Vos 4 weken zadelmak

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MiSz_SaNdY

Berichten: 1940
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Vos 4 weken zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:20

Frannik schreef:
Ik krijg momenteel les van een PSG ruiter, en rijd zelf Z1. De PSG ruiter krijgt zelf les van een GP ruiter, en die GP ruiter krijgt les bij anky. Ook ben ik nog eens super goed bevriend met een persoon die dagelijks bij anky op stal is en les van haar krijgt.


fijn dat jij de manier van rijden van anky en de gp ruiter en de sgp ruiter wel fijn vind
ik heb er geen goed woord over te zeggen en dit jonge paard hoor eerst op 4 benen te leren lopen en dan pas te "rijden"

Meetje22

Berichten: 3605
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:20

Ik vind het er best prettig uit zien op foto 3 na.
Maar het is een jong dier en die lopen de ene keer wat fijner als de andere keer.
Hij loopt ietsjes te diep maar het is ook jong dier eigen om op zoek te gaan naar de hand en als die iets te diep is krijg je dit,dus iets meer lengte geven.
Maar ik neem aan dat niet alleen je paard aan het leren is maar jij ook.
Je mag niet verwachten dat een team dat pas 4 weken echt samenwerkt al een gouden team is.
Ga lekker zo door.
Ben benieuwd naar foto's over een weekje of twee ;)

Lekker agressief topic weer.
Ik heb zelf ook een drie jarige die sinds een aantal weekjes onder het zadel is en dit is dus de reden waarom ik geen rijfoto's plaats :(

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:21

x_Marr schreef:
Mooi dat je ermee bezig gaat hem meer lengte te geven, ik dacht te lezen dat je gewoon zo door ging rijden.
Maar als hij zelf al zo diep gaat lopen, geef dan JUIST meer lengte, neusje moet er wat uit. Dan meer eerst lichte boogjes in de teugels, dan zoekt hij waarschijnlijk ook zelf weer je hand op, weer te diep? Vooruit.

Verder de mensen die zgegen dat het een bewijs is dat als een paard na 4 weken zo loopt dat het dan een hele goede ruiter is: ben ik het niet mee eens, ik krijg dus serieus vraagtekens erbij of je het paard dan wel genoeg tijd gunt en geeft.


nou ik ga hem niet de hele tijd laten stofzuigen om het zo maar te zeggen, maar als hij te diep komt, dan geef ik hem zowieso meer ruimte en zorg ik dat die neus weer naar voren komt. Maar dit deed ik eigenlijk al. Want op die foto waar ik bv mijn hoofd eraf geknipt heb, daar loopt hij meestal, dus dat is net achter de loodlijn.
Verder geef ik misschien het beeld te snel te willen gaan, maar ik heb echt al zo vaak gezegd dat dit niet zo is, dus ik zou het ook fijn vinden, als je daar een beetje vanaf stapt...?
Ik rijd hem namelijk elke keer zo'n 15/20 minuten en ik doe elke keer hetzelfde werk. Namelijk, balans en rechtrichten. Dat hij daarbij zo makkelijk de hand wil volgen vind ik alleen maar fijn (en dit baseer ik niet omdat hij zo makkelijk rond of diep gaat, nee dit baseer ik op het feit dat wanneer ik wat lager en ronder wil, hij dit doet, wanneer ik wat korter en hoger wil, hij dit doet, wanneer ik de neus over de grond wil, hij dit doet.)
Als hij bv slingert en hij doet het hoofd omhoog, zorg ik dat hij eerst weer in balans is, ik ga hem dan echt niet terugtrekken ofzo.

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:24

Meetje22 schreef:
Ik vind het er best prettig uit zien op foto 3 na.
Maar het is een jong dier en die lopen de ene keer wat fijner als de andere keer.
Hij loopt ietsjes te diep maar het is ook jong dier eigen om op zoek te gaan naar de hand en als die iets te diep is krijg je dit,dus iets meer lengte geven.
Maar ik neem aan dat niet alleen je paard aan het leren is maar jij ook.
Je mag niet verwachten dat een team dat pas 4 weken echt samenwerkt al een gouden team is.
Ga lekker zo door.
Ben benieuwd naar foto's over een weekje of twee ;)

Lekker agressief topic weer.
Ik heb zelf ook een drie jarige die sinds een aantal weekjes onder het zadel is en dit is dus de reden waarom ik geen rijfoto's plaats :(


haha verstandig van je, je kunt hier op bokt vaak niet zo heel veel goed doen...
Ik leer ook weer heel veel van hem, ondanks dat ik dit werk elke week doe. Elk paard is anders en van elk paard leer ik gewoon onwijs veel bij. Wanneer hij te diep komt, hoef ik hem eigenlijk niet elke keer meer lengte te geven, dan volgt hij namelijk mijn hand en gaat hij naar de grond, stofzuigen. Ik ga dan wat schakelen en dan komt hij lekker naar de loodlijn toe en daar vind ik hem lekker lopen.
bedankt voor de reactie, en succes met je paardje

