Zenith @ Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartJ

Zenith @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 21:15

Hallo :)

Leuk dat je hier even komt binnenvallen.
Zal ons eerst even voorstellen, ik ben Maartje, 20 jaar en rij ongeveer 13 jaar nu waarvan 4 jaar pas 'echt' voor mijn gevoel dan. Ik heb zelf nog nooit wedstrijden gestart maar daar gaat dus verandering in komen.
Zenith is een 5 jarige ruin van Whisper (v. Weltmeyer) x Jackson. Hij is niet van mij maar van mijn baas en heeft al een aardig verleden van manegelessen, rugproblemen e.d. en nu rij ik hem. Alleen gaat dit niet zonder slag of stoot.
We zijn nu vooral bezig om met een fijne aanleuning rond te kunnen sturen met een losgelaten rug en vooral een actief achterbeen. Hij moet nog veel sterker worden en nog meer gaan dragen.
Hij heeft een periode gesteigerd en doet dit bij vlagen nog, om onder zijn werk uit te komen. Ik zelf moet vooral op mijn handen letten, niet te streng worden en daarbij vooral been blijven geven.
Morgen gaan wij onze eerste officiële B wedstrijd starten dus ik ben beineuwd :)
Geen galop foto's, die waren mislukt.. Positief commentaar mag altijd :D
En alvast bedankt voor het kijken! Een berichtje zou leuk zijn!

Afbeelding
Stap, vreemde handen, schouders loslaten!

Afbeelding
Stap, iets te diep.

Afbeelding
Qua, houding en zit vind ik dit een fijn plaatje.

Afbeelding
Drafje, nog iets gespannen.

Afbeelding
Drafje, fijn achterbeen, alleen die handen en dat been...

Afbeelding
Wegrijden, op-de-voorhand-val-moment...

Afbeelding
Spanning, en die handen..

Afbeelding
Prettig plaatje, zou nog meer op het achterbeen mogen maar voor nu fijn.

Afbeelding
Ook fijn plaatje!

Ter vergelijking:
Afbeelding
Valt op de voorhand, mijn houding is echt bagger en toen liep hij ook altijd veel te diep.

fionaa

Re: Zenith @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:37

Hee maartje!

Ik vind het knap hoor hoe je m rijd!
Wat mij opvalt is.. dat je beetje vooroverkanteld..

Wat ik ook zie.. is dat hij erg lang is, en normaal heb je m wel wat compacter. En probeer je schouders te ontspannen.

Verder ziet het er erg goed uit! Je komt er morgen wel! :) Succes morgen! Liefs Fiona

Oliefjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:06

Hee Maartje!
Hij is inderdaad erg vooruit gegaan zeg! Op de foto's ziet het er al fijn uit, ik kom binnenkort weer naar Poel, ben hele benieuwd!

Succes met je wedstrijd!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:36

Welke afstamming heeft hij?

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:47

Het ziet er naar uit alsof hij niet over zijn rug loopt maar gewoon met zijn hoofd naar beneden. Maar dat kan in uiteraard verkeerd zien.

Je houding is redelijk netjes :)
Hakken iets meer uitdrukken en tenen naar voren zodat je hem niet zoveel prikt met je sporen.

Leuk beestje!

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 07:37

Je ziet echt de verbetering met de laatste foto, met nog wat werk kom je er zeker wel!
Probeer je handen niet vast te zetten en ik heb de indruk dat je nooit echt op je billen zit, maar dat kan ook een momentopname zijn natuurlijk :)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 07:52

Leuke foto's Maartje!

Hij lijkt wel een beetje op Zarah, dezelfde halsaanzet en ook een beetje lang. Maar ze hebben ook dezelfde vader zie ik.
Blijf gewoon werken aan waar je mee bezig bent, activiteit en ruggebruik. Komt wel goed. :D

Succes vandaag!

x__Rosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:07

Hij loopt soms wat diep, maar voor de rest netjes! *D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:11

ziet er best netjes uit....het lijkt mij geen makkelijk paard om bij elkaar te rijden,vanwege zijn bouw(lange hals en lange rug)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:16

Poelenburgh! Bekende omgeving :D

Het ziet er opzich goed uit, maar ergens een beetje geforceerd. Zijn aanleuning stoort me een beetje, hij heeft een aparte knik in zijn nek en hij loopt veel achter de loodlijn.
Ik denk dat hij al veel beter loopt, en jij beter zit als er een passend op ligt. Dit zadel kantelt naar voren, waardoor jij dat ook doet. Het klappert, komt aan de achterkant omhoog. Misschien is dat ook de reden dat hij steigert.

