Jippes nieuwste commando: Rustig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Jippes nieuwste commando: Rustig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:52

Ik ben met mijn friese ruin Jippe van 7 bezig om hem beter te laten lopen.
Even het verleden:

Dit is uit januari 2010 en februari. Ben hier los met een slof bezig.
Afbeelding
Afbeelding

Werd er niet blij van (hij ook niet) en hij loopt erg op de voorhand. Was achter niet actief en die slof zat mij ook niet lekker.
Jippe is een echte diesel-loc. Als hij draaft kan hij een enorm tempo opbouwen en crosset dan door de bak heen. Ik wilde hem bewust maken van zijn lijf, zijn tempo etc. Ben dus ook balkjes gaan lopen met hem en grondwerk gaan doen. En ben van daaruit begonnen met hem het commando Rustig te leren.

Doel: Een rustig draftempo, zo dicht mogelijk tegen de stap aan, met actief beengebruik.
Doel 2: Ik hoopte dat ik hem in een verzamelde draf kon gaan krijgen waarbij hij de achterhand goed onder het lijf zet, en zijn zwaartepunt verplaatst van borst naar midden.

Resultaat: Jippe pakt inmiddels een mooi laag tempo, heeft er duideijk plezier in, crossed niet meer als een gek door de bak maar pakt in het algemeen een wat lager tempo dan voorheen. Tilt zijn benen actiever op en kan echt genieten als hij in de lage cadans zit.
Resultaat 2: Ik denk dat ik regelmatig wat passen verzameld draf heb, maar vind dat zelf lastig inschatten. Wel zie ik dat ie zijn zwaartepunt meer naar achter gebracht heeft.
Graag jullie mening (maar hou het netjes aub)

Even voor de filmpjes gaan beginnen: Het is natuurlijk lastig om met een camera in de ene hand en longe en zweep in de andere hand je lichaamstaal zuiver te houden. Zeker in het laatste filmpje is hij erg aan het zoeken wat ik wil. En begint de vermoeidheid toe te slaan denk ik. Achter de camera gekropen is het duidelijk lastiger een paard goed aan te sturen :D

Dit is dan dus vandaag:

Draf opwarmen (dus dit is zijn normale tempo wat al lager ligt dan voorheen met longeren)
http://www.youtube.com/watch?v=4vcgAYvdvzs

Dan ga ik beginnen met het commado te vragen:
http://www.youtube.com/watch?v=oTRhXZKzMUQ

Hier begint ie echt mooi te lopen, in een heel rustig tempo (alleen dat al vind ik erg knap voor zo'n groot paard)
Het tempo kan hij steeds lager pakken. Ik zie elke week hem een tandje lager komen zonder dat ie in stap valt...
http://www.youtube.com/watch?v=sm_lp_kKovg

En op de andere kant
http://www.youtube.com/watch?v=zUTcqVdSfiM

Aandachtspunten zijn welkom natuurlijk, maar hou het dus wel netjes aub.

mirim

Re: Jippes nieuwste commando: Rustig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:00

Je paard ziet er ontspannen uit. Let er wel op dat hij zich niet weg drukt. Hij zou meer naar binnen mogen kijken. Alles kan inderdaad ook te maken hebben met het feit dat je met de camera in de hand niet duidelijk genoeg met je eigen lichaam bent, je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk. Misschien de volgende keer een ander laten filmen?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:35

Ziet er heel ontspannen uit hoor Zilf! :) Ik heb verder weinig verstand van longeren ed, maar vind dit er super netjes uit zien :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 13:40

Jorinda_: Dankjewel. Hij loopt stukker meer ontspannen dan met die slof in elk geval!

Mirim: Wat drukt hij weg (welk onderdeel van zijn lijf) en hoe voorkom ik dat?
Inderdaad kijkt hij nu veel naar buiten. Normaal werk ik met hoofdstel maar dat is me vandaag even niet gelukt (alle poetsplaatsen e.d. bezet en hoofdstel los indoen gaat bijna niet. Want dan doet hij soms zijn hoofd erg omhoog). Idd eens kijken voor een filmer of een statiefje...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:45

Ik zou er meer naar streven om het zonder slof te doen Wanda. Ik vind hem mooier lopen zonder dan met. Meer op zijn eigen benen. Dat omlaag komt dan vanzelf. Met de slof lijkt het dat hij zijn hals opkrult en zo op de foto oogt het dat hij meer op de voorhand gaat lopen. Dan líjkt hij mooi te lopen, maar zijn achterhand doet niet mee. Daar ben ik ook al een keer over gestruikeld. Zo jammer, want je bent zo goed bezig zo! Ben wel benieuwd naar jij en je nieuwe zadel. Hoe zou hij lopen met jou op de rug?

