Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassagrande

Berichten: 1055
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: Kessenich

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:57

newmom schreef:
catalyst1 schreef:
Wat een ontzettend gave merrie!! Wauw. Commentaar geef ik niet,totaal zinloos zonder zelf eens op dit paard gezeten te hebben.Enige tip die ik heb is neem de tijd....beloon haar voor ieder pasje waar ze de ontspanning wel opz oekt en hou het vooral leuk. Veel van deze paarden hebben een vrij harde leerschool gehad ,die ze niet zomaar even vergeten zijn door de teugels los te gooien.Lekker aan het werk met haar en kleine stukjes ontspanning opzoeken.Als ze zich dan geeft,en je hebt een Yes gevoel...dan afstappen en de volgende dag weer verder.Daar worden ze beter van.


Hier kan ik mij helemaal in vinden!!
Leuk paard!!
succes ermee

gr



Ook ik kan me hier helemaal in vinden. Veel geduld en veel beloning voor elk pasje ontspanning. Niet te lang doorgaan maar stoppen als ze wat ontspannen loopt. Heb je ook een foto van het veulen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58079
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:57

Een paard dat zo heftig reageert heb je niet op te knuppen aan een bijzet. Daarmee bewerkstellig je enkel het opgesloten gevoel en dus de spanning en het heet zijn. Met wat pech heeft het peerd ook nog pijn ook, daar zou ik als eerste naar kijken als een paard zo tegen je in komt en je weet dat het fout gereden is. Of er geen blokkades zitten. In dien niet zou ik alsnog niet voor deze teugel gaan. Als je degelijk rijd met een slof kan je haar fijn laten zakken met ruimte in haar hals. Als je bang bent te veel op slof te rijden dan ga je richting lesgever ipv op deze manier het paard op te kroppen. Nu rijd je idd niet zelf puur op slof, maar zo snel die hulpteugel er af gaat gaat ze weer als een giraffe door de bak, of nog erger: je leert haar op deze manier een houding aan waar ze bijna niet meer uit te rijden zijn. En dan nog een verkeerde ook. Je zegt dat ze niet steigert. Ze heeft NOG niet gesteigerd, maar voor alles is een eerste keer.

In mijn mening verknal je haar alleen maar harder met deze teugel. Het spijt me.

en "de boekjes"? :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-09-09 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

No_worries

Berichten: 1831
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:58

Over de bijzetteugel is al genoeg gezegd, maar wat mij opvalt is dat het zadel wat aan de krappe kant is voor de ruiters! Zeker de tweede amazone zit (op de foto's te zien) té ver achterop het zadel waardoor een onaangename druk voor het paard ontstaat. Misschien een puntje om even naar te (laten) kijken.

Maar wel een prachtige merrie zeg! Kan me voorstellen dat je die niet kon laten staan :))

emmyfloris

Berichten: 381
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:58

jongens jullie zeggen allemaal het zelfde ik denk dat ze het nu wel snapt . iedereen mag zijn paard op zijn eigen manier rijden ze kent het paard als beste en ik neem aan dat ze rekening houde met het paard aangezien ze er verlieft op werd .

verder hebben jullie allemaal wel voor een deel gelijk maar om dat nou 20 x te zeggen :S

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:58

Op vraag van reeds twee van jullie :

Afbeelding

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:59

Cariena schreef:
Met de slof rijden tegen je principes, maar wel je paard met bijzet rijden op een onmogelijke gevaarlijke manier.. 8)7


Doodeng zulke stootteugels...
Bijzetteugels zet je aan de zijkant van je zadel naar het bit, dit is stootteugel.
Ik ken een paard die door een schrikreactie zijn onderkaak gebroken heeft door een strakke stootteugel.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58079
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:59

emmyfloris schreef:
jongens jullie zeggen allemaal het zelfde ik denk dat ze het nu wel snapt . iedereen mag zijn paard op zijn eigen manier rijden ze kent het paard als beste en ik neem aan dat ze rekening houde met het paard aangezien ze er verlieft op werd .

