revalidatie met lengtebuiging.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

revalidatie met lengtebuiging.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 11:12

Drie maanden geleden kocht ik mijn nieuwe paard, Dans Rappa, een Noordzweedse koudbloeddraver, na een keuring van de dierenarts.
Keuring bleek echter niet goed uitgevoerd en paard bleek serieuze problemen in nek, rug en bekken te hebben. Bij de eerste behandeling van de chiropraktor stond ze ter plekke te bokken. Ze had verschoven wervels, scheef bekken en verkrampte spieren en dus pijn.
Ze heeft twee behandelingen gehad van de chiropraktor en staat nu onder behandeling bij een fysiotherapeut.
Advies: Voorlopig niet rijden. Korte oefeningen met lengtebuiging (op cirkel)om de verkrampte spieren te stretchen en 'stofzuigeren' en balkjes stappen.
Dat stofzuigeren doe ik met hulp van het spel 'catching the tiger' maar dat staat hier niet bij. Balkjes doe ik soms met leiden/trailparcoursje aan de hand of in combi met stofzuigeren.

De filmpjes hieronder betreffen lengtebuiging op de cirkel. Zoals gezegd moeten de oefeningen kort zijn van de fysio. Ik ben deze week begonnen met een drafje. Nu pas 1 cirkeltje. Dit wordt opgebouwd.

Omdat ik tips altijd handig vindt, plaats ik de filmpjes hier.
Ik werk overigens zonder halster/kaptoom omdat ze op dit moment druk haar afleidt (is voorheen met teveel druk gereden) en omdat ze wel weet wat de bedoeling is.

Verbeterpunten op haar lichaamsgebruik en mijn lichaamstaal zijn welkom

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 20:08

Hmmmm... is niet helemaal duidelijk geloof ik...
Bovenstaand zijn geen foto's maar fimpjes. Even op clicken...

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: revalidatie met lengtebuiging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:20

Wauw, respect hoe jij met de problemen bent omgegaan en hoe het nu gaat! Onzettend knap, echt heel netjes dat hij (?) zo goed zelfs zonder iets dit doet! Knap!!

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 21:21

[list=][/list]Het is een ' Zij.'
Bedankt :o

iloveyellow

Berichten: 787
Geregistreerd: 06-08-10
Woonplaats: Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:16

super dat je er zo mee begint ik zou geen idee hebben wat ik er mee moest echt respect

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 14:19

iloveyellow schreef:
super dat je er zo mee begint ik zou geen idee hebben wat ik er mee moest echt respect



Nou, ik volg eigenlijk gewoon het advies van de chiropraktor en fysiotherapeut op.
Zij hebben voldoende kennis om te weten hoe je de training moet opbouwen.

xmarliez

Berichten: 4098
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:33

Hoi Sandra,
Wat is ze mooi!! Wat jammer dat ze toch lichamelijke gebreken heeft.. maar wat fijn voor haar dat jij zo goed naar haar luistert zoals je bij ieder paard doet.

Ik heb alleen filmpje 1 bekeken want de andere deden het niet op de PC van het werk dus die bekijk ik thuis nog even.

Wat ik je kan aanraden is te gaan rechtrichten via de academische rijkunst. Daarbij zit ook een gedeelte longeren en voltes lopen aan de hand. Eigenlijk hetzelfde als wat je nu doet maar dan met kaptoom en teugel om de bewegingen iets te kunnen corrigeren.
Door de kaptoom kun je het hoofd op de juiste plek zetten en zo het zwaartepunt ook iets naar achter verplaatsen (in verloop van tijd) en door de teugels kun je de schouder begrezen mocht ze daarover weg lopen.

