[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen klassieke buiging
[GVL-ITP] Verschillende uitvoeringen van de Jambette
Nu een topic over de spagaat!
LET OP
Dit is GEEN 'hoe moet ik dat doen' topic.
Ik ga niet bij alle foto's beoordelen of het wel of niet goed is.
Dit is zoals ik persoonlijk de oefeningen aanleer en uitvoer.
Bij GVL staat een lijsje instructrices en er zijn veel boeken.
Alle paarden in de topics zijn paarden waar ik zelf mee heb gewerkt en het dus ook op mijn manier is aangeleerd.
De spagaat is een oefening waar het paard enorm lenig en soepel van wordt. Door het ver uit elkaar plaatsen van de voor en achterbenen worden de rug-, buik-, bil- en schouderspieren opgerekt en opgebouwd. Bij het aanleren van de spagaat moet er wel worden opgelet met het omknakken van de achterhoeven. De hoeven dienen plat op de grond te blijven staan. Daarnaast moet er worden bedacht dat een paard niet in 1 keer al zijn spieren enorm kan oprekken. Begin dus klein en vraag niet te ver door. Met voldoende training worden de spieren vanzelf voldoende opgerekt.
Eerst even een foto die eigenlijk fout is:

Heel veel mensen willen de spagaat zo ver en wijd mogelijk trainen. Maar daar heb je eigenlijk vrij weinig aan. Het is leuk om 'een keer' te laten zien, maar heeft verder geen waarde.
Met zo'n wijde en brede spagaat kun je NIET naar een klassieke buiging of compliment, dan houd je namelijk VEEL te veel ruimte over in het lijf.
Hierdoor word veel onbalans veroorzaakt. Ook kan een paard enorm veel blessures oplopen met deze vorm van de spagaat.
De rug word volledig opgerekt evenals de buikspieren en het paard staat uit balans.
Dit komt meer in de buurt:
Achterhand gestrekt, voorhand meer onder de schouder. Alleen buigt hier de rug nog teveel door.

Dit is inprincipe een mooie spagaat. zou nog ietsjes wijder kunnen maar er word hier niks overvraagd en de voorbenen staan goed onder de schouder.

Deze spagaat is praktisch gezien ook aardig correct. Voorbenen zouden iets meer onder de schouder mogen maar het paard is goed in balans.

Dit is een erg mooi begin van de spagaat.
Het paard staat inprincipe wijd genoeg maar zou zijn gewicht meer naar de voorhand mogen verplaatsten.

Deze spagaat is in mijn ogen correct.
Paard verplaatst gewicht naar de voorhand en rekt in zijn rug en buik terwijl hij niet overstrekt.

Nog een correcte spagaat

Op zich een hele mooie spagaat, alleen voorbenen iets voor de schouder.

Volgende topics:
Compliment
Steigeren
Spaanse pas
.....