verder hebben jullie allemaal wel voor een deel gelijk maar om dat nou 20 x te zeggen :S

Gelukkig niet! :oo

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:00

Wat een gaaf dier!
Wordt altijd een beetje moedeloos van het advies om grondwerk te gaan doen. Gewoon lekker rijden dat is toch de manier om het rijden te verbeteren.
Vandaag iemand met ook zo'n drukte maker geholpen.
Van mij moest ze alles wat te langzaam doen en het dier het vertrouwen geven door ook regelmatig overgangen te rijden op haar stem. Zo kon ze zonder aan de teugels te zitten(het opkroppen)de pony rustiger krijgen.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:00

Prachtig paardje, wat ontzettend jammer van haar verleden.

Vind je manier van rijden met deze hulp teugel niet helemaal fair aangezien ze helemaal vast staat en je dit wanneer je zorgvuldig en op de juiste manier met de slof rijdt haar juist 'ruimte' kunt geven bij ontspanning.

Verder ben ik het met het bovenstaande eens. Neem de tijd, wissel veel af en probeer haar vertrouwen te winnen met grondwerk. Begin elke dag blanco en zet haar weg als ze zich overgeeft.

Vind het zadel ook wat aan de kleinen kant, zeker voor de billen van je zus :o

Denk dat je hier over een tijdje een hele leuke merrie aan hebt. Succes!!
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 06-09-09 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 20:01

Mijn zus heeft een ander zadel die op haar maat is. Die zal ook aangepast worden aan Arya vanaf het moment dat ze verhuisd.

Emmyfloris, dank u. Ik hoop dat het nu gedaan is om op mij te schieten. Ik ben ondertussen doorzeeft.

Zij wordt nu ook zo veel mogelijk onder haar tempo gereden. (kalm kalm kalm)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:04

Blijkbaar werkt de bijzet wel want er zijn ook foto's bij zonder en daar loopt het paard hetzelfde.Het paard kan met deze bijzet zelf kiezen het hoofd zo hoog te houden als het nu doet maar kan ook zakken en lengte nemen.Ik zou er wel voor kiezen een enkele stoot aan de neusriem vast te maken:ze zijn nog al zwaar en door het bewegen vh paard stoten ze nu steeds in de mond.Vooral blijven rijden,stress onder het zadel vanwege de spaanse trainingsmethoden haal je niet weg door alleen te longeren.Zodra je er daarna weer op gaat is het gelijk weer stress.Succes,mooi paard en veulen!

Cassagrande

Berichten: 1055
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: Kessenich

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:04

Wat een mooi veulen. Daar zou ik ook verliefd op worden. Heel veel succes met je peerdjes. En laat je niet lek schieten. Hahahaha. maar deze reacties kun je verwachten hier op bokt. Vaak niet correct en vaak ook wel.

Lynn_Nikita

Berichten: 25566
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:05

je moet het niet als schieten opvatten...
is niet aanvallend bedoeld hoor
maar om alleen mooi en aaach en ooooch te horen,,, kan alleen als het paard perfect loopt, en nu zijn er gewoon een aantal dingen die nog aandacht vragen

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:08

Leuk veulen ook!!
mazzelaar! ;)

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 20:09

Ja, volgens mij hebben de meeste de foto's zonder bijzet nog niet eens opgemerkt.
Dank u Ambre en Cassagrande!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58079
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:09

