[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen van het steigeren
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen van het compliment
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen van de spagaat
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen klassieke buiging
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen van de Jambette
Nu een topic over de spaanse pas!
Wat is nu eigenlijk een correcte spaanse pas?
Eerst eens een plaatje van Vienna.
Hier zie je een paard dat fanatiek met de benen gooit, maar de achterhand iets teveel achterlaat. Wel is het lijf mooi opwaarts en is de hals/hoofdhouding keurig

Evita, hier zie je dat de hals eigenlijk wat te lang word waardoor het gewicht naar voren gaat vallen.
Dat veroorzaakt dat de benen minder hoog komen en een paard uit zijn ritme gaat vallen.

Shetje Lu-Lu, je ziet hier dat iets meer oprichting in de hoofd/hals houding veel verschil kan maken. Deze spaanse pas is best correct.
Achterhand blijft er relatief goed bij en de voorbenen hebben voldoende ruimte om een goede uitzwaai te maken.

Deze tinker houd zijn lijf erg scheef omdat hij teveel op mij focussed. Daardoor kan hij geen nette spaanse pas maken omdat hij op deze manier niet de kracht van achter naar voren kan bewegen.
Zorg ervoor dat je paard recht is voor je aan de spaanse pas werkt.

Hier een plaatje waar hij een stuk rechter is, je ziet dat het voorbeen veel meer tot zijn recht komt. Al mag de achterhand nog veel meer aan de gang.

Silke heeft altijd enorm veel moeite gehad met de spaanse pas. Dit was omdat ik de spagaat heb aangeleerd vanuit de jambette. Daardoor dacht ze telkens als ik een jambette vroeg en haar naar voren vroeg dat ze in de spagaat moest staan. Met wat lichte begrenzing van de voorkant zodat ze niet op de voorhand ging vallen (ivm met spagaat) kwam het wel steeds wat beter, maar de achterhand bleef altijd achterhangen terwijl er ruim voldoende voorwaartse impuls was.

Dit paard ging voor de eerste keer richting de spaanse pas. De achterhand komt al érg goed mee, maar het paard wist niet wat hij moest met de voorkant dus gaat de rug vasthouden en het hoofd omhoog brengen om balans terug te vinden.

Vragen om de spaanse pas maar de pony wist nog niet helemaal wat hij met de achterhand moest dus word wat lang en zet achteraf de achterhand weer bij.

Deze pony laat een erg goede beginnende spaanse pas zien, aan de voorkant klopt bijna alles, maar de achterkant zou er ietsjes meer bij mogen.