Parelli level 2 en 3 [filmpje]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Parelli level 2 en 3 [filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 12:50

Lb en ik hebben ons grondwerk een tijdje wat verwaarloosd. Vandaag was ik in een gekke bui en hebben we onze parelli spullen weer uit de kast gehaald. We hebben ongeveer 30 minuten op de grond gespeeld, het filmpje is een kleine selectie.

LB was niet zo reactief als dat ik graag zou willen, wat betekend dat ik de volgende keer iets strenger moet zijn. Hij deed wel een supermooie sideways in draf en daar ben ik erg trots op. Lb verveeld zich snel (ik had wel een paar cavaletti in de back, maar die stukjes heb ik eruit geknipt)en hij doet alles voor een snoepje. Daar ga ik de volgende keer meer gebruik van maken.

Achteraf hebben we nog een stukje freestyle gedaan (bareback en bridleless met een neckreign). Die topic vind je hier

Tips en tricks zijn welkom.

http://www.youtube.com/watch?v=6k-yKlBFwoM

Anoniem

Re: Parelli level 2 en 3 [filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:54

Ik vind jouw hulpen behoorlijk grof!!
Noem je dit spelen? Verward
Zo te zien heeft je paard er namelijk helemaal geen plezier in. En hij begrijpt je "hulpen/vragen" ook niet, en dat vind ik logisch, want je bent èrg onduidelijk en nogmaals èrg grof en dwingend!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:01

Alicia, ik vind ook dat je de druk te snel en te heftig gebruikt Lachen . Misschien kun je daar aan werken? Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dit dus het mindere van het hele Parelli programma vind. Ik zie hier namelijk vooral gebruik van leadrope en stick, terwijl je naar mijn idee moet gaan werken met je lichaamstaal en van daaruit met hulpmiddelen als leadrope en stick. Kijk daarbij altijd goed naar je paard. Doet hij het niet goed, terwijl hij het wel al snapt, dan doe je meestal zelf iets verkeerd. Vaak zie je dan mensen meteen de druk opvoeren.....

Ik vind dat ook pittig, hoor, maar ben blij dat ik zoveel lessen daarin gevolgd heb, zodat iemand anders mij kon observeren en beoordelen. Daar heb ik heel veel van geleerd en nog neem ik mezelf om de zoveel tijd op op film, zodat ik kan kijken wat mijn zwakke punten zijn en waar ik nog harder aan moet gaan werken.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:04

Ik heb me nooit zo verdiept in Parelli, maar ik dacht altijd dat het heel wat, ehh, rustiger was Bloos Wat doe je bij 4:32 ?? Ik heb het gevoel dat je paardje je af en toe echt niet begrijpt, maargoed kan aan mij liggen Knipoog Wel leuk paardje OK dan!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:19

wat mij het eerste opvalt is dat je regelmatig je fase 1 vergeet.
juist door die fase 1 te gebruiken wordt je paard zachter.
Daarnaast is het belangrijk dat je een effectieve fase vier zoekt. je blijft hangen in fase 3 maar gebruikt deze veel te vaak.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 04:42

bij de extreme friendly wordt je paard wat gespannen. Probeer het iets langzamer op te bouwen en te werken aan je timing: gelijk stoppen als hij ontspant. tweede keer gaat dat beter, maar moet je nog steeds langzamer opvoeren.
Bij alle oefeningen zou ik zeggen: veeeel Knipoog langzamer opbouwen. je vraagt een aantal dingen een beetje half en wacht niet tot je paard het begrepen heeft. Bijv sideways; probeer eerst je driving voor- en achterhand te verbeteren. Je doet nu alles tegelijk. Gaat je paard voorwaarts. Zet hem rustig! een pas terug en vraag opnieuw sideways ipv tegelijkertijd achterwaarts en sideways te vragen. Eerst sideways met hek verbeteren! en nog zeker niet gaan draven.
Je hebt nu bij alles een fase drie nodig, terwijl je paard een aantal dingen duidelijk nog niet begrijpt.
Ik zou zowieso proberen meer tegen het lichaam te praten en minder met het halster te doen. Wanneer hij het gras in duikt, zou ik liever druk op de achterhand zetten.
Ook hier (net als met rijden) zou ik veel meer werken met motivatie. Je hebt vrij veel druk nodig en je lijkt er een paar oefeningen uit te willen persen Knipoog . Probeer veel meer te belonen, veel eerder stoppen, zodra een goed pasje, dan gelijk rust! Niet dan nog de hele zijde door sidewaysen. Je mag best een keer druk zetten, als je paard echt niet reageert en jij heeel duidelijk bent. Als je paard dan reageert, gelijk druk eraf!
Probeer minder te focussen op de oefeningen, maar meer op het idee: hoe maak ik mezelf interessant voor m'n paard Haha!
obstakels kunnen daar ook goed bij helpen.
succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 13:21

wat ik zie is mijn erg LB paard wat gewoon niet reageerd. Hij snapt het en hij kan het ook gewoon. Maar na 3 weken niet consequent oefenen, heeft hij gewoon zoiets van 'bekijk het maar'. Dus please, enlighten me: welke dingen zien jullie die hij niet snapt?

Spanning in de extreme friendly game, daar ben ik het mee eens, maar het is niet voor niets een extreme friendly game. Dat is gewoon iets wat we nog een aantal keer moeten herhalen.

Druk op zone 4 als hij gaat eten heb ik al een aantal kee rgeprobeerd, maar dan moet ik erg snel achteruitspringen, want, LB als hij is, geeft hij dan wel eens een trap in mijn richting. Om veiligheidsredenen doe ik dat dus niet meer (gelukkig is het nog nooit raak geweest).

Doelen:
- effective fase 4
- Work on extreme friendly

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 02:04

ik kan wel op afzonderlijke dingen ingaan, maar ik denk dat het daar niet echt om gaat.
Het gaat om de algemene instelling: vooral want vs. make.
Dit is "make", ik zie geen "want".
Ik zou de nadruk wat meer op de relatie met je paard leggen ipv op de oefeningen. Zorg dat hij graag wilt doen wat je vraagt, niet dat hij het doet omdat je anders druk op hem legt.
Welke materialen heb je van parelli? vooral de oude spullen? op de nieuwe dingen (zoals LB&HB en succes series) wordt veel beter uitgelegd over de relatie verbeteren ipv de nadruk op de oefeningen. Ik zou zeker proberen om die dvd's te bemachtigen. ben je lid van de savvy club? er staan een aantal goede artikelen hierover op de site.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:20

Eindelijk ook even gekeken.

Wat ik zie is wat de anderen eigenlijk ook al opmerken. Veel onrust van jouw kant (hoe kan je paard nu begrijpen wat je van hem wilt als je zo onrustig bent in je lichaamstaal?) en je slaat fase 1 ook over. Je vraagt niet eerst vriendelijk, maar begint meteen vrij grof. Bijvoorbeeld bij de yoyo is de fase 1 alleen een wijzend vingertje, zonder beweging in de leadrope. Jij begint meteen met het schudden van je handen en dus ook de leadrope en bouwt vervolgens meteen veel druk op.
Logisch dat hij dan zegt, zoek het maar uit...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:02

Ik kan het alleen maar met mijn voorgangers eens zijn, veel spanning, te grote hulpen en te weinig rust in je eigen lijf.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:09

ben het ook met de anderen eens. ik snap niet dat als je paard achteruit loopt dat je dan extra doorgaat met de zweep en juist zijn richting oploopt. Ook snap ik niet waarom je aan z'n staart trekt.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:51

saskiakefie schreef:
Ook snap ik niet waarom je aan z'n staart trekt.

Dat is een oefening die ze probeert te laten zien. Zoals het filmpje al zegt, lead by the tail. Daar is nu (nog) weinig van te zien, ze doet het voor het eerst en het paard reageert (nog) niet zoals het zou moeten.
Het idee is dus leiden aan de staart.

Verder zijn de tips en het commentaar op het filmpje al geleverd. Ik zou als ik jou was de basis in de relatie met je paard wat steviger maken, voordat je aan level 3 oefeningen gaat beginnen, die vervolgens niet zo best gaan door te grove lichaamstaal en een paard wat het niet helemaal begrijpt.