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:26

Zo'n topic gaat wel erg snel als er 1tje begint met negativiteit om zich heen te strooien :Y)

Dier is 4 weken zadelmak. Heeft ook een paar weken rust gehad als ik dat zo las, dus de keren dat dit dier gereden is is nog bijna op 2 handen te tellen. Daarbij rijdt ze niet langer dan 15-20 minuten.
Wáár maakt iedereen zich zo druk om????
Als dit een dier was die al een jaar zadelmak zou zijn, dan zou ik inderdaad zeggen dat het wel wat beter kon.
Maar jongens, 4 weken??? Voor t paard is t nog gewoon allemaal best onwennig, ineens zadel op je rug + ruiter, bit in je mond + moeten reageren op de hulpen.. Ik heb respect voor wat je doet, ook al ben ik niet van deze tradionele manier maar meer van de NH wijze. Maar daar gaat het helemaal niet om :)

Vind het geweldig dat je maar zo kort per dag rijdt en dat dier niet overbelast.
Daarnaast vind ik het top dat je veel in de bossen rijdt en daardoor ook werkt aan zn eigen balans!! +:)+
Ga zo door! Ben benieuwd naar foto's van over een paar maanden!

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:27

MiSz_SaNdY schreef:
Frannik schreef:
Ik krijg momenteel les van een PSG ruiter, en rijd zelf Z1. De PSG ruiter krijgt zelf les van een GP ruiter, en die GP ruiter krijgt les bij anky. Ook ben ik nog eens super goed bevriend met een persoon die dagelijks bij anky op stal is en les van haar krijgt.


fijn dat jij de manier van rijden van anky en de gp ruiter en de sgp ruiter wel fijn vind
ik heb er geen goed woord over te zeggen en dit jonge paard hoor eerst op 4 benen te leren lopen en dan pas te "rijden"


dat is ook de reden dat ik met hem naar de bossen ga? Daar rijd ik hem lange rechte stukken, HEEL GOED voor zijn balans.
als je er geen goed woord over te zeggen hebt, en alleen maar het slechte ervan inziet, breng het dan op een normale manier..

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:29

Gadverdamme Koudbloedkim, wat een belachelijke en onnodige reactie *temt*

TS, ik geef ook de voorkeur aan een andere trainingsmethode, maar idd, ieder dier reageert ergens anders het beste op. En zolang jij je eigen acties nog kan verantwoorden naar vooral jezélf vind ik het prima.

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:31

LiVetime schreef:
Zo'n topic gaat wel erg snel als er 1tje begint met negativiteit om zich heen te strooien :Y)

Dier is 4 weken zadelmak. Heeft ook een paar weken rust gehad als ik dat zo las, dus de keren dat dit dier gereden is is nog bijna op 2 handen te tellen. Daarbij rijdt ze niet langer dan 15-20 minuten.
Wáár maakt iedereen zich zo druk om????
Als dit een dier was die al een jaar zadelmak zou zijn, dan zou ik inderdaad zeggen dat het wel wat beter kon.
Maar jongens, 4 weken??? Voor t paard is t nog gewoon allemaal best onwennig, ineens zadel op je rug + ruiter, bit in je mond + moeten reageren op de hulpen.. Ik heb respect voor wat je doet, ook al ben ik niet van deze tradionele manier maar meer van de NH wijze. Maar daar gaat het helemaal niet om :)

Vind het geweldig dat je maar zo kort per dag rijdt en dat dier niet overbelast.
Daarnaast vind ik het top dat je veel in de bossen rijdt en daardoor ook werkt aan zn eigen balans!! +:)+
Ga zo door! Ben benieuwd naar foto's van over een paar maanden!



heel erg bedankt! Fijn dat je je goed in kunt leven in mijn manier van werken, ondanks dat je er geen voorstander van bent! Dat vind ik echt super! Het is voor hem ook allemaal nieuw, maar hij pakt het super op. Maar hij heeft inderdaad genoeg rust, en als ik hem rijd is dat maar heel kort! In het bos gaat hij alleen wat langer mee, maar dat is dan vooral veel stapwerk. Ik verwacht ook niet dat hij er kapot aan gaat ;)
Hij wordt al steeds beter in de aanleuning en gaat al minder snel diep! Ik denk dat het helemaal goed gaat komen.

