Tweespan lange lijnen met Saros en Aurora

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Tweespan lange lijnen met Saros en Aurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:15

Sinds april ben ik met Saros en Aurora aan het trainen aan de lange lijnen.
We hebben eind oktober meegedaan aan de shetlandponydag in Maren Kessel, resultaat 6e (Aurora) en 8e (Saros) OK dan!
Sindsdien staat het oefenen op een laag pitje, we kunnen alleen oefenen in de wei en dat is een grote modderpoel.
Wat wel kan, is oefenen op straat! En dat doen we dan ook elk weekend wel een keertje.
Meestal om de beurt, maar vandaag wilde ik eens wat anders proberen: tegelijk aan de lange lijnen.

Zie hier het resultaat:

Net vertrokken, nog een beetje wennen Lachen
Afbeelding

Al snel hadden ze in de gaten dat ze naast elkaar moesten blijven OK dan!
Afbeelding

En toen ging het meteen best leuk!
Afbeelding

Afbeelding

Eerste keer halthouden, dat was even lastig.
Afbeelding

Tweede keer ging al beter, Saros speelt voor stofzuiger en ik zit nog steeds in de knoop Clown
Afbeelding

Een drafje proberen, dat ging eigenlijk heel erg goed OK dan!
Ze moeten zich dan allebei aan mij aanpassen qua tempo, dat zijn ze gewend dus ik hoefde daar minder op te letten.
Afbeelding

De bocht om.
Afbeelding

En derde keer halthouden, toen ging het perfect (nog steeds in de knoop)
Afbeelding

Ik ben weer eens trots op mijn wollies!
Afbeelding

Afbeelding

Nog een drafje OK dan!
Afbeelding

Afbeelding

Netjes toch?
Afbeelding

En weer thuis Lachen
Afbeelding

JoyCiej007

Re: Tweespan lange lijnen met Saros en Aurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:22

Hé wat een leuke manier om te lange lijnen Clown Ziet er nog best netjes uit, en wat een leuke wollies Lachen

Zie dat je inderdaad wel vaak in de knup zit met je lijnen; misschien een idee om je lijnen ook echt als 2spanleidsels te gebruiken?

Dat je de rechterleidsel van rechterpony en rechterleidsel van linkerpony bij elkaar houdt in je rechterhand, en dat bijv. vastzet met een klemmetje.
Datzelfde andersom; linkerleidsel van linkerpony vast in linkerhand samen met de linkerleidsel van rechterpony. Stuur je dan met je linkerleidsel, dan zullen beide pony's het signaal 'links' krijgen Knipoog en hoef je dus niet echt precies afzonderlijk te sturen.

En de twee leidsels die je dus in één hand hebt voor 1 richting zou je dus evt. vast kunnen zetten met een klemmetje of iets... Lachen

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:29

Dank je wel voor je reactie OK dan!
Zoals je beschrijft is inderdaad wat ik heb geprobeerd, en af en toe ging het zo ook goed. En ik denk dat het met wat vaker oefenen ook prima zal gaan, moet er gewoon even handig mee worden.

Het 'probleem' vandaag was dat Saros vaak wat vlugger is dan Aurora, bovendien graag voorop loopt, dus ik moest hem regelmatig even terugnemen, dan dus alleen zijn leidsels bedienen. Maar op zo'n moment is het stuur dus inderdaad grotendeels weg Haha!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:26

Hihi, wat grappig om te zien Lachen en je lijnen zien er inderdaad nogal ingewikkeld uit Clown

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:51

Heel leuk om te zien!

Over de leidsels om die als tweespanleidsels te doen. Ik heb dat ook weleens gedaan, alleen omdat er geen koets achter zat had de ene de neiging om heel snel om te draaien.Dus dan stond de ene met zijn hoofd naar mij toe en de andere nog gewoon met zijn kont naar mij toe.
En dan zit je dus echt in de knoop! Ik weet natuurlijk niet hoe die van jou erop reageren, maar misschien iets om in je achterhoofd te houden Lachen.