Succes! :)

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:21

Ziet er netjes uit! Maar ben het wel met Jaimyliefje eens, ik vind het zadel een beetje storend. Verder vind ik het echt al een heel stuk verbeterd!

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:52

Jeetje, dat paard was mager!!!!!
Ziet er nu beter uit, ook het rijden! Ga zo door, dan komt alles wel goed ;)

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:00

Mager? Op die laatste foto bedoel je? Toen reed ik hem net na een rustperiode van een maand of 3 denk..
Is idd vrij lastig bij elkaar te rijden maar gaat steeds beter..
M'n handen dat klopt ben ik erg hard mee bezig zijn idd erg storend!
Zadel klopt ook, is erg moeilijk ben hard op zoek..
En dat op m'n billen zitten klopt ook, ik moet meer 'in' m'n paard gaan zitten ipv 'er op'.
Rug gebruik zijn we ook hard mee bezig door middel van longeren met pessoa omdat hij het onder het zadel allemaal nog erg moeilijk vind. Toch gebruikt hij zijn rug wel want op het moment dat ik door ga zitten en hij gebruikt zijn rug niet stuiter ik er bijna af en als hij zijn rug wel gebruikt kan ik lekker zitten.
Had btw vandaag 184 en 169 punten dus erg tevreden :)

Bedankt voor alle reacties! :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:04

Ik heb het idee dat je zelf heel gespannen bent en dat je deze spanning overbrengt op het paard (of andersom, jullie zijn in elk geval allebei gespannen). Ik denk dat het prettiger rijden wordt wanneer je je handen wat hoger houdt en niet geforceerd vast zet :) Ook heb ik het idee dat je balans niet helemaal in orde is.

Maar zo te zien (vergelijken met de vergelijk foto) gaan jullie hard vooruit, zet die trend lekker zo voort :)

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:19

Dank voor je reactie :) Kopt hoor wat je zegt, ik haal niet goed adem en daardoor heb ik continu m'n boven lichaam vast. Vanaf borsthoogte ongeveer houdt ik alles vast en dan vooral m'n schouders. Erg moeilijk, had ik eerst in m'n onderrug, nu is dat opgelost dus m'n schouders moeten ook lukken :)

JoJz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:44

Hey Maartje!
Ik vind het knap hoe je hem rijdt! Zenith lijkt me geen makkelijk paardje! Ik zou zeggen, blijf lekker aan alles werken en kan het alleen maar nog beter gaan! (voor je het weet zit je in de L1 ;))

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:47

Ik ga met Heino mee. Ik heb ook het idee dat je je nog niet echt prettig voelt op dit paard.

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:50

Ik vind het er netjes uitzien hoor!
vooral ter vergelijking met eerst! veel succes nog!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 22:36

Kan kloppen hoor :) We waren toen net aan het rijden en meestal gaat hij pas na een minuut of 20 ontspannen.. Vervolgens gingen de paarden die er waren de bak uit dus al met al zorgde het voor spanning en omdat ik heel erg bang voor hem geweest ben, door het steigeren e.d., vind ik het zodra hij spanning krijgt zelf ook weer spannend worden.
Hoewel ik het wel steeds beter op weet te lossen.
In elk geval bedankt voor alle leuke reacties :D

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:22

Haha, wat leuk. Manege Poelenburgh.
Ik heb dat paardje volgends mij nog gezien toen ik NK carrousel had
Ik liep toen even door de stallen met mn zus. Die reed om dinsdagavond
maar was van uhm uhm, ik weet niet meer afgevallen en was met de ambulance opgehaald.
Misschien ken je dr. Het ziet er goed uit met vergelijking van vroeger.

Veel succes.