Bij het loslopen draagt hij zijn hoofd heel hoog en drukt hij zijn rug naar beneden. Je moet hem aanmoedigen om te stofzuigen. Ik denk dat Miriam dat bedoelt met wegdrukken. Anders eens iemand vragen met kennis van dubbele longe? Dan kan je leren om de longe zodanig door de bitringen te halen, dat je hem meteen ruimte kan geven als hij omlaag gaat. Het werkt fijner dan de slof. Ken je niemand die daar ervaring mee heeft?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:49

Zo deed ik het precies met mijn paard, maar dan ook onder het zadel. Het commando rustig zorgde ervoor dat ze rustiger liep en niet als een kameel liep }:0 Heeft overgens lang geduurd voor ik het aangeleerd had, maar het resultaat mocht er zijn. Mijn paardje was een draver en liep altijd als een kameel eerst, maar na maanden van training kon hij ook onspannen draven met het neusje bijna aan de grond aan de lang teugeltje :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 13:50

idefix4 schreef:
Ik zou er meer naar streven om het zonder slof te doen Wanda. Ik vind hem mooier lopen zonder dan met. Meer op zijn eigen benen. Dat omlaag komt dan vanzelf. Met de slof lijkt het dat hij zijn hals opkrult en zo op de foto oogt het dat hij meer op de voorhand gaat lopen. Dan líjkt hij mooi te lopen, maar zijn achterhand doet niet mee. Daar ben ik ook al een keer over gestruikeld. Zo jammer, want je bent zo goed bezig zo! Ben wel benieuwd naar jij en je nieuwe zadel. Hoe zou hij lopen met jou op de rug?

Als je mijn OP goed leest zie je dus dat ik in januari/februari nog de slof heb gebruikt. DAAR zijn de foto's van. Inmiddels longeer ik dus al maanden niet meer met slof! En ik denk ook niet dat die er nog aan gaat komen.

De filmpjes zijn dus van vandaag en zijn dus het resultaat van 8 maanden zonder slof longeren en commando aanleren/ uitbouwen.

Laura_x_ schreef:
Zo deed ik het precies met mijn paard, maar dan ook onder het zadel. Het commando rustig zorgde ervoor dat ze rustiger liep en niet als een kameel liep }:0 Heeft overgens lang geduurd voor ik het aangeleerd had, maar het resultaat mocht er zijn. Mijn paardje was een draver en liep altijd als een kameel eerst, maar na maanden van training kon hij ook onspannen draven met het neusje bijna aan de grond aan de lang teugeltje :)

De bedoeling is ook idd dat het commando ook onder zadel gaat werken! Heb al 2 keer gereden dat het commando er redelijk in zat en toen voelde ik hem ook afremmen etc onder mij.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:03

hij loopt al in een rustiger tempo zilf :)
Wat ik zou doen als ik jou was, is er een pessoa omdoen waardoor hij mooi met zijn neusje over de grond komt te lopen.
Hij drukt nu zijn rug weg met dat hoge hoofd van hem.

Ben je al lang bezig met het comando 'rustig'?
Zelf gebruik ik het ook :)
Wat me opvalt is dat hij het comando volgens mij nog niet zo goed kent, want jij zegt het heel erg vaak maar er wordt weinig mee gedaan.
Kent hij het commando 'ho'?
Dan zou ik hem met een zacht "hoohoooo" steeds wat langzamer laten lopen en bij het gewenste draftempo het commando 'rustig' eraan plakken.
Nu noem je het commando heel erg vaak maar heeft het (nog) weinig effect.
Wat ik ook heb gedaan is eerst het commando 'strekken' aanleren (dat is makkelijker omdat je je paard makkelijker voorwaarts kunt krijgen dmv lichaamstaal en een zweepje) en daarna het commando 'rustig' om hem weer terug te laten komen in tempo (icm met lichaamstaal) zodat ze de link leggen dat ze actief, maar terug in tempo moeten komen met dat commando.