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:32

Heino schreef:
Gadverdamme Koudbloedkim, wat een belachelijke en onnodige reactie *temt*

TS, ik geef ook de voorkeur aan een andere trainingsmethode, maar idd, ieder dier reageert ergens anders het beste op. En zolang jij je eigen acties nog kan verantwoorden naar vooral jezélf vind ik het prima.


bedankt voor de reactie :)
Ik dacht eigenlijk dat ik nog best wel aardig bleef constant haha ;)
Ik train eigenlijk op de stal waar ik werk al de paarden zo inclusief mijn eigen twee en dat gaat allemaal prima, loop ik vast, dan ga ik lekker op zoek naar iets anders wat voor hem wel werkt :)
In ieder geval ook fijn dat je je in mij in kunt leven, ondanks dat je geen voorstander bent :)

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:33

Jij blijft zeker heel aardig en netjes reageren, daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Zou zelf niet zo veel geduld hebben denk ik :o
Paardrijden is zeker maatwerk, super dat je dat in je achterhoofd houdt en daar naar handelt :)

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:36

haha soms zit ik wel te knijpen hoor, zeker toen ik die reactie kreeg dat ik het toppunt van arrogantie was, toen moest ik me echt inhouden ;) ben toen maar gauw boodschappen gaan doen haha ;)

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:42

Ik denk dat hier veel jaloezie heerst ook.
Het zegt mij niks of je nu B bent of Z. Ik ken Z ruiters die belachelijk slecht rijden. Ik kijk meer naar hoe iemand met zijn paard omgaat en lichaamshouding. Dat is bij jou prima in orde ;)
En daarnaast ken ik erg weinig mensen die met hun jonge dier het bos in zouden gaan. Behalve werken aan goede balans is dit ook nog eens heerlijk voor zo'n jong dier dat ie lekker in het bos kan lopen en daar absoluut ook van zal genieten + zonder dat ie zelf doorheeft dat hij ook hier werkt :Y)

Goed dat je boodschappen bent gaan doen trouwens :))

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:45

LiVetime schreef:
Ik denk dat hier veel jaloezie heerst ook.
Het zegt mij niks of je nu B bent of Z. Ik ken Z ruiters die belachelijk slecht rijden. Ik kijk meer naar hoe iemand met zijn paard omgaat en lichaamshouding. Dat is bij jou prima in orde ;)
En daarnaast ken ik erg weinig mensen die met hun jonge dier het bos in zouden gaan. Behalve werken aan goede balans is dit ook nog eens heerlijk voor zo'n jong dier dat ie lekker in het bos kan lopen en daar absoluut ook van zal genieten + zonder dat ie zelf doorheeft dat hij ook hier werkt :Y)

Goed dat je boodschappen bent gaan doen trouwens :))


hahah ja ik was best pisst ;)
Maar ik ben inderdaad wel heel rustig met hem hoor. En verder is nashua (mijn andere paard) echt topbraaf in het bos. Hij loopt overal langs af en is nergens bang voor.
Dus toen ik vos voor de 5e keer reed, voelde hij zo vertrouwt aan dat ik Hilde (hebbesje) heb gebeld, of ze misschien op nashua mee wilde de dag erop.
Dat leek haar wel leuk, en nashua had vos echt na 5 minuten overtuigd dat er niets eng was en dat het leuk was. En de rest van de weg heeft vos voorop gestapt gedraafd en gegaloppeerd met de oortjes erop haha :) was echt geweldig ;)
met nashua ga ik ook elke week naar de bossen, dus nu kan hij lekker mee :)

Aranel
Berichten: 20202
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:56

Het is ok wel altijd weer rellen als TS een rijden itp topic opent hé _O-

Waar maakt iedereen zich toch druk over, het paardje loopt zo nu en dan te diep, tsja het beestje is net zadelmak, dan zou ik ook geen oprichting verwachten.
Hopelijk neemt ts jullie ongetwijfeld goedbedoelde adviezen ter harte en gaat ze proberen om 'm minder diep te rijden.

Ik vind het er iig niet eens zo verkeerd uitzien :)

AnoukB

Berichten: 339
Geregistreerd: 30-11-08
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:58

Sommige reacties zijn egt te erg :=
MENSEN WAAR ZIJN WE MEE BEZIG?! Ipv dat we elkaar tips en opbouwende kritiek geven gaan we elkaar wat af liggen zeiken!
We zijn toch allemaal met hetzelfde bezig en niet iedereen is perfect, iedereen maakt fouten en iedereen doet het op een andere manier!
Ik vind het er helemaal niet verkeerd uit zien!
Ik ben zelf sinds een paar maanden ook met een 3jarige gestart en ook hij loopt af en toe wat achter de loodlijn of voor de loodlijn.
Daar zijn ze toch immers ook nog jong voor?!

