Ik ga de paardenverkoop in: Berlin voor het eerst OHZ.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Ik ga de paardenverkoop in: Berlin voor het eerst OHZ.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 10:32

Ik dacht: met wat voor soort titel trek ik de meeste bokkers :D

Voor het eerste deel van de titel:
Vaak vragen mensen aan mij of ik een leuke draver heb staan, aangezien wij er zelf niet heel veel hebben heb ik niet vaak een eigen paard in de verkoop.
Daarnaast vragen veel trainers mij of ik niet een goed tehuis weet voor een paard wat zij graag als rijpaard zouden willen verkopen.

Vandaar dat ik besloten heb zo af en toe een draver een tweede kans te geven, hem om te scholen en als rijpaard te verkopen. In mijn profiel staat een iets langer verhaal over het hoe en waarom, zal daar dit topic niet mee vol spammen :) .

Dan het tweede deel van de titel. Dit is mijn eerste project: Berlin, een 5 jarige ruin die ik gemeten heb op 1.60 maar hij toont bizar groot :o .
Sinds hij hier is zijn we bezig geweest met o.a. grondwerk, netjes longeren, op de weg lopen( Berlin heeft gekoerst dus hij is speakers,vlaggen,tractoren e.d. gewend, maar een wielrenner is toch weer nieuw natuurlijk :D ) en appels eten. Berlin weet namelijk niet hoe dat moet en durft alleen maar zachtjes te bijten, daarom moet je nu elke keer de appel omdraaien zodat hij om het klokhuis heen eet :') . Daarnaast heb ik hem al getraind in het hinnikend het land uit komen en het ' als jij met iemand anders staat te praten ga ik je rug kriebelen.' ( oke, niet natuurlijk, maar het is wel enorm leuk :Y) )

Hij is verkocht met de mogelijkheid tot koersen dus ik ben mezelf heel erg aan het beheersen hem niet zelf te houden -O-

Genoeg gekletst, hierbij de foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het werk onder het zadel is niet mijn ding, ik vind mezelf te zwaar en kom beter tot mijn recht op een kar :+ . Vandaar dat ik enorm blij ben dat bokker Cer dit onderdeel zeer goed kan :) . Dit is de tweede keer dat er iemand op Berlin zit, de eerste keer is Cer erop gaan zitten en hebben we aan de longeerlijn wat rondjes gestapt. Deze keer werd de longeerlijn steeds losser gelaten totdat hij los kon. Dit is dus in principe de tweede keer dat er iemand op zit. Enjoy:

Ik ben enorm trots op hem, het is een enorm stoer paard, hij vind alles prima en wil het heel graag goed doen :) . Vind het zo knap dat hij al zo rond loopt in zo'n korte tijd, terwijl hij toen hij kwam longeren nog lastig vond. Ik ben dus erg benieuwd hoe hij verder zal ontwikkelen, mochten jullie het leuk vinden zal ik vervolg filmpjes posten :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:34

Die is leuk Ceet! Mooi dier, vriendelijk hoofd :) Ga je vast een goed baasje voor vinden.

kekaro

Re: Ik ga de paardenverkoop in: Berlin voor het eerst OHZ.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:36

dat is een mooi paardje !!
die komt vast goed terecht :D
maar dat je te zwaar zou zijn voor op een zadel?? nee joh ! staat goed juist :D
succes met de paardenhandel ;)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:43

ziet er mooi en beheerst uit :j Leuk beest hoor!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 10:43

kekaro schreef:
dat is een mooi paardje !!
die komt vast goed terecht :D
maar dat je te zwaar zou zijn voor op een zadel?? nee joh ! staat goed juist :D
succes met de paardenhandel ;)

Thanks!

Ik ben niet degene op de video of foto. Er staan wat foto's in mijn profiel. Als ik echt extreem dun ben, weeg ik 85 kilo. Op dit moment ben ik ook nog eens niet dun :o . Ik ga nu richting de 100 kilo en dat is echt te zwaar om een paard in te rijden.

