Doortje met de nieuwe manier van longeren..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Doortje met de nieuwe manier van longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:14

Naar aanleiding van dit topic:
[GVL] kent iemand deze manier van longeren?

besloot ik het vandaag is uit te proberen.
Heb eerst geprobeerd met slof en dan via het hoofd, maar ik kreeg er geen goede knoop in. Dus uiteindelijk toch maar 2 halstertouwen gebruikt. Dit ging beter. Knoop bleef aardig op dezelfde plaats zitten.
Wat ik wel vervelend vond, is de klippen aan het bit. Ik kon ze nergens anders aan vast maken, en ik vond het toch een beetje gevaarlijk. Als ze ineens een noodsprong/-spurt zou maken, zou dat aardig wat druk op de bitringen geven en als ze echt in paniek zou raken, kon ze d'r mondhoeken scheuren. Gelukkig deed ze dit niet. Als ze heel laag liep met haar hoofd, was ik bang dat ze erin zou stappen. Is gelukkig niet gebeurd. Ook vond ik het niet fijn voor haar dat die klippen zo bungelden als ze braaf laag liep. Daa rmoet ik dus nog wat op verzinnen. Voor de rest liep ze er heel fijn mee!

In het topic dat ik noemde werd ook nog gezegd dat het lastig is dat deze alleen van voor inwerkt en dus niet, zoals de pessoa, van achter ook actief houdt. Maar dat vond ik niet zo'n probleem. Met de longeerzweep erbij was ze aardig actief!

Ik heb maar 2 galopfoto's, en allebei op de rechterhand. Het is best moeilijk om een galopfoto op het juiste moment te maken, en al helemaal als je de zweep en de lijn in 1 hand moet houden en mee moet draaien! ;)

De foto's staan niet op volgorde. Heb alleen de interessante foto's geplaatst.

Wat is jullie mening wat betreft deze manier van longeren naar aanleiding van deze foto's?

Ps, paardlief is een NRPS, halfbloed arabier, 11 jaar, vos en geen niveau onder het zadel (recreatief).

Stap
Afbeelding

Stap
Afbeelding

Draf. Ben echt bang dat de loshangende touwen nog is aan die wratten aan de binnenknt van het been blijven hangen!
Afbeelding

Stap
Afbeelding

Draf. Op de één of andere manier hangt de binnenste los?
Afbeelding

Draf. Ze krijgt er wel beenactie van!
Afbeelding

Draf. Binnenachterbeen is actief!
Afbeelding

Draf. Hier is ze iets gespannen.
Afbeelding

Draf. Hier is ze weer ontspannen
Afbeelding

Draf. Ze valt wel op de voorhand. Oplossen door meer te activeren!
Afbeelding

Stap. Eng laag!
Afbeelding

Galop. Is haar moeilijkste gang! Ze heeft hier een fijn binnenachterbeen en ze loopt nog best ontspannen voor haar doen!
Afbeelding

Galop. Slecht moment-opname, maar je ziet dat ze ontspannen blijft, er staat minder spanning op de bijzet dan de vorige foto.
Afbeelding

(Hierna ging ze overigens wel gespannen lopen in galop, en op de rechterhand ook, dus het zijn wel momentopnamens).

Draf. Ze loopt wel fijn.
Afbeelding

Draf.
Afbeelding

Ik ben tevreden over hoe ze het oppakte!
Ik ga dit zeker vaker proberen, alleen de bevestiging aan het bit wil ik iets anders op verzinnen. Of natuurlijk de bijzet kopen. Ze reageert er wel goed op!

Wat vinden jullie van deze manier?

Dorina alias Doortje:
http://img101.imageshack.us/img101/5307/dsc00093al.jpg

Lekker rollen als beloning!
http://img29.imageshack.us/img29/5720/dsc00094zl.jpg

Jeanneee_

Re: Doortje met de nieuwe manier van longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:18

Ik vind dat ze fijn ontspannen loopt!
Heb niet zoveel verstand van deze manier van longeren, maar vind het een beetje alternatief.
Zelf vind ik pessoa fijner aangezien paard dan leert ook hoger ingesteld te lopen en dan komen ze wat van de voorhand af.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:19

Daar heb je idd helemaal gelijk in. Alleen dit paard vind "iets" achter haar benen helemaal niks! Ze verdraagt het niet. Dus dan maar andere manieren verzinnen en uitproberen en proberen haar toch actief te houden van achter..

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:20

Ik longeerde de paarden ook veel zo, vind het fijn en makkelijk.

Oja als je bang bent dat het touw achter de wratten blijft hangen dan deze er gewoon even vanaf trekken vanavond :P

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:21

Die wratten? Er vanaf trekken? Gets! Kan dat zomaar?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:21

Je hoort dit toch tussen de benen aan elkaar te binden? Nu schuurt het.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:23

Je paard loopt wel ontspannen, maar doet ie dat ook niet als je m gewoon met touwtjes bijzet?

Ik vind m wel vaak op de voorhand vallen, en het ziet er imo niet steeds actief uit (als in 'werken')

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:23

Wat ik begrepen heb, moet je het aan het bit vast klippen en dan tussen de benen door, op de rug aan elkaar knopen, niet tussen de benen.. Vraag me ook af hoe je dat wil doen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:24

Tja.. je hebt het zelf gezegd al: met de longeerzweep erbij was ze aardig actief.
Maar niet actief genoeg want ze valt op de voorhand.. en wat heeft het hoofd laag voor zin als ze nog op de voorhand valt ipv. het gewicht te verdelen over 4 benen?
Linksom heeft ze ook (lichte) stelling naar buiten: ze is dus scheef.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:25

Simpel touwtje onder de buik zodat het meer bij elkaar blijft en niet bij de oksels schuurt.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:25

Nibbit schreef:
Je paard loopt wel ontspannen, maar doet ie dat ook niet als je m gewoon met touwtjes bijzet?

Ik vind m wel vaak op de voorhand vallen, en het ziet er imo niet steeds actief uit (als in 'werken')

Gewoon met touwtjes wil ze vaak afgeleid zijn en vaker haar hoofd de lucht in gooien, wat ook gemakkelijker gaat. Ze gaat ook vaker tegen de teugel lopen dan, zodat die helemaal strak staat. Nee, met gewone bijzet loopt ze niet zo fijn als op deze foto's.
Je hebt gelijk dat ze wat actiever moet! Maar als je je concentreert op foto's maken, zie je niet altijd dat ze terugvalt ;) Slechte smoes, je hebt gelijk, ik had haar meer moeten activeren sommige momenten!
Laatst bijgewerkt door itsmi op 11-05-10 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:26

itsmi schreef:
Die wratten? Er vanaf trekken? Gets! Kan dat zomaar?

Ja hoor. Ik knip ze af.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:27

x_Marr schreef:
Tja.. je hebt het zelf gezegd al: met de longeerzweep erbij was ze aardig actief.
Maar niet actief genoeg want ze valt op de voorhand.. en wat heeft het hoofd laag voor zin als ze nog op de voorhand valt ipv. het gewicht te verdelen over 4 benen?
Linksom heeft ze ook (lichte) stelling naar buiten: ze is dus scheef.

Daar zit inderdaad ook een probleem, met gewone bijzet kan je haar meer stelling laten aannemen. Met deze bijzet lukt dat niet zo goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:27

Ik longeer al jaren zo, ik knoop gewoon mijn teugels (westernteugels) op de rug bij elkaar. Fijne manier.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:28

ZusJacobs schreef:
Simpel touwtje onder de buik zodat het meer bij elkaar blijft en niet bij de oksels schuurt.

Ik snap het nog steeds niet? Heb je er geen foto van? je gaat dan van het bit naar de rug, naar de buik en dan knopen?

