Jottum zegt:"Dit is niet eng, dit is gewoon een kunstje!"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Jottum zegt:"Dit is niet eng, dit is gewoon een kunstje!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:08

Sinds half december hebben we thuis springmateriaal (zie [SPR-ITP] [***] zegt:"Wat staat er nou in mijn bak!?") en dat is natuurlijk super leuk! Het springen onder het zadel gaat fijn, maar vrij springen vond [***] nog steeds erg spannend. Ik wilde hem niet steeds stress geven ervan, en dus hebben we dat maar heel weinig gedaan.

Gisteren kreeg ik het idee om het vrij springen eens anders aan te pakken, namelijk gewoon als vrijheidsdressuur 'kunstje'. Niks motiveert [***] namelijk meer dan koekjes en de clicker :)

Ik heb een aantal balken neergelegd als doorgang, en ben eerst samen met [***] er doorheen gelopen. Daarna moest hij er zelf doorheen om een click en koekje te verdienen. Dat ging al heel snel goed, dus toen heb ik ook een balkje dwars neergelegd zodat hij ook daadwerkelijk ergens overheen moest. Het ging meteen super fijn! [***] had precies in de gaten wat ik van hem wilde, alsof hij zei "Dit is niet eng, het is gewoon een kunstje!" Elke keer als hij het balkje zag gingen de oortjes er strak op, het tempo drie versnellingen hoger. Hij had er echt lol in, en alle spanning was weg. Daarom heb ik er maar eens een kruisje van gemaakt.

[***] hupte er zo overheen *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Tussendoor hebben we natuurlijk ook wat andere kunstjes gedaan :j

Zeg eens AAA
Afbeelding

Dubbelvouwen
Afbeelding

Spaanse pas (hij komt te dicht in mijn ruimte, dus wijs ik hem met mijn vinger terug op zijn plek. Het commando voor Spaanse pas is dat ik zelf hele grote passen maak)
Afbeelding

Daarna kon ik het niet laten nog een echt sprongetje neer te zetten, dit is zo'n 60cm
Afbeelding

Zo enthousiast dat hij de plat door de bocht ging om maar weer te springen, dus een beetje scheef
Afbeelding

Daarna vond ik het mooi geweest en heb ik het weer afgebouwd tot alleen een balkje om hem rustig uit te laten lopen. [***] ging tijdens het afbouwen stiekem even rollen, vandaar het zand ineens :Y)
Afbeelding

En de laatste, een blije [***] die echt lol had in het vrij springen! Wat een andere aanpak wel niet kan doen :D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-14 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

minilove123
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Jottum zegt:"Dit is niet eng, dit is gewoon een kunstje!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:09

wat een mooi paardje :)

Zitosh

Berichten: 1936
Geregistreerd: 28-06-09
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:10

Mooi paard heb je daar! Hij lijkt het echt leuk te vinden! Hou ik van :D

_Kelley

Berichten: 216
Geregistreerd: 05-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:12

Het zijn net kleine kinderen soms, alles voor een koekje :))

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:15

Wat een leuk en vrolijk paard! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:16

_Kelley schreef:
Het zijn net kleine kinderen soms, alles voor een koekje :))


Zo is het precies :))
[***] krijgt helemaal geen krachtvoer (alleen een vitaminebrokje, das 50 g per dag) dus hij is heeeel gemotiveerd voor een brokje. Maar het mooie was vooral dat hij het eerst echt voor het brokje deed, maar daarna ook inzag dat het niet eng was maar leuk, en echt enthousiast werd :j

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Jottum zegt:"Dit is niet eng, dit is gewoon een kunstje!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:20

Jottum! Super poown :) Lekkere blije vent is het ook he :) Heerlijk om te zien hoe jullie er samen zo van genieten :D

Mova
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:26

Wat een schitterende pony!! :+ zit daar iets van fjord in?

_Kelley

Berichten: 216
Geregistreerd: 05-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:31

Blijheid schreef:
_Kelley schreef:
Het zijn net kleine kinderen soms, alles voor een koekje :))

Zo is het precies :))
Jottum krijgt helemaal geen krachtvoer (alleen een vitaminebrokje, das 50 g per dag) dus hij is heeeel gemotiveerd voor een brokje. Maar het mooie was vooral dat hij het eerst echt voor het brokje deed, maar daarna ook inzag dat het niet eng was maar leuk, en echt enthousiast werd :j

Hij merkt zelf al spelenderwijs dat het eigenlijk best leuk is! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:31

@Mova: Dat zou kunnen, want zijn afstamming is compleet onbekend :) Maar ik denk dat het toch vooral het haar is waardoor het zo lijkt :))
Behalve Fjord hoor ik ook geregeld New Forest, Welsh Cob, Andalusiƫr, Fries, Arabo-Fries, Merens, NRPS, Cruzado, IJslander etc. Zelf noem ik hem gekscherend wel grote shetlander, zijn paspoort is gestempeld door het NSPS namelijk!

