Lotus en ik weer @ work! *trots*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Lotus en ik weer @ work! *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 17:32

:wave:

Sinds april 2009 heeft de eigenares van mijn verzorgpony Katinka, een nieuwe pony erbij gekocht; Lotus.
Erg leuk, omdat Katinka al wat ouder is. Nu konden we weer lekker op buitenrit en zelfs heerlijk in de bak rijden!
Helaas leken deze plannen de eerste tijd toch een beetje in het water te vallen. Lotus was niet de brave pony die we gehoopt hadden. Ze kan behoorlijk bokken en op buitenrit kon ze flink neurotisch zijn. In de bak durfde ze ook nogal eens wat uit te halen. Het is een pony met een flinke gebruiksaanwijzing.

Maar na ruim een maand ups en downs gehad te hebben, voelt Lotus zich nu veel meer thuis en ik begin echt vriendjes met haar te worden. :j
Ik kan nu zonder problemen alleen met haar naar buiten en ik vond het vandaag wel weer eens tijd om in de bak aan het werk te gaan.

We zijn welgeteld 2x in de bak geweest en dat was niet echt een groot succes. :+ Ze was wel redelijk braaf, maar heel kijkerig en er zat een behoorlijk (dram)tempo op.. :Y) Ik was toen dus voornamelijk bezig om normaal rond te rijden.
Vandaag ook wat meer naar de ontspanning gewerkt en dat ging eigenlijk boven verwachting! +:)+ Het is nog niet helemaal constant etc, maar er zit ECHT merkbaar verbetering in, ben er helemaal blij van! :D

Mijn eigen verbeterpunten zijn dat ik echt vooruit moet kijken ipv naar beneden.. Verder mag ik mijn handen hoger en bij elkaar.. Ik zet ze absoluut níet vast, want als ik dat doe, komt ze enorm in protest.. Ik leer op haar dus hééééél eerlijk en zacht met mijn handen te zijn.. :))
Ik had/heb ook altijd veel last gehad van kapstokjes, maar dat gaat de laatste tijd gelukkig steeds beter :D Alleen in de galop is het nog een probleem..

Nou, ben benieuwd wat jullie van ons vinden! Tips graag, wel opbouwend! :D

Marieke (casperrr) was mee om dit alles vast te leggen, hartstikke bedankt! :D


Afbeelding
[1] Even rondstappen om te kijken waar we ook alweer zijn beland.. :Y)

Afbeelding
[2] Lekker hyper drafje...

Afbeelding
[3]

Afbeelding
[4] Het is allemaal zoooo spannend..

Afbeelding
[5]

Afbeelding
[6] Jaja, mevrouw begint wat te ontspannen. :)

Afbeelding
[7] Waar gaan die voeten heen :?

Afbeelding
[8]

Afbeelding
[9]

Afbeelding
[10] Hier kijk ik wel héél erg naar beneden.. :x

Afbeelding
[11]

Afbeelding
[12]

Afbeelding
[13] Galopje. :)

Afbeelding
[14]

Afbeelding
[15] Trots op die knappe poownie *D

Pascalleee
Berichten: 1587
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: eenplekjeopdeaarde!

Re: Lotus en ik weer @ work! *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:38

leuk paardje :)
let er op dat je je voeten niet te ver in de beugels steeks en je handen mogen iets hoger misschien beugels een gaatje korter ?
dat je veoten niet overal heen zwiepen.. verders ziet het er netjes uit

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:40

Gaat helemaal goedkomen met (jou en) Lotus!!!
Super dat het steeds een beetje beter gaat :j
Ziet er ook goed uit op de foto's!

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:41

leuke pony! :)
beugels idd wat korter, maar het ziet er goed uit :j

Asjemenauw

Berichten: 521
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:42

Leuk dier

Misschien eventjes het zadel wat nader inspecteren want het ligt voor geen meter. Wellicht dat het dier met een goed zadel wel eerder de ontspanning kan vinden.

