Hincapie (PRE) 1 week onder het zadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Hincapie (PRE) 1 week onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:21

Vorige week donderdag voor het eerst op Hincapie gezeten.
We doen alles heel rustig stapje voor stapje maar hij pakt het wel zo goed op!!
Echt helemaal super!
Soms heeft meneer nog wel zijn buien maarja wat wil je anders van een puberpaard...
Niveau moet vermeld worden maarja dat hebben we niet dus 0,0 (naja 0,1 dan)

Hierbij de filmpjes van gisteren.

Afbeelding
Eerst een stapfilmpje. Ging heel goed alleen moet ik niet zo snel schrikken als hij iets doet. Maar had hiervoor nog al een mafkees op het gebied van schrikken dus dat zit er zo ingebakken. Maar er wordt aan gewerkt!

Afbeelding
Drafje, eerst hoe het niet moet en daarna goed!

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Thomas

Re: Hincapie (PRE) 1 week onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:10

Hey!

Aller eerst heel mooi paard.

Tip: Ik zal als je draaft gaan lichtrijden,
omdat je anders niet echt duidelijk hulp geeft om te gaan stappen, en dat is natuurlijk wel handig zo'n hulp :+

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:51

Ziet er goed uit laura!! Hij is echt lekker relexd...
blijf jullie vorderingen wel volgen!

Ik blijf de eerste passen ook doorzitten...als ze dan een paar meter gedaan hebben en blijven lopen pas gaan lichtrijden

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:39

Mooie filmpjes!

Lichtrijden kan een jong paard heel erg uit balans brengen, daarom is het in het begin beter om door te zitten ;) De overgang van draf naar halt maak je niet door door te zitten, maar door je lang en zwaar te maken, dat hoort voldoende te zijn icm stem.

Hij ziet er super mooi uit Laura!

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:43

Bij een jong paard moet je altijd "licht" zitten, zowel in stap, draf als galop, doorzitten komt de eerste paar maanden nog niet voor in het woordenboek van een jong paard, de overgangen maak je in het begin vooral met je stem en met je teugelhulpen, later kun je deze verfijnen met je zit.

Lekker gaan lichtrijden tot de balans goed is en dan een keer een paar pasjes blijven zitten.

Verder goed bezig zo!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:47

Leuk en braaf paard heb je. Zelf vind ik ook dat je beter op zo'n jong dier kunt lichtrijden.
Het zou ook verstandig zijn om de eerste tijd een halstertouw of oude beugelriem om de hals te doen, daar kun je dan wat steun aan zoeken zonder je paard in de mond te hinderen als hij gaat draven.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:47

Lichtrijden kan vaak meer hinderen dan verlichten.
Jij weet vast wat bij jouw paard het beste past.(voelt)
Ga zo door.
Een touwtje om zijn nek is misschien wel een goed idee, als hij nog eens weg springt.
Ik pakte Xantha's manen nog wel eens beet, ook heel handig... :P

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:28

laura, het gaat echt lekker spontaan vlot met hem. ik vind dat je een hele mooie zit hebt. ik zou hem voorlopig iets meer teugel geven zodat ie op eigen benen leert lopen met jou erop. zoals ik het kan zien, heeft ie nog enigzins een hekel aan het bitje. des had dat ook maar het is vrij snel overgegaan. ook schrok hij nog weleens en dan voelde hij dat dus ook te duidelijk in z'n mond. schijnbaar heeft hij er echter ook van geleerd: niet meer wegschrikken. dus goede kans dat dat bij jullie ook snel overgaat. wat lichtrijden betreft, blijkt dat daar de meningen over wisselen. ik ben ook voor het lichtrijden, ook vanwege het voorkomen van teveel rugbelasting

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 09:39

Ik heb express door gezeten want als ik ga lichtrijden valt hij bijna om. Dan heeft hij helemaal geen balans en kan maar amper draven...

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:55

Volgens mij is lcihtrijden ook alleen maar licht voor de ruiter. Als je goed oor kan zitten, geeft dat veel minder drukverschillen dan het lichtrijden. En als je dan ook nog eens voelt dat hij geen balans heeft met lichtrijden, zou ik dus lekker door blijven zitten. De meeste ruiters moeten lichtrijden, omdat ze niet goed door kunnen zitten en dan is doorzitten dus belastender dan het lichtrijden.

Hincapie is echt een leukerd zeg!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 10:49

Ikima dat touw om zijn nek vind hij eng. Daarom heb ik in het begin gewoon constant het zadel vastgehouden. Dan heb ik ook een stille hand. Voelde me alleen dan net zo een beginner...

Frank ja hij heeft nog een beetje een hekel aan het bitje. Echter de ene keer veel meer dan de andere keer....
als je goed op je beugels en knieën steunt belast je naar mijn mening de rug net zo min met doorzitten als met lichtrijden.

