Pony's eerste keer (dubbele) longe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony's eerste keer (dubbele) longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:45

En ik ben ZO trots op mijn poonie :+:

Longeren is iets waar ik een (langetermijn) doel van heb gemaakt, niet omdat hij het niet kan, maar vooral omdat hij het niet wil }:0 Maar het is goed voor hem (als het correct gebeurd natuurlijk) en het biedt mij wat meer mogelijkheden tot afwisseling, dus het zat wel degelijk in de planning. Ondertussen heb ik een super lesgeefmens gevonden die ervaring heeft met longeerwerk (en dubbele longe) en zij zag er zeker wel de uitdaging in om het eens te proberen. Zo gezegd zo gedaan, vandaag was dé dag :Y)

Dat het echt een superinstructrice is bleek ook wel weer omdat ze vandaag gewoon kwam zoals afgesproken, ondanks het ontzettende zeikweer. En zij stond daar dus, in de regen, met een niet-meewerkende pony, te longeren .. Terwijl ik onder het afdak stond toe te kijken .. Je moet er maar zin in hebben :+

[***] begon zoals [***] is, met niet te willen. Dit resulteert in een pony die stilstaat .. En op zich lijkt dat geen ramp, maar met een stilstaand paard bereik je doorgaans niet zoveel }:0 Als er dan al beweging in kwam ging hij in de achteruit .. vooruit was iets wat blijkbaar onmogelijk was om te doen :(:)

1. Moeten we nou echt ... :z
Afbeelding

*zucht* dan gaan we maar...

2. Ow, even stoppen!
Afbeelding

3. Jeuk!!
Afbeelding

4. En we zijn weer vertrokken.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. En dan hebben we ineens spontaan geen zin meer ..
Afbeelding

En draaien we om ..

12. Waardoor we natuurlijk vastzitten :+
Afbeelding

13. Artistiek moment (was ook niet de bedoeling dat hij daarover ging, maar pony loopt wel eens waar die niet moet lopen :+)
Afbeelding

14. Baasje kijk, ik kan ook remmen! }:0
Afbeelding

15. Hop, hop, hop, pony in galop *\o/* (niet alleen pony trouwens :+)
Afbeelding

Bedankt voor het kijken :)
Op de vraag van vorige keer, waarom de binnenlonge niet door de ring, kan ik nu zeggen dat zij dit niet doet omdat ze merkt dat de paarden dan beperkt worden in hun beweging van het binnenvoorbeen en ze vindt het dus handiger werken op deze manier. Ik ken er nog steeds niks van dus meer kan ik er niet over vertellen :P
Laatst bijgewerkt door Berdien op 26-06-09 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's vervangen door werkende op verzoek TS

lynne_berna

Re: Pony's eerste keer (dubbele) longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:48

Ik vind het er erg netjes uitzien zeg! Heb er zelf ook niet echt verstand van, maar vind het er redelijk ontspannen uitzien, het lijkt me leuk om over een tijdje weer foto's te zien!

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:51

Hoi!

Het ziet er goed uit hoor! lekker ondspannen.
Best leuk om te doen hé? dubbele longe :)
Mooie pony trouwens! is het een welsh cob?

Groetjes,
Lizzy.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:22

Wat een mooie pony.
Ik vind het er best netjes uit zien voor een pony die niet van longeren houdt en voor het eerst aan de dubbele longe loopt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:30

Waarom heeft ze de binnenste lijn nooit door de singel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:28

Bedankt voor de reacties :)

@ _Lizzy_ : geen idee of het leuk is, heb het nog nooit gedaan :+ Maar het zien was wel héél leuk :j Het is een New Forest ;)

@ Wendy : geen idee .. hoort dat zo dan?
Zal het eens vragen ;)

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:48

Ik vind het er helemaal niet verkeerd uitzien hoor! Hij is mooi met zijn binnenoortje op jou gericht. ;)
En wat is het toch een knapperd hè?! :D

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:51

Het ziet er vriendelijk uit. Ik doe altijd de binnenste longe door de ring van de longeersingel en dan naar het bit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:53

shera schreef:
Het ziet er vriendelijk uit. Ik doe altijd de binnenste longe door de ring van de longeersingel en dan naar het bit.

Ik dus ook... snap niet helemaal waarom de lesgever dat dus niet doet?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:55

Leuk hoor, zou alleen de volgende x wel je longe anders bevestigen, is nog makkelijke voor jou en pony ook. :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:56

Ben het met Wendy eens, ik doe dat ook altijd en als je wat verder gaat is het misschien ook makkelijk om je pony aan de gang te houden, om de buitenste lijn achter de achterhand langs te gaan doen.

Verder ziet het er erg goed uit, lekker ontspannen voor de eerste keer! Volgens mij snapt zij ook wel erg goed wat de bedoeling is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:54

Algemeen:

Zou iemand zich misschien ook geroepen voelen om even uit te leggen WAAROM dat (blijkbaar) zo hoort? Die longe door de ring .. Want met alleen maar te zeggen dat je dat ook doet en dat je niet snapt waarom die persoon dat niet doet heb ik weinig aan als ik niet weet waarom het blijkbaar zo hoort :P Als ik dat weet kunnen we van daaruit verder ;)

@ Suzan_bobar : op een aantal foto's is dat al zo (4, 5, 6) ;) Maar het is echt nog maar het begin en hij moet er nog aan wennen .. Ze deed eerst meteen in het begin de longe al achter z'n benen, maar toen draaide ie om, dus daar heb je dan niet zoveel aan :+ Vandaar het opbouwen, wat me ook logisch lijkt ;)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:33

Ik wil niet zeggen dat de manier waarop jullie de longes bevestigen fout is, ik doe het echter anders

Als je de binnenlonge door een ring van de singel (of door een stijgbeugel) doet krijg je het bijzet effect. Je kunt op die manier gelijkmatiger inwerken op binnen en buitenlonge. Rechtstreeks aan de bitring trek je het bit veel meer opzij. Ik vind dat persoonlijk niet prettig, en mijn paard loopt op 'mijn' manier veel rustiger in de aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:16

Maar werkt dit bij een pony die het principe totaal nog niet kent? Longeren kent hij wel, maar dan hangt de lijn ook gewoon zo .. En die 2e longe was al genoeg uitdaging voor hem denk ik, als dan die binnenste ook nog eens anders gaat zitten .. en hem meer opsluit (lijkt mij zo te zijn toch) .. Ik weet het niet?

En vraagje: als je paard geen bit aan heeft, is dat dan ook nog zo'n probleem? :+ (ja, ik weet wel dat je ook druk op de neus hebt :Y) ).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:08

Bit of geen bit maakt niets uit. En ook niet of het paard al bekend is met dubbele longe.
Bij mijn paard hebben we het ook meteen op deze manier gedaan. Ook om een wat gelijkmatiger aanleuning te krijgen, maar ook om een zelfde soort effect te krijgen met de teugelhulpen als wanneer er iemand op zit.

Ander voordeel is dat je dan heel snel en makkelijk je paard kunt laten draaien, je hoeft niet steeds de zooi om te bouwen...

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:13

ziet er ontspanen uit ;)