Mijn knappe Pedro in de weide!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flubberboot

Berichten: 2888
Geregistreerd: 14-09-21

Mijn knappe Pedro in de weide!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 11:14

Hoi hoi!

Pedro is mijn lieve lusitano ruin van inmiddels 11 jaar oud! Hij is bij ons gekomen in 2020 toen hij net in Nederland was gekomen. De eerste keer in de weide kwam hij er onder de wondjes weer uit, hij wist totaal niet wat te doen met zijn benen en was zo enorm blij om lekker buiten te staan <3 We hebben dus ook het vermoeden dat hij in Spanje niet zo veel buiten heeft gestaan. Nu 4 jaar later is meneer nog steeds elke keer enthousiast als hij de weide weer in mag! Gelukkig wel in mindere mate dan toen :') Hij weet nu iets beter wat te doen met zijn benen en hij komt dagelijks buiten!

Laat het nu net zo zijn dat de laatste keer dat ik foto's heb gemaakt van zijn blije uitspattingen, 3 jaar geleden was en hij nog hengst was! Tijd voor nieuwe dus! Afgelopen zondag meneer in de weide gezet, camera erbij en zijn best wat leuke foto's uit gekomen! Al zeg ik het zelf O:)

01
Afbeelding

02
Afbeelding

03
Afbeelding

04
Afbeelding

05
Afbeelding

06 Lief koppie <3
Afbeelding

07
Afbeelding

08
Afbeelding

09
Afbeelding

Stilstaand poseren lukt hem ook!
10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding

13
Afbeelding


Hopelijk vonden jullie de foto's een beetje leuk!! Ik kan er zelf enorm van genieten en uren naar ze kijken <3 Zo trots dat dit paard de mijne is <3 Maakt al mijn dromen waar!


Groetjes!

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Mijn knappe Pedro in de weide!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:10

Een prachtig paard mag jij, de jouw noemen. Veel plezier ermee

boemel

Berichten: 8420
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Mijn knappe Pedro in de weide!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:21

Mooi!
Een mooi karaktervol hoofd heeft hij <3

Flubberboot

Berichten: 2888
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Mijn knappe Pedro in de weide!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 12:39

Dank dames!! <3 Ik wordt met de dag gekker op hem!

Ja mooi hoofd heeft hij! Heel sprekend ook! Je kunt er vaak precies aan zien wat hij denkt! Levert wel eens grappige situaties _O-

Ellen_ov

Berichten: 1319
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Mijn knappe Pedro in de weide!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:40

Prachtig dier zeg :) mooie foto’s ook.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn knappe Pedro in de weide!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 13:42

Hij is echt prachtig zeg! en de foto's ook. Ik vind het grappig dat hij zo'n bles heeft zonder spikkeltjes.

Volgens mij worden in sommige regio's de paarden inderdaad veel op stal gehouden in Spanje vanwege de hitte.

MarjanB

Berichten: 16465
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Mijn knappe Pedro in de weide!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 13:44

Het is zo’n leuk dier! Heb nog wat gave foto’s van je moeder met hem :D

Fly_high

Berichten: 3310
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Mijn knappe Pedro in de weide!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:14

Wat is die een knapperd <3

En inderdaad een erg sprekend hoofd :)

Flubberboot

Berichten: 2888
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 15:56

Elisa2 schreef:
Hij is echt prachtig zeg! en de foto's ook. Ik vind het grappig dat hij zo'n bles heeft zonder spikkeltjes.

Volgens mij worden in sommige regio's de paarden inderdaad veel op stal gehouden in Spanje vanwege de hitte.

Bij mij was dat nog geeneens opgevallen! Maar nu je het gezegd hebt, zie ik het ook! Grappig!!

Melzazu
Berichten: 1792
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Mijn knappe Pedro in de weide!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:25

Wat fijn dat dit mooie paard jouw dromen waarmaakt.
Prachtig paard heb je <3

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:09

Komt hij uit Spanje of Portugal? De Lusitano is een Portugees ras maar wordt ook in Spanje gefokt.

Citaat:
Volgens mij worden in sommige regio's de paarden inderdaad veel op stal gehouden in Spanje vanwege de hitte.


Dat heeft niet zoveel met de hitte te maken; zowel in Portugal als in Spanje is het nog steeds vrij normaal om rijpaarden op stal te houden. Meestal lopen ze tot 2,5 / 3 jaar op de grote velden in kuddeverband en gaan dan op stal en worden ingereden; ook op de grotere fokkerijen. De fokmerries lopen bij vrijwel alle fokkers jaar rond buiten op de velden met vaak bosjes en meertjes. De (dek) hengsten komen vrijwel nooit los........maar lopen dus tot een jaar of 3 in kuddes.
Gelukkig zijn er wel steeds meer stallen die paddocks hebben ( of zelfs weides voor de rijpaarden) maar het is nog steeds niet het meest gebruikelijk.

Wat voor afstamming heeft Pedro? Welke fokker komt hij vandaan?

Flubberboot

Berichten: 2888
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Mijn knappe Pedro in de weide!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 18:25

Hij is echt uit Spanje!

