In navolging van de eerdere topics:
[VD-ITP] Verschillende uitvoeringen spaanse pas
[VD-ITP] Verschillende uitvoeringen van het steigeren
[VD-ITP] Verschillende uitvoeringen van het compliment
[VD-ITP] Verschillende uitvoeringen van de spagaat
[VD-ITP] Verschillende uitvoeringen klassieke buiging
[VD-ITP] Verschillende uitvoeringen van de Jambette
Ook bij dit topic hoop ik dat veel mensen het leerzaam vinden en er iets aan hebben

Dit topic is geen 'hoe moet ik dit doen' of een 'beoordelings topic'.
Het is puur een topic waar verschillende uitvoeringen van een oefening aan bod komen met uitleg waarom het wel of niet goed is.
Het zitten is een wat zwaardere oefening die word aangeleerd (meestal) vanuit het liggen.
1 van de belangrijkste voorwaarden is dat het gewicht goed word verdeeld over zitvlak en voorbenen.
De paarden in dit topic heb ik dan ook allemaal zelf in handen gehad

We trappen even af met 2 foto's van Vienna:
Hier zit ze relatief correct, de voorhoeven mooi voor de achterhoeven, de achterhand mooi haaks onder haar lichaam en een opgerichte positie waardoor niet teveel gewicht op de voorbenen komt.

Deze foto daarin tegen laat heel goed zien wat er gebeurt als een paard teveel gewicht op zijn voorkant gaat gooien:
Je ziet hier heel duidelijk een knik in de knie omdat ze iets naar voren gaat hangen met het gewicht

(klein beetje onduidelijke foto)
Hier zie je heel goed dat beide paarden scheef zitten, de achterhand is naar 1 kant gezakt waardoor er een draai in het lichaam komt.

Van voren nog duidelijker:
Scheefheid in het zitten, Silke moet hier haar hoofd tegen het gewicht inhouden omdat ze anders simpelweg zou omvallen.
Let ook op het zwevende voetje rechts!

Hier zit ze wel goed!
Keurig de achterbenen achter de voorbenen, de voorbenen recht en in de rest van haar lichaam iets of wat opgericht

Zittende Nike:
Voorbenen prima voor de achterbenen, al zou hij iets rechterop mogen zitten

Dit is werkelijk 'close to perfect'
Pony zit super met zijn voorbeentjes voor de achterbenen, mooi rechtop!

En als afsluiter:
Vienna die links keurig rechtop zit, zou iets meer de achterhand onder het lijf moeten hebben, maar zit verder super,
Nike die scheef zit en niet voldoende rechtop
Silke die wel voldoende rechtop zit maar ook weer iets scheef