Vos 4 weken zadelmak

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piaffe123

Berichten: 131
Geregistreerd: 24-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:16

idd de hand leert opzoeken, dat moet hij dan toch leren..

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:17

dat kan inderdaad. Maar als je kijkt naar de foto's waar hij zijn been uiterst strekt, als het ware, dan zie je dat zijn achterbeen zelfs onder mij komt, ook loopt hij over de rug naar mijn mening.
Maargoed, dat zijn meningen. Als hij nog meer zijn achterhand onder moet gaaan plaatsen denk ik dat ik er maar een touw achter moet binden, want ik vind dat er prima uitzien.
Ik ga hier verder niet over in discussie, want ik heb hier al ooit een discussie over gehad.
ieder zijn mening :)

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:18

Lagency schreef:
Je visie uitleg snap ik niet helemaal. Wat je schrijft over zelf je hoofd omhoog en dan duw je je rug naar voren enz.
Ik ken geen 1 paard die uit zich zelf met zijn hoofd/neus helemaal om hoog loopt en zijn rug vastzet of een paard die uit zich zelf heel diep gaat lopen omdat hij dat zo fijn vindt en zijn rug daarbij lekker ontspant :?

Ik begrijp heel goed dat een jong paard niet gelijk de perfecte aanleuning bezit om een optimale lengte buiging te krijgen maar ik denk dat juist het doel moet zijn om hem te leren je hand te volgen naar benenden.
En niet om hem lekker diep rond te laten hobbelen en dat hij zich opkropt in zijn lichaam.



dat klopt, op het moment dat er niemand opzit, maakt het ook helemaal niets uit. Ook niet als je het zelf doet, maar zet er maar iemand op.
Maargoed, ik zie dat zo, jullie misschien niet, dat maakt toch ook helemaal niets uit?
Ieder zijn ding zal ik maar zeggen.

Ik vind persoonlijk wel dat jullie nu een beetje afgaan op 1 foto, want ik vind hem zelf op de andere foto's niet bepaald opgekropt lopen, maargoed.

daantjuhhh

Berichten: 26911
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:19

Naah... hoe kom ik daar dan bij :+
Najah... ik weet het niet sorry.

Ik hoop wel dat je beseft dat een paard als die zo rond loopt en ze zo jong zijn dat je dan nooit de achterhand er lekker onder kan hebben.

Ik zie ze dan liever wat meer van achter en minder diep van voor.

Verder vind ik het een heel leuk paard en denk ook echt wel dat je op de goede weg bent hoor.

Lagency
Berichten: 372
Geregistreerd: 02-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:22

Frannik schreef:
Lagency schreef:
Je visie uitleg snap ik niet helemaal. Wat je schrijft over zelf je hoofd omhoog en dan duw je je rug naar voren enz.
Ik ken geen 1 paard die uit zich zelf met zijn hoofd/neus helemaal om hoog loopt en zijn rug vastzet of een paard die uit zich zelf heel diep gaat lopen omdat hij dat zo fijn vindt en zijn rug daarbij lekker ontspant :?

Ik begrijp heel goed dat een jong paard niet gelijk de perfecte aanleuning bezit om een optimale lengte buiging te krijgen maar ik denk dat juist het doel moet zijn om hem te leren je hand te volgen naar benenden.
En niet om hem lekker diep rond te laten hobbelen en dat hij zich opkropt in zijn lichaam.



dat klopt, op het moment dat er niemand opzit, maakt het ook helemaal niets uit. Ook niet als je het zelf doet, maar zet er maar iemand op.
Maargoed, ik zie dat zo, jullie misschien niet, dat maakt toch ook helemaal niets uit?
Ieder zijn ding zal ik maar zeggen.

Ik vind persoonlijk wel dat jullie nu een beetje afgaan op 1 foto, want ik vind hem zelf op de andere foto's niet bepaald opgekropt lopen, maargoed.


Ik begrijp uit je begin post dat je hem ongeveer 5 min hoger op pakt met rijden.Ik neem aan dat dit dus de foto's zijn dat je hem wat hoger op pakt.
Misschien een idee om ook wat foto's te plaatsen als je hem wat lager rijdt?

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:23

daantjuhhh schreef:
Naah... hoe kom ik daar dan bij :+
Najah... ik weet het niet sorry.

Ik hoop wel dat je beseft dat een paard als die zo rond loopt en ze zo jong zijn dat je dan nooit de achterhand er lekker onder kan hebben.

Ik zie ze dan liever wat meer van achter en minder diep van voor.

Verder vind ik het een heel leuk paard en denk ook echt wel dat je op de goede weg bent hoor.


