Stoer ventje een maand onder het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Stoer ventje een maand onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 22:52

Dit super brave kereltje is nu een maand onder het zadel. :) Hij pakt het allemaal geweldig aan!

Deze stoere vent loopt ongeveer 3 keer per week een kwartiertje afwisselend in de bak en in het bos. Hij doet het heel braaf, maar ik merk wel dat hij nog regelmatig rust nodig heeft om alle indrukken te verwerken in de bovenkamer. We doen dan ook heel rustig aan met hem.

Een van de eerste drafjes:

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

Voor het eerst in de buitenbak:

4. Afbeelding

5. Afbeelding

Hij was niet verkeersmak toen hij bij ons kwam, maar ondertussen kan ik al alleen met hem langs de weg. We moeten altijd over de spoorlijn en er komt heel veel groot verkeer langs, maar het doet hem niets.

Bewijs dat hij heel braaf is:

Ik rijd hem ook op eigen houtje door het bos en dat gaat ook zonder problemen. :) De lange, rechte stukken zijn ideaal voor een galopje, omdat hij dan gemakkelijker zijn balans kan houden.

Vandaag:

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

10. Afbeelding

11. Afbeelding

12. Afbeelding

13. Afbeelding

Ik ben heel erg trots op dit stoere kereltje. :+:

Roept u maar. Commentaar / tips ook welkom, hoor! Ik weet dat ik geen geweldige ruiter ben en ik kan tegen een (verbaal) stootje. :D

Daisy01

Re: Stoer ventje een maand onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:55

Wat een gaaf paard! Super joh, dat ie zo braaf is. Dat filmpje, moest wel ff laggen hoor, precies als jullie dr langs lopen gaan de spoorbomen. En die reactie ook, echt een schrikreactie. Maar daarna meteen weer rustig en niks aan de hand. Veel plezier!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:56

Niks verbaal stootje nodig, je rijdt hem supernetjes vind ik! Lekker ongedwongen op eigen benen leren lopen! Valt me alleen op dat je af en toe een stoelzit lijkt te hebben.

Wat een prachtdier trouwens, mooi bergopwaarts loopt hij ook :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:57

Wauw!

Pas maar op, ik ga hem stelen :D Wat een peerd! Leuke spieren, kan goed lopen en neemt de achterhand al mooi mee.

:)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:58

wow vet mooi paard!

is ie te koop :P

daantjuhhh

Mooi dier hoor.

Ik zou nog wat meer proberen om eens lekker te laten stofzuigen (je hand mee laten nemen)
Dat is goed om alle spieren lekker los te maken.
Ik denk dat hij wel veel swung in zijn lijf heeft en hem dat alleen maar goed doet.

Misschien ligt het aan mij of aan je houding??

Maar ik vind dat of het zadel zo ver naar achter ligt of jij zit zover achter in het zadel?
Ik heb het idee dat je bijna op z'n kont zit?

Misschien ligt dat aan mij.
Ik heb daar ook totaal geen verstand van hoor.

Verder vind ik het een heerlijk plaatje hoor

cile205

mooie fotos, maar als de bel gaat bij een spoorweg overgang in jouw geval, was ik er niet meer met een groen paard overheen gestapt.. zodra de bel gaat en de lampen rood knipperen heb ik altijd geleerd niet meer over te steken ;) maar t ging goed :D

wat een mooi paard hoor!

Maris1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:01

Wat een prachtig paard heb jij. Echt geweldig. En ik vind je er heel mooi opzitten. Ziet er prachtig uit. Dat filmpje vond ik wel griezelig. Fantastisch dat hij zo netjes doorliep, maar wat als hij opeens gestaakt had. Wel stoer dat je dat durfde.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 23:03

Zijn zadel ligt goed, maar zijn rug is zéér kort. Er ligt een 17 inch zadel op en die mag ook echt niet langer zijn. :n Dus dat lijkt inderdaad zo, maar het is niet anders. Ik kan het zadel niet meer naar voren leggen, want dan belemmer ik hem in zijn schoudervrijheid.