Zijn afstamming is nogal vol inteelt helaas. Hadden we niet naar gekeken bij moment van aankoop. Hij heeft aan beide kanten dezelfde opa. Hij is een Capote de Lyw x Guizo x Altivo. Capote is een Guizo x Desejo x Veloz. Stoeterij waar hij vandaag komt geen idee, wij hebben hem niet zelf uit Spanje gehaald. Zal vast ergens in het paspoort staan maar die is Spaans en zo goed is mijn Spaans niet :')

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:07

Kan goed hoor, er zijn fokkerijen in Spanjes die, buiten de PRE, ook Lusitanos fokken. Dan heeft hij het brandmerk aan de "verkeerde" kant zitten als hij daar ook gefokt is. De Spanjaarden branden links en de Portugezen rechts ( of net andersom ;-) ). Inteelt is vrij gebruikelijk, jammer genoeg, bij de Lusitanos.

Weet je zijn volledige naam; dan kan ik kijken of ik hem kan vinden in het Studbook. Zijn vader komt hier vandaan https://www.facebook.com/p/Yeguada-la-L ... 304755516/. Inderdaad een Spaanse fokkerij.

Overigens zijn er binnen het APSL, het Lusitano stamboek, vaak meerdere paarden met dezelfde naam. Ook dekhengsten, dan moet je het nummer erbij hebben om te kijken om welk paard het precies gaat.

Flubberboot

Berichten: 2888
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 19:20

Ja daar weet ik dan weer niks vanaf! Wel interessant van dat brandmerk! Jammer van de inteelt inderdaad! Al is Peet gezonder dan onze KWPN'ers bij elkaar :') Nooit echt ergens last van, wel gevoeliger voor ontstekingen in zijn oog, maar die blijven altijd vrij klein en zijn snel weer weg.

Zijn volledige naam is Ismto de Lyw. Had hem zelf al in het Studbook gevonden, maar omdat dat ook allemaal Spaans is, werd ik er niet veel wijzer van :') https://www.cavalo-lusitano.com/en/stud-book/public-access-to-the-stud-book

Edit: Ik zie dat het linkje je niet naar de pagina stuurt die ik wilde. Als ik daar zijn naam in vul, komt zijn afstamming enz in beeld!

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:10

Flubberboot schreef:
Elisa2 schreef:
Hij is echt prachtig zeg! en de foto's ook. Ik vind het grappig dat hij zo'n bles heeft zonder spikkeltjes.

Volgens mij worden in sommige regio's de paarden inderdaad veel op stal gehouden in Spanje vanwege de hitte.

Bij mij was dat nog geeneens opgevallen! Maar nu je het gezegd hebt, zie ik het ook! Grappig!!


Misschien is ie geboren met bles. :D

Ik vindt vliegenschimmels sowieso wat hebben. :)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:48

Flubberboot schreef:
Ja daar weet ik dan weer niks vanaf! Wel interessant van dat brandmerk! Jammer van de inteelt inderdaad! Al is Peet gezonder dan onze KWPN'ers bij elkaar :') Nooit echt ergens last van, wel gevoeliger voor ontstekingen in zijn oog, maar die blijven altijd vrij klein en zijn snel weer weg.

Zijn volledige naam is Ismto de Lyw. Had hem zelf al in het Studbook gevonden, maar omdat dat ook allemaal Spaans is, werd ik er niet veel wijzer van :') https://www.cavalo-lusitano.com/en/stud-book/public-access-to-the-stud-book

Edit: Ik zie dat het linkje je niet naar de pagina stuurt die ik wilde. Als ik daar zijn naam in vul, komt zijn afstamming enz in beeld!


Hij ( Istmo de Lyw) is inderdaad een Spaans gefokte Lusitano maar natuurlijk wel met zijn roots in Portugal ( Coudeleria Casa Cadaval, een van de betere fokkerijen https://www.casacadaval.pt/coudelaria/ ) Onder het kopje "Couderaria" staan een paar mooie plaatjes van hoe de fokmerries ( maar dus ook de jonge paarden) gehouden worden.
Overigens is de tekst in het studbook in het Portugees ;-) ( dat is nog een "iets" moeilijkere taal dan Spaans ;-) ).
De "inteelt" zit gelukkig in de grootouders, dat scheelt. Ik heb het in Lusitano's wel dichterbij gezien ( vader op dochter.......) en dan krijg je wel paarden met een lichte tik van de molen. :j

_Tarzan

Berichten: 11177
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn knappe Pedro in de weide!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:25

Prachtig paard heb je daar en hele mooie foto's <3

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Mijn knappe Pedro in de weide!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:39

Oh, wat een mooi en apart paard !
Hij heeft een heel sprekend hoofd en een wijze blik :j

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:17

Hij is prachtig zeg!
Mooie foto’s ook!

Flubberboot

Berichten: 2888
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Mijn knappe Pedro in de weide!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 22:43

Bedankt voor het uitzoeken ElCid! Super interessant om te lezen en te zien!! Bedankt!!

@Elisa misschien wel ja! Hij heeft op zijn neus ook wat roze huid, dus zou kunnen!

Dank dames voor de leuke reacties!

Furst
Berichten: 626
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Mijn knappe Pedro in de weide!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 23:39

Wat een knap paard heb je daar zeg!