Friese ruin Fabian van blok beton op weg naar lossigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Friese ruin Fabian van blok beton op weg naar lossigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 19:00

Fabian is een 17-jarige friese ruin, die al zijn rijdbare jaren tot nu toe heeft doorgebracht met een weggedrukte rug en om het maar even netjes te zeggen: "Met de kop bij Jez*s op tafel"

Baasje en hij waren dit nu wel eens zat en willen graag samenwerken en op de goede manier bezig zijn. Maar omdat je als combinatie soms helemaal verkleeft met elkaar bent en reacties op elkaar al jarenlang zo ingesleten zijn, kan het soms net te moeilijk zijn het als ruiter zelf op te lossen. Omdat ik zijn baasje ook lesgeef op haar andere paard hebben we besloten dat ik Fabian een poosje voor haar doorrij om hem eens goed los te werken en de juiste houding aan te leren. Vorige week ben ik met hem begonnen. De foto's van vandaag zijn de 5e keer dat ik er op zit(ok vorig jaar 1 keer op hem gezeten met een dameszadel erop, en een show op hem gereden op Paard 2009, maar dat was het en had met training niks te maken).

Ik heb toestemming van de eigenaresse om deze foto's te plaatsen.

Ik hoop ze hiermee een eind op weg te helpen en als ik de foto's van vandaag eens bekijk denk ik dat dat aardig gaat lukken.

Ik sta van sommige foto's echt versteld, aangezien dit paard toch al zo'n 14 jaar lang eigenlijk op de verkeerde manier loopt, en hij er nu al zoveel beter begint uit te zien. Hij voelt elke keer dat ik erop zit weer een stukkie beter en we gaan lekker zo door. Het is overigens een schat van een paard en zijn bazinnetje is ook een heel leuk mens. Die twee gaan er straks samen ook wel uitkomen.

Het leek me leuk om even een beeld te schetsen van hoe een paard(ook een wat ouder paard als deze, nog zo snel kan veranderen en kan leren om op een fijne manier te bewegen ipv met spanning.

Hier is eerst een foto van hoe hij er afgelopen zomer nog bijliep, en dat was voor zijn doen al behoorlijk netjes. Ik zit hier overigens voor het eerst van mn leven op een dameszadel en dat is echt lachen gieren brullen want je hebt rechtsom echt het gevoel dat je er zo aflazert :D
Maar je ziet duidelijk:
-Geen achterhandgebruik
-Absoluut geen ruggebruik
-Valse knik ipv nageeflijkheid
-Geen schoudervrijheid
-Nul bespiering
Afbeelding

En dan een foto van vandaag, ik zit zo krom als een hoepel om zijn rug te ontlasten in de eerste momenten dat hij zo ver doorzakt omdat hij het nog erg moeilijk vindt en ik zijn spieren niet in de weg wil zitten en mijn hand zo ver mogelijk mee wil geven, maar zoek de tien verschillen in Fabi.:
Afbeelding

Iets inbuigen:
Afbeelding

Stukje opgericht na het loswerken, je ziet dat zijn achterbeen lekker begint mee te doen, dat hij lichter in de hand wordt en over de rug blijft gaan:
Afbeelding

Stukje wegrijden, begint ook wat te worden:
Afbeelding

Stukje galop, dit hadden we zo vorige week nog niet durven dromen:
Afbeelding

En dit al helemaal niet, hij laat helemaal los en rolt lekker onder me door:
Afbeelding

Ik denk dat het helemaal goed gaat komen met Fabi!
Afbeelding

Wordt vervolgd, ik ben heel benieuwd hoe het er over een week uitziet.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 07-03-09 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelflapje

Re: Friese ruin Fabian van blok beton op weg naar lossigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:02

Wauw zeg, wat een vooruitgang! Echt super op weg nu! +:)+
Heel gaaf beest ook trouwens! Heel stoer! :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:51

Zoo wat een paard zeg! :wow:
Je hebt zeker goed werk verricht, je ziet echt duidelijk verschil in z'n bespiering!
Ga vooral zo door! :j

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:51

Whoops! Dubbelpost! Kan 'm niet meer weghalen!
Sorry! :=

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:52

wat een mooi paard! Je ziet duidelijk het verschil echt goed bezig!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:58

Nou das al een heel verschil. Gaat helemaal goedkomen. Die eerste galopfoto is echt super!

