Spelen met Super-Sunny

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Spelen met Super-Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 17:53

Afgelopen woensdag weer eens gaan spelen met Sunny.
We werken de laatste tijd voornamelijk vrij prestatiegericht, dus deze grondwerksessie was echt een welkome afwisseling. Sun vond het zelf blijkbaar ook heel leuk om te doen; hij staat momenteel op een heel kaal stukje weiland, en we spelen hier los op een veld met veel lekkerder en vooral groener gras. Toch heeft hij er niet eens naar gekeken! <3

Afbeelding
slalommen tussen de pionnetjes door

Afbeelding
ook weer netjes terug natuurlijk ;)

Afbeelding
draven op een klein cirkeltje rechtsom (=moeilijke kant)

Afbeelding
En ook linksom, hier al een kleiner cirkeltje :)

Afbeelding
Zelfstandig tussen de vlaggetjes door

Afbeelding
haha, kijk dat koppie :)

Afbeelding
Zijwaarts meelopen. Dit doen we niet zo vaak los, omdat het online nog niet 100% bevestigd is. Hij gaat wel goed zijwaarts mee, maar wil nog niet altijd zn beentjes op de juiste plek zetten en evengrote passen nemen.

Afbeelding
ook even de andere kant op, je ziet hem gewoon nadenken :)

Afbeelding
Achteruit naar me toe komen lopen.
Ik geef wel hele grote gebaren, dat zal de reden van zijn geirriteerde hoofd wel zijn :(:)

Afbeelding
na een galopje op de cirkel keurig naar me toe komen.

Afbeelding
Even een stukje mee naar voren rennen :)

Afbeelding
En nog even het steigeren. Hij staat al beter, beide voorbeentjes op vrijwel dezelfde hoogte en hij houdt het ook enkele tellen vol. Nu werken aan extra buiging in de sprong, dan ben ik helemaal gelukkig.

Tips en commentaar van harte welkom! :D

Groetjes, Lacuna

Jenkins

Re: Spelen met Super-Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:56

wow dat ziet er echt super uit zeg!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:57

Ik heb geen tips en ook geen commentaar wil alleen maar zeggen dat ik jullie geweldige knapperds vind!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:58

Dat ziet er heel knap uit, dan moet hij ook wel heel goed naar je luisteren.
Top!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:59

Geweldig joh!! Ik wil ook zo'n hond.. Euuhh :roll: Pony! :D Echt heel leuk

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:29

Wauw! Wat is dit precies voor een onderdeel van grondwerk? Vind het er super gaaf uitzien! +:)+

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:07

Super leuk om te zien :D.. mijn pony's waren allang met de kop naar beneden gegaan hihi.. vreetzakjes :D

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 21:29

:o bloos...

Bedankt voor jullie leuke reacties.
Jenkins & vhu: dankjulliewel, ik word er nog verlegen van... Dit "werk" met paarden, dit is gewoon leuk. Dit is voor mij de categorie "Lol MET je knol"

Norski: Het is niet zozeer dat hij goed naar mij moet luisteren, het is meer dat ik ervoor moet zorgen dat hij met mij WIL spelen/werken. We doen dit echt samen, hij let voortdurend op mijn allerkleinste signaaltjes, maar ik evengoed op de zijne. En daar reageer ik dan weer op. Het idee achter deze training is dat we aan het eind van de sessie allebei minstens even moe zijn, of ik moeier dan hij (zijn conditie is gewoon veel beter, haha) en dat we er beiden beter uitkomen als we begonnen zijn. :)

Joline: ik heb ook nog wel een hond in de aanbieding... ;) ongeveer hetzelfde formaatje, met krulletjesvacht... ;) Maar deze poown is helaas niet te koop.