Verder neem ik inderdaad een stoelzit aan. Ik steek mijn benen af en ik zit wat naar voren om mijn balans te houden. Moet ik toch snel afleren. :=

Cile205: Dat hoort ook, maar ik vind het gevaarlijker om te wachten voor de spoorbomen met knipperlicht en harde bellen + voorbij razende trein + verkeer achter me (= opgesloten zitten) dan dat ik alsnog snel oversteek. Bovendien wil ik alles naar voren oplossen. Ik trek ze liever niet onverwacht op de rem, omdat ik jonge paarden niet aan wil 'praten' dat iets eng is en dat ze er stil voor moeten gaan staan. Ik heb liever dat ze domweg doorlopen.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:04

nee nee je hebt gelijk maar ik zou bang zijn dat ie net op het spoor op dat moment even niet meer "goed zo" is zeg maar... en dan heb je nog weinig tijd om weg te komen ben ik bang als de bellen al aan t rinkelen zijn :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:05

_Lorette_ schreef:
Verder neem ik inderdaad een stoelzit aan. Ik steek mijn benen af en ik zit wat naar voren om mijn balans te houden. Moet ik toch snel afleren. :=

Stomme is dat je juist met zo'n zit weinig balans hebt :P Probeer eens om tijdens het draven om de zoveel passen at random een paar passen uit je zadel te blijven, dan weer paar passen gewoon lichtrijden, weer paar passen uit je zadel blijven etc. Dat lukt je alleen als je een goede balans hebt en zo ga je ook beter aanvoelen wanneer je die balans in orde hebt :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 23:07

Oh, die oefeningen zijn op mijn paarden geen probleem, maar die ga ik op dit kereltje niet uitproberen. Ik heb overigens nog niet zo slecht gezeten als vandaag. :P

Pech op het spoor kan gebeuren :j Kwestie van paard aanvoelen, snel kunnen beslissen en een gezonde dosis geluk.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:07

daantjuhhh schreef:
Mooi dier hoor.

Ik zou nog wat meer proberen om eens lekker te laten stofzuigen (je hand mee laten nemen)
Dat is goed om alle spieren lekker los te maken.
Ik denk dat hij wel veel swung in zijn lijf heeft en hem dat alleen maar goed doet.

Misschien ligt het aan mij of aan je houding??

Maar ik vind dat of het zadel zo ver naar achter ligt of jij zit zover achter in het zadel?
Ik heb het idee dat je bijna op z'n kont zit?

Misschien ligt dat aan mij.
Ik heb daar ook totaal geen verstand van hoor.

Verder vind ik het een heerlijk plaatje hoor

Hier ben ik het helemaal mee eens.. leuk paard, maar ook ik zou em lager in stellen om zijn rugspieren op te rekken.. als dat al lukt natuurlijk op zo'n groen paard :o

Ook ik zag wat aan je zadel, deze ligt imo ook vrij ver naar achteren, en jij zit ook vrij achterin het zadel.
Let op dat je niet teveel druk legt op zijn lendenen..

Verder.. ga zo door, t is een heerlijk dier!!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:09

Ik vind het een stoer paard :) En het ziet er ook netjes uit :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 23:09

Ik vraag steeds meer lengte van hem. :j Hij was erg onzeker op de hand en hij kroop dan ook vreselijk achter de teugel. Inmiddels krijgt hij meer en meer vertrouwen op mijn hand en ik kan hem steeds beter laag en lang rijden in een lichte verbinding.

Maar dit gebruik ik voornamelijk met instappen en het eerste stukje draf + uitstappen en daar zijn geen foto's van.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:12

Wat een ontzettend gaaf paard heb je onder je kont zeg!
Vind het plaatje er goed uitzien en heb vreselijk gelachen om je filmpje! :P
Veel plezier met je pracht paardje!
Mocht je hem nog eens willen verkopen.... :P

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:12

Ik ben het er mee eens dat een paard schouder vrijheid moet hebben, maar het zadel moet ook niet tegen de lendenen aan liggen. (denk hierbij het dekje weg en kijk alleen naar het zadel)
Schoudervrijheid is belangrijk, maar dit is meer dan alleen schoudervrijheid.
Na mijn idee ligt het zadel ondanks de korte rug te ver naar achteren.
En ik denk dat het door je iet wat stoel zit (ik noem het iet wat omdat het niet een enorme stoel zit is) vertekend het misschien ook iets.
Ik zou er toch eens een zadel maker na laten kijken.