Bedankt voor de sympathieke PB, super dat je je aangevallen voelt op een bericht dat dus éigenlijk over die duitse dressuurruiter ging. Die persoon die thank god veroordeeld is omdat ze zo op de paarden sloeg. ;) De rest van mijn bericht ging gewoon over het feit dat ik die teugel niks vind (vind het sowieso geen fijne teugel) en dat ik haar had laten nakijken. :+ Zie niet in waarom je me dan prive persoonlijk moet gaan aanvallen. Da's natuurlijk wel de makkelijkste manier. :\ ipv uitleg te vragen. :n Dat t geen eenvoudig te rijden peerd is ziet een blinde nog wel. Sowieso weet ik van jou dat je niet de makkelijkste dieren hebt dus daarop hoef je je niet aangesproken te voelen. (over je rijkunsten dus)

malou137

Berichten: 14
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Strasbourg - France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:12

Wordt hoog tijd dat ik me ermee bemoei!!

voor de goede orde, ik ben de zus van Webster, de eigenaresse van arya.

Heb me net pas geregistreerd omdat ik er langezamerhand genoeg van heb dat een paar Klugscheisser mijn zus afmaken zonder te weten waar ze het in vredesnaam over hebben (oef, dat moest er even uit!! )

Als eerste zal wel iedereen zich afvragen waarom ik het paard niet zelf rijd. Simpel: ik mijn manege is nog geen plaats voor haar en ik heb nog een 13-jarige KWPN onder het wedstrijdzadel voor nog een paar maandjes. dus blijft ze in Leopoldsburg. Men begrijpt dat ik niet elke dag 80km heen en weer rijd.

Webster heeft Arya voor me gevonden (thx!!!) en ik kan me niet voorstellen dat iemand beter zou kunnen werken met haar !! Als zij denkt dat die bijzetteugels nodig zijn, dan vertrouw ik haar 100% !! Ze heeft genoeg ervaring met jonge paarden en heeft dit tot nu met uitsteklende resultaten voldoende onder bewijs gesteld. Wie het beter kan ... be my guest !!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:12

Wat een mooi paardje :)

Waarom heb je eigenlijk niet gekozen voor een thiedeman of martingaal als ik vragen mag?

Doet ze verder niet vervelend als in bokken, aan de kletter enz?
Dan zou ik kijken of je niet gewoon korte stukjes buiten kunt stappen met andere paarden erbij, om de rust er op den duur wat meer in te krijgen (alleen als je omgeving dit toestaat qua mogelijkheden natuurlijk).

Wat betreft het longeren: gebruik je een longeercirkel?
Wordt ze niet vanzelf wat minder rennerig?
Of juist eerst zelf meelopen en steeds iets meer afstand nemen, dus niet beginnen met longeren, maar leiden aan een halstertouwelengte en dat steeds meer uitbouwen?
Als ze dat longeren onder de knie krijgt kun je het weer opbouwen op dezelfde manier, maar dan met ruiter erop.

Misschien heb je hier al over nagedacht of geprobeerd of heb je er goede redenen voor het niet te proberen, maar ik wilde het toch even aandragen :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25566
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:13

webster543 schreef:
Ja, volgens mij hebben de meeste de foto's zonder bijzet nog niet eens opgemerkt.
Dank u Ambre en Cassagrande!



jawel hoor, de laatste 4 op de enalaatste na
op de laatste loopt ze erg lekker, op de andere net zo


edit
@ zus van ts
niemand valt haar aan, mensen geven haar tips en wijzen haar op de gevaren hoe die bijzet teugels vastgemaakt zijn
kluggscheisser??? Ik heb alleen maar probleempaarden en ook genoeg ervaring met jonge paarden, ben geen penny die dingen zielug vind, maar probeer tips te geven

en jonge paarden die geen verleden hebben, en een spaans paard wat op een totaal andere manier is gereden en verpest, is een wereld van verschil



maar kan beter tegen een muur praten, en vele hier met mij blijkbaar
ts leest alleen de complimenten en de tips vat ze aanvallend op
ik hoop alleen niet dat er zo ongelukken gebeuren, als het paard nl al struikeld heb je grote kans dat die doordat die vastzit evenwicht verliesd en onderuit gaat, dat hoeft je paard nog niet eens te steigeren en achterover te kiepen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 06-09-09 20:19, in het totaal 4 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58079
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:15

