Stretch bevestigen, opbouw naar een goede basis

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Stretch bevestigen, opbouw naar een goede basis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 20:04

Ruim een half jaar geleden heb ik de reset-button ingedrukt voor Wainonia en mezelf. Onze oude rij-methode is compleet aan de kant gezet nadat mijn ogen waren geopend en ik besefte dat ik helemaal niet zo goed bezig was. Vanaf die ommekeer zijn we opnieuw begonnen en wel meer in de klassieke dressuur-richting, met als doel een fijne samenwerking en een gezond en goed ontwikkeld paard.

We zijn toen begonnen met het stretch-rijden, naar aanleiding van het youtube kanaal van Will Faerber (Art2Ride). Met de nodige tips en adviezen vanuit het dressuur-rijkunst topic op bokt hebben we hier een mooie start mee gemaakt.

Afgelopen weekend heb ik mijn eerste les gehad die aansluit bij deze nieuwe rij-methode en ik heb hier erg veel tips en huiswerk meegekregen waarmee ik de komende weken weer vooruit kan.

Wat we met name doen nu, is het trainen van het zijdelings stretchen (afwisselend naar binnen/buiten gebogen strekken) om zo de lange rugspieren, die aan weerszijden van de ruggengraat lopen sterker te maken en evenredig te trainen. Hierdoor wordt het paard sterker, zodat het achterbeen straks meer gebogen kan worden en wordt het paard rechter (niet links of rechtsgebogen).

In eerste instantie doen we dit nu in stap en draf. Wanneer het meer bevestigd is, dan komt de galop daar ook bij.

Voordat ik ga rijden, begin ik met wat gehoorzaamheidsoefeningen, zoals het los meelopen, voetjes op commando optillen en achterwaarts gaan op commando.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wainonia was eerder erg loperig met het opstappen, maar sinds ik haar eraan heb gewend dat ze een brokje krijgt zodra ik zit, blijft ze keurig staan en wacht op haar brokje:
Afbeelding

En dan is dit wat we aan het doen zijn. In stap, en ook in draf. Lichte buiging naar buiten vragen (zonder terugwerkende hand), wachten tot het paard zelf de teugel wil nemen en mee geven naar de stretch. Daarna omstellen tot lichte buiging naar binnen en hetzelfde riedeltje opnieuw. Ziet er heel simpel uit, maar dat valt best tegen heb ik gemerkt. Ieder paard is van zichzelf wat meer links of rechts gebogen en het kost dan meer moeite om in die buiging te stretchen dan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto's zie je al een klein beetje dat er meer soepelheid in de beweging komt en dat het paard ontspannen is, de hand netjes volgt zonder erachter te duiken (dat was een groot aandachtspunt bij ons) en haar achterbeen beter meeneemt.

Afbeelding

Afbeelding

Nog even ter vergelijking hoe het een half jaar geleden, voor de omschakeling eruit zag:
Afbeelding

Afbeelding

pinkie87

Re: Stretch bevestigen, opbouw naar een goede basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:02

Dat is een hele verandering!! Volgens mijn al een heel blijer paard.
Zou wel proberen om haar ook als je haar lang laag hebt om haar wat meer op de achter hand te krijgen.

Die je ook grondwerk aan de hand? Dat is misschien ook super leuk voor haar

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 21:35

pinkie, dank je voor je reactie. Klopt wat je zegt, ze is zoveel blijer en heeft meer plezier in het werk.

Juist door de oefeningen die we nu rijden zal de achterhand vanzelf sterker worden en meer mee gaan doen. Dat is een proces die tijd nodig heeft. Het is nu al beter dan een paar maanden geleden en zal ook steeds beter gaan worden, daar ben ik van overtuigd.

