Fran en Shana: Vainqueur: 1e paard: 1e x bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

Fran en Shana: Vainqueur: 1e paard: 1e x bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:39

(Voldeed niet aan de richtlijnen van HAW, maar wel aan die van ITP)

Shana en Fran zijn mijn toekomstige schoonzusjes. ;) Ze zijn 13 en 14 jaar en rijden nu ongeveer 1jaar.
Toen we de kosten van de manege even op een rijtje zette, bleek het dat ze na 1jaar rijden in de manege een eigen paard zouden kunnen kopen van hetzelfde bedrag. }>
Bovendien stond onze 2jaarse sinds kort alleen op de wei, aangezien zijn weidemakkertje verplaast werd.
Ik, mijn vriend en zijn moeder berekende samen de gemiddelde kosten per jaar en legde deze aan de papa voor (die niet zo gesteld was op een eigen paard ) :D Heel goed voorbereid en met heel wat argumenten kregen we uiteindelijk de toestemming om voor een paardje te gaan zien. ;)
Ik speurde een tijdje het internet af en na een tijdje leek ik een geschikt paardje te vinden.
Een 5jarige ruin,1.61m, 100% verkeersmak, basis dressuur en een sprongetje, super lief en betrouwbaar zowel in omgang als onder het zadel. + klinische keuring. En dit voor een zéér eerlijke prijs.

We gingen dus op pad met de 2meisjes die van "niets" wisten! (natuurlijk na 10min rijden verspreekt mijn vriend zich reeds en waren ze volledig op de hoogte) :o
We hebben 4.5u in de auto gezeten om er naar toe te rijden :Z (omdat het zo ver was hadden we voor alle zekerheid de trailer al bij, zodat we niet nog een keer moesten rijden) Uiteindelijk daar aangekomen, waren ze natuurlijk op slag verliefd. Het paardje, Vainqueur, was zoals verwacht: lief, eerlijk, leuk te berijden. Hij had engels volbloed x draver papieren, maar kan heel rustig galopperen. En diezelfde dag hebben we hem nog meegenomen. Hij staat nu 2maanden bij mijn 2jaarse op de wei en heeft het er écht naar zijn zin. Hij is doodeerlijk en leert ongelooflijk snel bij! Bovendien hebben we hem een keer laten vrijspringen en dit was, verbazingwekkend genoeg, echt goed! :)

Fran, de jongste, is niet erg bang, ze rijdt nog niet zo lang en probeert vooral op haar eigen houding te letten en op een zachte aanleuning bij het paard. Vooral haar beenligging en armhouding zouden nog verbeterd moeten worden, ze is ook nog wat gespannen in haar houding omdat ze van een C- manegepony komt, die toch wel heel anders was! We hameren er op dat Fran met zachte aanleuning en puur op de zit rijdt, eenmaal ze dat beide onder de knie hebben, nemen we hem wel verder op, maar voorlopig liever het neusje in de lucht dan te diep.

Shana, de oudste, is heel bang en rijdt puur voor haar plezier en voor haar vertrouwen, zij letten samen op niets specifieks en rijden datgene naargelang ze zin hebben. Shana is wel een perfectionist en doet dan ook haar uiterste best om netjes op Venkie te zitten. Hierdoor ziet het er vaak nog wat gespannen uit.

Vainqueur zit al sinds aankoop wat vast op rechts en af en toe rijd ik hem om dit er uit te krijgen. Omdat fran en shana hier nog niet aan toe zijn. Deze zomer zal hij zijn eerste dressuurwedstrijdjes starten.
Rijtips zijn zeker welkom!

Nu eindelijk de foto's :+
1. Zijn lieve hoofdje
Afbeelding
2. Fran en Venkie
Afbeelding
3.fran : drafje
Afbeelding
4. drafje
Afbeelding
5. Shana en venkie
Afbeelding

6. Fran: buiten na het rijden nog snel een foto nemen
Afbeelding

7. nog eens
Afbeelding

8. Shana ook nog snel een foto
Afbeelding

9. zijn lieve hoofdje nog een keer
Afbeelding

10. Bewerkt foto'tje
Afbeelding

caramel1

Re: Fran en Shana: Vainqueur: 1e paard: 1e x bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:11

ziet er netjes uit!
alleen mag fran haar benen
met het rijden iets verder naar achter
doen ze steken dan een beetje uit!
zie je goed op foto 3,4

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:16

Ziet er leuk uit.
Alleen Fran moet er wel op letten, dat ze Venkie niet op alle standfoto´s naar beneden dwingt, door haar handen zo te zetten.
Dat komt allemaal vanzelf wel.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:40

Wat een leuke verrassing voor die meiden!
Zou zelf ook buiten op het erf een caip op doen!
Meiden zijn nog erg onervaren. Ookal is het paard ervaren, ze zou niet de eerste zijn waar het mis bij gaat...

De jongste bouwt straks vanzelf meer vertrouwen op, vooral nu ze in principe elke dag met het paard om kan gaan. Dan leer je je paard kennen en weten hoe die reageert. Spelender wijs zal ze meer vertrouwen krijgen.

Ondanks dat het paardje pas 5 is, zie hij er erg lief uit.
Gaat allemaal wel goed komen hoor, met die meiden!
Over een aantal maanden zien we hele andere meiden op de foto op bokt!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:43

sunnymay schreef:
Wat een leuke verrassing voor die meiden!
Zou zelf ook buiten op het erf een caip op doen!
Meiden zijn nog erg onervaren. Ookal is het paard ervaren, ze zou niet de eerste zijn waar het mis bij gaat...

Nee idd je hebt 100% gelijk, ze zit er dan normaal ook nooit zonder tok op!! maar ze reden met dezelfde cap (zus was hare vergeten) en Shana had gedaan met vainqueur en ging op een manegepony rijden. Fran en ik gingen vainqueur uitspannen en ze vroeg om snel een foto'tje te nemen. Heeft geen 2min geduurd hoor, maar normaal rijdt ze nooit zonder cap!

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:36

wat een leuk paardje, alleen je handen rechtop ;)
en met de standfoto lijkt het net of je je handen vast zet zodat ze aan de teugel gaat staan, maar dat komt allemaal vanzelf wel ;) veel suc6 verder :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:47

Ziet er niet verkeerd uit hoor, lijkt me een braaf paard voor deze twee nog redelijk onervaren meiden.

Mag ik vragen waarom er gekozen is voor deze optoming? Dus met een ophaaltrens in plaats van een gewone trens?
Is niet echt een vriendelijk bit namelijk, ik ken het gebruik ervan, bij ons op de manege worden sommige pony's er op buitenrit mee gereden, maar dan echt zoveel mogelijk op een los teugeltje, zodat de scherpte van het bit alleen inwerkt op het moment dat er even ingegrepen moet worden omdat een pony te enthousiast wordt.
Maar om nu met continue teugeldruk me een dergelijk bit te rijden, lijkt me niet heel prettig voor de mond van het paard?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:58

Marije_jiplover schreef:
Ziet er niet verkeerd uit hoor, lijkt me een braaf paard voor deze twee nog redelijk onervaren meiden.

Mag ik vragen waarom er gekozen is voor deze optoming? Dus met een ophaaltrens in plaats van een gewone trens?
Is niet echt een vriendelijk bit namelijk, ik ken het gebruik ervan, bij ons op de manege worden sommige pony's er op buitenrit mee gereden, maar dan echt zoveel mogelijk op een los teugeltje, zodat de scherpte van het bit alleen inwerkt op het moment dat er even ingegrepen moet worden omdat een pony te enthousiast wordt.
Maar om nu met continue teugeldruk me een dergelijk bit te rijden, lijkt me niet heel prettig voor de mond van het paard?

Ah ja sorry, dat ben ik hier vergeten te melden, stond wel bij HAW.
Ze zijn gestart met hun normale trens hoofdstel maar het bakstuk ging stuk toen we het een gatje strakker wouden zetten. Om na 2min al te stoppen met rijden vond ik spijtig dus heb ik de meide even mijn toom gegeven. Verder rijden ze niet continue met teugeldruk! zeker niet! Ze rijden beide met absoluut géén teugeldruk. Maar Venkie wou niet stilstaan, waardoor je op de 'stand'foto's de meisjes telkens ziet reageren en teugeldruk te nemen. Ik kan wel een aantal andere foto's tonen waar je goed op ziet dat er absoluut geen teugeldruk is bij deze meiden. (is zelfs een aandachtspunt dat ze beide té los rijden en geen contact houden)

Verder is een ophaaltrens geen heel scherp bit, hoor, wel scherper als een gewone trens natuurlijk. Ik rij er 2 van mijn springmerries mee die echt niets in de mond kunnen verdragen. Maar die heel fijn voor de sprong moeten gezet worden, wat met een trens niet gaat (ophaaltrens houdt hun hoofd opgerichter en dan blijven ze mee opletten) Door dit bit komt er druk via de mond op het hoofd. Zodat er dus geen volledige inwerking op de mond is. Elk paardje aanvaardt het bit anders maar Vainqueur had geen enkel verzet van enig soort op dit bit en de meiden rijden hem echt met 2vingertjes bij wijze van spreke.

Bedankt voor de reacties

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:59

Marije_jiplover schreef:

Zeker weten! Eentje uit de duizend denk ik!
Op de baan is hij super braaf, hij is rustig maar toch aan het been onder het zadel, hij leert snel, is lief en betrouwbaar in omgang en je mag alles onder de sprong zetten wat je maar wil, hij kijkt naar niets!
:D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:02

Heldere uitleg over waarom dit hoofdstel.

Ik ken de werking van de ophaaltrens en er zijn inderdaad veel scherpere bitten, maar in combinatie met een wat onervaren ruiter leek het me een beetje een vreemde keuze. Maar dat heb je duidelijk uitgelegd.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 12:03

Marije_jiplover schreef:
Heldere uitleg over waarom dit hoofdstel.

Ik ken de werking van de ophaaltrens en er zijn inderdaad veel scherpere bitten, maar in combinatie met een wat onervaren ruiter leek het me een beetje een vreemde keuze. Maar dat heb je duidelijk uitgelegd.

Maar je hebt inderdaad gelijk hoor over het feit dat het voor hen geen gepast bit is.
Ze moeten het eerst op een trens volledig goed doen en als hij met springen ooit wat overenthousiast wordt kan er altijd nog bij grote nood naar die richting gekeken worden. Maar voorlopig alles met een trens :)
Het was dan ook even een noodoplossing ;)

caramel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:54

ziet er netjes uit!
alleen mag fran haar benen
met het rijden iets verder naar achter
doen ze steken dan een beetje uit!
zie je goed op foto 3,4