Verschillende uitvoeringen spaanse pas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Verschillende uitvoeringen spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 14:18

In navolging van de vorige topics:
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen van het steigeren
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen van het compliment
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen van de spagaat
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen klassieke buiging
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen van de Jambette

Nu een topic over de spaanse pas!
Wat is nu eigenlijk een correcte spaanse pas?

Eerst eens een plaatje van Vienna.
Hier zie je een paard dat fanatiek met de benen gooit, maar de achterhand iets teveel achterlaat. Wel is het lijf mooi opwaarts en is de hals/hoofdhouding keurig
Afbeelding

Evita, hier zie je dat de hals eigenlijk wat te lang word waardoor het gewicht naar voren gaat vallen.
Dat veroorzaakt dat de benen minder hoog komen en een paard uit zijn ritme gaat vallen.
Afbeelding

Shetje Lu-Lu, je ziet hier dat iets meer oprichting in de hoofd/hals houding veel verschil kan maken. Deze spaanse pas is best correct.
Achterhand blijft er relatief goed bij en de voorbenen hebben voldoende ruimte om een goede uitzwaai te maken.
Afbeelding

Deze tinker houd zijn lijf erg scheef omdat hij teveel op mij focussed. Daardoor kan hij geen nette spaanse pas maken omdat hij op deze manier niet de kracht van achter naar voren kan bewegen.
Zorg ervoor dat je paard recht is voor je aan de spaanse pas werkt.
Afbeelding

Hier een plaatje waar hij een stuk rechter is, je ziet dat het voorbeen veel meer tot zijn recht komt. Al mag de achterhand nog veel meer aan de gang.
Afbeelding

Silke heeft altijd enorm veel moeite gehad met de spaanse pas. Dit was omdat ik de spagaat heb aangeleerd vanuit de jambette. Daardoor dacht ze telkens als ik een jambette vroeg en haar naar voren vroeg dat ze in de spagaat moest staan. Met wat lichte begrenzing van de voorkant zodat ze niet op de voorhand ging vallen (ivm met spagaat) kwam het wel steeds wat beter, maar de achterhand bleef altijd achterhangen terwijl er ruim voldoende voorwaartse impuls was.
Afbeelding

Dit paard ging voor de eerste keer richting de spaanse pas. De achterhand komt al érg goed mee, maar het paard wist niet wat hij moest met de voorkant dus gaat de rug vasthouden en het hoofd omhoog brengen om balans terug te vinden.
Afbeelding

Vragen om de spaanse pas maar de pony wist nog niet helemaal wat hij met de achterhand moest dus word wat lang en zet achteraf de achterhand weer bij.
Afbeelding

Deze pony laat een erg goede beginnende spaanse pas zien, aan de voorkant klopt bijna alles, maar de achterkant zou er ietsjes meer bij mogen.
Afbeelding

mandy358

Re: Verschillende uitvoeringen spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:56

Super goed topic weer Nikki! :)

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:31

Top, handig :j

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:03

Handig Nikki! :D Ghehe, ben blij dat Sita m nu correct uitvoert! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:01

Handig :D de pony die ik altijd van stal plukt moet nog haar been omhoog houden , schoppen is 10x zo leuk :=

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:41

leuke uitleg :D met jolijnnnn :))

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:09

Weer heel handig Nikki! :D
Hitch wil vaak érg graag laten zien hoe knap hij is met de spaanse pas, dat "hengst" komt dan echt naar boven, hij loopt dan met ZOVEEL energie naast me :)) Wel heel leuk dat hij zo lekker open mee doet, want dat gebeurt niet vaak, helaas. :n Ik blijf de spaanse pas een van de mooiste (vrijheids)dressuur oefeningen vinden, gewoon omdat het paard zich opricht, en echt trots gaat lopen (mits correct uitgevoerd natuurlijk :) )