Hoe paardrijden nou écht moet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe paardrijden nou écht moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:57

:wave:

Vorige week zijn er weer wat foto's gemaakt van mij en mijn paardje, Johnny. Ik deel Johnny met mijn zus en zusje. De dag voor deze foto's heb ik een nieuw roze hoofdstel gekocht, met een stang. Tevens kan je dit hoofdstel ombouwen naar een stang en trens, wat ik erg fijn vind omdat Johnny nog wel is druk is. Ik wil hier geen commentaar op, dit is mijn manier van rijden! De zweep zit er in het begin nog niet bij, omdat ik ervan overtuigd ben dat je eerst je paard goed in de krul moet hebben, voordat je aan voorwaarts rijden denkt. Tot nu toe werkt dit heel effectief.

Ik wil verder geen commentaar op mijn manier van rijden en het feit dat ik zonder zadel rijd. Ik vind het fijner zitten zonder zadel en dan heb ik mijn gewicht meer mee, om mijn paard goed laag te rijden. De hulpteugels en sporen heb ik voor de foto's afgelaten, dat vond ik mooier. Hiervoor is uiteraard goed ingereden met een strakke slofteugel.

Nou, op naar de foto's!

1. Het opstappen. Dit doe ik altijd door op zijn rug te springen en me dan op te trekken aan zijn manen. Uiteraard nemen we hier ruim de tijd voor, ongeveer 5 minuten.
Afbeelding

2. Het instappen. Dit doe ik met stang en trens omdat hij soms heel sterk kan zijn. Als hij dan weet dat hij met het instappen mij niets kan maken, dan haal ik de trens er vaak uit. Dit is gewoon uit veiligheid.
Afbeelding

3. Het laagrijden. Wat bij mij is gebleken is dat het erg effectief is om, met een stang in de mond van je paard, goed hard te trekken. Hier zie je dat ik ook binnenstelling vraag, hij reageert hier helaas nog niet heel goed op.
Afbeelding

4. Verder met het laag rijden. Als hij niet goed wil reageren op mijn hand heb ik een betere tactiek. Ik duw met al mijn gewicht (dat is nog al wat := ) zijn hals naar beneden. Dat zie je op deze foto:
Afbeelding

5. Je ziet dat hij al wat meer nageeft. Stap 2 is dan om je teugels goed strak te houden, hiermee loopt je paard dan namelijk perfect rond! Hij loopt namelijk met zijn hoofd omlaag en met zijn neus op zijn borst, perfect!
Afbeelding

6. Vervolgens gebruik ik meestal mijn stang en trens hoofdstel weer even om wat meer richting de oprichting te gaan. Vanuit zijn laagingestelde positie ga ik dan flink naar achter hangen met mijn handen en lichaam. Hierdoor komt zijn hoofd wat omhoog, maar is het voor hem niet mogelijk om zijn neus vooruit te doen. Uiteindelijk heb je dan een prachtige oprichting!
Afbeelding

7. Uiteraard ook heel belangrijk, het voorwaarts maken. Hiervoor pak ik altijd mijn zweep, dat maakt het gewoon veel makkelijker voor mij en mijn paard begrijpt me dan meteen!
Afbeelding

8. Meestal gaat hij er dan even vandoor. Ik ga dan goed meezitten, want alleen ik weet hoe ik hem moet temmen. Na een rondje neem ik hem terug, want hij blijft volledig onder mijn controle. Dan is hij altijd goed voorwaarts en hoef ik nog maar een paar keer te slaan voor het gewenste tempo.
Afbeelding

9. En de op een na laatste foto. Hier pak ik hem vanuit de galop net weer op om hem opgericht te krijgen. Ik vind dit een erg fijn beeld geven, omdat hij goed laag loopt en ook goed reageert op mijn signalen. Mijn handen moet ik iets meer rechtop houden, maar voor de rest heb ik niet echt commentaar op mijn houding.
Afbeelding

10. Op deze foto had hij een goed tempo. Meestal laat ik dan mijn teugels wat langer en steek ik mijn benen goed af, zodat ik zeker weet dat ik hem niet belemmer in zijn bewegingen. Als jullie nog tips hebben voor mijn houding is dat uiteraard welkom, maar ik heb al van heel veel mensen gehoord dat het goed is wat ik doe, dus eigenlijk is het nie tnodig.
Afbeelding

Nou, hopelijk hebben jullie veel geleerd van dit topic en kunnen jullie nu zelf ook fijn aan de slag met jullie paarden! Als er vragen zijn over hoe je iets aan moet pakken mag dat natuurlijk!

Let op: Dit is op geen enkele manier een aanval naar mensen die met sporen rijden, een zweep gebruiken, met stang en trens rijden of wat dan ook. Dit is enkel voor de lol bedoelt en niet om mensen te beledigen.

Palmera

Re: Hoe paardrijden nou écht moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:01

:D Bedankt voor de heldere uitleg!

kjoetie

hahahahahahahahaha :')

dank je wel, eindelijk eens een rij-itp waar ik wat van kan leren ipv rijtechnisch commentaar te kunnen geven! ook bedankt voor de duidelijke uitleg, ik ga hard oefenen met je tips!
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 22-07-12 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Volgende keer even goed schoeisel aan he, dat kan zo niet :n

ilayda

Wahahhahah super leuk gedaan.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:02

en echt goed dat je een cap draagt!

x_Heidi

Ik ga deze manier zeker eens proberen! Het ziet er erg fijn uit. *\o/*

Gini

Wel jammer dat je een cap op hebt. Als je echt kan rijden heb je die niet nodig. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:03

Zonder beugels kan dat best hoor! En deze schoen heeft wat meer profiel voor de duidelijke aanwijzingen. Hierdoor rijden wij ook makkelijk wat pirouettes enzo eruit!

Fijn dat jullie er zo goed van kunnen leren! En tja de cap.. Het is nou eenmaal een ontzettend wild paard waar eigenlijk alleen ik op kan rijden, dus dat stukje verantwoordelijkheid moet ik dan maar nemen...

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:04

haha jeetje ik had de fotos nog niet gezien en toen k las ,geloofde ik het eerst ook nog. Ik dacht echt; wat is dit??? :| HAHA ik heb echt gelachen, geweldig! XD

kjoetie

je geeft duidelijk het goede voorbeeld _/-\o_ +:)+

geef je ook les?

Jussem

nou ik moet zeggen dat ik he teen erg leerzaam topic vind *\o/* ,
je rijstijl spreekt me erg aan ik zeg ga zo door

ps ik zou gewoon je trensje bij je stang laten je rijdt hem prima zo :')
Laatst bijgewerkt door Jussem op 22-07-12 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:06

Ik geef soms les op de manege ja! Alleen zijn er niet zoveel hulpteugels in de goede maat, waardoor het niet altijd lukt...

Leuk dat er mensen zijn die ook echt in mijn verhaaltje trapte :')

Stang en trens erin houden? Ja kan eigenlijk ook wel... Dan kunnen we gelijk voorbereiden op de oefeningen voor de Olympische spelen in Londen, iemand die ons komt aanmoedigen?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:10

Ik kom je aanmoedigen!
Dat roze bevalt me wel! :))

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:11

Wat een vet hoofstel heb jij man! Ik willum ook roose!

Haha, je paard vind het allemaal wel best zo.
Maar wat was je nu écht aan het doen op foto 7?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:13

Roze staat 'm geweldig! Ik vond het ook heel fijn dat ze deze in de stang en trens uitvoering hadden! :)

Op foto 7 was ik op deze manier aan het draven wachtend tot mijn zusje een foto zou maken. Alles is volledig in scene gezet :')

Jussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:13

Irene96 schreef:
Ik geef soms les op de manege ja! Alleen zijn er niet zoveel hulpteugels in de goede maat, waardoor het niet altijd lukt...

Leuk dat er mensen zijn die ook echt in mijn verhaaltje trapte :')

Stang en trens erin houden? Ja kan eigenlijk ook wel... Dan kunnen we gelijk voorbereiden op de oefeningen voor de Olympische spelen in Londen, iemand die ons komt aanmoedigen?

ik kom zeker vind het altijd erg inspirerend als iemand die een paard zo natuurlijk rijdt zo ver komt met een paard :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:14

Haha en je zusje had zeker veel tijd nodig :P

Ik kom ook zeker kijken op de OS, krijg er altijd tranen van in mijn ogen als ik zie dat een paard wat zo afgerost en in de krul getrokken wordt toch nog zo fijn wil lopen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:15

Je mag altijd komen kijken bij een training hoor! We starten volgende week Z2 voor de laatste winstpuntjes. Hopelijk komen we erdoor!

Ik heb inderdaad een heel rondje zo gezeten :') Je ziet ook aan de blik van paardlief dat ik onderhand wel weer recht mocht gaan zitten :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:20

:D je mag je hoofdstel wel eens invetten,het is helemaal stijf

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:20

ilsexxx schreef:
haha jeetje ik had de fotos nog niet gezien en toen k las ,geloofde ik het eerst ook nog. Ik dacht echt; wat is dit??? :| HAHA ik heb echt gelachen, geweldig! XD

hahahahahahaha. ik ook! :')
wat een leuk topic! :') :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:22

EINDELIJK, een fatsoenlijke uitleg *\o/*
Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:24

geerke schreef:
:D je mag je hoofdstel wel eens invetten,het is helemaal stijf

Dat is omdat het nog een nieuw hoofdstel is, ik hoop dat dat vanzelf goedkomt. Anders ga ik 'm toch maar even terugbrengen naar de winkel, er is namelijk ook al een teugel geknapt. Ik heb alleen geen idee hoe dat kan?

Magrathea schreef:
Dankjewel!

Graag gedaan, fijn dat het zo duidelijk is!

XEMERx schreef:
ilsexxx schreef:

Yeaah, nog meer mensen die er in trappen :')

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:29

Magrathea schreef:
Dankjewel!

Graag gedaan, fijn dat het zo duidelijk is!

XEMERx schreef:
ilsexxx schreef:

Yeaah, nog meer mensen die er in trappen :')[/quote]

Ik heb zelfs nog even héél goed zitten kijken of dat hoofdstel nou wel écht met paint was gemaakt. :') :') schaaaam. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:32

Had je nog recht op twijfel ook, ik heb 't in photofiltre gemaakt...