ZOals in het voorbeeldtopic beschreven stond, heb ik het gedaan..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:29

Sonja schreef:
Ik longeer al jaren zo, ik knoop gewoon mijn teugels (westernteugels) op de rug bij elkaar. Fijne manier.

Wat vind jij er dan van dat ze gemakkelijk op de voorhand vallen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:32

Stelling kun je niet afdwingen, helemaal niet als het paard scheef is, dat moet dan gelijdelijk aan gaan en daar is toch echt het gevoel van een ruiterhand bij nodig, een bijzet oid. houdt telkens vast.
Je kan ook vierkante volte's gaan maken, dus alleen een klein bochtje in de hoeken en dan de rest van de stukken recht houden, corrigeren wanneer ze naar binnen of buiten valt. En dat kan gewoon met alleen een longeerlijn en zweep.

Het lijkt mij aleen wel handig om tijdens het rijden ook bezig te gaan met rechtrichten ;)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:36

Tijdens het rijden ben ik daar ook zeer zeker mee bezig, alleen longeer ik vaker, om haar losser te krijgen en sterker en beter bespierd. Ik probeer ook vanalles uit. Vandaar dat ik dit ook uit wilde proberen.

De vierkante voltes die jij noemt dat lukt alleen met zweep en lijn? Lijkt mij namelijk best lastig om haar recht te houden en niet een ronde volte te maken zeg maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:36

itsmi schreef:
Sonja schreef:

Wat vind jij er dan van dat ze gemakkelijk op de voorhand vallen?

Doen ze niet als je ze van achteren voldoende activeert en niet te strak bijzet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:13

itsmi schreef:
ZusJacobs schreef:

Ik snap het nog steeds niet? Heb je er geen foto van? je gaat dan van het bit naar de rug, naar de buik en dan knopen?

ZOals in het voorbeeldtopic beschreven stond, heb ik het gedaan..

Nee haha. Het de twee touwtjes komen onder de buik bij elkaar (dus een touw zit als een riem om zijn buik) dan heb je het stuk touw die van de bitringen naar de buik gaat. (probeer het te tekenen).

Afbeelding
Bij de pijl moet dan een touwtje omheen, zo wordt het touw bij elkaar gehouden.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:16

Oooh zo, nu snap ik het!

Ja dat is wel handiger misschien. Maar qua schuren maakt dat niet veel verschil toch?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:19

Nou, ze kunnen dus niet langs de oksels komen omdat ze vast zitten. Maar het zou eigenlijk hetzelfde werken als je een longeer singel hebt met twee touwtjes alleen aan de onderkant.
Btw. als dit werkt en het schuurt niet. Is het goed toch.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:23

Ik heb altijd gewoon de 2 touwen los onder de buik. Er zijn ook speciale touwen voor (niet die met elastiek uit dat andere topic) die zijn ongeveer 2x zo dik als halstertouwen en erg zacht. Als het paard ontspannen loopt dan schuren die touwen echt niet achter de elleboog. Ik heb zo vaak paarden op deze manier gelongeerd en nog nooit iets van plekken opgemerkt.
Ik maak de touwen zelfs iets korter vast dan de ts hier, dan kan het paard nog makkelijk naar beneden met de neus, maar hangen de touwen niet zo los.

Dit werkt wel heel anders dan als je 2 touwtjes aan de onderkant van de singel vast maakt. Dit beweegt veel meer...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:27

Als je daaronder een touwtje omheen doet kan het toch juist niet meer heen en weer schuiven, wat wel de bedoeling is?
Dan kun je net zo goet een bijzetteugel onder aan de longeersingel vastmaken en aan het bit klikken :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:11

Ja maar juist doordat het zo beweegt krijg mijn merrie er schuur plekken van. En werd er juist ontzettend onrustig in de mond van, daarom dacht ik dat dit misschien voor andere ook kon werken. Er blijft namelijk wel speling als je het touwtje er los omheen doet. Het kan alleen niet van de plek af.