Garuna aan de dubbele longe.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Garuna aan de dubbele longe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:01

Garuna is een 9 jarige (fok)merrie, welke ik sinds januari verzorg. Garuna is op 3 jarige leeftijd ingereden, en ingespannen en daarna is er nooit meer iets mee gedaan. Ze heeft enkele veulens gekregen, en sinds januari ben ik met haar bezig. Ik heb er enkele keren opgezeten, maar er was toen veel spanning tussen ons en toen heb ik besloten om het over een andere boeg te gooien.

De laatste tijd hebben we helemaal niet meer gereden, ik ben begonnen met het opnieuw opbouwen van een vertrouwensband, opnieuw zadelmak maken, veel parelli, en veel tijd doorbrengen. Dit is de 2e keer dat ze aan de dubbele longe loopt.

Graag zou ik tips ontvangen!

Afbeelding

1. Rustig losstappen.

Afbeelding

2. Wat meer opgepakt, fijn ontspannen.

Afbeelding

3. Opperste concentratie

Afbeelding

4. Eerste drafje! Woeiii! :):)

Afbeelding

5. Andere kant op!

Afbeelding

6. Fijn drafje

Afbeelding

7. Jammer dat hij wazig is.

Afbeelding

8. Ze doet zo haar best. *\o/*

Afbeelding

9. Hier komt ze erg diep.

Afbeelding

10. En rustig uitstappen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:07

Als je wilt dat ze meer over de rug gaat lopen zou ik de lijnen vanaf het schoftje door het bit heen halen en dan tussen de voorbenen vastmaken. Zoeken ze zelf sneller de lage lijn op zonder dat je de lijnen hoeft aan te nemen.....althans dat doet de mijne.

Pollewoppy

Re: Garuna aan de dubbele longe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:47

Leuke foto's Angela!
Wat is het een mooie merrie. Leuk om eens wat foto's van haar te zien zo :j

Succes verder met haar, maar dat gaat vast goed komen!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:51

@Angela: hartstikke goed dat jullie eerst aan jullie band werken, super, daar neemt niet iedereen zich de tijd voor!
Ik vind het heel netjes uit zien, zeker voor een tweede keer!
Ik vind mezelf te onervaren met de dubbele longe om je echt tips te geven, enkele "vervolgstapjes" ken je zelf wel, idd tussen de benen en buitenlonge langs de achterhand.
Succes!

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:53

ik zou de buitenste longe achter de billen langs doen
dan activeer je haar achter hand om deze eronder te krijgen

succes verder

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:55

Ik zou een kaptoom gebruiken. Ik zie dat je lichte leidsels gebruikt, maar toch.. het gewicht van de leidsels alleen al geven eigenlijk continu een gevoel van teugeldruk. En via zo'n schoftje heb je een behoorlijke hefboom in handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:59

bobolien schreef:
ik zou de buitenste longe achter de billen langs doen
dan activeer je haar achter hand om deze eronder te krijgen

succes verder

De longe achter de billen is idd de volgende stap. :j

Valentine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:00

Wat een mooi paardje. :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:02

Bandida schreef:
Ik zou een kaptoom gebruiken. Ik zie dat je lichte leidsels gebruikt, maar toch.. het gewicht van de leidsels alleen al geven eigenlijk continu een gevoel van teugeldruk. En via zo'n schoftje heb je een behoorlijke hefboom in handen.

Ik heb een kaptoom gebruikt, maar deze lijkt niet lekker te zitten voor haar. Vandaar dat ik het nu gewoon aan het bit doe. Ik besef me hele goed dat ik behoorlijk kracht kan zetten op deze manier, en daar hou ik dan ook rekening mee.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:11

Angela_ schreef:
Ik heb een kaptoom gebruikt, maar deze lijkt niet lekker te zitten voor haar. Vandaar dat ik het nu gewoon aan het bit doe. Ik besef me hele goed dat ik behoorlijk kracht kan zetten op deze manier, en daar hou ik dan ook rekening mee.

Hoe dan wel? Je kan het teugelgewicht toch niet opheffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:17

Zoals je ziet zet ik nergens kracht, of gebruik ik een strenge hand. De dunne stukjes glijden heel makkelijk terug, dus los is ook echt los. Ik vind dit gewoon fijner, en Garuna is lang niet zo geirriteerd als met kaptoom.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:21

Dan zou ik het gewoon zonder kaptoom doen.
Vind dat het zo ook prima kan :j

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:07

Hey Angela
ziet er mooi ontspannen uit!
Af en toe gebruik ik ook dubbele longe, en doe daarbij de buitenleidsel ook achter de billen. Inderdaad om de achterhand er onder te werken. Wat teugeldruk betreft; ik denk eerder dat je de leidsel net te slap houdt. (foto 1) Aan de houding van Garuna te zien is de druk zelf precies goed. Pas alleen wel op om de leidsels gelijk te houden (foto 8) Een moment te diep is juist prima; door hoogte van het hoofd af te wisselen worden de nek en rugspieren ook afwisselend belast.