Toen hij kwam was hij erg stijf in zijn rug en boog weinig tot niet.
Ik ben begonnen met 2x per week 10 minuten longeren. En elke keer de touwtjes wat strakker.
Daarnaast rij ik nog 3x in de week 20-30 minuten.
Momenteel zijn de touwtjes zo kort dat hij zijn hals horizontaal kan houden, maar er niet uit kan trekken. Hij wordt hierdoor uitgenodigd te zakken, maar kan als dat nodig is ook gewoon horizontaal lopen als hij bijvoorbeeld uit balans is. Het is de bedoeling om straks met dubbele lijnen te longeren. Maar nu vind ik hem nog niet sterk genoeg én hij vindt een lijn achter zijn achterhand erg eng. Dus dat gaan we over een paar maanden eens rustig opbouwen. Voorlopig pakt hij dit ontzettend goed op en hij is al veel soepeler. Zijn rug laat hij regelmatig helemaal los en er is al veel ontspanning.
Hier wat foto's van vandaag. Met dank aan Iefke, die Jim kwam bewonderen

Vandaag was hij vooral ondeugend en hyper. Ik heb hem daarom eerst even 5 minuten met lange touwtjes uit laten razen. Normaal beginnen we gewoon netjes met stap, maar dat was nu geen doen.

Na 5 minuten was hij uitgeraasd en heb ik hem strakker gezet. We zijn netjes begonnen met stappen. Ondertussen om hem actief te houden wat snelle overgangen naar draf en weer terug naar stap.
Hij laat hierdoor al wat losser in zijn rug en de ontspanning komt er aan. Achterbeen gebruik is goed.

Hier wordt het moeilijk en trekt hij zich er even uit. Wel blijft het achterbeen actief en buigt goed.

Dit is waar we uiteindelijk naar toe willen. Ontspanning en goed over de rug. Hij trekt nog wat naar de buitenkant (zie touwtjes), maar hij loopt verder wel heel fijn.

Galop is nog erg lastig. Balans is niet geweldig, maar is al een stuk verbeterd. Hij sjeest niet meer ongecontroleerd plat door de bocht, maar galoppeert nu een constant tempo. Wel zoekt hij nog wat steun aan de rand. Linksom gaat dat steeds beter. Rechtsom is nog wat moeilijk.

Draf is krachtig en op 4 benen. Goed van achter naar voren. Voor het mooie mag hij nog meer zakken en wat meer over de rug. Maar het is al zo verbeterd!

Rechtsom stappen. Rechts is zijn moeilijke kant en hier houdt hij zich nog strak op. Sommige stukken zijn heel fijn. Maar hij durft niet altijd helemaal los te laten. Die komt wel steeds meer en ook hier zit een enorme verbetering in.

Hier ook fijn achterbeen gebruik, maar hals mag veel meer zakken. Hier zie je goed dat hij moeite heeft met zijn balans en dit nog heel moeilijk voor hem is.

Knap paard

Commando 'kom maar' zit er ook goed in. Zonder enige druk op de lijn.

Dit is de houding waar ik uiteindelijk met hem naar toe wil. Een constante houding met constante aanleuning. Los in de rug, goed achterbeen gebruik. Hij mag nog iets ronder komen, iets minder horizontaal.

En zijn knappe koppie