Mag ik trouwens iets vragen? Als ik een rijtechnische vraag heb en ik mail je voor tips kost dat iets of hoe doe je dat?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 21:00

Hahahah natuurlijk kost dat niks! Zou wat worden zeg haha. Nee joh mail me gerust.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:07

Wat een verschil! Je zou bijna niet zeggen dat het hetzelfde paard is.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:19

Wauw, hij is veel mooier geworden! Super wat je met hem bereikt hebt! :j

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:28

Dat ziet er idd super uit +:)+ !
Het probleem wat Fabian en zijn baasje hebben/hadden (her)ken ik wel.
Ik ben dan ook erg bij met mijn bijrijdsters (voor 2 merries) die beter rijden dan ik ;) en die mij altijd met raad en daad bijstaan om dit probleem op te vangen :) .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:26

Wat een mooi los en ontspannen beeld, super hoor! +:)+

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:37

Dat is zeker een verschil, netjes en lekker ontspannen!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:25

Onwijs veel vooruitgang! Prachtig beest, en lijkt me ook erg lastig op zo'n dameszadel ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 17:57

Dank jullie wel voor de leuke reacties, en ja dameszadel rijden is iets heel aparts! Linksom is het heel leuk en denk je joh makkie, tot je de diagonaal even overrijdt en de andere kant op gaat HAHAHAHAH jeetje wat raar.

Ik ben heel trots op Fabian dat hij dit zo oppakt want echt hij liep als een giraf die een lantaarnpaal ingeslikt had en zijn mond was zoooo hard. Zijn reactie op teugelcontact was gewoon standaard : Kop de lucht in.

Nu stap je op en geeft hij na, hij begint te snappen dat zijn lijf veel lekkerder aan voelt als hij op een andere manier loopt. Over een paar weken ziet alles er hopelijk nog een stukkie beter uit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:46

Hoe ben je begonnen met 'omscholen' zodat hij het begreep en zich los ging laten?
Ben je gelijk gaan rijden of heb je hem eerst een tijdje lang en laag gelongeerd?

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:51

Zoals de rest al zei: Wat een vooruitgang/verschil. Je zou zo zeggen dat het een ander paard is. Voor het paard natuurlijk ook erg moeilijk om de rug los te laten, als hij 14 jaar op dezelfde manier gelopen heeft. Hij weet natuurlijk niet beter.
Wat ik nu zie is gewoon een vrolijk, ontspannen paard die ook plezier heeft in het werken. Je mag echt wel trots op jezelf zijn hoor! ;)

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:55

Wat een mooi paard!
Hij lijkt er echt plezier in te hebben, lekker ontspannen.
Wat kan ik hier nou voor commentaar op geven?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:56

wauw, wat een verschil zeg!
en dat op 5 keer rijden!
ga zo verder! je doet het zeker goed

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:56

@Nouvel: Nee ik doe het zelf liever met rijden omdat ik als ik erop zit per milliseconde kan reageren op wat hij doet. Aan de longe ben je toch vaak aangewezen op hulpteugels die je niet per seconde kunt bedienen en bovendien voel je veel minder. Ik kan iig de rugspieren niet voelen aan een longe. Als ik erop zit heb ik zoveel meer informatie, wat binnenkomt via mijn zit, hand, gevoel in het algemeen, en ik kan me helemaal intunen op een paard(weet het niet anders te omschrijven maar dat is wat ik doe als ik erop zit, proberen het paard zijn golflengte op te zoeken en "erin te kruipen" zeg maar. Ik zie en hoor ook niks meer om me heen dan.

Hij was gewend om op druk met nog meer druk te reageren dus heb ik hem door middel van loskneden en steeds weer ontspannen en uitnodigen en vragen stellen. Zodra hij in de richting van het goede antwoord ging denken(nageven) weer toestaan in de richting waarin ik wilde dat hij ging, dus voor-neer. Dat snappen ze doorgaans heel erg snel maar ik vidn dat je altijd net iets vlugger moet loslaten, niet pas als het paard al nageeft dus.

Net voor dat moment, zodat hij meteen voelt dat hij de druk daar weg kan laten vallen. Dan snappen ze het heel snel. Als je wacht tot hij zelf nageeft hou je wat mij betreft de druk te lang vast.

Ik leg dat in mijn lessen meestal als volgt uit:

Als ik je in een kelder opsluit en zeg, kom er eens uit joh.
Dan zeg jij: Ja dat wil ik heel graag want het is hier niet fijn maar de deur zit nog op slot!

Dat werkt niet echt dus.

Ik zet liever de deur open zodra het paard bijna het juiste antwoord op mijn vraag geeft, zodat hij voelt dat het daarnaartoe moet.

