me prima, alleen in de galop en als ik uit balans ben ga ik teveel achterop het zadel zitten waardoor het lijkt alsof het zadel niet helemaal goed is voor mij. Maar het zit me prima ;)
Dank jullie wel verder!

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:06

Graag gedaan, het is inderdaad een prachtig paard.

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:37

Paard kan zeker mooi lopen, zitten heerlijke gangen op geloof ik?
Je houding is inderdaad net even iets op achteren ingesteld, dus daar moet je gewoon beetje op letten ;)
Mag ik vragen wat jij doet als hij zijn hoofd dan in de lucht gooit?
En zodra hij dit doet blijft hij hem omhoog houden of komt hij gelijk weer naar beneden en neemt een galop spurt ofzo?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 21:37

Ze komt achter de teugel, opent haar mond, verbreekt dus het contact, gooit haar hoofd in de lucht, pakt het bit tussen haar kiezen en neemt een spurt (zoals op de foto te zien) naar voren door je hulpen heen.
Ze heeft inderdaad fijne gangen, is hier ook vrij makkelijk in de schakelen als ze cool in d'r kop blijft.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:39

Ik ben nooit voorstander van de slof maar je gebruikt hem netjes en als ik die foto in de link bekijk kan ik er ook nog wel in komen :+

Je hebt een mooi paard!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:35

wat een prachtig paard zeg!
welke klasse rij je met haar?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 09:51

Dankje, ik start haar in de B. Dit omdat ze elke proef nog aan de kletter is gegaan. Ze is erg sensibel, reageert op alles wat te ruiter doet en ze is snel gespannen. Vorig weekend kon ik haar spanning afvloeien en dat zie je dan gelijk in de punten.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:59

wat doe jij aan het achter de teugel kruipen?
mijn paard doet dat ook maar als ik ze naar voren drijf dan gaat ze hangen, op de voorhand lopen en rennen...

ziet er goed uit, die slof hangt lekker los dus daar is geen probleem.
Ik duim mee dat je haar snel door haar protest heen krijgt, dan stromen de punten wel binnen.

over dat te ver naar achter zitten in je zadel, ik vermoed dat dat komt omdat ze flink tempo heeft in haar galop en je dan moeite hebt met meezitten?
Dat zou verbeteren als het tempo dan wat meer beheerst is, denk ik zo.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:10

het ziet er redelijk uit vind ik en je gebruikt je slof gelukkig goed.

toch vind ik dat je zadel erg krap is en dat je daarbij ook nog erg achterin het zadel zit.
Dit geeft voor het paard een zeer onprettig gevoel achterop het zadel op zijn ruggewervels waardoor zij ook naar voren omhoog wordt geduwd.

Misschien dat daar een deel steigerprobleem vandaan komt, het vluchten voor iets wat ongemak veroorzaakt........

wanneer steigert ze? altijd in alle gangen? Bij bepaalde oefeningen? Op een bepaalde hand??

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:13

Als ik je begin post niet had gelezen had ik me afgevraagt waarom je een slof hebt omdat ik zie dat je dat echt niet nodig hebt!! ;)

Ik vind dat je haar echt ontzettend netjes rijd! leuke combi.

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:29

En als je haar tijdens dat ze het bit wilt gaan pakken naar voren drijft.
Of eventueel gelijk zodra ze er vandoor wil spurten op een kleine volte trekt zodat ze haar hoofd niet omhoog kan houden voor haar evenwicht?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 10:49

Wirobelgje schreef:
wat doe jij aan het achter de teugel kruipen?
mijn paard doet dat ook maar als ik ze naar voren drijf dan gaat ze hangen, op de voorhand lopen en rennen...

ziet er goed uit, die slof hangt lekker los dus daar is geen probleem.
Ik duim mee dat je haar snel door haar protest heen krijgt, dan stromen de punten wel binnen.

over dat te ver naar achter zitten in je zadel, ik vermoed dat dat komt omdat ze flink tempo heeft in haar galop en je dan moeite hebt met meezitten?
Dat zou verbeteren als het tempo dan wat meer beheerst is, denk ik zo.