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Lotus en ik weer @ work! *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 17:47

Ik heb het idee dat als ik de beugels een gat korter doe, ik heel erg opgevouwen zit met mijn knieen.. Voor mijn gevoel zijn de beugels zo goed. Moet wel mijn hakken meer uitdrukken. :j

@Pascallee: Ik vond mijn voeten juist heel erg verbeterd met een poos geleden. :o Op foto 7 dan niet, maar verder valt het toch wel mee? :P

@Alsjemenauw: Had idd ook al het idee dat het zadel niet 100% lag.. Toch eens een ander zadel proberen, misschien dat dat beter ligt.. :)

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:02

Ik heb juist het gevoel dat jij heel erg steunt op de teugels. Je zegt dat je nu leert eerlijk en zacht te zijn met je handen maar als hoe ik het bekijk vanaf de foto's ben jij totaal ongebalanceerd. Probeer daar eerst aan te werken, balans en ontspanning in je eigen lichaam.

Ik zie ook veel spanning in je schouders en bovenarmen. Doe wat oefeningen bijvoorbeeld: Je schouders naar je oren trekken en rondjes draaien met je schouders om en om of juist tegelijk. En zonder beugels en teugels rijden. Nu beschrijf je dat Lotus niet de makkelijkste is dus raad ik je aan even alleen maar stapwerk te doen en haar lekker te laten lopen en aan je eigen houding werken.

Haal de beugels eraf en rij zo lekker figuurtjes. Daarna kun je de teugels eraf halen en de longeerlijn eraan klippen dat iemand zo Lotus stuurt en jij je alleen maar hoeft te concentreren op je zit. Leg je handen op je benen en stuur haar met zit en ontspan je lichaam. Na een tijdje kun je dit ook in draf en galop doen als Lotus dat toelaat.
Ik heb ook niet het gevoel dat je kijkt waar je heen gaat als je een wending rijd. Hier heb je verschillende fases voor:
1. Kijken met je ogen
2. Kijken met ogen en schouders (goed meedraaien vanuit je bekken)
3. Sturen met indirecte teugel (duwen op de hals, buitenteugel tegen de hals)
4. Sturen met directe teugel (bit, binnenteugel)

Geef haar de kans om te leren reageren op fase 1 dus grijp niet direct naar fase 4. Daarom kan het ook helpen een 2e persoon erbij te hebben die slalom oefeningen doet terwijl jij er zonder beugels en teugels opzit en zo je armen spreid als een vliegtuig, dan leer je mee te gaan met de bochtjes en wordt je bewust van je fases.
Je zadel ligt in mijn ogen iets te ver naar voren, probeer daar de volgende keer op te letten net als je hakken naar buiten duwen en in het zand zetten :) . (je beugels hoeven niet korter, je moet je hakken uitdrukken :j ).
Het lijkt me een heet paardje, maar zeker een leuke leerpony.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:12

Het zadel ligt idd niet echt geweldig, mss dat dit een reden is van haar gedrag? (gezien dat ze bij het proef rijden braaf was) Een passend zadel zal er ook voor zorgen dat ze wat makkelijker kan dalen :)
Echt stom, ik heb vorige keer helemaal niet op het zadel gelet :o
Verder: let goed op je handen, maar ook op de rest van je lichaam :)

En, ach, het ziet er helemaal niet slecht uit hoor, ze is lekker aan de sjouw :)

_Clien_

Berichten: 753
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:13

Hele leuke foto's Nath!
Jij en Lotus gaan echt steeds meer vooruit, en worden steeds meer een team!
Het lijkt me inderdaad wel erg lastig om haar te rijden! Ik ga snel weer eens mee om te kijken ;)

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 18:15

@Letiets: Ik ga het zadel van Katinka er eens op leggen, denk zomaar dat dat iets beter zal liggen aangezien Katinka ook bredere schouders heeft dan Jenny had. :)

@marliez: Bedankt voor je tips. Dat is nog eens een nuttige reactie. ;)
Deels ben ik het met je eens, deels ook niet. Van mijn schouders/bovenarmen klopt helemaal, moet ik zeker extra op letten, zorgen dat ik ze ontspan. :j
Maar op de teugels steunen/hangen is niet zo, al lijkt dat misschien zo. Maar als ik dat zou doen, zou ze enorm in protest komen.. Dus ik ben zo zacht mogelijk met mijn handen en zal er zeker niet aan gaan hangen/leunen. Misschien volgende keer eens een filmpje laten maken voor de duidelijkheid.
Verder erg bedankt voor je tips!

vanTroje

Berichten: 188
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:15

Mooi paardje!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Lotus en ik weer @ work! *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:50

Jullie gaan idd vooruit Nath! Superleuk zeg!