Of praat ik nu wartaal?

@Lienepien: Dank je, en ik heb gewoon het allermooiste werk van de hele wereld, er is niks mooiers dan zo'n paard weer het vertrouwen in de hand terug te geven en hem op die manier te helpen om pijnvrij te bewegen onder de ruiter. Zodat het weer echt samendoen wordt zonder frustraties.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:57

Bedankt voor je duidelijke uitleg! :j +:)+

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:19

wauw wat een uitlog, zo heb ik er eigelijk nognooit bij stilgestaan :)

Nancy_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:39

Fabi :wow:! Jeetje Noor wat knapt hij op. Wat een verschil al in die korte tijd zeg, het is dat je erbij zegt dat het Fabian is, maar anders had ik hem niet herkend denk ik. Ik denk dat je paard en baasje hier heel blij mee gaat maken, over een maandje kunnen ze (met jouw hulp) voorlopig weer vooruit. Fabi zal wel even flink spierpijn hebben gehad vrees ik ;), maar hij is je vast heel dankbaar (je had alleen even tien jaar eerder langs moeten komen).

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:40

Hoi Noor, wat een geweldige foto's en weer fijne inspiratie om door te gaan :D
Het valt niet mee, om helemaal opnieuw het nageven aan te leren. Ik wou dat het bij mij ook zo makkelijk ging. Gebruik jij dan ook de methode van "handen laag en breed" om te vragen en weer boven de schoft bij het ontspannen? Nou heb jij natuurlijk een geweldig gevoel voor het moment van ontspannen, ik heb het idee dat ik daar nog net een fractie te laat mee ben. Zoals jij beschrijft "iemand uitnodigen, maar de deur te laat opendoen" |o of met doorvragen denken "toch sneu" en op het verkeerde moment ontspannen. :x Het komt wel goed hoor... _O-

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 23:35

Nancy_K schreef:
Fabi :wow:! Jeetje Noor wat knapt hij op. Wat een verschil al in die korte tijd zeg, het is dat je erbij zegt dat het Fabian is, maar anders had ik hem niet herkend denk ik. Ik denk dat je paard en baasje hier heel blij mee gaat maken, over een maandje kunnen ze (met jouw hulp) voorlopig weer vooruit. Fabi zal wel even flink spierpijn hebben gehad vrees ik ;), maar hij is je vast heel dankbaar (je had alleen even tien jaar eerder langs moeten komen).

Ha Wendy!

Nee hij heeft geen spierpijn gehad.

Dat wil ik hem ook niet aandoen. Tenminste, hij heeft heus wel iets spierpijn gehad dat moet ook juist anders gebeurt en verbetert er niks in de spieren. Maar hij is niet stijf geweest.

Ik rij hem elke keer zo'n 20 minuten, loswerken loswerken loswerken, en dan 5 minuten oppakken en iets meer vragen en dan weer even stretchen en klaar. Langer hoeft niet en hij ging vandaag weer losser door de baan.

Rita kan niet wachten om er weer op te klimmen! *D

marbel schreef:
Hoi Noor, wat een geweldige foto's en weer fijne inspiratie om door te gaan :D
Het valt niet mee, om helemaal opnieuw het nageven aan te leren. Ik wou dat het bij mij ook zo makkelijk ging. Gebruik jij dan ook de methode van "handen laag en breed" om te vragen en weer boven de schoft bij het ontspannen? Nou heb jij natuurlijk een geweldig gevoel voor het moment van ontspannen, ik heb het idee dat ik daar nog net een fractie te laat mee ben. Zoals jij beschrijft "iemand uitnodigen, maar de deur te laat opendoen" |o of met doorvragen denken "toch sneu" en op het verkeerde moment ontspannen. :x Het komt wel goed hoor... _O-

Heeeey Penny-collega! :D

Hahahah moet erg om je stukje lachen hoe je het beschrijft!!

Ik vraag juist liever met een hogere hand dan andersom, omdat je daar sowieso vriendelijk bent omdat hoger automatisch ook naar voren is(als je tenminste de teugels niet langer laat worden, of trekt).

Handen laag en breed om te laten nageven is automatisch ook meer begrenzend en tegenwerkend en de schouder wordt een soort klemgezet.

Ik doe mijn handen juist naar beneden(en naar voren!!!) als het nageven eraan komt. Dat is dus precies andersom. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:50

Nou die is al vooruit gegaan, lekker lossig nu. Je hebt nog meer werk te doen maar je bent al goed onderweg. Ben benieuwd hoe het er over een paar weken uit ziet.