Arabier Ziyyah @ beginnend longeerwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Arabier Ziyyah @ beginnend longeerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:17

Ziyyah is de 13e van deze maand 3 jaar geworden en aangezien ze er ook erg aan toe is, ben ik begonnen met wat serieus beginnend longeerwerk.

Nou hier de foto`s en ik ben erg benieuwd hoe jullie het eruit vinden zien!

(foto`s zijn alleen van de linkerhand, bij de rechterhand was de batterij van mijn telefoon op :P, stap en draffoto`s staan door elkaar heen, ben uiteraard eerst met stappen begonnen)

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding

en een filmpje (beetje onduidelijk, maar geeft misschien toch een beeld): Klik hier voor het filmpje
let maar niet op mijn stem, ze was heel vervelend en op de helft van het rondje steeds uitbreken, vandaar mijn correctie steeds.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden maar ook hoe jullie haar qua bouw al vinden voor een driejarige.

ronald1976

Re: Arabier Ziyyah @ beginnend longeerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:41

Wat een is ze gegroeid ziet er goed uit
toppie

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:43

mag ik vragen waarom je haar al longeert met bijzet? :)

vind het laatste plaatje een fijn beeld geven, zo lekker lang en laag.
naar mijn idee zou je dat nog wel verder kunnen uitschuiven.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:49

ziet er prima uit! Bijzet staat niet te strak voor een driejarige, maar ze went zo wel mooi aan druk in haar mond. Ik heb het filmpje niet gezien, maar de foto's zien er goed uit!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 11:55

Ja natuurlijk mag je dat vragen. Ziyyah was mentaal en fysiek echt toe aan wat zwaarder werk. Ze verveelde zich rot met de "kinderspelletjes"(ik doe verder genoeg afwisselende dingen). Dit is in goed overleg gegaan met mijn staleigenaresse die zeer veel ervaring heeft met jonge paarden en arabieren.

Mag ik vragen waarom jij het vraagt? Misschien zie ik iets over het hoofd...

@karen en ronald: thnx voor jullie reactie, dat is ook meer het idee haar laten wennen aan druk in dr mond, niet direct haar in houding drukken, maar gewoon wennen en iets uitdagender werk geven

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:58

jahoor, na tig topic gezien te hebben met prutswerk is het fijn om te horen dat men een goede reden heeft.
zelf zou ik geen bijzet gebruiken, maar dat is ook per eigenaar en dicipline verschillend.

heb ook even in je profiel gespiekt, Ziyyah kan echt mooi lopen. :D
ben benieuwd hoe jullie uitgroeien.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 12:09

ah ok ik snap je. Ziyyah hoeft geen dingen te doen waar ze nog niet aan toe is, dus wees gerust. Ik hou heel goed (samen met de staleigenaresse) in de gaten wat ze aankan en wat niet.

Wat zou jij adviseren in plaats van bijzet (gewoon interesse, ben altijd bereid om te leren).

Dankje verder voor het compliment. Ze kan gigantisch mooi lopen en krijg daar ook vaak complimentjes over op stal. Ze heeft een hele fijne stap en draf. Ben ook gigantisch benieuwd hoe wij gaan uitgroeien. Heb haar al sinds ze afgespeend is dus heb haar helemaal letterlijk en figuurlijk zijn groeien, echt leuk is dat.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:16

Leuk paard om te zien, volgens mij gaat ze nog wel iets groeien , zo de foto's te zien.

Ik zou zelf dubbelle longe gebruiken, dat gebruik ik ook bij mijn 3,5 jarige. Daarbij kun je op den duur toch al een beetje leren sturen, druk geven op beide bitringen, leren halthouden, hierbij kan ze tevens leren om al wat te leren zakken met der hoofd, eigenlijk alles wat je nodig hebt voor onder het zadel. Veel succes.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:11

Fijn he, zo'n shanaya-kind. Ze pakken alles snel op, willen graag voor je werken, hele fijne karakters en heerlijke bewegingen. ik heb hier nog een heel jong jaarling halfzusje staan die ook graag een lief vrouwtje wil om mee te spelen O:) :D
Over enkele weken krijgen we weer een nieuwe editie trouwens, shanaya is 2 feb uitgerekent maar ze zal wel weer overdragen...
Ziyyah ziet erg goed uit!! Maar ik had ook niet anders verwacht natuurlijk ;)

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:52

Ziet er goed uit voor een driejarige :)
Zou haar alleen nooit 3 jaar geschat hebben!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 21:45

@Kempes: dankjewel. Ik heb zelf nog nooit met dubbele longe gelongeerd dus ik wil daar eerst les in krijgen voor ik alleen ga klooien met mn paard, maar dankje voor het advies :)
@shamalarabs: ben heel benieuwd naar foto`s van dr halfzusje heb je die toevallig. Fijn dat je haar er goed uit vindt zien. Ze wordt groot hè? Denk je dat ze in het voorjaar een zadeltje erop kan en dan een beetje hangen erover enzo, dus heel langzaam beginnen, of is dat te vroeg?
@dankje voor je reactie. hoe oud had je haar dan geschat als ik vragen mag?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:20

Deze types zijn met 3 jaar al vrij stevig en groeien dan ook niet heel veel meer. Je kunt rustig beginnen met een zadeltje, gewoon even de basis "onder de vrouw" (stap en draf, evt. een paar passen galop) er een beetje opzetten gedurende het voorjaar en dan van de zomer nog lekker op de wei zetten. Dan kun je dit herhalen in het najaar/winter en volgend jaar rustig recreatief gaan beginnen met rijden. Maar; zoals ik altijd zeg: je moet het zelf aanvoelen en goed naar haar luisteren! Zij geeft wel aan of ze klaar is voor een volgende stap...

ik heb geen foto's van aliyah, moeten we nog maken...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:32

Leuk dier zeg!
Ze loopt ook al heel netjes aan de longe!
Wat me alleen wel opvalt in je filmpje is dat je haar corrigeert, dat is natuurlijk goed, maar je haar daarna niet meer beloond als ze het goed doet.
Ze weet dus nooit of ze het daarna nou goed doet of niet...

Succes met je knappe paardje!

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:29

Dat ziet er goed uit, heel ontspannen! Leuk om foto's van haar te zien, ze wordt al een echte dame :)

Groetjes Ilona (Zus van Suzanne van Asiyah)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:41

ziet er goed uit hoor, vind het een fijn beeld geven, jong paardje, met een losse bijzet, zodat ze wel aan wat druk kan wennen, maar niet tot iets gedwongen word, super! :j de laatste foto ziet er dan ook heel prettig uit, lekker ontspannen!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 00:50

dank jullie wel voor de reaties!

@shamal: dat was de bedoeling ook idd om het ongeveer zo te doen, thnx voor de bevestiging even.
@itsmi: je hebt compleet gelijk. Filmpje is gemaakt toen ik echt flink met haar had zitten "vechten" en het was de zoveelste keer dat ze uit de bocht wou springen, dus ik was een beetje gefokt. Ik moet dan leren om inderdaad dan ook te belonen als ze het goed doet, ook als het tijdens gevecht is. Normaal beloon ik dus wel direct, maar soms vergeet je dat uit frustratie, maar is geen excuus. Dankje dat je me er even op wijst.