De oefening die marliez aangeeft om je schouders en bovenarmen te ontspannen werken echt goed!
Ik heb hetzelfde probleem en zing in mezelf (of gewoon hardop :o ); daar ontspan je ook van, omdat je dan je adem niet in kan houden.
Verder rondjes draaien met je schouders en je daar echt op focussen. Je merkt echt het verschil!

En op je billen zitten he! Lijkt vanaf de foto's beetje van: Hoe harder, hoe meer voorover je gaat zitten, maar goed, da's vanaf de foto's!

Vind jullie wel echt een hele leuke combi en Lotus gaat er ook steeds beter uitziet! Mooi kleurtje heeft ze nu!

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Lotus en ik weer @ work! *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 18:53

Klopt hoor janneke, hoe harder, hoe meer voorover. Is al meer verbeterd, was in het begin heel erg, toen kon ik dr ook absoluut niet uitzitten in draf :P Maar wordt aan gewerkt, komt ook wel goed, want het is al minder erg dan in het begin. ;)

Marije__

Berichten: 3858
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Nijmegen

Re: Lotus en ik weer @ work! *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:56

echt een leuk paardje! hoe groot istie?
foto's zien er goed uit, haar hoofdje is leuk.
En ja, oefening baart kunst :D succes!

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:57

xmarliez schreef:
Nu beschrijf je dat Lotus niet de makkelijkste is dus raad ik je aan even alleen maar stapwerk te doen en haar lekker te laten lopen en aan je eigen houding werken.

Sorry maar hier ben ik het dus niet mee eens. Als een pony niet de makkelijkste is, en je houding misschien niet geweldig is zou ik dus echt niet alleen maar stapwerk gaan doen, de pony laten lopen en alleen op je houding letten. Ik heb een trap van een paard tegen mijn enkel gehad, dus heb vele malen minder kracht in die enkel, en ik zit nog niet echt geweldig, maar hij loopt maar zoals ik het wil, niet omdat mijn houding nu minder is. :) Ik zou gelijk vanaf het begin af aan duidelijk maken, en proberen zo veel mogelijk aan je houding te werken. Als een pony al niet zo makkelijk is zou ik zeker weten niet alleeen stapwerk gaan doen en hem maar laten lopen.
Maargoed dat is ieder zijn persoonlijke keuze, bij mij lopen ze maar gewoon. ;)

en, je bocht sturen dmv je binnenteugel? Dat is in mijn ogen echt een grote no-no := :')


Maargoed :Y)

Was de eerste keer dat ik je irl zag met Lotus, tis echt een geval apart wat alles om zich heen interessanter vind als jijzelf. Maar dat komt nog wel, gewoon lekker aan werken, desnoods een lesje mee pikken en dan komt het wel goed ;)

_bloempje01_

Berichten: 1406
Geregistreerd: 24-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:00

heee,

Leuk om te zien die foto's :D
Heb ze net ook al op je hyves bekeken!
Zie er idd wel steeds meer verbetering in en tja voor de rest het is toch allemaal nog heel erg wennen dus dat het er gelijk helemaal super uit ziet kan je niet verwachten :)
en van dat andere zadel lijkt me slim!

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:51

casperrr, ik zou kiezen voor stapwerk om mijn pony lekker te laten ontspannen zodat ik goed kan zitten eventueel zonder beugels en teugels en mij evenwicht kan vinden op haar rug. Het is fijn als je paard dan ontspannen en rustig is. Stappen kan er voor zorgen dat ze gaan ontspannen daarom zei ik dat. Ik zeg ook zeker niet dat het moet, als dat voor Lotus niet werkt dan moet je dat ook vooral niet doen, het was een tip.

En ik zeg ook niet dat je paard door een slechte houding niet meer goed kan lopen maar het kan altijd beter en daar werkt de houding van de ruiter zeker aan mee.

Ntlie_, vanaf de foto's lijkt dat zo imo vandaar dat ik het opmerkte. Als jij dan heel anders ervaart dan is dat fijn! Jij weet immers het beste of je wel of niet in de teugels steunt/hangt, ik zie het slechts van een paar foto's :) ..