Dat maakt niet uit, dat je denkt dat hij zijn achterhand er niet onder kan hebben, daarom zeg ik al, ieder zijn eigen visie. Als jij je paard nooit zo zou trainen, zal ik ook echt niet zeggen dat je dat moet doen, haha ;)
Ik train wekelijks paarden zo, en dat gaat allemaal prima. Verder vind ik dat hij op de foto's zijn achterhand echt prima ondertreed, hij zet hem prima onder de massa, maar dan moet je wel kijken naar de foto's waar hij zijn benen op het uitstrekmoment heeft, zo zal ik het maar zeggen. Dan zie je dat hij keurig zijn been onder mij plaatst.
Mijn Zpaard sleepte heel erg met zijn achterbenen toen ik hem kreeg, en sinds ik via deze methode train, merk ik dat dat veel minder geworden is, dus juist BETER in zijn achterhand. Dat is ook de rede dat ik achter deze methode sta :)
Verder zoals ik al zei, vind ik dat jullie een beetje op 1 foto afgaan, want op 1 foto is hij zo ontzettend diep, en verder valt het wel mee.
Het is niet zo dat ik alleen zo rijd hoor, ik rijd ook neerwaarts, lekker naar het halsstrekken toe! En ook naar de loodlijn :)

Lagency
Berichten: 372
Geregistreerd: 02-11-08

Re: Vos 4 weken zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:31

Om te zeggen dat velen op 1 foto afgaan is niet helemaal waar.
Ik zie graag meer lengtebuiging bij het paard op alle foto's.
Wel ben ik benieuwd op welke methode jij traint?

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:33

lieve schat ik train hem nu 4 weken. Ik zou het top vinden als hij dan op alle foto's lengtebuiging liet zien. Ik ben al lang blij dat hij zo graag mijn hand wil volgen.
Ik ben er wel mee bezig, hij valt inderdaad vaak nog door de schouders heen en dergelijke! Als je een tip voor me hebt hoe ik hier mee aan de slag kan, graag! Dan kan ik daar lekker mee aan de slag.

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Vos 4 weken zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:38

Over het door de schouders vallen: ga eens op de binnenhoefslag rijden, dan heeft hij minder steun aan de bakrand en voel jij makkelijker welke kant hij scheef op gaat. Dat kan je dan vervolgens weer corrigeren waardoor het door de schouders wegvallen ook veel minder zal zijn.

Ik vind hem overigens ook niet altijd even ontspannen doen ogen, kijk maar naar de zwiepende staart, die hoort rustig af te hangen wanneer hij ontspannen is :)
Vooral op de opgepaktere foto's zegmaar vind ik dat hij zijn rug behoorlijk wegdrukt.

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:40

klopt hoor, doet hij ook, maar dat doe ik daarom ook nog maar heel kort! En liever laag en rond dus, zoals op de eerst lekker losdraven foto!
Binnehoefslagen ga ik zeker mee aan de slag, en lekker naar de bossen blijven gaan natuurlijk :)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:41

O dat achterbeen wordt wel onder de massa geplaatst hoor, maar hij draagt nog niet maar stuwt. Geeft niet is een jong paard, kan je dus ook nog niet verwachten.
Wat je wel moet weten is dat hij zijn rug op deze foto's zeker niet gebruikt, dat is geen mening dat is gewoon zo, dat kan je zo zien. Als hij zn rug zou gebruiken zou hij ook niet te diep lopen namelijk, aangezien er op sommige foto's ook boogjes te zien zijn: aanleuning is dan dus weg, paar kruipt achter de teugel.
Geef hem meer lengte: komt hij dan nog te diep/achter de teugel: voorwaarts rijden, als het goed is gaat die neus er dan weer uit.

Als hij nog vaak over de schouder valt ed. is rechtrichten je antwoord, vind ik trouwens in iedere basis thuishoren.

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:42

rechtrichten ben ik mee bezig inderdaad! Je bedoelt dus als ik merk dat hij van de hand af komt dat ik naar voren moet rijden ?

edit: Het is trouwens niet zo dat hij helemaal van de hand afkomt hoor, dat zijn maar hele korte momenten, hij wil toch wel al aardig de hand opzoeken. Wanneer hij inderdaad echt te rond gaat komen, ben ik hem even kwijt, maar hij zoekt dan aardig snel de hand weer op.
Laatst bijgewerkt door Frannik op 16-07-09 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:43

Ik zou hem nog wel wat lager en vooral langer willen zien op die eerste losdraaffoto's :) En het oppakken uitstellen tot je in alle gangen ontspannen voorwaarts neerwaarts kan rijden. Beter voorkomen dat je spanning opbouwt, dan het er later weer uit moeten rijden.
Lange stukken rechtuit is altijd goed ja (y)

Lagency
Berichten: 372
Geregistreerd: 02-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:46

Ik geef ook aan in mijn eerdere berichten dat ik begrijp dat een jong paard niet even zo de optimale lengtebuiging aan neemt.
Als hij zo graag je hand wilt volgen zie ik dat helaas niet terug op deze foto's.
Toch ben ik nog steeds benieuwd welke methode jij dan gebruikt?
Mijn tip: is de zelfde tekst als x-marr en het rechtrichten is zeker een belangerijke basis om daar als eerste mee aan de slag te gaan.

