Preston aan de lange teugel (DLL)!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Preston aan de lange teugel (DLL)!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 19:05

Wij zijn sinds kort begonnen om met onze paint horse Preston (8 jaar) te werken aan de dubbele lange lijnen en nu ook de lange teugel. Hij pakt het heel goed op en vindt het ook erg leuk om te doen (net als wij :D ).

Hier een indruk van hoe hij zijn best doet. Dit was een van de eerste keren, inmiddels werken we ook in draf en galop met hem op deze manier in de longeerbak buiten.

Afbeelding

Achterwaarts
Afbeelding

We gebruiken een bitloos hoofdstel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken! Tips zijn welkom! :D
Laatst bijgewerkt door simodi op 10-11-09 19:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Bojangles

Re: Preston aan de lange teugel (DLL)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:11

Leuke foto's!
Ik vind het er super goed uit zien.
Eigenlijk geen tips voor zover!
Ik ga het langelijnen ook weer oppakken, moet van de osteo met Rach voordat ik er weer opga :j

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:16

Ik heb dit ook gedaan met mijn fjord en zelfs les gehad hierin. Ik moest toen of naast zijn kont lopen of er ver achter. Op de plaats waar jullie lopen kan je flink geraakt worden met een bok of trap naar achteren. Maar wel heel leuk om te doen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:17

Super leuk zeg! :D
@astridelise; mij is verteld als je er vlak achter loopt dat een bok/trap minder pijn doen dan wanneer je er iets verder vanaf staat omdat er dan nog niet zoveel kracht op staat..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:17

Is een longeersingel met ringen niet handiger om te gebruiken?
Ziet er braaf uit in elk geval :)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:21

Hannah_Menno schreef:
Super leuk zeg! :D
@astridelise; mij is verteld als je er vlak achter loopt dat een bok/trap minder pijn doen dan wanneer je er iets verder vanaf staat omdat er dan nog niet zoveel kracht op staat..

Dat klopt en ik vind dat zij juist op de plaats lopen waar de hardste klap komt. Of strak ernaast, want dan kreeg je meer een duw of er ver achter.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:22

Op de 1e foto is de goede afstand, op de 4e net een punt waar je flink geraakt kan worden. Denk daar eens een flinke bok bij, die kreeg je vol in je gezicht.
Laatst bijgewerkt door astridelise op 10-11-09 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 19:23

Je kunt op deze manier in de menpositie alleen werken als je je paard volledig vertrouwt en hij gewend is dat er lijnen achter zijn kont lopen en jij ook achter hem bezig bent.
Wij doen ook veel grondwerk met onze paarden, dus die zijn helemaal gewend aan allerlei dingen rondom hen. ;)

Met longeersingel en de lijnen door de ringen kan ook, maar dat geeft een sterkere inwerking. Omdat we nog niet zolang hiermee bezig zijn, zijn we eerst op deze manier begonnen, maar hebben inmiddels zo'n longeersingel gekocht om het wat meer te kunnen gaan verfijnen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:24

Ziet er weer heerlijk ontspannen uit Adrienne! Zou alleen idd misschien kiezen voor een longeersingel met ringen, lijkt me net iets makkelijker om niet de teugels te laten bungelen..

* ah, net op hetzelfde moment gepost... duidelijk dus wat betreft mijn laatste opmerking :D*

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:25

Ik vertrouw mijn fjord ook en toch heeft hij een keer een flinke bok gegeven, omdat ik een grote fout maakte. Zijn achterbeen ging rakeling langs mij heen en daarom ben ik nu zo voorzichtig hiermee.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 19:25

astridelise schreef:
Op de 1e foto is de goede afstand, op de 4e net een punt waar je flink geraakt kan worden. Denk daar eens een flinke bok bij, die kreeg je vol in je gezicht.

Op die foto wordt net van hand veranderd.

Sowieso moet je niet in deze positie werken met een paard dat slaat of angstig/onzeker is als je in die positie loopt. Dan kun je beter er naast lopen (op de manier die Piet Bakker ook hanteert).
Maar zoals gezegd, hier is veel grondwerk aan vooraf gegaan, o.a. de oefening 'follow the lead' waarbij het paard leert dat een lijn direct achter hem langs gaat en bewogen wordt, en pas als je paard volledig vertrouwd is met dit soort dingen kun je in deze positie gaan werken. En dan nog moet je goed blijven opletten en letten op signalen die je paard afgeeft!
Laatst bijgewerkt door simodi op 10-11-09 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:26

Wat ziet dat er weer heel fijn en rustig uit, erg fijn beeld! Ze hebben er allebei plezier in, heel fijn beeld! :)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:28

Ik heb idd les gehad op de manier van Piet Bakker, met handveranderen moesten wij ook de teugels over de kont heen halen en zelf er strak achter langs en dan ook nog je zweep goed meenemen. Was best nog lastig allemaal, maar oefening baart kunst.

