dehoefslag.nl
Het cross-country parcours van de eventing is vandaag verkend door de deelnemers, onder wie ook vader en zoon Lips. In een eerste reactie spreekt Martin Lips over een serieus parcours van duidelijk olympische proporties. Parcoursbouwer Michaels Etherington-Smith vertelde over het parcours van 4560 meter met een toegestane tijd van acht minuten, waarop 29 hindernissen met in totaal 39 sprongen zijn geplaatst het volgende: ‘Ik heb minder ingezet op zwaarte, breedte en hoogte van de hindernissen, maar een balans gezocht tussen deze aspecten en het technische. Ik denk dat de tijd de keyfactor zal worden, samen met het weer. Het klinkt misschien vreemd, maar ik hoop dat de weersomstandigheden niet te gemakkelijk zullen zijn, natuurlijk zonder dat er zich ernstige dingen voordoen. Juist onder klimatologische omstandigheden van Hongkong zal er onderscheid worden gemaakt tussen ruiters die het nodige horsemanship bezitten en welke hierin tekortkomen.’
De Brit gaf daarnaast een opvallende reactie op het bericht dat gisteren besloten is het crossparcours in te korten. ‘Dit parcours staat er zo al sinds februari. Zolang is al bekend dat het deze afstand heeft en deze toegestane tijd. Het lijkt me vreemd dat ruiters en coaches hiervan niet op de hoogte zijn.’