We doen grondwerk als in de gehoorzaamheidsdingetjes die ik hierboven heb laten zien en we werken ook wel eens aan de longe. Verder niet zoveel.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:47

Wat zijn jullie goed bezig!! Ziet er goed uit. Ze gebruikt haar rug duidelijk veel beter. Haar hele uitstraling veranderd ook.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 23:14

Dank je wel! Nu de spieren verder sterk maken zodat de rug nog wat stabieler wordt en ze haar buikspieren goed kan aanspannen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 01:52

Murosch schreef:
pinkie, dank je voor je reactie. Klopt wat je zegt, ze is zoveel blijer en heeft meer plezier in het werk.

Juist door de oefeningen die we nu rijden zal de achterhand vanzelf sterker worden en meer mee gaan doen. Dat is een proces die tijd nodig heeft. Het is nu al beter dan een paar maanden geleden en zal ook steeds beter gaan worden, daar ben ik van overtuigd.

We doen grondwerk als in de gehoorzaamheidsdingetjes die ik hierboven heb laten zien en we werken ook wel eens aan de longe. Verder niet zoveel.

Misschien juist dan ook leuk om samen eens te verdiepen in het rechtsachter aan de hand.. dat is ook zo heerlijk om te doen. Zal ook zeker in je trainingsschema passen !

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 09:06

Kun je me uitleggen wat dat voor oefening is?

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:10

Zo he, dat is een hele verbetering! Ze ziet er veel gelukkiger uit :j Ga zo door!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:28

Mooi!
Ook mooi om te zien het het stukje rug achter je zadel aan het opbollen is.
Het lijkt alsof de schoft nog iets "gelift" mag worden. Ik vind het een prettig beeld op deze manier en ik ben benieuwd naar beeld/foto's wanneer jullie weer verder zijn.

Ik wil mijn merrie als ze weer onder het zadel getraind mag worden ook op deze manier oppakken. Verzamelen ed. kan zij super goed, maar ik zou graag de ontspanning willen vinden in de stretch en het zo opbouwen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:39

Knappe foto's, wat een omschakeling. Je ziet het paard écht ontspannen de spieren opspannen. Knap werk!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:36

Dat is echt een heel verschil!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:07

Murosch schreef:
Kun je me uitleggen wat dat voor oefening is?

Dit is wel al wat jaartje werk hoor wat hier wordt laten zien :o maar kun je wel zien wat er mee te bereiken valt

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:10

Dit is een filmpje van de academische rijkunst. Heb ik ook gedaan en ben er ook weer mee gestopt. Vind het op zich wel paardvriendelijk en het werken aan de hand is zeer leerzaam, maar mijn paard had geen spier meer over. Ik rij nu weer gewoon, maar dan wel klassiek.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:41

Ow de mijne zit extreem in de spieren nu maar je moet dit niet alleen maar doen hé.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:48

pinkie87 schreef:
Ow de mijne zit extreem in de spieren nu maar je moet dit niet alleen maar doen hé.

Snap ik, ik reed ook echt academisch, maar mijn paard werd er heel lui van en was totaal niet meer voorwaarts. Ik zeg niet dat dit voor elk paard zo zal zijn hoor.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 21:26

Pinkie dank je voor je filmpje. ik vind het er knap uitzien, maar het is niet iets dat echt aan mij besteed is eigenlijk. Ik kan moeilijk lopen door verschillende lichamelijke problemen en dit is voor mij niet haalbaar. Ik vind het leuk om ter ontspanning wat dingetjes vanaf de grond te doen, zoals we dat nu doen, maar het werken doen we onder het zadel (of aan de longe).

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:42

Murosch:

Zou in jou positie , waar grondwerk oefeningen lastig zijn voor jezelf, balkjes gaan gebruiken in je trainingen.
Kun je op veel manieren toepassen.

In getoonde video zitten aantal hele mooie oefeningen gestopt, kan me met de beste wil niet voorstellen dat een paard daarvan slechter wordt.
Aantal oefeningen lukt mezelf beter op de grond als onder zadel, maar dat kan ik paardje niet kwalijk nemen ;-) die doet echt zijn best.
en volgens mij heeft hij er dan zelf meer plezier aan als ik er niet opzit.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:44

Wat een verandering, goed bezig!