Poging dubbele longe met touwhalster; Little Diddle

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Poging dubbele longe met touwhalster; Little Diddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:50

Mijn 12jarige fjordenruintje van 1,35 hoog mocht vandaag voor de 2e keer na zijn opgedrongen rust weer wat doen :)
Ik ben bijna 1,5 week in de Ardennen geweest, dus hij had lekker wei-arrest :D
Ook zijn een week voor mijn vertrek zijn hoefijzers eronderuit gegaan, dus een korte periode gewenning voor hem :)

Diddle wordt recreatief bereden, recreatief voor de kar geknoopt, recreatief gelongeerd en recreatief platgekroeld :)) kortom, hij doet vanalles, en eigenlijk lekker niks :D
Ook probere we afentoe wat te VD-en, wat hij aardig oppakt door de tussenkomst van eten <3 :+

Goed, vandaag dus wat losgewerkt, goed voor ons beide, ik leer weer op mijn houding te letten, en hij komt erachter dat ze soms echt wel meent dat hij wat moet doen ;)
Erna nog de dubbele longe vastgeklikt, en voorzichtig wat gevraagd, hier reageerde hij zo lekker op dat deze er na een kleine 10 minuutjes alweer af is gegaan.

Nu heb ik wel genoeg onzin uitgekraamd denk ik? ;) (ohja; de fotos zijn niet zo best, camera omhoog houden verknalt best je ''houding tov paard'' en ik had weinig zin te kijken hoe mooie fotos te maken met de ondergaande zon, dus lekker op auto, en half scherpgesteld :o :)) )

Afbeelding
We beginnen met een drafje

Afbeelding
op beide kanten

Afbeelding
wat stappen

Afbeelding
en toen kreeg ik opeens momenten als dit te zien :oo :+:

Afbeelding
galopje hoort er ook bij :)

Afbeelding
<3 <3 <3

Afbeelding
zo geprobeerd, maar de lijn kroop naar voor..

Afbeelding
dus toen achter zijn billen, hierop kreeg ik gekauw en gelik te zien. En op de methode hiervoor werd hij wat rennerig..

Afbeelding
Afbeelding

En toen was ik zo trots, dat hij mocht stoppen ;)

Afbeelding
zelf een foto maken van een compliment lukt niet.. ;)

Afbeelding
}:0 snoeeeep }:0

Afbeelding
knap kijken kon toch ook nog :))

Afbeelding
:7 parkeren noemde ze het??

ZusJacobs

Re: Poging dubbele longe met touwhalster; Little Diddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:52

Hoezo doe je het met touwhalster? Dan kan toch nooit lekker inwerken?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:53

omdat hij op bit indoen twijfelachtig reageert, rijden doe ik zonder bit omdat ik geen meerwaarde zie tov met, probeer nu spelenderwijs erachter te komen of ook longeren richting bitloos kan. Bloemhack is ook nog een optie om eens te proberen, stalhalster gaat schuiven richting het oog.
Had release genoeg in elk geval.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:56

Hij ziet er weer goed uit naal :))

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:17

Oké ja kan, zelf zou ik het alleen nooit doen met een touwhalster (slechte druk verdeling), maar als hij het er goed op doet :)

leuke fjord hoor!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 23:22

ooit een keer een goeie kaptoom staat op het verlanglijstje
maar beestje heeft een vervelende maat :) pony/cob gekruisd en dat alleen op z'n hoofd al :P
Wilde het over een weekje ofzo met de bloemhack proberen, maar die lag nu even te ver weg :))

Bedankt D

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:25

wat een leuke fjord ! :D

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:26

Oeeh, wat eng die dubbele lijnen zo zonder een longeersingel..
Maar het ziet er wel goed uit. Stoere fjord heb je!!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 23:29

HelgaV schreef:
Oeeh, wat eng die dubbele lijnen zo zonder een longeersingel..
Maar het ziet er wel goed uit. Stoere fjord heb je!!

Weet het, maar met singel vind ik minder fijn werken dan nu
Heb ook ervaren wat gebeurt als hij losbreekt.. (hij bokte, en landde op de lijn, dus trok die uit mijn handen, hij rent een rondje, en staat dan stil..)
Als ik hem met singel pak kan ik pas halverwege zijn buikomvang de lijn erdoor leiden, waardoor als hij omhoog komt, de druk wel van een andere richting komt,en dus naar beneden ''druk geeft''
ik leg slecht uit :o

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:27

Wat een knappe paard is het toch.
Als ik wat tips mag geven?
Het ziet er al heel fijn ontspannen uit, maar om Diddle echt aan het werk te hebben moet hij nog wat meer vanuit de achterhand lopen. Als ik kijk naar de plaats waar de foto gemaakt is, lijkt het erop alsof jij wat te ver naar voren, richting de schouder van je paard staat waarmee je hem onbewust juist de kans geeft om op die voorhand te vallen en de achterhand een beetje te vergeten. Verander eens wat van positie, blijf wat meer achter je paard en richt jouw navel op zijn binnenachterbeen en kijk dan eens wat er gebeurd. Wellicht dat hij dan zn achterhand beter zal gaan gebruiken.

En dan nog een klein handigheidje vwb foto's maken tijdens het werk aan de dubbellonge... Pak je paard in je linkerhand op achenbach, dan heb je je rechterhand vrij om de foto's te klikken ;)

Groetjes, Lacuna

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 20:53

hey lacuun, bedankt! navel op achterbeen vind ik een mooie richtlijn. Merk zelf namelijk dat ik makkelijk te ver naar voor ga. En dan vooral op 1 hand(krijg zo gauw iet bedacht welke dat dan weer was _O- )

fotos klikken doe ik idd zo, gaat redelijk, maar met los merk ik dat hij die hoge camera als soort van afleiding/rem ervaart?

Hij was lammig, maar ik was ook niet echt actief bezig moet ik erkennen :o

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:45

En hij zal de camera vooral als rem ervaren als jouw leidende hand omhoog gaat :) Als jullie rechtsom werken, en je maakt de foto met je rechterhand, dan zal hij eerder afremmen dan wanneer je de foto met de linkerhand zou maken (links is hier de drijvende hand) Daarnaast heeft het ook nog te maken met het feit dat jij jouw energie niet meer bij het paard hebt, maar bij de camera.
De meeste mensen kruipen te ver naar voren. En als je dan afgeleerd hebt om te ver naar voren te gaan staan zul je merken dat je navel toch naar voren wil wijzen ;)
Groetjes, Lacuna