Ik denk niet dat deze spanning op te lossen is vanaf de grond, wat dat betreft is het een prima keuze om met zachte hand er op te gaan. :) Het paard linkt rijden aan stress door hoe ze voorheen behandeld is... Longeren gaat daar mee niet helpen vrees ik. Al krijgt ze het perfect onder de knie (wat sowieso handig is) dan nog zal ze stressen als je er op kruipt. Ze moet leren dat rijden niet eng is en me dunkt dat gewoon rijden daar een ideale manier voor is. Niet pushen, geen druk. Denk dat Webster zeker de juiste keuze gemaakt heeft door gewoon te rijden :j

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:16

Is het niet mogelijk de bijzets aan de zijkant van je zadel te bevestigen? Dat geef jij toch enige zekerheid dat ze niet haar hoofd er volledig uit kan drukken en jij geen controle meer hebt (of een gebroken neus :D ). En het geeft haar de kans zich beter te ontspannen. Doordat je de bijzet tussen de benen door laat lopen kan ze heel makkelijk daar tegen in hangen en juist haar rug wegdrukken, plus haar onderhals aanspannen. En die houding houdt ze dan makkelijk vol, ook als de bijzet los is of er af is. Dat verklaart ook waarom je geen enorme druk in je handen hebt, maar toch een gespannen druk paard onder je kan hebben.
Verder vind ik het een mooie merrie! En dat ze weinig druk van je benen verdraagt moet je eerder blij mee zijn dan dat als vervelend zien. Als je zelf zeer subtiel met je beenhulpen blijft (en volgens mij ben je dat ook wel) krijg je een paard wat supersnel reageert op de minste druk. Dat is echt een voordeel!

Lithya

Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:16

Ken het probleem om met een 'giraffe' door de bak te gaan ook, dus zal de laatste zijn die het gebruik van hulpteugels voor deze problemen gaat bestrijden. Tuurlijk zijn er andere hulpteugels, maar laat een mens toch eens in zijn waarde. Wat een advies, ga eerst grondwerk doen. Het probleem zit hem in de controle op het paard. Dat krijg je echt niet allemaal gladgestreken naast het paard. Eerlijk wat eerder is gezegd, beloon alle goede dingen uitgebreid werkt. En succes want het is een mooi paard.

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:16

Het laatste plaatje daar moet je naar toe werken zonder die bijzetmeuk eraan. Je doet jezelf en vooral je paard op deze manier geen plezier! Leuk dier verder maar overhaast de boel niet. BTW is "aan de teugel" of liever gezegd nagevelijkheid iets waar je naar toe moet werken en niet moet afdwingen met een paar hulpteugels.

malou137

Berichten: 14
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Strasbourg - France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:18

wil er ook even bijzeggen dat doorgaans IK de foto's maak ... wil dus zeggen een stuk of honderd in de eerste kwartier, waarna ik er op ben gekropen, de teugels er af zijn gehaald en ik Webster mijn fototoestel heb gegeven. ze is dan een goed ruiter, maar het fotograferen lukt niet altijd even goed. Vandaar dat we meer foto's hebben van de eerste 15minuten MET teugels dan de rest van het uur ZONDER teugels.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:27

Lithya schreef:
Tuurlijk zijn er andere hulpteugels, maar laat een mens toch eens in zijn waarde. Wat een advies, ga eerst grondwerk doen. Het probleem zit hem in de controle op het paard.


Klopt, maar als je die controle al niet hebt naast het paard, waarom dan erop stappen?
Waarom dan niet eerst het longewerk voor elkaar krijgen en dat langzaam in het rijden over laten gaan?

Grondwerk als in join up, NH enz, dat hoeft niet nee, maar 'vanaf de grond werken' kan zeker wel behulpzaam zijn!