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:04

ziet er enorm schattig uit! Ze hebben er precies hun plezier in!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 22:29

bedankt voor de leuke reacties!
Ze draaien gelukkig niet zo snel om, ze kunnen heel goed apart lopen dat hebben ze daar al afgeleerd Lachen

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:35

Oh jeetje, respect voor jou. Clown
Ik klungel ook nogal wat af met die dubbele longe en het langelijnwerk van me Haha!
Loop jij er hier eventjes met twee paar te showen Tong uitsteken
Ik vind het er heel leuk uitzien, paardjes blijken het ook graag te doen! Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 05:24

Ziet er heel leuk uit. Ik kan het met mijn mini's alleen als er iemand voor bij loopt, omdat eentje ook veel sneller loopt dan de ander en ze nog niet altijd even netjes de oefeningen doen. Ze zijn pas 3 jaar en erg ondernemend. meestel pak ik er eentje tegenlijk. Maar twee tegenlijk is veel leuker. Hoop snel ook zover te zijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 05:42

gemske schreef:
Dank je wel voor je reactie OK dan!
Zoals je beschrijft is inderdaad wat ik heb geprobeerd, en af en toe ging het zo ook goed. En ik denk dat het met wat vaker oefenen ook prima zal gaan, moet er gewoon even handig mee worden.

Het 'probleem' vandaag was dat Saros vaak wat vlugger is dan Aurora, bovendien graag voorop loopt, dus ik moest hem regelmatig even terugnemen, dan dus alleen zijn leidsels bedienen. Maar op zo'n moment is het stuur dus inderdaad grotendeels weg Haha!

Ik neem aan dat je ze op den duur samen voor de kar wilt zetten? Dan zou ik ze beide een halstertje om doen en met een touw aan elkaar zetten zodat ze vast leren dat ze niet zo ver uit elkaar mogen/kunnen(je kunt ook een touw aan het borststuk doen maar dan moet daar wel een oog aan zitten). Daarnaast zou ik idd zoals hierboven aangegeven beide rechterteugels rechts en beide linkerteugels links nemen, als je die vastzet met een leidselklem zijn beide pony's afzonderlijk ook goed te besturen maar hoef je niet steeds alles weer bij elkaar te pakken, korter, langer enz.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:40

Het ziet er super uit, Gemske.

Nog veel fijner om te zien dat Aurora ook weer over de harde weg goed draaft Pling

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:27

Keurig Haha! !

Die van het aan elkaar binden van Anneliesdj vind ik een hele goede tip. Het ziet er leuk uit, ik heb het nog nooit gezien met twee pony's aan de lange lijnen, maar waarom ook niet? Handig Ja

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:41

Ziet er super uit! Ik ben exact hetzelfde aan het doen met die van mij, gaat ook best lekker. Die tip van die halsters aan elkaar ga ik ook eens proberen Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:06

Die tip ga ik ook proberen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:10

wat leuk Gemske!
Ze zijn nog best gehoorzaam....ik zal mijn smurf de foto's eens laten zien,dan ziet hij hoe het hoort...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:34

Nogmaals bedankt voor de reacties! Echt leuk om zoveel tips te krijgen Lachen

@Anneliesdj: nee ze hoeven (voorlopig) niet voor de kar. Dit is voornamelijk voor de lol, en we hebben een keer meegedaan met een wedstrijdje aan de lange teugel. Dat ik ze nu samen pak is eigenlijk meer een probeersel dat ik zo op straat kan oefenen zonder dat iemand anders de andere pony vast hoeft te houden.

Vanmiddag hebben we onze nieuwe opstelling weer geoefend Clown Het begin ging wat lastiger, de pony's waren nog niet buiten geweest en ze hadden dus allebei behoorlijk andere ideeen over welke kant we op zouden gaan dan ik Clown
Dus het is nu wel voorgekomen dat ik een pony voor me en een pony achter me had Clown
Overigens had ik nu al minder moeite met de leidsels, ik heb een paar knopen in de longeerlijn gelegd zodat die om mijn arm bleef hangen, en inderdaad wat consequenter de twee linkerleidsels links en twee rechterleidsels rechts gehad.

Maar al gauw was de drukte eruit en toen ging het zo:
http://www.youtube.com/watch?v=Su39W2bta_0
http://www.youtube.com/watch?v=rqPVT4ilVY0
http://www.youtube.com/watch?v=W8-7MOUMoQ0

Tegelijk over het bruggetje OK dan!
http://www.youtube.com/watch?v=-NkFocLByPc

http://www.youtube.com/watch?v=o-eATJUngzE

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:35

ziet er supergoed uit. Ik ga na de verhuizing ook eens snel oefenen. Inspirerend.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:54

Ziet er heerlijk uit Gemske. Hoe gaat het met de trucendoos van Saros?

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:29

Ziet er heerlijk uit, wat een leukerd Haha!!

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:31

Geweldig die shetters Haha!