Rijden met neck-rope.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Rijden met neck-rope.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 23:44

Omdat dit mijn 2e topic is, even wat informatie!

Naam; Rival Sund
Leeftijd; 6
Ras; Draver
Extra; heeft tot 2007 gekoerst. Ik heb hem bij Stal Doorstap gekocht, waar hij is 'doorgereden'. ( Hij kende dat er iemand ging opzitten maar verder niet ). Daar heb ik hem van gekocht, en heb hem nu een halfjaar + 2 dagen!

Het was trouwens de 2e x dat we zo gingen rijden met neck-rope. En het was de 1e x dat we buiten gingen rijden, en de 1e x zo in draf & galop.

Sorry voor de copyright naam, deze komt omdat ik ze ook op een andere site heb gezet;)

1. Stapper de stap!
Afbeelding

2. Again,.
Afbeelding

3. Drafje !
Afbeelding

4. Miscommunnicatie. Hier gaf ik niet duidelijk genoeg aan dat ik wou afslaan, en ging hij dus bijna die berg op;). Ohja, hier was ik hem dus even aan het zeggen dat we af moesten slaan en niet daarheen :}
Afbeelding

5. Poseren langs de straat.
Afbeelding

6. Again, maar nu op de straat!
Afbeelding

7. Nog eens op de straat , en ik nu achterste voren;hah. Had de neck-rope er even af gehaald ;)
Afbeelding

8. Stills uit een filmpje. Draf & galop.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bloempotje op 07-02-09 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Re: Rijden met neck-rope.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:46

jeetje, rij je zo over straat? ik zou als de dood zijn dat ie voor een auto springt :+

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 23:50

Haha, op dat moment kwamen er niet veel auto's. In totaal 1 of 2 auto's, en 4 moter rijders, maar die motor rijders kwamen niet echt langs. Die draaide een paar meter van mij af weer om ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:52

maar hij luisterd dus ook echt....buiten...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 23:55

Hij luisterd ja :). Het sturen gaat nog niet helemaal lekker, maarja wat wil je voor de 2e x rijden zo. En dan nog is de 1e x buiten en de 1e x draf & galop. Maar hij gaat perfect harder/zachter, al enkel op stem commando zou ik hem vanaf galop binnen 2 passen halt kunnen laten houden ! En wanneer hij niet luisterd naar het sturen bij mijn benen. Leg ik even mijn hand op zijn hals erbij, en dan gaat het ook gewoon goed!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:56

super, ik zou mijn paard zo niet durven rijden

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 00:05

Bedankt, ben ook stiekem wel trots op mijn ventje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:06

Ik vind het eigenlijk heel erg onverantwoordelijk.
Dat je jezelf in gevaar wil brengen door zonder cap te rijden, oké.
Maar als je niet voor 100% zeker weet dat hij goed te sturen is breng je ook ze paard in gevaar.
Ik weet als geen ander hoe het is om een paard te verliezen bij een auto ongeluk, dus oefen alsjeblieft (zowiezo voor je paard) eerst in een afgesloten ruimte voordat je de weg op gaat.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 00:16

Ik had mijn cap niet op. Dat weet ik, maar die was ik hélemaal vergeten. Omdat ik hem normaal autmatisch pak, als ik mijn hoofdstel pak. En aangezien ik mijn hoofdstel nu niet pakte, heb ik hem niet opgedaan. Dan zul je denken, ja daar denk je toch wel aan bij het opsteigen ofso, maar nee daar denk ik dan niet aan. Ik had ook niet verwacht te gaan draven/galoperen maar het ging gewoon ontzettend goed. En waar staat dat het sturen niet goed gaat? Met mijn benen gaat het nog wat stroef, reageert hij niet goed genoeg, leg ik even mijn hand bij op de hals en reageert hij gewoon. Ik weet dat het gevaarlijk is, maar ik zie het ook als vertrouwen in je paard. Misschien klink ik nu eigenwijs.. Maar.. ik heb geen mogelijkheden om in een afgesloten ruimte te rijden. Ik heb geen bak, en hun wei is hun ontspanningsplaats. De eerste keer dat ik dit deed was wel in een bak, maar daar kan ik óok niet zomaar naar toe. Maar bedankt dat je me waarschuwt !

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:20

ik vind het ook behoorlijk zelfzuchtig; stel je voor dat je paard was geschrokken en er als reactie daarop een auto zichzelf tegen een boom had gereden?
Uiteraard kan dat bij een gewone optoming ook gebeuren alleen heb je dan toch net even iets meer te zeggen.
Waarom niet gewoon leuk tot de bak/weiland beperken of evt buiten waar geen verkeer kan komen?
Ik heb ook geen bak en de paarden staan bij ons veel buiten; toch rij ik gewoon in de wei en dat kan prima hoor.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 00:23

De wei is hun ontspannings plek, en dat wil ik zo houden. En het is niet dat jullie hier niet over door mogen gaan, maar na 1 x weet ik het ook wel hoor;).

