Lesdag Anna Limburg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

Lesdag Anna Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 10:43

Gisteren is anna komen lesgeven.
Eerst en vooral wil ik Lieke héél erg bedanken voor de mooie accomodatie die zij geregeld heeft! We mochten beschikken over een goede buitenbak en een kleine binnenpiste.
Dat kwam héél goed uit, omdat het zulk goed weer was konden we daarom ook buiten lessen en laat dat nou even leuk zijn geweest voor de foto's!
Verder wil ik ook Lisa bedanken voor het maken van de foto's! Ze zijn echt geweldig!
Lisa heeft voor mij ook m'n level 1 gefilmd. Ik moet nog enkel wat filmen om de overige 7 minuten op te vullen.
(heeft iemand trouwens enig idee welk programma ik kan gebruiken om filmpjes van een .mov om te zetten naar .avi?
Want dan zou ik de filmpjes van de playday ook kunnen gebruiken. Kan je filmpjes van youtube ook downloaden? Staan ze dan wel in een avi bestand?

En last but not least, wil ik ook Anna héél erg bedanken! Ik heb enorm véél bijgeleerd! En dankzij haar heb ik weer kunnen draven met casandra in de bak zonder da ze ook maar de intentie had om te gaan bokken! Sterker nog! Nadat ik het vertrekken, stoppen en sturen aangeleerd kreeg van Anna, bood casandra me zelfs enkele drafjes aan, helemaal uit zichzelf! Geweldig, lief, knap paard!

Ik ga tegen april ook helemaal klaar zijn voor de freestyle & fluidity cursus van Michael Grohmann! lalala

Even een korte inhoud van de dag:
Om half 8 kwam ik aan op de wei, heb ik de paarden gevoerd en casandra klaar gemaakt. Om half 9 kwam Lisa aan. Net op het moment dat zij toekwam was ik al begonnen met laden. Had er een half uur voor ingecalculeerd, maar casandra ging er van de eerste keer op en was behoorlijk rustig. Eerst wilde ze er nog vlug vanaf lopen, maar bedacht zich en zette zich klaar om vastgezet te worden. 10 minuten laten konden we vertrekken richting Maria Hoop.
Ik had anderhalf u ingecalculeerd, dat zou du maken dat we rond half 11 daar zouden zijn. Het is uiteindelijk 10u geworden. Het was zo rustig op de baan. Daardoor hebben we nog de les gezien van die andere twee meiden die bezig waren met het grondwerk. Ik heb eerst samen met Lisa voor casandra een paddock gemaakt in de buitenpiste. De stalhoudster gaf me wat hooi want 'k was m'n hooinet vergeten. Verder mochten we ook nog onze kruiken vullen met water. Nadat casandra verzord was heb ik haar alleen gelaten zodat ze kon wennen. In het begin was ze rustig, tot lieke toe kwam met Diesel. Toen begon ze rond te crossen. Maar even later stond diesel naast haar met een draadje tussen hun 2.
Om 11u begon onze les. Ik ben eerst begonnen met de friendly game. Casandra schud de laatste tijd enorm met haar hoofd wanneer ik de string over haar rug laat vallen. Ik moest dan vooruit wandelen en voor me zwaaien met de stick & string. Later draaide ik me om en liep ik achterwaarts zodat de stick & string tussen ons in van de ene naar de andere kant gezwaaid werden. Al vrij vlug was het probleem verholpen en kon ik weer een fijne friendly game doen met casandra.

Daarna zijn we begonnen met de sideways. Ik had moeite met een sideways zonder hek. Anna begon terug bij het hek en al vlug werd het probleem duidelijk. Casandra draaide meestal naar me toe. Aan het hek kon ik haar wel goed zijwaarts laten gaan omdat ze daar niet naar voren kon. Maar zonder hek deed ze dat dus wel. Wat ik haar moest leren was van mij in haar zone 3 te verdragen en als we stopten, ze ook zijwaarts moest blijven staan en niet met haar voorhand naar me toe moest draaien. Uiteindelijk lukte dat, maar daar is thuis nog wel wat werk aan.
Daarna hebben we sideways gedaan van de ene pion naar de anderen en net toen ik de frustratie voelde opkomen kwam anna vragen hoe het ging! Just what I needed! Want toen kon ik me wel focussen en ging het bijna vanzelf. Nog veel te leren dus!