Oefening 1 is eigenlijk een hele simpele maar ook een hele moeilijke en daarnaast nog een hele belangrijke.
Je paard halt neerzetten, het liefst zo vierkant mogelijk zodat het gewicht mooi verdeeld wordt en haar vanuit daar voorwaarts neerwaarts zetten. Vanuit daar kun je gaan inbuigen en dan zie je de bekken naar binnen komen. Door wat te spelen met de kaptoom zorg je dat ze loslaat in de kaken en hals zodat het inbuigen lukt. Bij deze oefening is timing belangrijk want als ze inbuigt moet je niet verder willen want dan verliest ze haar balans. Dit doe je links en rechts en mocht er aan 1 kan een blokkade zitten probeer je die kant nog een keer.

Vanuit die oefening ga je samen weg stappen op een volte. Probeer de volte constant te houden dus niet 10 meter tussen de voltes maar het zelfde rondje houden. Blijf er langs lopen en vraag haar hoofd in de juiste positie VWNW. Vanuit hier ga je dmv LVO (lengtebuiging, voorwaarts-neerwaarts, ondertreden) de volte verder lopen. Doordat ze ondertreed is er ontspanning en losgelatigheid aan de bovenkant en train je haar buikspieren. Aan de voorhand train je juist de bovenste spieren en zorg je dat de onderhals los is. Dit doe je zo een paar rondjes (niet te veel) en dan de andere kant op.

Ook kun je verder met oefeningen op de rechte lijn want ook daarbij is lengtebuiging enorm belangrijk. Schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers, renvers en op ten duur zelfs het appuyeren.

Ook kun je longeren op afstand en daarmee werken met de lengtebuiging, ondertreden en zelfs het stofzuigen! Jill laat namelijk lekker haar snoet hangen en daarbij oefenen we ook de rest van de belangrijke dingen.

Wat ik hierboven beschrijf is eigenlijk hetzelfde wat je al aan het doen bent alleen dan met kaptoom en teugel omdat ik toch die dat ze weleens over de buiten en binnenschouder weg wil lopen en dat moet je zien te corrigeren om haar balans beter te maken en zo ook haar hals los te maken.
Als je wil dat ik een soort van filmpje maak voor een duidelijke opbouw moet je het zeggen want dit doe ik namelijk hetzelfde met Jill omdat zij ook vast zit in haar hals en hele lichaam.

PS: wanneer kunnen we nou weer eens van je fijne verhalen genieten om ons kleine forumpje? Of ben je dat alweer vergeten?

Ik weet ook niet of dit aansluit bij jouw gedachtengang maar ik wilde het toch even voor je neerzetten, misschien heb je er wat aan.

EDIT: Kan nu ook de andere 2 filmpjes bekijken en wat een magische filmpjes, jullie rust, tevredenheid en vertrouwenheid spat er vanaf. Eigenlijk kan ik er niks meer over zeggen dan dat je heel goed weet wat je aan het doen bent en dat je het ook erg goed doet.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: revalidatie met lengtebuiging.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 15:14

Bedankt voor het meedenken Marlies. Ik ken de principes van het rechtrichten vlgs academisch dressuur wel. In zoverre... ik heb het op dvd staan en lees er veel over.
Veel daarvan gaat voor mij momenteel te ver. Denk ook niet dat Rappa daar de bouw voor heeft. Maar lengtebuiging, ondertreden en schoudertje binnenwaarts maakt alleen soepel en is geschikt, ook volgens de fysio. Ik doe momenteel de oefeningen in overleg met haar en zij bekijkt ook steeds het resultaat. Rappa beweegt zo stilaan wel weer soepeler en ik denk dat ik binnenkort weer mag beginnen met wat stappen.
Ik heb helaas alleen geen geschikt zadel. Daar ben ik nu mee bezig.

Met kaptoom werken deed in in het begin en die gebruik ik zeker met silja nog wel, maar Rappa krijgt een raar zenuwtikje zodra is sidepull/kaptoom/leren halster omdoe, wat erg afleidt.
Vandaar dat ik met haar zo werk. Dan concentreert ze zich ook beter.

Bedankt trouwens voor je complimentje. En nee hoor... ben jullie forum niet vergeten
Ik ben er alleen toen uitgestapt omdat het een echt parelliforum is en ik eigenlijk wat anders ben gaan werken.