Misschien heb je er wat aan :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 14:25

Ah de rug dus! Snap nu wat er bedoeld wordt. Hij zoekt af en toe wel laag op (steeds meer) maar blijft er niet hangen idd. Pessoa: kan je die er zo aan hangen? Of moet dat nog afgesteld worden zeg maar? En kan hij daar neit weer op gaan hangen zoals bij bijzets of slof? Ben een leek op dat gebied dus wat huiverig om ineens iets om mijn paard heen te knopen zeg maar :D

Ik ben nu 8 maanden (met zomerpauze) bezig. En ja hij kent het WEL, maar dan met handgebaren/ lichaamstaal erbij. En dat kon ik nu dus niet doen :+ Meestal doe ik de oefening met hem los lopend. Dan heb ik in de drijvende hand mijn zweep en mijn andere arm breng ik ook omhoog alsof ik daar de longe vast heb. Zo sluit ik hem op tussen beide handen en beweeg mee dat ik hem er idd ook tussen zie lopen. Met kleine bewegingen van mijn vingers en het woord rustig liet ik hem dus inhouden. Inmiddels (je ziet hem in hetd erde filmpje geloof ik echt reageren) kan ik hem vanuit de draf (als ie net uit galop is) met 1 keer het comm (met gebruik van armen) terug laten nemen naar dat heel erg langzame tempo. Maar dus wel met beide handen te gebruiken... En nu had ik dus camera, longe, zweep... (longe omdat ie aan het halster nog wel eens onder het werk uit probeert te komen. Met hoofdstel in houdt ie zijn kop er meer bij) Dus idd moest ik het vandaag hebben van puur het woord en dat duurde effe... Onder het zadel gebruik ik ook beide handen om hem op te vangen en dan het commando te geven. Daar begint het te komen.

Ik probeer mijn lichaamstaal veel maar subtiel in te zetten gelijk hoe je het in het zadel zou doen. Zo neem ik mezelf ook terug als ik hem van draf naar stap wil hebben en daar reageert hij al op zonder commando te gebruiken. Nu zat echt die camera in de weg! Was echt een barriere tussen mijn lichaamstaal en Jippes ontvanger ;)

Volgens project wordt halthouden op commando....

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:32

ziet er heel goed uit!
wel zou ik het commando rustig meer afwisselen. Hij komt mooi terug maar moet dan echt beginnen werken en ik hbe de indruk da hij terug sneller gaat omdat hij het gewoonweg niet aankan dus ik zou iets meet tempowisselingen vragen als hij mooi terugkomt net voordat hij het te moeilijk krijgt even belonen door hem iets vooruit te laten draven terug ontspannen en dan terug verzamelen.
Als hij sterker wordt kan je de "rustige" stukjes uitbouwen
gr

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:34

mijn welshje kon echt PERFECT longeren op commando.
Stap-galop, galop-halt, strekken en rustig, halt enz. alles zat erin.
Maar, dit ging wel echt heel duidelijk merkbaar beter wanneer ik hem bijgezet longeerde. Bij hem deed ik dat gewoon met trouwtjes, toen had ik nog geen pessoa. Maar met Wisse gebruik ik de pessoa en ook hij luistert dan veel beter; ze gebruiken dan hun lijf natuurlijk ook beter en zijn wat alerter op jou.

De pessoa kun je gewoon zo eraan knopen als je hem meteen tussen de benen bevestigd, evt. daar iets inkorten maar dat zie je wel in gebruik.
Hij werkt dan heel erg prettig.

heb twee filmpjes van mn kanjer-pony, hij wou toen niet zo goed luisteren haha maar geeft wel een beeld;

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 14:38

M__: Als ik je goed begrijp maak ik de stukjes "rustig" (zeg maar even het laagste tempo) te lang voor hem. Dus dan zou ik rustig moeten vragen, en als hij dan terug neemt (zelfs al is het nog niet tot laagste tempo) dan belonen maar dan met zeg maar met een hoger tempo. En dan weer het commando vragen en dat zo afwisselen? Zal het eens gaan proberen. Al vind ik het ook belangrijk om even door te vragen naar het langzaamste tempo. Al bouw ik dat zowiezo op. Want ik weet dat ik na de opwarming hem niet meteen op het rustigst krijg. Daar zitten wel wat stapjes tussen.