Anna vroeg me wat er nog meer fout ging. Maar vanop de grond leek er niet zoveel meer fout te gaan, dus vertelde ik haar de issues die we hadden met het rijden. En daaruit kwam voort dat ik met casandra véél meer moest spelen vanuit zone 3. Eigenlijk was het ook in de sideways game daarvoor al duidelijk dat ze me niet graag in zone 3 had. Ze heeft me véél liever in zone 1. We hebben dan point to point gedaan vanuit zone 3. Na eerst wat geklommel met het touw lukte het uiteindelijk goed en casandra werd zelfs een tikkeltje enthousiast. Ze molde zowat elke pion! Gelukkig heeft Lieke stevige pionnen die mee bewegen en niet zomaar kapot kunnen gaan lalala
In het begin bleef ik vrij kort bij voor point to point maar ik kon al vlug toch meer afstand bewaren en haar zo sturen. Die ruimte geven voelde echt fijn aan.
Daarna hebben we nog even transitions gedaan op de cirkel. Ze moest stoppen aan de pionnen. In het begin ging het vrij goed, omdat ze dacht dat ik point to point deed, maar uiteindelijk liep ze 1 pion elke keer voorbij en stopte ze wel bij de andere. Hier heb ik thuis ook nog veel werk aan.
Dan heeft anna me ook geleerd m'n paard achterwaarts te laten gaan vanuit zone 3. Ik moest haar eerst dmv een driving game richting de neus een stap zijwaarts laten gaan, en dan achteruit. Dat was me even teveel. Dus eerst langs het hek het voorwaarts en achterwaarts geoefend tot dat goed ging. Daarna kon ik die stap zijwaarts en weer achterwaarts laten gaan oefenen. Vond het qua coördinatie voor mezelf geen makkelijke oefening. Maar hij is wel heel handig eenmaal dat die goed gaat! Ook hier heb ik thuis nog wat huiswerk aan :)

Daarna heb ik nog even alles een keer geoefend en toen was het middagpauze.

Na de pauze waren de andere twee meiden weer aan de beurt (snorry! Ik ben de namen vergeten! Ik ben echt zo'n ramp in namen! :oops: )
Terwijl de andere twee meiden les hadden zaten wij in het zonneke wat te keuvelen :)
Uiteindelijk haalde ik de papieren van de official auditions boven en kwam lieke met het idee om terwijl we toch moesten wachten onze level 1 al te gaan filmen. Het was toch zulk mooi weer en onze paarden stonden nog in de buitenbak.
Het was eigenlijk voor ons beide niet zo heel moeilijk. Ik heb ook de online van level 2 al op film staan.

Daarna was het weer aan ons. Lieke en ik hebben onze paarden opgezadeld en kregen les freestyle. Eigenlijk hadden we beide hetzelfde probleem :) Geen Go, en volgens ons de neiging tot bokken en casandra zelfs stijgeren. Maar afin, bij lieke was het gewoon omdat diesel nog zo jong was, en bij casandra was het omdat ze geen druk van benen verdraagt. Anna legde uit hoe ik kon vertrekken. Ik moest lachen met all 4 cheecks zoals parelli dat zo mooi zegt, m'n benen errond leggen, maar niet nijpen, de stick omhoog heffen en dan op haar achterhand laten vallen. En ja hoor! Ze vertrok! lalala
Uiteindelijk had ik niet mer nodig dan smile with 4 cheecks, benen errond leggen en de stick omhoog heffen!
Qua coördinatie vond ik het wel moeilijk om en de teugels vast te houden en die stick. Hahaha ik was blij dat ik een cap op had, want ik heb mezelf met die stick nogal vaak aangetikt :laugh3
Dan kwam de one rein stop. Hmmmm fases? Nooit van gehoord :oops:
Ik was altijd te snel, gebruikte m'n fases niet correct en dat was eigenlijk ook de reden dat casandra als er dan gestopt moest worden boos werd. Tjah ik kon haar geen ongelijk geven. Die one rein stop ging naar links vrij netejs. Rechts is ze nogal stijf. Maar ok, daar kunnen we aan werken. Ik moet haar sowieso eens laten nakijken. Ze moet een echo krijgen van haar eierstokken om te zien of daar alles ok is. En ik ga denk 'k ook nog eens een osteopaat laten komen om te zien of er nog ergens iets vast zit.

Daarna leerde anna mij het sturen aan. Ook dat vergde nogal wat coördinatie met die stick in mijn handen! Ik had de neiging om die teugels naar 1 kant te trekken en casandra trok gewoon tegen dan... hahahaha
Op een gegeven moment wilde ze steeds vaker naar diesel en diesel naar haar. Lieke en ik zijn een paar keer bijna tegen elkaar op gebotst en stonden vast in de hoek. Diesel wilde niet weg en casandra ook niet :laugh3
Het leek echt alsof ik de allereerste keer op mijn paard zat! Ik voelde me zo'n kluns!
Anna vroeg me om 8'tjes te maken aan de andere kant van de bak, maar uiteindelijk bracht ze de 8tjes naar mij toe! :mrgreen:
Hier was die stick wel handig. Want diesel stond nog steeds in die ene hoek, en casandra wilde alsmaar naar daar. Ik kon met de stick driven in zone 1 en waarempel, casandra reageerde direct met de andere kant op te gaan! lalala
We hebben dan een paar mooie achtjes kunnen maken. En dan ben 'k gaan stilstaan, heb haar beloond met een snoepje. Casandra was zo hevig op dat snoepje dat ze m'n vinger mee had! Dat deed zeer!!!!!

