Bandito voor het eerst onder de vrouw!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

Bandito voor het eerst onder de vrouw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 11:09

Hai iedereen,
Bandito is mijn 3jarige kruizing Fries x Andalusier (hoewel wij er de laatste tijd aan twijfelen, en toch haast gaan denken dat het een Arabier x Fries is, meningen hierover hoor ik graag :)).
Ik ben met Bandito wat spelenderwijs voorbereidend bezig om hem volgend jaar echt in te gaan rijden.
Zo heb ik hem kennis laten maken met longeren, daarna een singeltje erop, en wat met een zadeltje longeren.
Allemaal puur om hem alvast kennis te laten maken met wat ie volgend jaar kan verwachten.

Afgelopen vrijdag, heb ik eigelijk spontaan met mijn zus besloten om er eens echt op te gaan zitten.
Dus, laarsjes aan, capje op, rijbroek aan, en gaan!
De laatste tijd is Bandito nogal onrustig, hij staat nu in kuddeverband 24/7 buiten en dat merk je aan zijn gedrag.
Aan de hand is ie flink druk en nogal brullerig.

Goed, eerst dus aan de longe gezet, was ie eigelijk heel braaf, niet gebokt en niet rennerig:
1.
Afbeelding

2. Hij word echt al zo volwassen..
Afbeelding

3. Zijn leuke hinnikgedrag naar de kudde (vooral niet te dichtbijstaan, anders word je echt tijdelijk doof):
Afbeelding

4. Jaaaah en ik zit erop mensen!!
Afbeelding

5. En een braaf drafje,
Afbeelding

6. Leuk sta-moment (lichtrijden vond ie ook helemaal niet raar trouwens)
Afbeelding

7. En halthouden (hij remde perfect af op de druk van het touw om zijn nek, mondje wil ik niet aanzitten, is ie gevoelig mee,
eerst maar weer de tandarts laten komen)
Afbeelding

8. Lief paardje ;)
Afbeelding

9. Heel heel braaf kanjertje!!!!
Afbeelding

10. En ten slotte nog een filmpje:
Afbeelding

Nog een editje, dit zadel is puur alleen maar voor t beginnetje, zodra we volgend jaar echt gaan beginnen komt er een mooi op maat zittend zadel (zin om dat te kopen zeg.. mijn eigen zadel voor mijn eigen paard *D ).
Zoals jullie wel kunnen zien was Bandito ontzettend braaf, hij is niet in de rem gegaan, niet gebokt of raar gedaan he-le-maal niks.
Ook voelde het niet wiebelig aan, maar heel vertrouwd! We hebben een paar rondjes gestapt en 1 a 1,5 rondje gedraaft, en daarna uitgebreid beloond en lekker afgesponsd en verwend met wat lekkers :)
Om nu te verwerken wat hij allemaal heeft meegemaakt laat ik hem lekker tot van het najaar buiten staan, ga ik hem wat poetsen en wandelen en dan volgend jaar, als ik denk dat hij er helemaal klaar voor is, beginnen we er echt aan!
En dan kan ik niet wachten tot ik buitenritjes met mn zus en Fuurtje kan maken, gaat echt top worden.
Zus, thanks voor de hulp en de foto's!!

Wildgirl

Re: Bandito voor het eerst onder de vrouw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:16

Dat ziet er heel leuk uit, lekker ontspannen :j
Leuke kruising ook

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:18

leuk paardje hoor
ziet er goed uit voor de eerste keer

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:21

Wat een lekker ding vind ik dat toch!
En wat fijn dat hij het zo goed oppakt, hij wordt vast een heerlijk rijpaard! :)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:25

Leuk Jasmijn!
Maar waarom maak je hem nu niet helemaal zadelmak en doe je hem daarna nog even lekker een half jaar op het land?
Duurt hooguit een week of 4, gewoon stap, draf, galop onder het zadel.
Hij moet nog veel meer leren dan alleen dit en hij heeft nu nog geen rust nodig, alleen bevestiging en vertrouwen in wat hij aan het doen is. Het is nu nog zo onwennig voor hem (wat natuurlijk logisch is) en als je hem dit nu laat "verwerken" zoals je zegt, laat je hem eigenlijk staan met iets waarvan hij nog helemaal niet weet wat echt de bedoeling is.

Ik vind verder wel dat je goed bezig bent hoor!! Hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:28

Hee Jasmijn, wat goed zeg!! Bandito doet het super!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 11:30

Wildgirl, dank je! Voelde idd ook heel ontspannen aan, heel alledaags eigelijk, alsof het zo hoort :)

Jacky91, dank je!

Melsh, dank je, ik hoop het ook. Denk dat we heel veel lol gaan hebben samen :+:

Maaike, ik snap wat je bedoelt, thanks voor de tip. Zal er over na gaan denken.
Ik ben alleen zo snel bang dat ik hem overvraag ;) Vind het zowat voor een paard dat er zomaar een mens op je rug gaat zitten :)
Maar zal er zeker over nadenken!