Op-is-op: Ja halt lukt mij nog niet. Nou ja mij wel, Jippe niet :P Gaat volgend project worden. Maar moet nog even kijken hoe we die gaan aanpakken!

Oja, Hoooo kent ie wel, (luisteren is bij mij! soms een tweede...) alleen gaat ie dan vaak terug naar de stap. Het is nml HET commando van de kinderen als ze erop zitten en hij draaft of galopeerd (bij dochter vooral) wat makkelijk de mond uit komt als mochten ze de controle over zichzelf verliezen (lees richting vallen gaan zakken)> Dus Jippe weet als ik of kind HOOOO zeg dat ie heel voorzichtig maar snel naar de stap en naar het halt moet gaan en liefst nog naar mij toe. Dat is dus echt de rem zeg maar.

Wat is strekken en hoe leer je dat aan?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:45

Oei! Ik schaam me diep! :o Dat had ik idd niet gezien...

Maar ik zie al veel tips, die ik ook zou geven. ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:02

idefix4 schreef:
Oei! Ik schaam me diep! :o Dat had ik idd niet gezien...

Maar ik zie al veel tips, die ik ook zou geven. ;)

Is goed hoor.... :D :D :D

Pessoa... de heb ik nog niet. Zijn daar nog verschillen in eigenlijk (behalve de maat misschien...)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:05

Dat ziet er al lekker uit hoor Wanda :D.
Tips ga ik niet geven, ik heb nog niet zoveel verstand van longeren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:09

dat opbouwen en afwisselen zou ik inderdaad ook doen. Dat doe ik met Wisse onde rhet zadel ook; ik wil dat hij leert "verzamelen" en dat doe ik dus een paar passen en dan rijd ik er weer uit weg.
Dat zou ik met longeren ook doen en dat dan uitbouwen (qua tempo/verzameling en ook qua duur).

Met strekken bedoel ik juist het tegenovergestelde, dus uitgestrekte draf.
Dat heb ik gedaan door een drijvende houding aan te nemen, met iets verheven stem voorwaarts te drijven en ondersteunen met zweep.
Tja, het is natuurlijk nog niet een goede uitgestrekte draf zoals je hem onder het zadel wilt zien, maar hij verruimt wel mooi en strekt ook wel wat uit. De rest kan straks onder het zadel wel weer geperfectioneerd worden :)

pessoa is gewoon 1 maat. singeltje heb je wel toch?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:11

Ja longeersingel heb ik, zo eentje met tig ringen :D
Heb je miss een foto of link waar ik kan zien hoe zo'n ding om moet?

Edit: Via google krijg ik echt tig plaatjes en overal lijken ze wel anders te zitten!!! Tussen de benen door, langs de zijkanten... Dus wat zijn de meest gangbare manieren (en waar zit dan wat?) en welke zou voor Jippe beste zijn?

Strekken kan hij wel hoor. Dat is juist het tempo wat ik eruit wilde hebben. Bij Jippe moet ik nu juist vanuit de verzameling weer gaan laten strekken zodat hij het niet ongecontroleerd doet en niet uit elkaar valt :D En dus die achterhand eronder houd en dan zijn benen vooruit strekt.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 29-10-10 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:15

wat foto's van de verschillende bevestigingen;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

die laatste gebruik ik; mooi voorwaarts-neerwaarts.

Heb helaas geen beelden van Wisse aan de longe, zal ik binnenkort eens maken :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:16

opisop_shop schreef:
wat foto's van de verschillende bevestigingen;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

die laatste gebruik ik; mooi voorwaarts-neerwaarts.

Heb helaas geen beelden van Wisse aan de longe, zal ik binnenkort eens maken :)

Dankje! Waar zitten dan die katrolletjes oid?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:19

Mijn paard heb ik dat geleerd op commando 'langzamer', maar rustig is denk ik inderdaad handiger :j
Heb mijn paard ook 'voorwaarts' geleerd, dan gaat hij lopen alsof hij peper tussen de billen heeft.
Dat laatste heb ik vooral geleerd voor ohz.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:30

Hij ziet er mooi uit zeg, hij heeft er duidelijk veel zin in :D
Ziet er al veel beter uit dan in het begin. Ik ga wel mee met de tip van de pessoa, die katrolletjes zitten bij de singel dan, zodat de touwtjes kunnen vieren zegmaar. Als ik de pessoa gebruik (liever dubbele longe), dan zet ik het inderdaad op dezelfde manier vast als opisop_shop, tussen benen/bit door aan de singel op het laagste ringetje, zodat ie lekker voorwaarts neerwaarts blijft.