Je hoort de meeste hier alleen maar over dingen die nog verbeterd zouden moeten. Wat ik zie is een fijn ontspannen paard en een amazone die er netjes op zit!
Jammer dat je m verkoopt, denk dat jullie heel leuk zouden zijn samen!
Ik kan alleen maar zeggen, laat ze maar banketstaaf en ga zo door! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:11

Heino schreef:
Gadverdamme [naam], wat een belachelijke en onnodige reactie *temt*

Ik geef alleen mijn mening, dacht dat dat hier mocht. :+
Ik onderbouw mijn reactie en zeg wat ik er wel en niet fijn uit vind zien... plaats dan geen topic.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Vos 4 weken zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:18

Mening is wat anders als zeggen dat je iemand arrogant vind.
TS blijft steeds erg netjes in haar reacties die tevens onderbouwd worden, petje af trouwen daarvoor TS!
Zoals ik al in je eigen topic reageerde; ik denk dat je het zelf ook als kwetsend zou ervaren en het niet leuk zou vinden als iemand iets over je zegt terwijl je die persoon niet eens echt kent.

Frannik

Berichten: 792
Geregistreerd: 19-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:22

Anarel en AnoukB, bedankt voor de reactie, ik denk dat jullie een heel eind snappen welke kant ik op wil ;)

klomp, het kwam inderdaad niet echt fijn aan...

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Vos 4 weken zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:27

Niets van aantrekken hoor! jij weet wel beter! :) Op bokt weet je gewoon dat er altijd iemand is die wat te zeiken heeft.. En ja.. als er 1 schaap over de dam is volgen er meer.. ;)

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:29

KoudbloedKim schreef:
Ik geef alleen mijn mening, dacht dat dat hier mocht. :+
Ik onderbouw mijn reactie en zeg wat ik er wel en niet fijn uit vind zien... plaats dan geen topic.


Er wordt gevraagd om feedback op het rijden, niet op TS haar persoonlijkheid.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:29

Precies! En...het is jammer dat mensen niet blij kunnen zijn voor anderen die trots zijn op waar ze nu zijn..tja jaloesie is nu eenmaal een lastig punt voor sommigen :D

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:41

KoudbloedKim schreef:
Volgens mij ben jij echt het toppunt van Arrogantie.
Bij foto 1 staat dat je hem aan het losstappen bent, zo vind ik het er niet uitzien.
Bij losstappen denk ik aan hem stukje bij beetje op te pakken totdat de teugels op de goede lengte zitten, niet gelijk de krul intrekken.
Foto 3 (de link) vind ik er een stuk fijner uitzien, al loopt hij daar erg op de voorhand.
Je handen zijn daar in ieder geval een stuk zachter.
Ook de foto waar je je hoofd eraf gehaald hebt, vind ik fijn om te zien.
Maar die foto erna :n Paard kan niet eens zien waar die loopt!
Ik hoop dat je les hebt van een goede instructeur/instructrice die je uitlegt dat een paard dat pas 4 weken zadelmak is, niet zo hoort te lopen.

Wat een onsympathieke reactie. Als je de wijsheid in pacht denkt te hebben, en serieus genomen wilt worden door de overige "bokters", ben dan zo wijs om het door jou recent geopende topic te verwijderen. Je mag best kritiek hebben op foto's bij itp, daar is dit forum voor bedoeld, maar doe het opbouwend. Dan daarbij vind ik het niet overtuigend overkomen als iemand die zelf minder fijn aan het rijden is een ander de les probeert te lezen.

@Frannik: je bent jezelf ervan bewust dat hij met meer lengte gereden moet worden, maar beter zo, dan een sterrenkijker met een strak getrokken rug. Blijf werken aan de openheid aan de voorkant zodat je veel aan kunt vullen met je been, komt vast goed!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Vos 4 weken zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:46

Het grappigste van alles vind ik toch wel de vraag van Koudbloedkim of Frannik wel goede les heeft, maar zelf te kennen geeft geen les te hebben.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:51

Sommige mensen hebben gewoon geen les nodig, die zijn al goed van zichzelf :Y) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:52

Ik heb jaren les gehad en dat staat op dit moment stil vanwege mijn gezondheid; excuse me! :+
Daarbij kun je duidelijk zien dat ik geen 1 van mijn paarden ooit zo in de krul heb gereden.
Zelfs een leek ziet toch dat dit paard zich niet fijn voelt en gespannen is!
Maargoed, laat ik de eer maar aan mezelf houden en dit topic op de 'ignore-stand' zetten.