Als je nog tips hebt voor de goede buiging/aandachtspunten adv de filmpjes, dan hoor ik dat graag,

xmarliez

Berichten: 4098
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:33

Wat fijn dat je gevonden hebt wat bij haar past! Ik denk dat deze manier dan inderdaad de juiste is en wat ik al zei, je bent hardstikke goed opweg.
Kwa bouw hoef je, je denk ik geen zorgen te maken. Heb je die lekker dikke tink van mij wel eens gezien ;) ? Absoluut niet het perfecte plaatje maar dat valt er wel van te maken. Alle oefeningen zijn voor ieder paard geschikt alleen heeft het ene paard wat meer tijd nodig mede door zijn of haar lichaam.

De enige tips die ik heb is haar schouders wat meer begrenzen alleen kan dat (volgens mij) alleen met de teugels of dmv zit. Soms loopt ze wat te veel over de buiten schouder en soms wat te veel over de binnen schouder en dat kan het balans weer iets verstoren. Maar zoals het kijkt kan ze dat zelf ook al redelijk goed corrigeren.

EllenB
Berichten: 569
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: revalidatie met lengtebuiging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:40

Mooi om te zien hoe rustig jullie werken. Ik sluit met aan bij de tips van Marlies. Met een kaptoom heb je net even wat meer mogelijkheden om het paard in het gewenste vormpje te kneden (ha, niet letterlijk natuurlijk). Ik heb zelf 2 krakkemikkige oude knarren en die houd ik aardig soepel met grondwerk.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: revalidatie met lengtebuiging.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 15:45

Ok bedankt voor de tip. Zal daar extra aandacht aan besteden.
Ellen... ook bedankt. Kaptoom werkt idd iets makkelijker, maar zoals gezegd leidt het rappa erg af vanwege dat zenuwtikje.
Kan zijn dat het beter gaat als haar nek weer op orde is.
Het merendeel van haar problemen komen volgens de chiropraktor voort uit de bovenste nekwervels, dus dat kan daarmee te maken hebben.

KDS

Berichten: 810
Geregistreerd: 15-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:47

wow ik had niet door dat het filmpjes waren (eerder al :o ) maar het ziet er super netjes rustig uit.
academische rijkunst oefeningen (zoals het overstappen op de volte, wat je eigenlijk al doet) zijn inderdaad super goede oefeningen!
Dus je bent echt al goed bezig!

en xmarliez... ging even je profiel spieken, bedankt voor de geplaatste filmpjes ;)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:25

bedankt kirsten.
Heb ook ff bij marlies gespiekt...leuke filmpjes.
Leuk idee ook... misschien kan ik ook mijn favofilmpjes in profiel zetten...

EllenB
Berichten: 569
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: revalidatie met lengtebuiging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:29

Heb nog een tip voor je wbt de nekwervels: als je je verdiept in de anatomie en dus weet hoe een gezonde wervelkolom eruit moet zien, kun je zelf je handen erop leggen en het lichaam ahw het goed plaatje laten zien en vragen wat het zelf kan doen om in de goede stand te komen. Zo bevorder je zelf het herstel van Rappa. Is cranio en iedereen kan het. Kwestie van visualiseren. En als je het niet gelooft, dan zou ik het zeker proberen.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: revalidatie met lengtebuiging.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:31

Ellen... ik heb er nog nooit van gehoord, maar sta altijd overal voor open.
Ga het dus zeker proberen.
Bedankt

EllenB
Berichten: 569
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: revalidatie met lengtebuiging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:33

Ik denk dat jij er heel goed in bent. Als ik zie hoe je met Rappa werkt, dan gaat dat goedkomen. Op mijn site vind je wellicht wat inspiratie.

KDS

Berichten: 810
Geregistreerd: 15-08-07

Re: revalidatie met lengtebuiging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:14

haha ik had al even stiekem o je site gespiekt ellenb :)

Zag er zeker interessant uit en heel nuttig!