Veel plezier met Jippe en leuk dat je zo met hem bezig bent (op een goede manier).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:39

madelief88 schreef:
Hij ziet er mooi uit zeg, hij heeft er duidelijk veel zin in :D
Ziet er al veel beter uit dan in het begin. Ik ga wel mee met de tip van de pessoa, die katrolletjes zitten bij de singel dan, zodat de touwtjes kunnen vieren zegmaar. Als ik de pessoa gebruik (liever dubbele longe), dan zet ik het inderdaad op dezelfde manier vast als opisop_shop, tussen benen/bit door aan de singel op het laagste ringetje, zodat ie lekker voorwaarts neerwaarts blijft.

Veel plezier met Jippe en leuk dat je zo met hem bezig bent (op een goede manier).

Dubbele longe heb ik! Maar nog niet gebruikt :o Dan zou ik dus die ook langs de zijkanten moeten laten lopen, door bit en dan tussen benen door dus. En dan buitenste longe achter hem langs? Gebruik je daar een zweep bij en zo ja wat voor eentje (bij longeren dan dus) gewoon longeerzweep?

Heb op Agradi.nl een pessoa gezien, Van HH voor 29,95... is het minimumbedrag 30 euro.... :(

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:44

Dan zou ik eerder voor dubbele longe gaan! Gaat mijn voorkeur naar uit ipv pessoa, en al helemaal als je er eentje hebt liggen. Hoewel een dubbele longe heel makkelijk ook te creeren is met 2 longeerlijnen :D
Pessoa is uiteraard wel veeeel makkelijker te hanteren. Dubbele longe bevestig ik als volgt (nouja gewoon 2 longeerlijnen):
Vastklikken aan bit, door ringetje, en achterlangs. Dus niet tussen de benen door, kan ook hoor! Maar met de dubbele longe kan je al goed genoeg inwerken op die manier en dan kan je ook meer vrijheid/op eigen benen creeren. Bij dubbele longe gebruik ik geen longeerzweep, wordt dan beetje te vol. Desnoods even en zwiebertje met de longeerlijn die achter zijn benen loopt om hem actiever te krijgen. Maar les erin is misschien wel handig, je moet het echt even doorkrijgen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:50

madelief88 schreef:
Dan zou ik eerder voor dubbele longe gaan! Gaat mijn voorkeur naar uit ipv pessoa, en al helemaal als je er eentje hebt liggen. Hoewel een dubbele longe heel makkelijk ook te creeren is met 2 longeerlijnen :D
Pessoa is uiteraard wel veeeel makkelijker te hanteren. Dubbele longe bevestig ik als volgt (nouja gewoon 2 longeerlijnen):
Vastklikken aan bit, door ringetje, en achterlangs. Dus niet tussen de benen door, kan ook hoor! Maar met de dubbele longe kan je al goed genoeg inwerken op die manier en dan kan je ook meer vrijheid/op eigen benen creeren. Bij dubbele longe gebruik ik geen longeerzweep, wordt dan beetje te vol. Desnoods even en zwiebertje met de longeerlijn die achter zijn benen loopt om hem actiever te krijgen. Maar les erin is misschien wel handig, je moet het echt even doorkrijgen!

Lange lijnen heb ik wel gedaan :D Maar dan dus met 1 longeerlijn. En de dubbele heb ik wel gebruikt bij een shetje. Maar zat idd met de zweep. Ach, de volgende keer neem ik gewoon Dubbele longe en de gewone mee en dan probeer ik het gewoon! Jippe is niet zo'n heethoofd. Pessoa lijkt me idd prettig dat ie echt op zichzelf moet lopen! Omdat ik hem dus best vaak los heb met werken, ook met de balkjes. Dan kan ik hem niet in de weg zitten!

Pessoa ook te gebruiken met kaptoom? Of perse met hoofdstel?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:59

nee hoor, de katrolletjes klik je aan het bit en de vaste klipjes klik je tussen de voorbenen vast.

Ach Zilf dan bestel je meteen een zak snoepjes mee voor Jippe :D