Aline, dank je!!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:33

Super Jasmijn, wat is ie braafffff.
Nog steeds wel puppie hoor, al ziet hij er inderdaad op een paar foto's al als een echt paard uit :P

Ik zou wel wachten, waarom nu al terwijl je nog alle tijd hebt. ;)
Je kan het allemaal maar een keer doen.
Ik heb zelf heel bewust gewacht zodat ik later nooit zou kunnen denken, had ik maar even gewacht.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:36

Super zeg Jasmijn!!
Wat issie toch braaf en super stoer!!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:43

Wat gaaf... en wat doet hij het braaf +:)+ Petje af hoor!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:45

Citaat:
Ik ben alleen zo snel bang dat ik hem overvraag Vind het zowat voor een paard dat er zomaar een mens op je rug gaat zitten

....... en terecht!
Het is zó verleidelijk, zeker als een paard zo braaf is als de jouwe. Maar het gaat niet om het kunnen 'verdragen' - je moet eerder in de gaten houden dat je het skelet/de gewrichten niet véél te vroeg belast. Dat éne keertje, och da's zo erg niet. Maar ten gunste van je paard moet je echt de discipline kunnen opbrengen om hem volledig te laten uitgroeien ( groeischijven moeten zich sluiten). Lees dit: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/artikels/welzijn/oudgenoeg.html

Het is overigens wel een erg leuk paard - hou 'm dus gezond!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 11:51

Debby, dank je :) Ja, kan heel wisselend zijn, soms ziet ie er nog wat puppie uit, maar meestal idd al als een echt paard, zo'n verschil met toen ik hem kocht.. Toen was ie echt pup haha.

Laura, dank je!! Ik ben ook nog steeds verbaasd hoe ontzettend braaf hij het deed.

Jellie, dank je!!

Jannepaulie, idd, dat is één van mn grootste beweegredenen om het bij 1 keertje te houden en dan volgend jaar te gaan beginnen.
Barokkies zijn natuurlijk veel later volgroeid en hebben echt de tijd nodig.
Ik ga even doucben maar als ik terugkom ga ik dat artikel lezen, dank je!

laaaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:53

Wauw, wat een leuk paardje! :~ (ik denk toch andalusiër x fries)
Ik zou ook nog even wachten met inrijden tot hij wat ouder is..
Vind 3 jaar ook zelf altijd wel erg jong om in te rijden, maar dat is mijn mening.
Gewoon nog lekker even paard laten zijn..

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:05

Mooi paard!Ik vind hem erg Andalusisch overkomen maar hij moet nog wat steviger worden.Dat komt volgend jaar!

AnnoukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:08

Je bent goed bezig,
het ziet er lekker ontspannen uit.
En wat is hij lief en braaf.
:)

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:13

Ik zou hem nu zadelmak maken. Even door pakken een aantal weken 3 bijv. en dan een rust periode geven. Dan kan hij nog lekker paard zijn en wat bij trekken. Dan kan je hem daarna weer opstarten. Daar steekt hij veel meer van op dan deze ene keer en dan op het land.
Rustig aan stap, draf en galop onder de man. Lekker rustig aan. Net zoals je nu ook een paar rondjes hebt gedaan. Van met regelmaat korte momenten leert hij meer, dan van een enkele keer stevig oefenen en dan op het land.

edit: wat een ontzettend leuk paard trouwens!!!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:15

Netjes hoor!!!
Ik zou hem nu ook een week of drie écht zadelmak maken en dan weer lekker de wei opgooien. Dat je het rustig aan wilt doen heb je helemaal gelijk in!!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:18

Ik zou hem ook nu veder zadelmak maken, stap draf en een galopje. daarna half jaar op het land. Hoeft niet langer dan 10 min 3 keer per week.

vind het wel een erg leuk paard. vind het trouwens geen arabier.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:31

Wat een geweldig mooi dier heb je!
Het arabier krijg ik ook niet gevonden.

Ik denk dat je later wel goed op moet gaan letten dat hij over de rug gaat lopen gezien zijn bouw.
Ook ga ik mee in de tips hem nu even een maandje door te rijden en dan weer lekker niets laten doen.

Maar het ziet er zo veel belovend uit!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:37

Ziet er goed uit!
Ik zou lekker volgend jaar verder gaan, hij is nog maar 3! En, zoals je al zei, barokkies zijn nog later volgroeid.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:09

Ik heb met die van mij ook langer gewacht die is nu 4 bijna 4.5 en daar ben ik net mee begonnen met inrijden, heb eerst voor een WoW zadel gespaard voor hem!

Er is nog zoveel wat je kunt doen in een jaar, waar je straks alleen maar baadt bij heb met rijden bv; grondwerk, lange lijnen.

Waar denk je zelf dan eigenlijk dat die mee gekruist is ipv Fries, het kan heel goed zijn dat zijn andalusische kant meer naar boven komt dan de Friese kant

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:15

Ziet er goed uit hoor! Hij pakt het erg leuk op :) Hij is echt heel braaf :)

Stomme vraag, heeft hij toevallig in de opfok gestaan bij tot hier an toe? Hij lijkt heel erg op een paardje dat bij die van mij in de groep heeft gestaan hihi.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:03

Wauw! Wat stoer zeg!!!Hij is echt zó leuk :+: en wat brááf!
Wat zal jij lekker gedroomd hebben s'nachts :D

Wat betreft wel of niet doorrijden....dat weet jij zelf het beste! je bent zó goed mnet hem bezig,blijf gewoon je hart en verstand volgen ;)
En genieten!

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:23

Wat een goedgelukte kruising zeg! En wat leuk dat je 'zo' op kon stappen, het ziet er nu al heel relaxt uit. Ik ga mee met de rest om het de komende weken wat meer te bevestigen en hem daarna weer op het land te gooien. Heb niet de indruk dat jij een type bent dat hem snel overvraagt.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:29

Jasmijn, wat doet hij het goed. Ziet eruit alsof hij het al een poosje zo doet. En wat betreft bitje en de gevoeligheid van zijn mond.....je kunt hem ook bitloos inrijden (kaptoom). Dan blijf je een gevoelig mondje houden.
En wat betreft inrijden...ik denk dat je moet doen wat voor jou goed voelt. En aangezien je al had besloten hem volgend jaar verder te willen rijden, zou ik dan pas verder gaan. Hij is nog zo jong.