[Lusitano] Vaidosa heeft het kwartje laten vallen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zasread

[Lusitano] Vaidosa heeft het kwartje laten vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 21:01

Hehe, eindelijk was het vorige week dan zo ver, het kwartje bij Vaidosa is gevallen en eindelijk liep ze lekker over haar rug, nagevelijk en lekker los door haar lichaam..

Vaidosa is nu 4 maanden onder het zadel en vond dat vooralsnog erg spannend. Ze was daarom vaak gespannen. Vorig week is het kwartje gevallen en nu loopt ze lekker ontspannen rond. Hoewel... tot vandaag, want net nu ik een fotograaf had geregeld (vriendlief) besloot mevrouw om vandaag eens lekker druk te zijn... Gelukkig heb ik af en toe nog wel fijne ontspannen stukken kunnen rijden!

De knotjes die Vaidosa in haar manen heeft zijn zwaar mislukt.. Ik had ze gemaakt omdat haar manen op dit moment hopeloos zijn, ze beginnen weer aan te groeien, ze waren er deze zomer afgeschoren in Portugal. Maarja, de knotjes zagen er ook niet uit omdat haar manen zo mega rebels zijn. Op het eind heb ik ze er uitgehaald, want ze gingen ook nog eens los..

Verder twijfel ik er over of ik mijn beugels nog 1 gat langer moet doen.

Ik ben best wel tevreden met mijn beenligging, die is de afgelopen 6 maanden verandert van clownstand (dus ver naar buiten stekende tenen) naar toch best wel recht naar voren stekende tenen! Nu mijn hakken nog uitdrukken!

Maar goed, genoeg geklets! Tijd voor foto's! Ik heb bijna geen foto's van het losrijden (heb er 1 geplaatst)

1.
Afbeelding
Instappen

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Drafje

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding
Even een pasje verruimen (vertekend beeld, doordat de foto schuin genomen is )

6.
Afbeelding
Galop, ik moet er om denken dat ik in galop mijn handen niet op schoot leg en mijn teugels dus een beetje korter neem.

7.
Afbeelding
Even stappen tussendoor.

8.
Afbeelding
Lekker ontspannen drafje

9.
Afbeelding
Fijn over haar rug

10.
Afbeelding
Poging tot wijken (wat ze nog heel erg moeilijk vind en we af en toe tussen door meepakken)

11.
Afbeelding
Haar galop wordt al steeds beter, ze valt niet meer zo erg uitelkaar
betreft mijzelf het zelfde verhaal als bij fotonummer 6

12.
Afbeelding
Knappe merrie!

14.
Afbeelding
Fijne rustige draf, ze mag nog wat zakken met haar hoofd.

borderjay

Re: [Lusitano] Vaidosa heeft het kwartje laten vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:11

Ziet er lekker ontspannen uit vind ik!

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:22

ziet er erg netjes uit sanne Knipoog
jullie gaan iedere keer weer vooruit Knipoog
super ga zo door Lachen

het geeft ook een erg fijn beeld hoe jij haar rijd Lachen

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:34

Op zich rijd je haar wel heel vriendelijk, maar ik heb wat opmerkingen en wat verbeterpunten bij je zit en balans.

Ik vind je zit nog niet zo goed, je valt te ver voorover en mocht het paard naar voren wegschieten, kun jij m niet opvangen omdat je uit balans zit, door je té lange benen. Probeer je beugels toch eens een gaatje korter te maken en maak dan van je been een soort van veer. Je hakken zitten precies onder je heupbot en daar zitten de schouders weer boven. Maak een kantelpunt van je bekken, probeer daarin mee te bewegen met het paard. Nu zit je meer op je zitvlak en gebruik je je hakken, knieen en heupen als opvangmechanisme voor de klappen.
Daardoor houd je je bovenlichaam ook meer recht, waardoor je je handen kunt dragen en niet je evenwicht zoekt in de mond van het paard.
Als je het interessant vindt, kun je eens het boek bestellen van Anne Muller (http://www.akasha.nl) , hierin staan ook super oefeningen om je zit en evenwicht te verbeteren.
Ik zou je er eventueel mee kunnen helpen, maar helaas... Clown Groningen is me iets te ver weg.

Probeer oefeningen te doen voor de scheefheid bij Vaidosa. Zoals ik het zie is ze linksgebogen. Doe veel rechtstel oefeningen, en laat je niet in de verleiding komen deze met je handen op te lossen. Buigt zij met haar hoofd te veel naar links, duw haar dan met je benen een beetje recht. Je zegt dat ze wijken nog heel moeilijk vindt, oefen dit eens op een meter van de hoefslag. De meeste paarden willen dolgraag steun van de bakrand, dus de aantrekkingskracht zal groot zijn. Hier ga je de hulp inoefenen. Als je merkt dat ze het oppakt, maak je de afstand tot de hoefslag wat groter.
Omdat ze links gesteld is, zou ze makkelijker naar rechts wijken, oefen dus eerst op deze kant totdat ze het doorheeft en ga dan de andere kant oefenen. REchtrichten kan ook heel goed met longeren, ik zou haar veel rechtsom laten lopen om die kant op te rekken. Dit doe ik altijd door het hoofd naar binnen te halen en dan met de longeerzweep of een stick haar schouders naar buiten te laten wijken.
Laat haar lekker laag lopen met haar hoofdje.
Wat je ook zou kunnen doen is een linkervolte rijden met stelling naar binnen, dus wat ze makkelijk zou vinden. Dan ga je proberen of je ook stelling naar buiten zou kunnen vragen. Andersom hetzelfde: eerst stelling naar buiten, dan stelling naar binnen. Nogmaals: probeer zelf recht te zitten en niet teveel in haar mond te werken, los het op met je zit en je beenhulpen.
En laatste tip: wat ook wel eens helpt, maar dan moet je zelf echt góed recht zijn en dat zijn weinig mensen, is iets meer gewicht op haar rechterkant brengen, zodat ze uit evenwicht gebracht wordt, en hierdoor gaat ze zichzelf corrigeren en wordt haar rechterkant dus ook sterker.