En zelfs als ik dun zou zijn zou ik het Cer laten doen, die kan dingen op een paard die ik nooit ga kunnen, dus wij genieten volop van onze samenwerking. Ik doe voor de kar/aan de hand een hoop en zij onder het zadel, gelukkig denken we over veel dingen hetzelfde. En als we ergens anders over denken kunnen we daar heel goed over praten :D

Ik vond het feit dat Cer mijn koersdravers is gaan rijden echt een toevoeging, omdat het fijn is om soms iemand te hebben die vanuit een heel ander perspectief kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:48

Wat een ontzettend knap paard! Vind 'm echt heel leuk en je omschrijft zijn karakter ook erg leuk!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:52

Ziet er goed uit. Maar ik zou voorlopig blijven lichtrijden. Hij drukt nu zijn rug steeds wat weg.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:54

FriesWytske schreef:
Ziet er goed uit. Maar ik zou voorlopig blijven lichtrijden. Hij drukt nu zijn rug steeds wat weg.

amen. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:35

Wat een goed idee zeg om dat zo te doen mbt omscholen en verkopen :)
En dat van die appel :')

Edit: wil je m ook echt western beleren verder?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:38

Wat een leukerd! Kon nog wel eens een leuk WN paardje worden, hij neemt graag een lage halshouding aan en lijkt een prachtige vlakke draf te hebben. Wow!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 15:21

We beleren 'm allround, ten eerste willen sommige mensen een paard met westernzadel op niet kopen :') . Ten tweede willen we dat hij straks eigenlijk zo'n basis heeft dat hij bij iedereen verder kan :) . Of hij nu westernpaard, bospony of endurance paard word zeg maar ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:33

FriesWytske schreef:

Dat is eigenlijk ook het eerste wat mij opviel, op zo'n relatief onervaren jong paard, waarom zou je daarop gaan doorzitten?
Wel een prachtig dier en hij glanst erover! Ga je vast wel iemand voor vinden!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:38

<3 Ik ben verliefd,

Wat een ontzettend leuk dier!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:44

Erg leuk paard, hij pakt het ook erg braaf op zeg :j
Alleen waarom ligt er een relatief zwaar westernzadel op en waarom niet een lichter veelzijdigheidszadeltje??(is geen aanval overigens hoor, gewoon een vraagje ;) ) Je kunt dan makkelijker lichtrijden, hij lijkt nu inderdaad zijn rug wat weg te drukken. Laat het doorzitten nog even voor wat het is en begin met lichtrijden.
Heel veel succes met deze aanwinst.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:11

Hallo :wave:
Als ruiter op dit filmpje meld ik me ook even :D

Citaat:
wil je m ook echt western beleren verder
Wat ruitje al aangeeft.. nee niet perse.. Hij krijgt nu een allround basis en daarmee kan iemand alle kanten nog op :j

Citaat:
Kon nog wel eens een leuk WN paardje worden, hij neemt graag een lage halshouding aan en lijkt een prachtige vlakke draf te hebben
Dat denk ik ook Troi :D Maar vooralsnog houden we het erg breed :)
Die vlakke draf heeft ie nu vooralsnog wel. Als hij meer gaat aantreden verwacht ik niet dat dat heel erg gaat veranderen..

samengevat schreef:
relatief onervaren jong paard, waarom zou je daarop gaan doorzitten?

Ik kan daar een heel verhaal over houden, maar bij deze komt het in het kort hierop neer:
Hij had voor het eerst een ruiter op zn rug (ik zei de gek :D) en voelde wat onstabiel naar voor/achter aan. Als ik was gaan lichtrijden had de kans erin gezeten dat hij van mij geschrokken was (icm balans) en onzeker was geworden. Omdat hij een hele vlakke gang heeft, is op zo'n moment voor zo'n paard doorzitten fijner. Het geeft hem net wat meer balans en veiligheid.

Buiten dat een westernzadel het gewicht anders verdeeld, maar dat is een heel ander aspect.. :)
Als je het heel sec bekijkt moet je op een jong, week, onervaren paard (wat deze ook niet helemaal is, want al een degelijke training gehad) eigenlijk blijven staan (waarbij je naar mijn idee ook goed moet gaan staan en niet de voorhand onevenredig moet belasten). Lichtrijden en dus het ( soms niet heel elegant) terugkomen in het zadel is dan niet per defenitie beter dan stabiel doorzitten.

Als hij wat vaker dan 1x onder het zadel geweest is, ga ik hem ook wat meer over de rug rijden.

Citaat:
waarom ligt er een relatief zwaar westernzadel op en waarom niet een lichter veelzijdigheidszadeltje??

twee redenen:
1 (en de belangrijkste): ik breng geen paarden onder het zadel met een engels/veelzijdigheids/dressuur oid-zadel :D :')
2 persoonlijk vind ik de drukverdeling van een passend westernzadel fijner..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:17

Snap je hoor ruitje... dat mensen dan denken onee help westernpaard! :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 19:42

Vandaag geen zadel op bij Berlin, mijn broertje was bezig met een trekker met voorlader en kuilbaal. Heb hem aan de hand er even in de buurt gezet. Beetje onhandig gefilmd want ik had zelf de camera vast. Maar even om aan te geven hoe mak hij is :D

Vervolgens wat dingen in de bak gelegd, eerst los gelaten toen moest hij eerst kijken of alles eetbaar was. Vervolgens aan een touw genomen en hij liep overal zo mee mee. Heb het eerst een keer gedaan en zei toen tegen een stalgnoot: film eens :D

Daarna een hindernis opgezet en hem weer los gelaten

Uiteindelijk heeft hij een paar keer gesprongen, hij vond het echt leuk om te doen :)
Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:23

Tis echt een leukerd!

Het moet wel gek lopen wil je die niet heel snel kwijt zijn trouwens...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 21:14

Nouja, hij staat nog niet officieel te koop, maar ik zal alvast wat PB'tjes sturen naar mensen die wat zoeken :) .
Als hij zich zo blijft ontwikkelen is het over een week een bomproof recreatiepaard denk ik :o

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:21

Leuk om zo het omscholingstraject eens te kunnen volgen! Het scholen/inrijden van paarden fascineert me enorm en ik lees graag zo veel mogelijk verschillende ervaringen :)

Ik vind dat jullie op een hele leuke manier uitleggen wát jullie doen en waarom op die manier. Heel leuk, ik hoop op meer posts over de ontwikkelingen van dit paard (en volgende paarden)!

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:26

Ohhh, mijn grote vriend!! Wat heb ik een hoop uren met hem gereden.....ben gek op hem!
Erg leuk om hem zo terug te zien. Lekker dier, de rust zelf. Geniet maar van hem en ik hoop zooooo dat ie een goed blijvend huisje vindt uiteindelijk. Dat verdiend hij echt!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 21:51

Wat een leuke reactie's! Ik zal zeker blijven posten.
Vraagteken, wat leuk dat jij hem bij zijn vorige trainer hebt gereden. Iedereen die ik over hem sprak gunde hem echt het allerbeste en vond het een schat van een paard, kon merken dat hij daar een van de favorietjes was haha :) .

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:56

Ik vond het best moeilijk om hem te laten gaan....het is zo'n heerlijk paard in de omgang. Bij alles....poetsen, wassen, rijden, knuffelen. Hij vindt echt alles leuk! (en appeltjes en snoepjes heeft ie van mij stiekem ook gekregen hoor...sssssstttt!! niet verder vertellen! ;-) )

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 22:00

Als degene aan wie ik 'm verkoop het leuk vind kan ik je e-mail adres doorgeven, zo kan zij wat te weten komen over zijn verleden en jij over over hoe het nu met hem gaat :) . Ik hou je op de hoogte!

En het is inderdaad een enorm leuk paard, ik vind hem in zo'n korte tijd al echt enorm lief, vandaag stond ik met hem stil toen ging hij met zijn lip mijn buik poetsen terwijl ik met iemand stond te praten. Ja, dan smelt je gewoon.... :+ . Dus ik kan mij voorstellen hoe gehecht je aan hem raakt als je hem een langere tijd doet.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:09

Jaaa, dat zou ik super leuk vinden! Ik pb je mijn emailadres wel tegen die tijd.
Het is echt een clown soms he? Hoe hij je aandacht kan trekken.... lekker ding!
Geef je hem een aai van mij?