Stefans 5e les op Jippe: dit keer op film!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Stefans 5e les op Jippe: dit keer op film!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 17:59

Ja we zijn weer een weekje verder en Stefan heeft weer les gehadl. Dit keer op verzoek van Stefan op film gezet en hij wilde graag dat ik jullie op Bokt zijn vorderingen laat zien :D Hij is er zelf erg trots op uiteraard.

Goed: voor we van start gaan met de filmpjes even de bekende herinnering dat dit joch van 8 een lichamelijke uitdaging heeft waardoor wellicht niet alles vlekkeloos gaat. :Y) We hebben het advies van vorige keer ter harte genomen en de beugels een gaatje langer gedaan. Dat vond Stefan al fijner zitten! Je ziet wel duidelijk dat hij zijn linkerbeen goed lang kan maken in stap, maar rechts (de aangedane kant) minder.

We werken veel aan rechtop zitten, benen rustig houden, wat aandrijven precies is (hij schopt nu vaak van het paard af ipv kuiten ertegen aan knijpen) en benen lang maken. Verder probeer ik erop te letten dat paard en ruiter niet ink*kken, maar actief blijven, dus dat zul je me een paar keer horen zeggen.

Verder commentaar bij de filmpjes...

Wij beginnen de les altijd aan de longe. Na wat rondjes stap rechts en links om is en tijd voor een drafje. Stefan vind dat nog eng, trekt benen erg op en kan moeilijk uitstrekken. Drafje is dan ook maar kort. Dit was het derde en tevens laatste drafje. En toen had Stefan het wel weer even gezien.
http://www.youtube.com/watch?v=rfcQpg1ZamQ

En dan mag Stefan zelf Jippe verder losstappen. Paard en ruiter gaan dus weer ene team vormen, even aan elkaar wennen weer en in elkaars ritme komen
http://www.youtube.com/watch?v=3JkbbYlegUs

Klaar maken voor wat meer gerichte instructie, dus actief maken. Zodat Jippe de achterbenen er meer onder zet en Stefan een actievere houding krijgt (hopelijk).
Soms wil Stefan wat om zich heen kijken en die momentjes pakt Jippe aan om naar mij toe te proberen te komen. Ik probeer Stefan dus bewust te maken dat als hij zijn aandacht niet bij Jippe heeft, Jippe ook geen aandacht voor hem heeft :P Stefan kan hem al redelijk terug krijgen hier.
http://www.youtube.com/watch?v=LJlo5W41qbY

We zijn net van hand veranderd via een diagonale lijn (heel netjes! voor les 5!) en stappend e andere kant op. Weer opletten dat Jippe niet inzakt en ruiter eveneens.
http://www.youtube.com/watch?v=n1SgO3nCfnQ

En weer verder stappen, gaat allemaal erg keurig voor een vijfde lesje. Moeheid slaat toe bij de ruiter
http://www.youtube.com/watch?v=GWHWGh82O5A

En de laatste: afwenden (hadden we al 4 keer gedaan) de lijn is al behoorlijk recht, dat gaat steeds beter en netter. Het afwenden zelf gaat dit keer te ruw, heb ik Stefan thuis ook direct terug laten zien. Dan kan hij goed zien wat ik NIET wil hebben. Dit was wel met zijn rechterhand, welke ook aangedaan is door de hersenbloeding dus wat ongecontroleerder. Maar kan gewoon veel rustiger en netter. Hier zijn we mee bezig, is gezien en hoef hier dus verder geen commentaar op.
http://www.youtube.com/watch?v=fpYCT0xRvBA

Stefan is erg benieuwd (en ik ook) naar jullie feedback en evt tips.

minouesmee

Re: Stefans 5e les op Jippe: dit keer op film!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:46

Het ziet er goed uit!!
Vorige week ofzo toen waren jullie toch de stal aan het uitmesten?

Pablo en Quiterma staan lekker te eten op de achtergrond.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:47

+:)+ Toppertjes weer!
Ik vind het mooi om te zien dat Jippe en Stefan naarmate de les vordert relaxter in hun houding worden.
Vind Jippe echt superbraaf, fantastisch zoals hij Grote Vriendelijke Reus is voor Stefan.

Tja, tips; jullie gaan al erg goed! Misschien iets rechter zitten en benen stiller, maar dat wordt wel moeilijk om zo'n groot paard waarop je al zo wijd zit.
Ga vooral door zoals jullie al gaan :D

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:51

Gaat goed hoor!
Je ziet veel verschil met de beugels langer!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 19:32

minouesmee schreef:
Het ziet er goed uit!!
Vorige week ofzo toen waren jullie toch de stal aan het uitmesten?

Pablo en Quiterma staan lekker te eten op de achtergrond.

Ja klopt! Maar dat is Quitje toch niet maar Guido die bij Pablo staat?

En Helene en Brittkitt: bedankt! :D Ja Stefan zit idd breed op Jippe. Moet nog stukkie groeien, beugels hoeven ook niet nog langer denk ik.
Het is een les van 30 minuten stappen en toch is Jippe daarna moe haha! Miss wel vooral geestelijk omdat ie op die kleine man moet letten.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:33

Nee Quitje staat in het merrie weiland en ik zag haar ook staan. :P

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:05

Wanda: Mooie filmpjes! Het is idd een grote vriendelijke reus. Zoals hij motorisch minder sterk is, denk ik dat hij heel goed af is op Jippe. Die maakt niet van die racepasjes zoals sommige pony's doen, maar juist mooie lange passen. Gevoelsmatig zou ik denken dat dat beter op te vangen en uit te zitten is voor hem. Omdat je die stelling plaatste, verwacht ik een overweging tot aanschaf van een pony? Anders moet je maar eens aanwaaien, dan kan ie Prince zijn tempo eens proberen? Het is maar een idee. Jippe is wel heel voorzichtig met zijn ruiter! Probeert er netjes onder te blijven. Wat een schat! En hij ziet er goed uit!

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:41

wanda - mooie filmpjes ziet er echt leuk uit die 2 lekker zo doorgaan en dan rijden ze straks samen de sterren van de hemel

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:56

Ziet er goed uit! :D Heel leuk dat ze zoveel plezier hebben. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 09:25

idefix4 schreef:
Wanda: Mooie filmpjes! Het is idd een grote vriendelijke reus. Zoals hij motorisch minder sterk is, denk ik dat hij heel goed af is op Jippe. Die maakt niet van die racepasjes zoals sommige pony's doen, maar juist mooie lange passen. Gevoelsmatig zou ik denken dat dat beter op te vangen en uit te zitten is voor hem. Omdat je die stelling plaatste, verwacht ik een overweging tot aanschaf van een pony? Anders moet je maar eens aanwaaien, dan kan ie Prince zijn tempo eens proberen? Het is maar een idee. Jippe is wel heel voorzichtig met zijn ruiter! Probeert er netjes onder te blijven. Wat een schat! En hij ziet er goed uit!

Dankje! Ja Jippe is echt heel lief voor Stefan. De stelling is meer gekomen uit een toekomst idee voor onze dochter. Die is bijna 6 en heeft zo'n ongelooflijk goede natuurlijk zit en kan Jippe met slechts haar hulpen al in draf en galop zetten en terugnemen. Duurt niet lang meer eer die wil gaan rijden en dan is Jippe echt te groot, want Kirsten is pas 110 cm en zit echt in de spagaat. Dus ben ik een beetje meningen en ervaringen aan het verzamelen van anderen. Vanaf welke leeftijd kinderen de zorg voor een pony aankunnen en wanneer "men" vindt dat een kind oud genoeg is om te gaan rijden. En zo komen er dan allerlei dingen langs om te overdenken. Een eigen pown voor dochterlief staat pas voor over enkele jaren op het plan, want het kost ook wat. Dus wrs eerst maar eens op les wanneer/ als ze dat wil.

Wat Stefan betreft blijven we lekker met Jippe bezig. Dat is echt zijn grote maat, zijn grote vriend. Stefan voelt zich er totaal veilig op en ik laat ze ook met een gerust hart zo rondlopen in de bak. Jippe zorgt goed voor hem. En tegen de tijd dat Stefan echt wil gaan draven is ie wel wat ouder :D en dus groter. Dus hij zal wrs wel op Jippe blijven rijden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:53

In jouw schoenen? Dan zou ik het doen! Als ik zie hoeveel lol Sabrina al vanaf haar 5e heeft met haar pony. Ze kan er mee lezen en schrijven. Ik was laatst op een 'gewone' manege en dan zie je toch verschil in rijden. Sabrina kan al meer.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 11:02

idefix4 schreef:
In jouw schoenen? Dan zou ik het doen! Als ik zie hoeveel lol Sabrina al vanaf haar 5e heeft met haar pony. Ze kan er mee lezen en schrijven. Ik was laatst op een 'gewone' manege en dan zie je toch verschil in rijden. Sabrina kan al meer.

Nu de financieen nog :D