Heel veel succes met deze mooie merrie!
Weet je toevallig haar afstamming Bloos ?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:49

Jullie gaan zeker vooruit, de ontspanning komt er meer en meer in. Je benen liggen inderdaad een stuk beter, super Sanne!
Wat mij vooral "stoort" is dat je te veel voor over leunt. Hierdoor neemt het paard de last ook niet op zijn achterhand, maar "valt" ook naar voren. Je kan beter een diepe zit aannemen, met je buikspieren mooi aangespannen en je bekken naar achteren gekanteld, dan zul je ook zien dat Vaidosa het beter zal snappen om het gewicht op haar achterhand aan te nemen.
Maar vind het al een hele verandering tov de eerste plaatjes Haha!
Ga zo door!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:13

Ik zie zeker verbetering Sanne! Vaidosa wordt met de keer meer ontspannend, jij zit er ook steeds beter op. Stapje voor stapje gaan jullie steeds meer in de goede richting. Het valt ook allemaal niet mee, dat paardrijden Haha! . Ik weet er alles van. Ga gewoon zo door, je doet het heel goed vind ik Pling !

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:18

sanne ziet er goed uit lekker ontspannen gaat helemaal goed komen

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:23

wat een verschil!!! hard geoefend? De galop ziet er ook veel beter uit!! Blijf zo door gaan!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:35

ik vind het er helemaal niet zo ontspannen uitzien eigenlijk Bloos
Vooral vanwege de onderhals die opgezet word en de gespannen kaakspier. Die 2 tonen dat er vanuit de aanleuning nog (veel?) verzet is en dat je te sterk bent in je handen..

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 13:53

Puchje: Bedankt voor je uitgebreide commentaar, maar ik had het eigenlijk niet voor niets van RIJ-ITP gezet Knipoog Ik weet waar we aan moeten werken. Ik ben al veel bezig met recht makende oefeningen, ze gaat al de goede kant op, want ze was nog schever.. Het wijken oefen ik al op de manier die jij beschrijft, alleen heeft de rand van de bak op Vaidosa juist totaal geen aantrekkingskracht, dus dat helpt al niet. De verdere tips die je geeft voor het recht maken zal ik mee nemen in mijn training!
Kwa zit ben ik het niet met je eens dat ik mijn handen gebruik voor balans, het is meer dat ik ze niet dragend heb, omdat ik geneigd ben mijn teugels te lang te houden. Verder kan er zeker nog veel aan mijn houding verbeterd worden, maar ik ben al blij dat mijn benen al een stuk beter liggen dan een paar maanden geleden en we oefenen gewoon lekker verder Haha!

Madelief: Bedankt voor je tip en voor je compliment Haha!! Ik zat eigenlijk steeds wat naar voren om Vaidosa te helpen door mijn zit te verlichten, maar ik help haar zo dus eigenlijk niet Nagelbijten / Gniffelen

Fanny , Denise en Gabriella: Bedankt voor jullie complimentjes Ja

Mies: Heel hard Knipoog Vaidosa wordt ook een sportpowny Tong uitsteken

_Laura: Dan zou ik eerst een kijken hoe ze eerst liep Knipoog Het was net een giraff, die onderhals heeft ze van zich zelf en die had ze dus al voor we begonnen met rijden. En ik ben absoluut niet sterk in mijn handen, ik ben hier juist zo zacht mogelijk mee, dus dat zie je verkeerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:26

Misschien moet jij kritischer naar je foto's kijken Knipoog Kijk maar eens naar je binnenhand, die werkt op een heleboel foto's terug. Hierdoor spant je paard z'n kaakspier aan (zelfbescherming) en dat is een nadeel voor je aanleuning..

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:41

Ik ga mee met _Laura, ik vind het er ook niet ontspannen uitzien, er zal vast verbetering zijn met de vorige keer, maar het is naar mijn idee nog niet goed genoeg. Nog wat om aan te werken dus Lachen

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 10:38

Willen jullie allebei dan goed lezen, ze was ontzettend druk die dag! Was behoorlijk heftig en ik moest haar flink inhouden.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:09

Toch krijg je wel tips, als je zelf ook kritisch wilt zijn, zie je dat je merrie niet ontspannen kijkt en zie je ook dat het bit best ver uit de mondhoek komt. Of ze druk is, is dan niet van toepassing, dan is ze natuurlijk moeilijker te rijden, maar dan zou ik ze pas plaatsen als ze een rustigere dag heeft.

Je zal best vooruit zijn gegaan, maar ontspannen over de rug vind ik het niet. Maar blijf kritisch op wat je onder je voelt en dan wordt het vast steeds beter.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:25

Ik weet waar ik aan moet werken en daarom heb ik het bij RIJ-ITP gezet. Ik weet dat we er nog lang niet zijn en dat ze nog meer moet ontspannen onder het zadel en een aantal tips heb ik ook zeker ter harte genomen...

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:36

Ziet er al best uit hoor, na 4 maanden, je komt er wel, lekker blijven oefenen