Vorige week zijn er weer wat foto's gemaakt van mij en mijn paardje, Johnny. Ik deel Johnny met mijn zus en zusje. De dag voor deze foto's heb ik een nieuw roze hoofdstel gekocht, met een stang. Tevens kan je dit hoofdstel ombouwen naar een stang en trens, wat ik erg fijn vind omdat Johnny nog wel is druk is. Ik wil hier geen commentaar op, dit is mijn manier van rijden! De zweep zit er in het begin nog niet bij, omdat ik ervan overtuigd ben dat je eerst je paard goed in de krul moet hebben, voordat je aan voorwaarts rijden denkt. Tot nu toe werkt dit heel effectief.
Ik wil verder geen commentaar op mijn manier van rijden en het feit dat ik zonder zadel rijd. Ik vind het fijner zitten zonder zadel en dan heb ik mijn gewicht meer mee, om mijn paard goed laag te rijden. De hulpteugels en sporen heb ik voor de foto's afgelaten, dat vond ik mooier. Hiervoor is uiteraard goed ingereden met een strakke slofteugel.
Nou, op naar de foto's!
1. Het opstappen. Dit doe ik altijd door op zijn rug te springen en me dan op te trekken aan zijn manen. Uiteraard nemen we hier ruim de tijd voor, ongeveer 5 minuten.

2. Het instappen. Dit doe ik met stang en trens omdat hij soms heel sterk kan zijn. Als hij dan weet dat hij met het instappen mij niets kan maken, dan haal ik de trens er vaak uit. Dit is gewoon uit veiligheid.

3. Het laagrijden. Wat bij mij is gebleken is dat het erg effectief is om, met een stang in de mond van je paard, goed hard te trekken. Hier zie je dat ik ook binnenstelling vraag, hij reageert hier helaas nog niet heel goed op.

4. Verder met het laag rijden. Als hij niet goed wil reageren op mijn hand heb ik een betere tactiek. Ik duw met al mijn gewicht (dat is nog al wat

5. Je ziet dat hij al wat meer nageeft. Stap 2 is dan om je teugels goed strak te houden, hiermee loopt je paard dan namelijk perfect rond! Hij loopt namelijk met zijn hoofd omlaag en met zijn neus op zijn borst, perfect!

6. Vervolgens gebruik ik meestal mijn stang en trens hoofdstel weer even om wat meer richting de oprichting te gaan. Vanuit zijn laagingestelde positie ga ik dan flink naar achter hangen met mijn handen en lichaam. Hierdoor komt zijn hoofd wat omhoog, maar is het voor hem niet mogelijk om zijn neus vooruit te doen. Uiteindelijk heb je dan een prachtige oprichting!

7. Uiteraard ook heel belangrijk, het voorwaarts maken. Hiervoor pak ik altijd mijn zweep, dat maakt het gewoon veel makkelijker voor mij en mijn paard begrijpt me dan meteen!

8. Meestal gaat hij er dan even vandoor. Ik ga dan goed meezitten, want alleen ik weet hoe ik hem moet temmen. Na een rondje neem ik hem terug, want hij blijft volledig onder mijn controle. Dan is hij altijd goed voorwaarts en hoef ik nog maar een paar keer te slaan voor het gewenste tempo.

9. En de op een na laatste foto. Hier pak ik hem vanuit de galop net weer op om hem opgericht te krijgen. Ik vind dit een erg fijn beeld geven, omdat hij goed laag loopt en ook goed reageert op mijn signalen. Mijn handen moet ik iets meer rechtop houden, maar voor de rest heb ik niet echt commentaar op mijn houding.

10. Op deze foto had hij een goed tempo. Meestal laat ik dan mijn teugels wat langer en steek ik mijn benen goed af, zodat ik zeker weet dat ik hem niet belemmer in zijn bewegingen. Als jullie nog tips hebben voor mijn houding is dat uiteraard welkom, maar ik heb al van heel veel mensen gehoord dat het goed is wat ik doe, dus eigenlijk is het nie tnodig.

Nou, hopelijk hebben jullie veel geleerd van dit topic en kunnen jullie nu zelf ook fijn aan de slag met jullie paarden! Als er vragen zijn over hoe je iets aan moet pakken mag dat natuurlijk!
Let op: Dit is op geen enkele manier een aanval naar mensen die met sporen rijden, een zweep gebruiken, met stang en trens rijden of wat dan ook. Dit is enkel voor de lol bedoelt en niet om mensen te beledigen.