Ennuh bedankt iedereen dat jullie hem zo een knap paard vinden haha.. :D

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 15:45

Spokie zo zag ik het ook altijd...

Maarja er is zo veel in de paardenwereld waar mensen niet eenduidig over zijn..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:24

indd er zijn vele manieren die naar rome leiden met inrijden..

Wat vind hij dan eng aan een touw om zijn nek? Je rukt hem namelijk toch een aantal flink in zijn mond, hierdoor gaat hij het bit echt niet leuker vinden.. Ik snap dat dat je reactie is, maar jij reageert nogal heftig op zijn wegschieten in draf, het is nou net de kunst van het inrijden om je rust te bewaren met het rijden.. Ik heb je verder nooit zien rijden en de filmpjes zijn wat onduidelijk dus daar kan ik niks van zeggen van je houding over het algemeen..

Ik denk zelf dat voor jou schrikreactie op de zijne, een bokriem of touwtje om de hals toch echt een oplossing is. desnoods oefenen met longeren.. Want wat als hij dadelijk echt een sprint trekt of begint te bokken waar hou je dan aanvast? (ik bedoel dit alles alleen maar goed hoor, dus goedbedoelde kritiek ;) )

Je hebt echt een heel gaaf beest onder je kont, ben benieuwd naar foto's over 2 maanden ofzo!!
Succes!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:33

Wat is het toch een mooi paard!
Gaat heel netjes hoor.

Doorzitten is voor een jong paard veel makkelijker mits je een goede onafhankelijke zit hebt. Stel je eens voor als je zelf uit balans bent en er zit ook nog wat op je ruge heen en weer te gaan, zoals met lichtrijden.
Maar als je nog geen goede onafhankelijke zit hebt kun je weer beter lichtrijden, want dan ga je meer mee in de beweging dan tegenzitten/ wiebelen enz. met slecht doorzitten.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 17:08

met een touw om zijn nek loopt hij heel de tijd te schudden met zijn hoofd en te doen.Vind hij helemaal niks. Maar is inderdaad te oefenen met het longeren...

Cyrina en is dat bij mij het geval hihi :P

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:14

Vind ik wel.
Alleen je schouders/ armen zouden wat meer ontspannen/ losjes mogen zijn, dat komt denk ik omdat je het wat spannend vind en zou je denk ik ook wel hebben met lichtrijden.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 17:22

thanx!

Ja het is voor mij de eerste keer dat ik een paard inrij dus allemaal nieuw. Als je het commentaar van mijn moeder hoort is dat ook wel te merken. zij heeft al tig paarden ingereden en is dus wel wat gewend haha...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:56

Als je door zit kan je ook licht zitten :j
Als er iets is wat ik van het rijden op spaanse paarden heb geleerd is dat het wel :j

Hincapie is een knaperd!
Lekker zo door gaan en iets meer vertrouwen in hem hebben :j

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 10:26

Dankje Kelly!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:26

Ik vind dat je erg netjes zit en Hincapie is heel erg knap.

Ik doe het zelf anders: ik ga wèl lichtrijden, ik heb toch het idee dat je daar de rug nog steeds het meeste mee verlicht, hoe licht je zelf ook zit.
Op Terroso begin ik nu pas door te zitten. Maar goed, die discussie is hier al uitgebreid gevoerd en de meningen zijn verdeeld ;) En elk paard is anders.
Voor wegschietacties neem ik een pluk manen in mijn hand, samen met een stukje van het dekje. Zo hoef je niet in zijn mond te zitten.
Nog veel plezier verder!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:15

Dankje! Ja ben nu ook weer bezig met het lichtrijden en het gaat langzaam aan beter. Hij heeft dan alleen nog helemaal geen balans waardoor hij of heeeeel hard gaat draven of meteen in stap valt.
Dat terwijl hij met doorzitten heel ontspannen kan draven al. Maar we blijven oefenen want ik vind lichtrijden zelf ook fijner alleen Hincapie niet...

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:58

Ik pakte ook een pluk manen vast bij Xantha.
Ze heeft genoeg!! En je hebt het altijd bij de hand :D

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:04

wat een leuk paard... Alleen moet je proberen niet met de handen te gaan storen, ook niet als die even schrikt, dan krijg je alleen maar een heftiger schrikreactie...

en wat dat doorzitten betreft, dat kun je echt niet bij ieder paard hoor :)) als je een bokkige merrie hebt kun je toch echt beter gaan lichtrijden... maar goed ieder zn keuze :)

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:40

Ziet er weer goed uit Laura! Hij is idd lekker ontspannen met doorzitten.
Die schrikreacties komt vanzelf goed..

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 08:46

Bedankt allemaal!
Het schrikken is ook niet goed inderdaad maar dat is nu gelukkig al over. Had hij een paar dagen ineens ook met longeren. Gelukkig is dat nu alweer over...