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Lotus en ik weer @ work! *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:12

Leuke foto's Nathalie! Jullie zijn al vooruit gegaan, erg leuk om te zien! :j

vanPrinster

Berichten: 74
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:47

Ziet er al weer een stuk beter uit dan de eerste keer dat ik jullie zag!
Misschien is het handig om eens stevige laarzen/chaps aan te doen met rijden?! Ik zit dan altijd wat lekkerder, miss helpt het :)

En voor de rest natuurlijk lekker genieten! :7 *D

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Lotus en ik weer @ work! *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 15:56

@Tessa: Je hebt gelijk hoor, rijd zeker fijner! Alleen mijn chaps hebben het helaas een week of 2 geleden begeven.. :P En ik ben tot nu toe te lui geweest om naar de Kroo te fietsen voor nieuwe.. :o Maar dat staat wel op de planning. ;)

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Lotus en ik weer @ work! *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:04

Ik vind het er eerlijk gezegd niet zo fijn uitzien.
Er staat constant een enorme druk op de teugels, waarschijnlijk omdat je haar rond probeert te krijgen.
Bedenk wel dat het rond krijgen niet op kracht gebasseerd moet zijn maar op ontspanning en het eronder komen van de achterhand.
Misschien is het handig om les te gaan nemen?

Wel super dat jullie al zo snel vooruit zijn gegaan, nu nog wat meer op de details gaan letten en dan komt het allemaal goed :)

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 16:08

Die druk op de teugels klopt hoor, op de eerste foto's. In het begin alleen maar hard harder hardst en toen moest ik haar wat tegenhouden. Maar 'enorme' druk is ook wel overdreven. ;)
Maar zodra zij begint te ontspannen, heb ik echt bijna geen druk meer op de teugels. Als ik dat wel heb, komt ze enorm in protest, dus heb bijna niets in mijn handen.
Was ook absoluut niet bezig met het 'rond proberen te krijgen' maar als zij zelf al wat meer naar beneden gaat, ga ik daar natuurlijk wel in mee. :)
Maar het is echt geen trek/druk werk, want anders zou je ws. heel andere foto's te zien hebben gekregen.. ;)

Ben idd van plan om les te nemen.
Laatst bijgewerkt door Ntlie_ op 04-07-09 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes

Berichten: 3626
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:09

Wat een leuk paardje!
Ik heb alleen het idee dat je steeds op het verkeerde been lichtrijd? (Of zie ik het verkeerd, bijv. foto 5&6) Stel dat het zo is, is het wel fijner voor een paardje om op het goede been licht te rijden ;)

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:13

Op sommige foto's lijkt het idd alsof je wel degelijk op haar steunt om haar rond te krijgen..
Maar dit zijn natuurlijk maar momentopnames en dat is heel moeilijk te beslissen vanaf foto's vind ik zelf, misschien idd volgende keer een filmpje, en ja dat naar beneden kijken is af en toe heel erg, maar daar moet je gewoon goed op letten en dan word het vanzelf minder.. Ik vind het er verder juist wel goed uitzien!
Het is wel een heel leuk paard! Succes met haar, gaat vast goed komen :)

_Liza

Berichten: 302
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: alteveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:14

ziet er wel netjes uit,
maaar tog vind ik als ie aan de teugel loopt tog nog niet echt heel erg gespannen uitzien hoor&
ook licht je zadel niet goed:O, maar dat hoef ik niet meer tezeggen want dat hebben er al meerderen gezegt,
probeer hem lekker laag rond te rijden maar wel contact met je teugels te houden, laat hem eerst maar eens voor de volle 100% ontspannen, en gewoon lekker rustig draven, en dan als hij echt durft te ontspannen weer op te pakken,
Ik heb namelijk heel erg lang het zelfde probleem gehad met mijn pony, en ik heb daar echt heel erg veel aan gehad, ik kan niet van foto's zien hoe die pony is, maar ik weeet wel dat ik daar zelf donderse veel aan heb gehad, en dat ik haaaar nu ook gewoon lekker opgericht kan rijden,
we zijn er nog niet, maar het begint wel te komen,
gwoon lekker oefenen, en dan komt het wel.
Laatst bijgewerkt door _Liza op 04-07-09 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt