Akira pas 4 week onder het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:11

Ik ben het niet helemaal eens met je stelling: maarja als je niks anders voorhanden hebt wat niet past?

Je hebt een paard en draagt daar de verantwoordelijkheid voor. Als je niet eens een normale neusriem voor 20 euro aan kunt schaffen, snap ik niet waarom je zelf uberhaupt nog kleren aan hebt. Een rijbroek kost namelijk het dubbele.

Een Mexicaanse neusriem is nou eenmaal géén 'neutrale' neusriem om een paard mee te beleren. Beleer hem met een normale engelse neusriem, of een lage neusriem. Dit zijn wel neutrale neusriemen en dat lijkt mij beter als gelijk een neusriem met een side-effect.

Tevens heeft niemand het hier over "zwepen kapot slaan" een jong paard kun je leren om CORRECT te reageren op een zweep, door een tikJE op de schouder te geven. Reageerd hij niet, aanmoedigen met de stem zo werkt het nou eenmaal. Je kunt van een groen paard niet verwachten dat hij gelijk alles snapt, en omdat hij het niet snapt maar met sporen gaan rijden zodat jij in ieder geval bereikt wat je wou bereiken. Alles gaat gelijkmatig en stap voor stap, en mag aannemen dat jij ook niet gelijk kon lopen zonder de tafel vast te houden !

Als je sporen hetzelfde vind als een zweep (wat ik totaal niet met je eens ben) waarom ben je dan zo negatief over een zweep? Het zou eenmalig niet eens nodig moeten zijn om met zo'n jong dier met sporen te rijden, en dat is jouw verantwoording. Ookal is het maar voor 'even' geweest, 'even' kan een hoop verzieken.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:19

er is toch genoeg over gezegd?
ben ik nu ook een paardnemishandelaar??
zoals iedereen hier op bokt.. ik plaats foto's voor commentaar.
1 kee ris genoeg, en er staat bij was eenmalig, en niet elk
apaard is hetzelfde. ze vind werken hardstikke leuk,
en volgens mensen in mijn omgeving,en mijn begeleider is ze lekker ongedwongen

Jane_

Re: Akira pas 4 week onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:23

Ik vind het een leuk paardje, maar ik denk dat je even serieus moet gaan kijken naar je eigen fouten.

Ik vind dat Assiej alles heel goed uitlegt en het zelfde geld voor diegene hiervoor!

Inderdaad, een hoofdstel is niet veel geld en je draagt de verantwoordelijkheid, ik vind dat je er een beetje laks mee omgaat. Vooral bij zo'n jong dier.

Ik ben zelf geen voorstander van sporen, alleen als je ze kan gebruiken en dat is hier niet het geval. Een zweep, is eigenlijk uitgevonden om zoals Assiej zegt een correcterend tikje te geven. Zodat je paard weet oh, dat doe ik niet goed. Maar zoals jij zegt zwepen kapot slaan? Daar heeft de meerderheid het niet eens over dat breng je zelf op, dus hoe kom je daarbij?

Nouja veel succes!
Leuk paardje nogmaals!

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:27

omdat mijn paard niet reargeerd over een tikje op zijn hals, en iedereen blijft het hebben over die zweep,dus dan komt het er bijna op neer. ten 2e de neusriem zat erg losjes.. en als ik zei dat dit paard al 6 was geweest, werd er geen punt van gemaakt, dit hoofdstel bellemert akira niet in het lopen. en daarbij komt dat je niet alles hoeft te herhalen, ik weet het na 1 keer wel, en het was EENMALIG!!!! maar heel bokt weet het altijd beter , en heeft altijd geweldige paarden die alles doen..
en alles snappen,nou deze dus niet.. en we zijn helemala niet hardhandig daarmee omgegaan,ik heb hele stille benen, en
heb ze er alleen tegenaan gelegd voor iets meer druk. maargoed NU RIJDEN WE ZONDER SPOREN OF ZWEEP!!! begrijpen jullie dat?
ik neem de tips aan is het niet goed.. maargoed altijd anderen de grond ik boren dat is dus bokt...
Laatst bijgewerkt door Winxz_Bas op 15-05-09 18:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:29

Winxz_Bas schreef:
omdat mijn paard niet reargeerd over een tikje op zijn hals, en iedereen blijft het hebben over die zweep,dus dan komt het er bijna op neer. ten 2e de neusriem zat erg losjes.. en als ik zei dat dit paard al 6 was geweest, werd er geen punt van gemaakt, dit hoofdstel bellemerd akira niet in het lopen.

Een mexicaan is bedoeld om een paard tegen te houden, als een paard heet is of moeilijk terug te rijden is. Jou paard MOET toch vooruit of niet? Dat maak ik op uit dat ze lui is voor het been. Met een mexicaan werk je tegen. Dat proberen wij uit te leggen. Maar het heeft geen nut, want je snapt het toch niet.

Het maakt je niet uit, want je neemt helemaal niks aan van de tips of kritiek

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:30

typisch bokt.. ik neem iets aan.
en rijdt al niet meer met sporen of zweep!!!
nu gezeur over de mexicaanse neusriem.. omdat die scherp in zou werken..
ja als die strak zit,die van mij zat niet strak, meer ga ik er niet over zeggen
Laatst bijgewerkt door Winxz_Bas op 15-05-09 18:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:31

Oke meid.

Zag in je profiel wel een passend hoofdstel!
Gecombineerd?
Waarom gebruik je die niet ?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:33

femmefatale1 schreef:
Dus een stukje ijzer tussen de ribben van een groen paard verteld haar dat ze vooruit moet???

Een groen paard moet je aan de stemhulpen hebben staan, en zo overgaan op je zithulpen.. maar niet gelijk met sporen... :n

precies :D

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:34

omdat die helemaal niet past,want dan snoer ik haar mond bijna dicht .. of is dat beter??

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:35

Winxz_Bas schreef:
omdat die helemaal niet past,want dan snoer ik haar mond bijna dicht .. of is dat beter??

Waahh ik ga niet meer reageren, duidelijk kan je het niet hebben.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:36

maar over de mexicaanse neusriem snap ik nou werkelijk niet wat daar over te zeuren valt,
heef iemant een slof om kan die niet rijden,
heeft iemant sporen kan die niet omgaan met paarden.
heeft iemant een zweepin de handen is die een beul,
mensen zo slecht ziet het echt niet uit hoor,
ik wil wel iedereen eens zien rijden wat zo n commentaar geeft,
zo dat is eruit.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:39

ik rijdt dus zonder slof.
ik kan degelijk met sporen omgaan zit niet te prikken
sla niet met de zweep!
paard ziet er toch echt ontspannen uit?? of
ruk en pluk ik haar aan de teugel ??

nee.. waarom doe ik het allemaal verkeerd,en kan iedereen het beter?

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:40

Eerlijkheid is goed, maar een beetje diplomatieker mag wel. Zolang je goede hulp krijgt, moet je doen waarbij jouw paard je een goed gevoel geeft. Ze ziet er ontspannen uit en dat is heel belangrijk. Ik ben het ermee eens dat een spoor geen oplossing is, maar dat weet ik omdat ik het zelf ook geprobeerd heb op die manier op te lossen. Veel afwisselen is een betere oplossing. Jij voelt je paardje als je er op zit en probeer die ontspanning vast te houden, maar af en toe wat spanning door meer voorwaarts te rijden is ook niet erg, zolang je de spanning ook maar weer laat afvloeien. Veel succes met het inrijden!

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:41

dankjewel. inderdaad akira is lekker ontspannen.
ook spoortje ligt gewoon weer in de kast en gata er voorlopig nog niet uit hoor, ze loopt nu super, snapt beenhulp en sturen alles is geen probleem meer sinds dat ene keertje een spoortje,en elk paard is anders.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:43

als jij denkt dat je een spoor nodig hebt moet je die gebruiken,
je weet waar je me bezig bent,je rijd zeer netjes.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:44

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:57

Sabinee__ schreef:
Kijk eens meid ;
http://horze.nl/product_info.php?products_id=10038&n=M1

22 euro . moet te doen zijn :) .

Sorry hoor maar ga jij nou zeggen dat ze een hoofdstel moet kopen ? Dat moet te doen zijn ??? Ik vind het een beetje raar van je dat je dit in het topic zet. Ik vind het paard ontspannen lopen, het ziet er goed uit. Volgens mij weet TS wel wat ze doet. En een hoofdstel van 22 euro is dat kwalitatief wel goed ? Bij een jong paard moet het tuig gewoon goed zijn. ( tuurlijk bij een ouder paard ook ) Zonder dat je kans hebt dat er iets breekt. Een hoofdstel van 22 euro zou ik nooit kopen! Maar goed dat is mijn mening.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 19:00

ik ben geen armoedzaaier hoor.. alleen ben van mening dat mijnhoofdstel goed is, want mijn paarjde ontspant zicht tijdens het rijden.. kan mond open doen omdat die los zit..

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:03

wow... wat wordt er altijd gezeurd hier... jammer!

Mooi beest, lekker ontspannen!

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:18

hoi ik vind het er leuk uitzien, je zit er ook netjes op.
wat betreft alle negatieve commentaren, heb ik ook ervaring mee hier op bokt, is gewoon nonsense. zolang er maar geen misbruik van gemaakt wordt en dat is hier iig niet het geval heb ik gelezen. gewoon doen wat jij en je instructie het beste vinden voor je paard, instructeur van mijn zus reed ook gewoon op onze vierjarige met sporen, niks aan de hand, heel braaf en actief.
succes iig met je mooie paardje

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 19:21

dankjewel :)

jadatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:58

Beugels vind ook ik eerder te kort dan te lang. Sporen heb ik inprincipe niet echt iets op tegen maar wees voorzichtig als je er mee begint kom je er moeilijk weer vanaf omdat je paard dan niet meer gaat reageren op normaal been omdat ie meer gewend is. Ik zou het zelf in eerste instantie niet doen. Aan de andere kant is dit, mits je je sporen goed gebruikt en daar ga ik maar even vanuit omdat je dit zelf zegt ;), als je ze goed gebruikt kan het voor een jong paard ook alleen maar goed zijn. Paarden zijn dieren die duidelijkheid nodig hebben, sporen zijn er voor bedoelt om je beenhulp duidelijker te maken. Is het dus het geval dat, wat je zelf ook aangeeft, je je sporen goed gebruikt en je die gebruikt om je paard actiever te laten lopen is dit dus helemaal geen probleem en kan het alleen maar helpen. Wel wil ik er dan even achteraanzeggen, probeer zoveel mogelijk zonder te rijden zodra het goed gaat want zoals ik helemaal in het begin zei, als je er elke keer maar weer mee rijd zonder dat het in principe nodig is raak je paard gewend aan dat beetje extra duidelijkheid en zodra je dan zonder sporen gaat rijden zal hij waarschijnlijk anders reageren omdat dat extra stukje duidelijkheid wat er normaal was er nu niet meer is en hij dus geen duidelijk meer heeft. Ik hoop dat je wat aan mij commentaar hebt want daar zijn dit soort dingen voor bedoeld en niet om elkaar af te kraken, kijk eerst naar jezelf en als je echt ervaring hebt enz, ga het dan een ander leren. Ja leren niet vertellen wat hij/zij allemaal wel niet fout doet volgens jou maar leer het ze. Daar heb je beide wat aan. Inplaats van al dat afkraken hier. Wat ik hier zie is dat jij en je paard op de goeie weg zijn, hou vol veel succes!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:54

Jullie mogen wel eerst beter lezen voordat jullie reageren!
Kan me voorstellen dat de TSer er een beetje gek van wordt.

Dat je het zelf misschien anders zou dan, hoeft niet te zeggen dat een andere manier fout is.
Op de foto zie ik een ontspannen paard dat rustig/netjes gereden wordt. Wel nog wat lui, maar je kan niet in 1 keer alles verwachten.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:06

wat heeft je paardje trouwens bij de laatste foto om zn nek hangen?

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:17

ziet er goed uit hoor :D
ze zeuren hier wel zeg!
ik word er al gek van als ik het lees,
dus hoe moet dat wel niet voor jou zijn 8)7
300 keer alles uitleggen :P
nouja ga zo door ;) +:)+

xevelien (heb ff een nieuwe account gemaakt :P)