Royal (v. Hemmingway) @ basisdressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Royal (v. Hemmingway) @ basisdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:18

Dit is het allereerste rij-topic van Royal en mij. Royal is een bijna 11 jarige kwpn ruin en sinds 10-10-07 mijn eigen paard. We hebben in het begin veel problemen gehad. Royal wilde vaak onder het werk vandaan komen en dit deed hij door te gaan rennen, opzij springen, stijgeren en noem het maar op. Ook heb ik een jaar in Deurne de sportopleiding gedaan, waar ik toch wel veel moeite had hem onder controle te krijgen. Rond April 2008 kregen we te kampen met een blessure, Royal zo voor langere tijd uit de running liggen. Na een aantal kliniek bezoekjes wisten ze nog steeds niet wat er nu precies aan de hand was. Door te revalideren (2x daags stappen) zou het beter moeten gaan. Maar na een maand was er geen enkele verbetering. De vakantie naderde en Royal ging lekker mee naar huis. Thuis stond hij eerst op een pensionstal waar ze het beter vonden om hem niet in de wei te laten. Dan zou hij alleen maar gaan rennen en werd het niet beter van. Hier was ik het niet mee eens, en heb besloten een andere plek voor Royal te zoeken waar hij lekker heel de dag in de wei zou kunnen. Deze heb ik uiteindelijk gevonden en Royal ging met sprongen vooruit. Hij ging steeds beter lopen, werd weer opgewekt, vrolijk en hanteerbaar.

Na zeker 5 maanden lekker in de wei te hebben kunnen staan ben ik weer heel voorzichtig met hem gaan rijden. Gewoon wat stapritjes en steeds wat langer. Sinds begin Februari ben ik weer wat serieuzer met hem aan het werk, en dat betekend ook dressuur. We hebben samen nog geen wedstrijden gelopen, en wat Royal hiervoor gedaan heeft weet ik niet. We zijn vooral bezig met de basis. Lekker voorwaarts laten lopen en buiging. De laatste dagen gaat het erg goed, en vandaag was Julia (@ bokt: Julia_14) mee om foto's te maken.
Door het slechte weer zijn alle foto's wat grauw, maar je kunt wel zien waar we mee bezig zijn.
Nu genoeg gekletst, foto's staan niet op volgorde. Paard heeft goede warming up & cooling down gehad :)

Graag ontvang ik tips/commentaar, liefst wel onderbouwd zodat ik er werkelijk iets aan heb. Let wel op, we zijn sinds korte tijd pas weer begonnen.

Beetje instappen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beetje stelling vragen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bewust in de verlichte zit aangegalopeerd :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://i246.photobucket.com/albums/gg86 ... C05568.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg86 ... C05528.jpg

Alvast bedankt voor het kijken!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:23

ziet er goed uit joline! :D zeker omdat jullie pas weer zijn begonnen. hij mag nog wat meer zakken. maar dat komt vanzelf wel :)

Z'n bil is nu niet meer zo erg :Y)

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:29

Royal :+:

Hij is zoo opgeknapt, kan me nog goed herinneren hoe ie eruit zag toen je 'm net had! Vind dat jullie het super doen samen, lekker rustig opbouwen en dan kom je er vanzelf. Hij is hartstikke braaf, super leergierig dus dat gaat helemaal goed komen :) Heb ook niet veel commentaar, hij pakt de basis immers goed op en je rijdt 'm ook netjes :j
Wel op je strenge binnenhand letten he :x :+

Joline_

Re: Royal (v. Hemmingway) @ basisdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:48

@ Kiki: haha, nee zijn kont is inderdaad niet zo heel erg meer :P := Royal is heel makkelijk wat nageeflijk te krijgen, alleen is het dan weer wel moeilijk om dat te behouden, hij gaat zich snel vervelen. Vandaar ;)

@ Julia: Tja, die strenge binnenhand, daar kan ik gewoon niets aan doen := Net als mensen soms een strenge blik hebben :+ haha. Maar ik ben ook erg trots op hem, en zeker als je bedenkt hoe het eerst altijd ging.

Binolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:11

Royal ziet er goed uit jo, zit flink in zn wintervacht zeg! hij mag idd nog iets lager en ronder lopen, maar verder gaat het al best goed toch :)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:14

Ja, hij heeft zeker een flinke vacht! Gaat er waarschijnlijk ook binnenkort vanaf, moet even kijken of ik alles kan regelen.
Dat lage en ronde komt allemaal wel. Zegt meer over mij, dan over hem. Hij is heel licht op de hand en dus erg makkelijk in de aanleuning te krijgen. Alleen is mijn hand nog wat te onrustig om dit constant te houden.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:22

Leuke foto's zeg, hij loopt toch al best netjes gezien het feit dat je nog niet zolang met hem traint.
Vergeet je niet voor je uit te kijken ipv het lekkere ding onder je?

Zijn wintervacht is nog dikker dan die van Bo! :wow: Dan is het scheren nog niet eens zo'n heel slecht idee..
hij heeft wel een volle staart trouwens.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:27

Tja, blijft toch altijd moeilijk om mn ogen van hem af te houden := Onder het rijden denk ik er wel
aan, 'Oh ja, voor me uit kijken'. Maar het is zo moeilijk om alles te gelijk te doen he.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:16

Het ziet er goed uit hoor, als ik lees waar jullie zo in het begin problemen mee hebben gehad vind ik hem nu echt wel lekker lopen!
Op wat kleine puntjes na die makkelijk te verbeteren zijn door wat aandacht er aan te besteden. :D En hij zit zeker nog lekker in zijn wintervacht!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 13:33

Ja, ik ben ook wel erg trots op hem hoor :D We zijn er uiteraard nog lang niet, maar het is zo'n verschil met een jaar geleden. Binnenkort ga ik ook weer les met hem nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:37

Voor een paard dat je net oppakt vind ik het er keurig uitzien. Wat een vrolijke kop trekt hij met rijden :)

Op sommige foto's is je paard nog wel tegen de hand, maargoed, hij moet ook wennen door het opbouwen natuurlijk. Probeer je ook wel eens om hem wat lager in te stellen? Dan is het voor hemmisschien iets makkelijker om nageelijk te lopen. Ook valt me op dat je soms met stelling vragen je binnenhand erg naar je toe brengt, bijna tegen je bovenbeen aan.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:56

Ik vind het er ook netjes uitzien voor het verhaal wat erachter zit. Ik zie wel nog wat spanning in zijn lijf, met name aanspringen in de galop..neem aan dat hij zijn spieren ook wel voelt dus dat kan een oorzaak zijn, zou hier wel op blijven letten:)
Verder succes! Leuk paard om te zien en qua beweging ook niet verkeerd.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:57

Leuk paard heb je daar onder je kont zeg!! Ziet er leuk uit :D

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 00:49

brigitta1987 schreef:
Voor een paard dat je net oppakt vind ik het er keurig uitzien. Wat een vrolijke kop trekt hij met rijden :)

Op sommige foto's is je paard nog wel tegen de hand, maargoed, hij moet ook wennen door het opbouwen natuurlijk. Probeer je ook wel eens om hem wat lager in te stellen? Dan is het voor hemmisschien iets makkelijker om nageelijk te lopen. Ook valt me op dat je soms met stelling vragen je binnenhand erg naar je toe brengt, bijna tegen je bovenbeen aan.

Dat klopt, soms vraag ik hem, tot het overdreven toe, stelling. Hierbij laat ik wel gewoon meteen weer los en ga niet lopen trekken o.i.d

RPride schreef:
Ik vind het er ook netjes uitzien voor het verhaal wat erachter zit. Ik zie wel nog wat spanning in zijn lijf, met name aanspringen in de galop..neem aan dat hij zijn spieren ook wel voelt dus dat kan een oorzaak zijn, zou hier wel op blijven letten:)
Verder succes! Leuk paard om te zien en qua beweging ook niet verkeerd.

Ja, dat klopt. Hij is het allemaal niet zo gewend en heeft wat last ervan. Met aanspringen is hij trouwens helemaal niet gespannen, eerder met het verdere gallop werk zelf. Dan kan het wat geforceerd overkomen.

sethlover schreef:
Leuk paard heb je daar onder je kont zeg!! Ziet er leuk uit :D

Bedankt. :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:29

Ten eerste: Je wou het zelf... ;)

Ik vind het er absoluut niet raar uit zien. Echter zijn er wel een paar puntjes waar je echt op moet letten.