H_Nalanta: ik geloof niet dat er een speciale naam voor is, ik noem het spelen en puzzelen met je paard. Het doel van zo'n sessie is plezier hebben van elkaars gezelschap en het testen van de communicatie tussen paard en mens. Bijvoorbeeld de oefening achteruit naar me toe lopen, die had hij nog niet eerder gedaan. Dan is het mijn taak om hem duidelijk te maken wat ik precies bedoel, en zijn taak om uit te vinden wat het juiste antwoord op mijn vraag is. Door in deze relatief veilige omgeving je communicatie te testen en nieuwe dingen uit te proberen, kom ik met hem elders dus niet in de problemen. *tenzij ik daar dus niet naar hem luister :) maar dan is het mn eigen stomme schuld.*

L_Rivaldo: haha, het is ook zeker niet dat Sunny het eten niet belangrijk vind hoor. Ik zie regelmatig verzorgmeisjes achter de poown aan skieën, omdat hij lekker gras wil vreten en zij hem aan het halster niet kunnen houden. Toch kiest hij er bij mij voor om niet alleen netjes met me mee te lopen, maar ook nog eens mee te doen met het spel. En dat zijn voor mij de momentjes dat ik besef hoe ongelofelijk veel ik eigenlijk van het gekke beest hou. Het voelt toch wel heel erg bijzonder :)

Groetjes, Lacuna

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:14

Ziet er erg leuk uit hoor! Zeker weten lol met je knol! ;)
En schijnbaar vind je paardje het ook wel leuk, want dat gras is natuurlijk ook wel erg aantrekkelijk!!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:28

Lacuna, het ziet er echt geweldig uit. Die van mij zouden al lang hun rug naar me gekeerd hebben.

Hoe begin je hier nu eigenlijk aan?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 07:52

Nienke: haha, dank je :)

Babs: hoe begin ik hieraan. Nou, toevallig heb ik op dit moment dus een nieuw jong paardje, en daar zijn we bezig met de basis. Die omvat een aantal respect-regels waar hij zich aan moet houden, en tegelijkertijd creëren we een communicatiesysteem door middel van gebaren die we allebei begrijpen.
In de basis krijgt hij van mij de veiligheid die hij van een goede leider mag verwachten. In ruil daarvoor krijg ik vertrouwen van hem. Alles gaat op basis van wederzijds respect en ik ben 99% van de tijd heel erg consequent (die laatste 1%... ik ben helaas ook maar een mens)
We beginnen aan een lijn, met wat eenvoudige oefeningen. Netjes meelopen, halthouden, achteruit gaan als ik dat vraag, wijken voor druk, controle over richting en tempo. En elke keer probeer ik mijn hulpen zo minimaal mogelijk te maken, zonder dat ik reactieverlies krijg.
In dit topic kun je een filmpje zien van Stormpje in het echte basiswerk :)
[GVL-ITP] Filmpje: Storm @ basis grondwerk + jollybal aanvallen.

Groetjes, Lacuna

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:10

ziet er leuk uit:)

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:54

Super! Klopt het dat je dit via Parelli ontdeknt hebt? Mij doet het denken aan Liberty bij Parelli. Ook gebruik je een (namaak) carrot stick.

Hoe je er aan begint: Start met Parelli,.. Iedreen kan het!

proficiat.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 08:00

hmmm...
De carrotstick, das puur toeval. Ik werk net zo lief met een menzweep of touw, of helemaal zonder iets.
De Parelli is fijn voor een eerste basis, hoewel ik vind dat de hulpen vaak wel erg grof worden.
Je zult bij mij ongetwijfeld parelli-invloeden tegenkomen, dat kan niet anders het is mijn eerste kennismaking met NH geweest.
Maar om nou te zeggen "ga parelli doen en je krijgt dit zo voor elkaar" dat vind ik weer wat ver gaan. Ik persoonlijk vind Parelli namelijk eigenlijk niet eens zo'n prettig systeem.

ik heb dan wel weer zijn originele leadrope, en ik moet wel zeggen dat dat toch wel de allerfijnste leadrope is die ik ooit in handen heb gehad. En door de jaren heen heb ik behoorlijk wat verschillende leadropes gevoeld hoor.

Groetjes, Lacuna