EDIT:
De blauwe lijn is na mijn idee zoals het zou moeten liggen en de rode zoals het ligt.
Het scheeld misschien maar 5 cm, maar dit is een goed en mooi dier.
Zonde om door zoiets rugproblemen te krijgen.
Afbeelding

Ik zal er nu ook niet meer over beginnen.
Ik weet dat het om het rijden opzich gaat en het is een heerlijk dier om te zien.
Daar scoor je zo de punten mee naar binnen.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 03-06-09 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 23:14

Ik pas niet in een korter zadel en het zadel kan niet meer naar voren. Zadel is door de vorm van de boom heel geschikt voor dit paard. Ik heb het al laten beoordelen door een zadelmaker, omdat ik er ook mee in mijn maag zat. :) Er lag eerst een ander zadel op + korrector pad, maar dit zadel ligt veel mooier.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:17

Wat een schitterend dier.
Als je hem iets lager instelt kan hij zijn rugspieren wat beter gebruiken. Maar ik denk dat je er wel gaat komen met hem.
Veel plezier en succes met hem!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:20

_Lorette_ schreef:
Ik pas niet in een korter zadel en het zadel kan niet meer naar voren. Zadel is door de vorm van de boom heel geschikt voor dit paard. Ik heb het al laten beoordelen door een zadelmaker, omdat ik er ook mee in mijn maag zat. :) Er lag eerst een ander zadel op + korrector pad, maar dit zadel ligt veel mooier.

Ik had nog even een foto toegevoegd.
Maar als je het door een zadelmaker hebt na laten kijken zal het wel goed zijn.
ik ben een leek.

veel succes met hem.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:23

wat een gaaf dier Lorette, je rijd hem erg netjes vind ik .

wat is zijn afstamming als ik vragen mag ?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 23:26

Ik vind het goed dat je het aankaart, want een passend zadel is wel noodzakelijk. Maar ik heb er gelukkig zelf ook goed over nagedacht. Het zadel ligt écht op zijn schouder als ik het meer naar voren leg. Het hoort daar niet en dan gaat het ook achterover hellen. Dan wordt mijn zit zo mogelijk nog meer stoelzit dan het nu al is. :P En het paard zal er ook niet gelukkiger van worden.

Paard heeft helaas geen papieren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:32

lolclub schreef:
wat een gaaf dier Lorette, je rijd hem erg netjes vind ik .

wat is zijn afstamming als ik vragen mag ?

Nou, dat wilde ik ook net vragen :D

Wat is zijn afstamming en hoe oud is ie?

Echt een schitterend dier en oogt al zo mooi ontwikkeld.

Ja dat zul je net hebben als je de spoorwegovergang wilt oversteken...opeens gaan die bellen rinkelen. Goed opgelost hoor, inderdaad voorwaarts oplossen. Goed gedaan.
Wat ben je van plan er straks mee te gaan doen? Welke tak van sport bedoel ik dan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:34

_Lorette_ schreef:
Paard heeft helaas geen papieren.

Weet je wel wie de vader en moeder zijn?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 07:02

Paard is net 8 jaar gewoorden. Vandaar dat hij al zo compleet oogt. Hij voelt nog wel als een puppy. :D Voor hem is het allemaal net zo nieuw als voor een 3-jarige.

Vader was volgens mij wel bekend.

Ik ben hem alleen aan het doorrijden voor onbepaalde tijd. Ik kan dit doen omdat ik nu nog maar één eigen paard heb om te rijden, want mijn vos is een poosje geblesseerd (en hopelijk drachtig). Hij staat naast mijn paarden in het land. Weet niet of er wedstrijden inzitten. Van mijn instructrice moet ik hem absoluut starten in de dressuur, maar dat zou ik dan eerst moeten overleggen....