Als ze erachter kruipt handen voor houden en hele kleine tempowisselingen, naar voor, terug maar een paar passen, als ze dan goed van achter naar voor is pakt ze het bit aan.
In de galop ging ze nu juist heel langzaam (we oefenden de verzameling, de eerste galopfoto is bv net na een volte 10 meter) maar ze heeft een aardige sprong, ze zit heerlijk en ik had toch echt het idee dat ik redelijk zat. Zo zie je, film is wel eens goed, haha.

@ Kim1207, ik kan daar heel kort een antwoord op geven. Het staken komt daar niet vandaan. Of je nou groot, klein, dik, dun bent, springzadel, dressuurzadel, groot zadel, klein zadel, ze doet het. Tas wil graag zelf bepalen wat ze doet, en als iets haar niet zint dan doet ze dit. (bijv, in een middengang springt ze aan, en ik rij haar terug, dan krijg je dit soort taferelen). Het is ook niet echt steigeren, ze spring in een onwijze sprong naarvoren.

@ Senoritakimm, dat wil ze juist. Dat je ze wat anders mag doen. Dit was eerst (lees: 2 jaar geleden) wel de manier, (toen deed ze het ook erger) op de volte en terug. Maar nu doorgaan waarmee je bezig bent, duidelijk zijn en dan is het binnen 30 seconden over.

Dank jullie voor de complimenten verder

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:36

leuke foto's sjoos! ze gaat het ECHT DOEN HE:)!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 18:42

Ze gaat het steeds beter doen ja, heb er vaak nog wel mn handen vol aan, maar ben zeker trots :j

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:55

Goed gedaan met je knappe Haarlem! :)
Je hebt er echt hard voor gewerkt, fijn dat je daar nu de vruchten van kunt plukken.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 11:55

Dankjewel!

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:55

ziet der mooi en netjes
denk wel der bij na met slof, dat als die te lang word en ze gaat dus aan de spring zeg maar .
dat ze der niet in springt.

en als die slof zo helpt {voor dit soort dinden gebruik ik ook de slof maar puur voor als het nodig is maar niet voor constand der aan} gewoon doen.

en voor al genieten van je 1e 4 wp

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:35

Ziet er goed uit, voor het mooie moet je nog een tíkje verder achterover zitten maar dat kan ook gewoon een momentopname zijn. :)

Slof, daar ben ik helemaal niet voor.. Heb teveel ellende gezien met dat ding. :) Ik snap de rede waarom je hem wil gebruiken wel, maar je hebt de slof er toch nooit snel genoeg bij als het paard besluit in protest te komen? Op de foto waar zij de benen wil nemen hangt je slof volledig los en ben je eigenlijk al te laat. Waarom zou je dan niet, als je al een hulpteugel wilt gebruiken, een stootteugel gebruiken? Die hoef je vaak maar eens te gebruiken en dan weet je paard dat het niet zo handig is om zo snel zijn hoofd in de lucht te gooien..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:40

Voor een paard wat steigert zal ik de slof iets minder los doen.. ( dus niet strak of contact maar iets minder los) aangezien de slof zo los hangt soms dat ze tijdens het steigeren zo met haar been erin kan haken en dat vind ik maar linke soep.

Verder vind ik het er wel netjes uitzien en gefeliciteerd met je winst.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 19:32

Ze steigert niet, zoals ik hierboven ergens heb uitgelegt, ze neemt met haar hoofd omhoog een sprong.

@ Shattered, het moment dat zij de benen wil nemen is het probleem niet, dat kan ik zelf terug rijden. Daarna is het vaak lastig, ze blijft gooien met dat hoofd en op dat moment pak ik de slof erbij. De slof fungeerd hier als een stootteugel.

Dank jullie verder voor de complimenten