Alabaster

Berichten: 1157
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:46

Heino schreef:
Ik zou hem nog wel wat lager en vooral langer willen zien op die eerste losdraaffoto's :) En het oppakken uitstellen tot je in alle gangen ontspannen voorwaarts neerwaarts kan rijden. Beter voorkomen dat je spanning opbouwt, dan het er later weer uit moeten rijden.
Lange stukken rechtuit is altijd goed ja (y)


Daar ben ik het mee eens. Maar ik begrijp dat het paard over twee weken de verkoop in gaat is het daarom dat alles zo snel snel moet?

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:46

haha ik had beter mijn uitdraaffoto's kunnen sturen denk ik :P
Ik rijd hem meestal kwartier/20 min, losstappen, dan 5 min laag en rond, 5 min ietsjes hoger, wat galop en de rest uitdraven en uitstappen, ik ben niet na 1 rondje uitdraven al klaar, geef hem ook echt wel 5 minuten de tijd om met zijn neusje naar de grond te gaan.
Maar voor jullie zou het dus beter werken om daar mee te beginnen?

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:48

Alabaster schreef:
Heino schreef:
Ik zou hem nog wel wat lager en vooral langer willen zien op die eerste losdraaffoto's :) En het oppakken uitstellen tot je in alle gangen ontspannen voorwaarts neerwaarts kan rijden. Beter voorkomen dat je spanning opbouwt, dan het er later weer uit moeten rijden.
Lange stukken rechtuit is altijd goed ja (y)


Daar ben ik het mee eens. Maar ik begrijp dat het paard over twee weken de verkoop in gaat is het daarom dat alles zo snel snel moet?


Nee hoor, absoluut niet. Hij pakt het gewoon allemaal heel makkelijk op. Het is niet zo dat ik morgen al met wijken begin hoor. Ik doe elke keer als ik rijd hetzelfde werk, niet meer en niet minder, lekker rustig aan, en lekker naar de bossen. Ik ga hem echt niet overvragen, want dan kan ik hem dadelijk langs die van mij zetten die daardoor helemaal verknalt is.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:49

Wanneer je contact verliest als hij dus te diep komt inderdaad naar voren rijden.
Verder dus veel meer lengte geven, anders blijft hij te diep en dan doet hij het niet zelf.

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:49

oke, nou dames, bedankt voor de tips, ga het overmorgen maar weer proberen.
Ga nu lekker slapen, trusten !!

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Vos 4 weken zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:54

Slaaplekker!
Ik wil je even een complimentje geven over de manier waarop je met de (soms harde) feedback omgaat, top!

Alabaster

Berichten: 1157
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:57

Dat is absoluut waar en ik hoop dat ze de tips toe gaat passen in haar rijden :)
Weltrusten

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 11:23

haha bedankt :)
iedereen kijkt toch anders, en met sommige tips kan ik wel wat, bij andere voel ik me niet zo lekker. Dan kan ik wel zeggen dat dat slecht is, maar daar heb ik natuurlijk niets aan. Dat vind ik ook voor degene die meteen oordelen dat dit slecht is.
Maar als iedereen wist hoe het precies moest en het perfect in elkaar zat, dan reden we allemaal zoals anky ;)

Ook haar manier (die ik weer toepas) is niet voor iedereen de manier, maargoed, daarom ga ik er ook niet op in dat deze manier de beste is. Ik heb alleen ervaren bij mij andere paard dat dit lekker werkt, dus dan voelt dit natuurlijk ook weer vertrouwt. Loop ik dadelijk vast is er natuurlijk ook weer een andere manier om het te proberen :)

love_u
Berichten: 487
Geregistreerd: 01-07-07
Woonplaats: maassluis

Re: Vos 4 weken zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:33

ik vind het er netjes uitzien voor een paard wat pas 4 weken onder het zadel is, let op je houding dan komt het allemaal goed,
btw; als jij zo je paarden het fijnst rijdt, dan moet je zo doorgaan en niks van andere aantrekken ;)

Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:39

Frannik schreef:
Maar als iedereen wist hoe het precies moest en het perfect in elkaar zat, dan reden we allemaal zoals anky ;)


Precies en de beste stuurlui staan altijd aan wal!
Ik vind het een leuk beestje en voor die korte tijd onder het zadel ziet het er nog niet zo verkeerd uit.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:44

love_u schreef:
ik vind het er netjes uitzien voor een paard wat pas 4 weken onder het zadel is, let op je houding dan komt het allemaal goed,
btw; als jij zo je paarden het fijnst rijdt, dan moet je zo doorgaan en niks van andere aantrekken ;)


Het is jammer dat sommige mensen zo denken: open staan voor andere manieren is nooit verkeerd.
En al helemaal niet als het beter is voor het welzijn van het paard. (weggedrukte rug is niet echt bevordelijk, helaas rijden er meer mensen zo met hun paard terwijl ze denken dat het paard over de rug loopt..).