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:31

Wat leuk om te zien! Maar in draf en galop? Dan moet je toch superhard rennen of ben ik nou dom?? Ik heb hier niet heel veel verstand van, maar het mag wel wat meer verzameld. (als dat dus kan aan de lange teugel :) )

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 19:32

astridelise schreef:
Ik heb idd les gehad op de manier van Piet Bakker, met handveranderen moesten wij ook de teugels over de kont heen halen en zelf er strak achter langs en dan ook nog je zweep goed meenemen. Was best nog lastig allemaal, maar oefening baart kunst.

Dat met die zweep lijkt mij ook best lastig.
Wij gebruiken momenteel niet altijd een zweep, is volgens het systeem zoals ook Emiel Voest dat doet. Je gebruikt dan meer je eigen lichaamstaal als commando voor het voorwaarts gaan (eventueel met stemcommando), en het werken met de lijnen is op deze manier een vorm van grondwerken.
Laatst bijgewerkt door simodi op 10-11-09 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 19:33

Draverlover schreef:
Wat leuk om te zien! Maar in draf en galop? Dan moet je toch superhard rennen of ben ik nou dom?? Ik heb hier niet heel veel verstand van, maar het mag wel wat meer verzameld. (als dat dus kan aan de lange teugel :) )

Nee, het is niet de bedoeling dat je achter (of naast) je paard gaat lopen rennen! :D
De lijnen moeten dan langer worden gelaten en er is sprake van meer verzameling (grotere passen in plaats van snellere passen). Maar dat kun je allen doen als je paard goed opgewarmd en getraind is.

Deze fotos zijn nog van het begin, inmiddels wordt hij meer verzameld met het lopen, dat is zeker de bedoeling. Verder doe je juist ook allerlei oefeningen zoals stelling en buiging en renvers en travers, die kun je op deze manier goed oefenen zonder je paard te belasten met de ruiter.
Laatst bijgewerkt door simodi op 10-11-09 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:34

De zweep moest ik samen met mij mee achter langs meenemen en na een tijdje ging het eigenlijk vanzelf. Ik heb ook Emiel aan het werk gezien en dat sprak mij ook heel erg aan.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:54

Nice!! :D
Preston is lekker geconcentreerd, met steeds een oortje naar achter :)

Vind het een mooi ontspannen beeld geven!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:47

Leuk dat jullie op deze manier met hem aan het werk zijn gegaan.

Ik denk dat de verwarring hier een beetje ontstaat doordat er twee dingen zijn die je met lange teugel kunt doen. nl droog mennen en lange teugelwerk.
Bij het zg droog mennen loop je idd achter het paard en hanteer je dezelfde principes als bij mennen. Verzameling is uiteraard ook mogelijk door het paar te leren meer de achterhand te gebruiken en dan meer activiteit te creeeren, zonder dat het tempo echt hoger ligt. Tijdens het droog mennen kun je een schoftje of longeersingel gebruiken.

Bij het lange teugelwerk loop je over het algemeen naast de kont van het paard omdat je vanuit die posities makkelijker aan verzameling en zijwaartse gangen kunt werken.
Lange teugelwerk is in feite dressuur, maar dan zonder dat je erop zit. Voor de rest is het hetzelfde en zijn dezelfde oefeningen mogelijk.
Dit is het lange teugelwerk van Piet Bakker.

Met de methode van Voest mbt lange lijnen ben ik niet bekend, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen

IIg geldt in alle gevallen dat het paard eerst gewend moet zijn aan lange lijnen om hem heen/achter hem door en aan de eigenaar/trainer die erachter en naast de kont loopt. Bij lange teugelwerk loop je overigens ook achterlangs als je van hand veranderd.

In alle gevallen zou een paard kunnen trappen als hij wil, dus is het een kwestie van goede voorbereiding en opletten.

Dat preston goed is voorbereid, daar twijfel ik niet aan. En dat jullie het allemaal leuk vinden is een extra kadootje.
Het ziet er iig ontspannen uit en dat is het belangrijkste.
Veel plezier ermee.

Miss_Minnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:42

mooie pony mooi getekent!

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:45

Ziet er leuk uit Simodi, en het lijkt mij lang zo makkelijk nog niet! :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 23:11

Sabrien_mii schreef:
Ziet er leuk uit Simodi, en het lijkt mij lang zo makkelijk nog niet! :D

Klopt, je moet zelf ook echt even handigheid krijgen om met de teugels om te gaan! ;)
Gelukkig is Preston heel cool en neemt je een onhandigheidje niet meteen kwalijk! 8-)

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:55

Leuke foto's Simodi!
Lijkt me ook wel eens een keer leuk om met Andor te doen.
Heb verder geen tips :D

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:24

Erg gaaf! Preston is een erg veelzijdig paard! Wees maar trots op hem!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:52

Wij zijn ook heel trots op hem!

Hij is echt stoer omdat hij zo gemakkelijk is in het uitproberen van iets nieuws, en hij blijkt het zelf ook leuk te vinden: lekker aan het werk in z'n 'blootje' zonder zadel/ruiter! :D