Bij het instappen zie je dat hij zichzelf al wat op krult (let op! minimaal hoor). Werk er vooral aan dat hij dan ook wat langer kan worden. Dus rustig aan beetje bij beetje naar beneden begeleiden. Begin met je buitenhand wat ruimte geven en ga pas mee met je binnenhand als hij mee geeft. Oefen dit ook tussendoor af en toe even. Laat hem rustig aan die egel uit je hand 'knabbelen' en vraag hem daarna weer heel rustig terug. Je oefent opdie manier het juist instellen van hoofd en hals en bovendien moet hij zih dan helemaal over geven aan jou. De houding die hij nu aan neemt toont nog niet lekker ontspannen.

Af en toe houd je jouw handen wat aan de lage kant en wat wijder uit elkaar. Let hier op. netjes je handen dragenn en bij elkaar houden. Wil je stelling vragen en moet je iets meer inkomen? Til dan liever je binnenhand even wat hoger op. Op die manier en je veel vloeiender in je hulp en kun je zelf netjes rechtop blijven zitten zonder al te veel spanning in je lichaam. Vergeet ook niet dat je een kleine hulp met je binnenbeen kunt geven als je stelling vraagt en direct reactie wilt hebben. De meeste paarden doen dit dan makkelijker.

Pas er ook op dat je jouw handen niet gaat kantelen. Ik kan het niet heel goed zien op deze foto's maar ik heb het idee dat het je af en toe wel eens gebeurt.

Als ik hem zo zie denk ik dat jij heel erg veel moet schakelen onder het rijden om hem echt lekker aan het lopen te krijgen. Paar pasjes er uit en even later alweer een schijnovergang naar de stap. Klopt dat? Volgens mij kan hij echt heel erg leuk lopen maar hij heeft nu nog wat moeite om niet op de voorhand te vallen. Ik denk dat je met het los laten voor en de vele temposchakelingen al snel effect zult hebben. Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe het over een maand of 2 met jullie gaat.

Galop zou ik persoonlijk nog niet zo enorm veel aan doen. Af en toe de overgang naar galop oefenen is voorlopig wel even voldoende denk ik. Denk er ook in de galop om dat je jouw handen blijft dragen en dat je netjes in het zadel blijft zitten. Hij moet echt netjes op eigen benen lopen en heeft daarbij baat bij zo veel mogelijk rust op zijn rug en in zijn mond. Hiermee wil ik niet zeggen dat je slecht zit. Absoluut niet zelf. Maar je komt in de galop wat uit het zadel en dat raad ik je echt af want ik denk dat jij best goed moet kunnen zitten.

Zo... en nu niet boos worden hoor. :P

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 16:45

Hoe durf je!!! :oo haha, nee hoor. Bedankt voor je tips/commentaar.

Royal wil inderdaad gauw in 'de krul' lopen. Hiervoor hoef je alleen je teugels nog maar op te pakken en dan gaat hij al (in stap dan) Mijn handen kantelen inderdaad erg snel, echt iets waar ik op moet letten. Probeer het steeds wel, maar gebeurt toch snel weer. Hierdoor heb ik ook wat moeite om mn teugels vast te blijven houden, met gevolg dat ze telkens weer wat uit mn handen glippen. Maar ben hard aan het werk dat te verbeteren :P
Ben inderdaad veel bezig met schakelen, Royal wil de eerste 20 minuten ook ontzettend graag in galop omdat hij het gewoon moeilijk vind. Hij springt dan ook nog wel geregeld aan, maar word al steeds minder. Hij verveeld zich snel en moet dus veel afwisselen met hem, anders houd hij z'n aandacht er niet bij.

Ik zal over een tijdje zeker weer foto's maken, en dan zal ik ze wel weer laten zien :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:57

Royaaaaaaaaaaaal :+:
Hij blijft leuk Joline!
Fijn dat je weer met hem aan het werk kunt! :) Het ziet er goed uit :D

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 09:20

Hij is natuurlijk ook hartstikke leuk :D Het is inderdaad fijn dat ik weer lekker met hem aan het werk kan, probeer nu ook wel zo'n
4x per week te rijden, en dan toch liefst gewoon lekkere buitenritjes. Is alleen wat moeilijk omdat ik dan toch net te laat van
school uit ben en het toch nog steeds vroeg donker word. Maar komt helemaal goed hoor !! :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:36

heee joline,, hahhahahha royal de beer!!! jeeeeeeeeemig wat issie harig hahahhaha (foeiii!!!!) haha
hoe is het? zit je nog wel op deurne dan??
nou doeii groetjes esther