We zijn toen begonnen met het stretch-rijden, naar aanleiding van het youtube kanaal van Will Faerber (Art2Ride). Met de nodige tips en adviezen vanuit het dressuur-rijkunst topic op bokt hebben we hier een mooie start mee gemaakt.
Afgelopen weekend heb ik mijn eerste les gehad die aansluit bij deze nieuwe rij-methode en ik heb hier erg veel tips en huiswerk meegekregen waarmee ik de komende weken weer vooruit kan.
Wat we met name doen nu, is het trainen van het zijdelings stretchen (afwisselend naar binnen/buiten gebogen strekken) om zo de lange rugspieren, die aan weerszijden van de ruggengraat lopen sterker te maken en evenredig te trainen. Hierdoor wordt het paard sterker, zodat het achterbeen straks meer gebogen kan worden en wordt het paard rechter (niet links of rechtsgebogen).
In eerste instantie doen we dit nu in stap en draf. Wanneer het meer bevestigd is, dan komt de galop daar ook bij.
Voordat ik ga rijden, begin ik met wat gehoorzaamheidsoefeningen, zoals het los meelopen, voetjes op commando optillen en achterwaarts gaan op commando.

Wainonia was eerder erg loperig met het opstappen, maar sinds ik haar eraan heb gewend dat ze een brokje krijgt zodra ik zit, blijft ze keurig staan en wacht op haar brokje:

En dan is dit wat we aan het doen zijn. In stap, en ook in draf. Lichte buiging naar buiten vragen (zonder terugwerkende hand), wachten tot het paard zelf de teugel wil nemen en mee geven naar de stretch. Daarna omstellen tot lichte buiging naar binnen en hetzelfde riedeltje opnieuw. Ziet er heel simpel uit, maar dat valt best tegen heb ik gemerkt. Ieder paard is van zichzelf wat meer links of rechts gebogen en het kost dan meer moeite om in die buiging te stretchen dan.

Op deze foto's zie je al een klein beetje dat er meer soepelheid in de beweging komt en dat het paard ontspannen is, de hand netjes volgt zonder erachter te duiken (dat was een groot aandachtspunt bij ons) en haar achterbeen beter meeneemt.

Nog even ter vergelijking hoe het een half jaar geleden, voor de omschakeling eruit zag: