Anky van Grunsven voelt precies dezelfde spanning

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky van Grunsven voelt precies dezelfde spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 08:15

www.telegraaf.nl

We vreesden vooraf dat er weinig olympische sfeer zou hangen in Hongkong. De meeste andere sporten vinden immers in Peking plaats. Het blijkt maar weer, dat je eerst moet proeven van een situatie, voordat je weet waarover je praat. In Hongkong hangt namelijk wel degelijk een groot soort spanning in de lucht.

De sportieve strijd tussen de allerbesten wordt ook tweeduizend kilometer ten zuiden van de Chinese hoofdstad uitgevochten. De voorbereiding gaat tot nu toe erg goed. De paarden kwamen veilig aan met het vliegtuig, het uitladen ging soepel en welgeteld twee uur later stond het hele spul op stal. Aan alles is gedacht. De paarden hebben airconditioning in hun stallen, de bodem in de hoofdring is super en ter plekke kunnen alle bloed- en urinetesten worden uitgevoerd in een compleet ingerichte kliniek. Er is zelfs een weegschaal voor de paarden.

We houden precies in de gaten of ze niet te veel gewicht verliezen, omdat ze te weinig vocht hebben binnengekregen met dit warme weer. Verder probeer ik nu zoveel mogelijk te wennen aan rustige dagen, gevolgd door drukke avonden. Volgende week, als onze wedstrijd begint, komen wij namelijk in de avonduren in actie. Ik moet even mijn draai vinden. Ik vertrek elke dag tussen vier en vijf uur richting IPS Salinero om samen gericht te trainen. Het enige vervelende aan dit verhaal is dat ik vaak niet voor tienen aan tafel zit en pas na middernacht een keer op bed lig.

Maar goed, daarom sta ik ook wat later op en begin mijn dag rustig. Ik train om de dag in de fitness om mijn eigen lijf topfit te houden. Verder heb ik met Salinero al drie keer in de wedstrijdring gereden. Ik benut dat soort momenten zo goed mogelijk. Salinero moet de omstandigheden in Hongkong leren herkennen en dat duurt een paar dagen. Er staat bijvoorbeeld een groot scherm bij de ring, waarop onze prestatie meeloopt. De meeste paarden schrokken daarvan. Salinero niet. Hij schrok van die schrikkende paarden.

De komende dagen krijg ik nog minstens één keer de kans in de wedstrijdring te oefenen en hem zo veel mogelijk aan de omstandigheden hier te laten wennen. Maar verder loopt het gestroomlijnd. Er zijn geen zorgen. Nou ben ik niet een persoon van stilzitten. Ik zoek toch altijd een uitdaging. Naast mijn eigen programma help ik mijn dressuurcollega en oud-groom Hans Peter Minderhoud en eventingruiter Tim Lips zoveel mogelijk tijdens hun dressuurtraining. Overigens doe ik dat thuis ook altijd met hen. Vooral het werken met Tim Lips vormt een uitdaging. Zijn dier is zo anders dan onze dressuurpaarden. Oncarlos staat hoog in het bloed. Dat zal de niet-paardenkenner misschien weinig zeggen. Maar dit soort paarden zit tegen de volbloeds aan. Het zijn lichte, vlugge en drukke types.

Hun lichaamsbouw is ideaal voor de cross, maar niet voor de dressuur. Je kan het vergelijken met een balletdanser en een langeafstandsloper. De één is ideaal gebouwd voor de dressuur, de ander heeft er veel meer moeite mee. Daarom is het een extra uitdaging om Tim en Oncarlos te helpen. Zo houden we elkaar scherp. Dat geldt ook voor mijzelf. We leven met z'n allen nauwgezet naar onze olympische wedstrijden toe. Het gevoel dat er iets groots naderbij komt, wordt met de dag groter. De tegenstanders ervaren natuurlijk hetzelfde. Het wordt spannend.

Anky

silfie35

Re: Anky van Grunsven voelt precies dezelfde spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:00

Erg leuk stukje! Super van bokt dat we zo op de hoogte gehouden worden!

Mizoan

Re: Anky van Grunsven voelt precies dezelfde spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:16

Nagelbijten / Gniffelen je kan er eigenlijk niet genoeg van krijgen, al die berichtengevingen vanuit het verre oosten Haha!

LEUK!!!