Mova
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-05-13

Re: Jottum zegt:"Dit is niet eng, dit is gewoon een kunstje!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:34

@Blijheid: Haha inderdaad nu herken ik het er ook allemaal wel een beetje in :-) Leek erop alsof die iets van een aalstreep heeft of die dubbelvouwen-foto, daarom ook dat ik het dacht.. Ben normaal geen ponyfan, maar deze vind ik schitterend!

Anoniem

Re: Jottum zegt:"Dit is niet eng, dit is gewoon een kunstje!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:36

@Mova: Dankjewel :)
Hij heeft geen aalstreep trouwens, [***] is egaal zwart. Het lijkt denk ik zo omdat hij zijn billen zo aanspant, dan krijgt hij een 'gootje' wat op de foto inderdaad net een streep lijkt :j

NikkivanOlst

Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Jottum zegt:"Dit is niet eng, dit is gewoon een kunstje!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:38

Wat een enorm stoer dier zeg _O_

Kleine tip: het is toch wat veiliger om je spaanse pas op zweepcommando te zetten: kun je beter afstand houden en je bouwt voor jezelf een 'safety' in waarbij je paard leert dat hij alleen met benen mag gooien als je er een zweep bij hebt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:40

@VisibreTeam; helemaal mee eens :j Meestal heb ik ook een zweepje bij me om hem op afstand te houden, en is het een combi van zweephulp en grote passen die samen het commando vormen. Nu had ik hem niet bij me en was de verleiding te groot om het toch even op de foto te laten zetten :o Ging dan ook meteen niet helemaal lekker (dat zie je wel aan de foto) dus dat doen we niet meer :)

NikkivanOlst

Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:02

Blijheid schreef:
@VisibreTeam; helemaal mee eens :j Meestal heb ik ook een zweepje bij me om hem op afstand te houden, en is het een combi van zweephulp en grote passen die samen het commando vormen. Nu had ik hem niet bij me en was de verleiding te groot om het toch even op de foto te laten zetten :o Ging dan ook meteen niet helemaal lekker (dat zie je wel aan de foto) dus dat doen we niet meer :)


Het kan natuurlijk wel gewoon op een ander commando, het is alleen echt in de gaten houden dat hij het niet gaat verwarren en dat je afstand houd :)

Heb helaas al vaak zien gebeuren dat paarden bij de kleinste bewegingen met benen gaan gooien omdat ze 'denken' een commando te krijgen, is vaak niet leuk voor het paard om dan gecorrigeerd te moeten worden terwijl hij 'zo zijn best doet'en er kunnen gewoon lelijke ongelukken uit gebeuren :)

Al met al, gewoon een leuk dier, lol met je paard en genieten! :D

Anoniem

Re: Jottum zegt:"Dit is niet eng, dit is gewoon een kunstje!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:36

Dat laatste doe ik zeker :j
We zijn nu alweer een paar jaar (zo af en toe) bezig met kunstjes, en tot nu toe heb ik ze nog nooit zomaar om m'n oren gekregen. Gelukkig maar, want dat kan inderdaad gevaarlijk zijn. Goed dat je daarvoor waarschuwt :j

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:41

Wat heerlijk dat een kunstje voor een koekje dus maakt dat ie over te halen is, geweldig :)) Echt weer genieten zo Bri!

Anoniem

Re: Jottum zegt:"Dit is niet eng, dit is gewoon een kunstje!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:17

@Tam: Dankjewel :D Was zeker genieten!
Het is ook zo grappig om te merken hoe je kunstjes kan gebruiken. Dat is met zulke dingen, maar ik merk ook dat sommige 'stoere' kunstjes hem dapper en wakker maken. Als hij iets spannend vind en ik laat hem eerst een stukje Spaanse pas doen (dan voelt hij zich helemaal de bink) dan durft hij daarna veel meer, of juist als hij een beetje duf is en ik hem op wil peppen, dat werkt echt heel goed.

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Re: Jottum zegt:"Dit is niet eng, dit is gewoon een kunstje!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:45

Wat is het toch een ge-wel-dig paard Bri. Jullie zitten ook zo op hetzelfde 'level'. Mooi om te zien :j :)

marachels

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-02-09
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Jottum zegt:"Dit is niet eng, dit is gewoon een kunstje!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:50

Wat een onwijs leuk paardje :D
En leuk topic heb je er van gemaakt!

Anoniem

Re: Jottum zegt:"Dit is niet eng, dit is gewoon een kunstje!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:47

Dankjewel :D