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:26

over het algemeen kunnen paarden werken in de wei en ontspannen in de wei héél goed loskoppelen hoor; desnoods zet je een stukje af waarin je alleen rijdt...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 00:28

Ja, dat zou ook nog kunnen ja. Maar dat moet ik dan wel vragen aan de stal eigenaar;). (Het is geen pension stalling, maar bij iemand aan huis.) Maar uhm, met bit zou ik hem trouwens neit beter kunnen stoppen. Hij heeft altijd gekoerst, en daar werd hij met een veel scherper bit gereden. Als hij zou schrikken, zou hij mijn trensje niet eens voelen;) Maar ik kan het idd vragen, maar waarscheinlijk gaat hij er toch niet mee akkoord.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:28

Aan de ene kant is het wel gevaarlijk, maar als jij je paardje 100% vertrouwt en je weet dat hij goed luistert, waarom niet? Je rijd ook niet langs een enorm drukke weg en volgens mij moet je ook nog een heuveltje op wil je op de weg komen? (of zag ik dat nou verkeerd?) Wel de volgende keer om je cap denken hé! Maar je bent goed bezig hoor ;) zouden veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen. Top! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:30

Ik doel meer op de miscommunicatiefoto.
Dat vertrouwen in je paard en andersom is een heel goed gevoel.
Dat je de wei als het domein van de paarden wilt houden, is goed; zo hoort het eigenlijk ook.
Misschien kun je op een plek rijden waar geen weg langs loopt, en anders een hoofdstel om mét je neckrope.. zo kun je gewoon met je neckrope rijden en heb je tegelijk iets om mee in te grijpen, mocht er iets gebeuren.
Maar dat jullie een goede band hebben, spreek ik absoluut niet tegen ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:30

xChantal94 schreef:
Ja, dat zou ook nog kunnen ja. Maar dat moet ik dan wel vragen aan de stal eigenaar;). (Het is geen pension stalling, maar bij iemand aan huis.) Maar uhm, met bit zou ik hem trouwens neit beter kunnen stoppen. Hij heeft altijd gekoerst, en daar werd hij met een veel scherper bit gereden. Als hij zou schrikken, zou hij mijn trensje niet eens voelen;) Maar ik kan het idd vragen, maar waarscheinlijk gaat hij er toch niet mee akkoord.

als je paard echt gek gaat doen etc dan hou je hem met geen enkel bit dat ben ik met je eens alleen als je zonder zadel(=automatische mindere balans)en zonder hoofdstel op stap gaat en er gebeurt wat dan kun jij minder goed en snel ingrijpen.
Zoek dan bijvoorbeeld een plek in het bos waar geen anderen komen en ga daar rustig verder oefenen

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 00:32

Ja, daar moet ik je gelijk in geven. Met zadel heb je altijd wat meer steun ja. En er is vast wel een plek waar weinig tot geen mensen komen, het bos is immers groot genoeg :P

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:34

nou daarom; dan kun je veilig oefenen en als dat goed gaat kun je verder weg/andere routes!
veel plezier, het ziet er wel leuk uit hoor!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 01:03

Ja, en bedankt voor je tips !:)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 02:25

Ik hoop toch dat ik het verkeerd lees, dat dit niet de tweede keer is dat je überhaupt met neck-rope rijdt. Als dat wel zo is, dan vind ik het verschrikkelijk onverantwoord en stel ik voor dat je eerst eens een tijdje gaat oefenen in een afgesloten plaats (desnoods dus de wei, dan ben je in ieder geval geen gevaar voor je mede weggebruikers). Als je zo naar buiten wil, waarbij je ook al je twijfels kunt hebben natuurlijk, zou ik eerst wat meer ervaring opdoen hiermee. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand het bedenkt dit soort linke dingen buiten te oefenen.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 02:54

Ik vind het persoonlijk toch wel wat onverantwoordelijk. Ondanks dat jij je paard 100% vertrouwd en hij jou wellicht ook blijven het kudde dieren! Ik vertrouw mijn paard ook maar hou altijd in m'n achterhoofd dat het kudde dieren zijn, en toevallig vandaag reden wij ook met neck-rope(in de bak) en hij schrok echt zich helemaal wild van een eendje dus hij ging ervan door, niet om mij eraf te gooien maar om ons bij dat eendje weg te halen. Als dat op de weg had gebeurd had ik best wel een probleempje gehad. Het kan altijd gebeuren en ik weet dat het ook kan gebeuren met hoofdstel maar dan heb je toch net even iets meer te zeggen en kan je hem naar mijn mening sneller kalmeren.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 09:06

ik vind het heel mooi dat je dit kan met je paard, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik het ook onverantwoord vind!
dit soort dingen kun je gewoon beter in de bak doen, het blijft een dier, hoe goed je hem ook vertrouwt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 11:52

Als je ook goed gelezen hebt, weet ik het na 1x wel. Ik hoef dus niks meer te horen over onverantwoord, anders vraag ik wel of ze het topic sluiten. Na 1x weet ik het wel, en hoeven jullie dus niet telkens hetzelfde te vertellen ;)!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:46

ik begin er niet over, omdat ik stinkend jaloers ben dat je zo kan rijden met je paard :j

Mijne had allang al alleen gelopen, en ik har ergends op de grond gelegen :Y)

xpasalx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:29

meid,,

het gaat echt steeds beter met jullie :D alleen je cap!! stoute chantal :P maar ik vind het knap dat je het zo kunt :D