Daarna wilde ik nog 8'tjes proberen, maar casandra maakte er een point to point van, welliswaar in een 8 vorm, maar ze moest elke kegel even testen op zijn stevigheid. Anna raadde me aan hier even in mee te gaan en dan follow the rail te gaan doen. Het was het niet waard om te gaan vechten, nu het zo goed ging. Dus dat deden we. Toen ik follow the rail ging doen, voelde ik dat casandra enthousiaster begon te stappen en door mee te gaan met die beweging met m'n lichaam kreeg ik spontaan een drafje aangeboden!!!! lalala lalala lalala lalala lalala Ik was zoooooooooooooooooooooooooooooo blij! Anna zei me elk keer even te wrijven wanneer ze in draf ging om haar te laten weten dat het geweldig was, wat ze deed!

Hierna zijn we dan ook gestopt, hebben we afgezadeld en zijn we een beetje @liberty gaan spelen. Anna stond verbaasd van hoe goed dat ging :)
Ik moest bij change of direction haar wel iets meer uit mijn ruimte houden door te drijven op haar schouder. We hebben @liberty dan ook nog even een 8'tje gedaan, een paar keer in draf naar voren gelopen en haar weer achterwaarts laten gaan en heel even lukte het ook om vanuit zone 3 langs haar te lopen en haar achterwaarts te laten gaan.

Dit was genoeg voor vandaag! Casandra deed het geweldig!

Foto's:
Ik heb er maar enkele uit gehaald. Want het zijn er echt héél véél, maar ook veel van hetzelfde :)
Sideways:
Afbeelding

Afbeelding

Point To point:
Afbeelding

Afbeelding

1 stap zijwaarts, daarna achterwaarts vanuit zone 3... Ik zie dat ik hier eigenlijk net niet in zone 3 sta :oops:
Afbeelding

Het rijden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Antalyana

Re: Lesdag Anna Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:59

Wat een verhaal! En ook leuke foto's! Jammer, dat er nog niemand op heeft gereageerd.. Succes en veel plezier met elkaar!!

GossipSugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:14

Zo hé wat een verhaal! Leuk paard joh, hoe groot is die wel niet :oo

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 21:38

Casandra is 1m70, ik maar 1m55 vandaar het grote verschil hahaha :)

Ik heb nog een filmpje in elkaar gebokst. Eigenlijk was het laatste stuk van het filmpje bedoeld om op te sturen naar parelli voor m'n official auditions, toen ik te horen kreeg dat alles in 1 keer gefilmd moest worden. Dus vant weekend wagen we een nieuwe poging :)

Eerste deel is stukjes sideways die we aan het oefenen waren. tussenin zie je nog een point to point en de laatste stukjes waren dus bedoeld voor de auditions.

http://www.youtube.com/watch?v=desRQvxTCRg

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:59

Super filmpje en foto's Willeke !
Jullie zijn echt top bezig vooral doorgaan :D

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:02

wat heb je voor een zadel??

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 14:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:19

Ziet er goed uit!
Heb er weinig verstand van maar je hebt een duidelijk verhaal getikt met veel info.

Erg grappig want ik zag direct een bekende piste. :Y)
Logisch want ik sta daar sinds kort met mijn paard. :o

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:52

hahahaha ja dan komt het je inderdaad wel bekend voor :)
Dan sta je echt op een paradijs daar!
Hebben wij jou dan niet zien rijden die dag? Was ook zo'n vosje (nuja in mijn ogen lijken alle vossen op elkaar!) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:38

willeke_nijs schreef:
hahahaha ja dan komt het je inderdaad wel bekend voor :)
Dan sta je echt op een paradijs daar!
Hebben wij jou dan niet zien rijden die dag? Was ook zo'n vosje (nuja in mijn ogen lijken alle vossen op elkaar!) :)

Dit was op zaterdag 14 februari toch?
Toen was ik er niet, maar er lopen daar aardig wat vosjes rond dus kan heel goed zijn dat je er 1tje hebt zien rondhobbelen.

Is inderdaad een paradijsje en ben erg blij dat ik hier naar toe verhuisd ben!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 20:56

yeps was idd op 14 februari :)
Omdat ik in je profiel las dat je er sinds de 5de stond dacht 'k kan jij mss geweest zijn.

Ja het is daar echt een paradijs voor paarden! Zo leuk dat ze buiten kunnen en die pistes zien er echt goed uit!
En wij, wij hadden enorm geluk met het weer! Het was zalig om buiten bezig te kunnen zijn met de paardjes!

GossipSugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:01

Ooh zo super cute, ik wil dat ook kunnen!
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-03-09 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters verwijderd & MSN-taal aangepast.