Tot nu toe bereikt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NoaSky

Tot nu toe bereikt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 19:54

Hoi mede-bokkers!

Sinds kort ben ik eigenaresse van een 2,5 jarige merrie (x paint) die echt toe is aan wat meer dan alleen maar in de wei staan.

Omdat we tegen wat problemen aan liepen had ik al een topic aangemaakt voor eventuele tips.

[OPG] Hoe ga ik hiermee nu verder?

Ons probleem was vooral dat ik (zoals ik uit jullie reactie’s opmaakte) niet echt duidelijk naar haar toe was, maar eigenlijk te lief. Waardoor ze zelf maar het heft in handen nam.

Hier hebben we gisteren dus aangewerkt. Ik heb even moeten ‘vechten’ maar toch even duidelijk gemaakt dat ik er niet van gediend ben als die kont naar me toe wordt gedraaid, of ze ervandoor gaat waarna ik erachter aan wordt gesleept.

Omdat sommige hadden gevraagd om foto’s om beter commentaar te kunnen geven heb ik een stalgenoot foto’s laten maken terwijl wij bezig waren. Hierdoor kun je ook precies zien waar het nog fout ging en waar het ineens goed ging.

We doen dus grondwerk, heb ‘onze’ richting nog niet gevonden (zie andere topic) en loop dus tegen problemen aan. We doen ons best, laten we het daar op houden!

Probleem was vooral dat ze haar eigen ding deed, dus totaal geen aandacht voor mij had, waarna ik haar gisteren dus telkens op een kleine volte om me heen zette. Zodra ik haar aandacht had stopte ik daar weer mee.
Dusdanig vervelend voor haar, maar wel met resultaat! Na een minuut of 5 a 10 was het wel afgelopen met dat gedonder!

Foto 1: zelf nogal een afwachtende houding, totaal geen reactie van Sterre, ik ben op dit moment lucht voor haar.
Afbeelding

Foto 2: Op een kleine volte om me heen, stick bij haar kont omdat ze al een aantal keer naar me toe draaide achter.
Afbeelding

Foto 3: Oke, nu is het genoeg. Hier begin ik haar gedram echt beu te worden.
Afbeelding

Foto 4: Al iets beter, draait in ieder geval haar kont niet meer naar me toe, maar aandacht is nog steeds VER te zoeken (zie haar oren maar…)
Afbeelding

Foto 5: Hier moest ze blijven lopen. Ik had mijn houding niet veranderd, maar haar nieuwe tactiek was naar binnen komen.
Afbeelding

Foto 6: Braaf beest. (gezien mijn houding mocht ze nu wel in ‘mijn’ cirkel stappen)
Afbeelding

Foto 7: Rustig maar standvastig aangelopen. Ze volgt me netjes.
Afbeelding

Foto 8: Samen overstappen proberen.
Afbeelding

Foto 9: En nogmaals! Heel braaf!
Afbeelding

Foto 10: En weer genoeg voor vandaag, ze is nog jong he. (en niet praten als iemand een foto maakt!)
Afbeelding

Commentaar is zeer welkom, daar leer ik van. Maar doe het alsjeblieft onderbouwd en ga niet in het wilde weg wat roepen.

Alvast bedankt voor het kijken!

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:13

Altijd lastig, commentaar op fotos. Je bent toch afhankelijk van het moment van de klik van de camera ;). Zal toch even mijn ideetjes geven, misschien heb je er wat aan, misschien niet :D Leuk dier trouwens, zit er goed uit zo saampjes!
Tip voor kont wegsturen: op foto 2 wijs je alleen met je stok. Om het duidelijker over te brengen is het goed om met je hele lichaamstaal daarnaar te richten (dus je navel ook richting haar kont, beetje als op foto 9).
Oh, en op foto 1 zie ik je een beetje schuin voor haar staan, dat kan al snel remmend werken, sommige paarden reageren beter als je naast de kont drijft ipv net achter of bij de schoft...

Goed dat je jullie eigen manier gaat zoeken. Elk mens en elk paard is weer anders en dat is niet uit een boek ofzo te halen. Mijn beide paarden moet ik totaal verschillend benaderen om het werk leuk en interessant te houden voor ze... Met veel geduld aftasten dus, maar volgens mij zit dat wel goed met je!

Heel veel succes met je mooie eigenwijze meisje!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:25

Probeer heel secuur te zijn met je stick.
Deze wijst vaak onnodig omhoog. Zo geef je eigenlijk ook al een teken aan je paard. Als je je stick in rust hebt, laat dan de punt op de grond zakken en sleep m achter je aan, dan heb je een rustige houding. Als je stick omhoog staat heb je een aanvallende houding.

Succes ermee en behoud ook je eigen rust, laat maar lekker drammen, zolang jij niet moe wordt is er toch niets aan de hand :+ ? :)

Ohja, en het werkt beter als je je leadrope gewoon 1 keer door je hand laat gaan, laat de rest maar lekker op de grond hangen, veel veiliger voor jouw handen :)

NoaSky

Re: Tot nu toe bereikt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 23:19

@YamaDeva: Bedankt ja, heb eens terug gekeken en sta inderdaad onnodig vaak richting haar hoofd. Werkt inderdaad eerder remmend...

@ Punchje: Dank je!! Dat zijn dus dingen die ik nog niet wist.
Ben het zo gewend ivm normaal (dus longeerlijn en -zweep) Zal er morgen opletten, is ook iets makkelijker voor mezelf denk ik.

En mijn eigen rust behouden is een goede haha. Heb een engelen geduld maar vind het nogal moeilijk om ook rustig te blijven als er mensen staan te kijken (zie ander topic..) Word dan nogal uuhm zenuwachtig ofzo. (en dan heb ik anders nooit haha!)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:28

Oh, als je dat over hebt genomen van het longeren, bedenk dan goed wat je van je paard vraagt.
Je vraagt hem door te lopen, door te lopen, door te lopen, door te lopen, enz enz enz.
Stel je voor als ik naast jou zou staan en zeg: loop es daarheen? En dan de hele tijd naast je blijven lopen, 'loop nou, loop nou, loop nou, loop nou' .
Zou je niet krankjorum van me worden? :')

Paard luistert, doet wat jij vraagt -> druk weg en láát die druk weg. Pas als hij/zij tempo vertraagt of komt naar binnen of doet iets anders wat niet gevraagd was: wéér vragen door druk.

Video zenuwen: bekend probleem :) Probeer hier ook mee te oefenen :)

Oh, en zoek eens op de 'driving game' van Parelli op Youtube oid. als je wilt weten hoe je het best (imo) de achterhand van je weg kunt drijven :)

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 23:34

Ja klopt, ze is me alleen enorm aan het uitproberen..

Ze komt naar binnen met haar kont echt richting mij en probeerd zo van me weg te draaien dan ze met heel haar lijf de 'lijn' mee kan trekken..
Voor te stellen als:
foto 1, en dan via buiten rechtsom wegdraaien..

Heb overigens inderdaad de dvd's van parelli liggen en ga ze zoieso bekijken, weet alleen nog niet of ik me echt volledig daarop richt (zou wel het makkelijkst zijn natuurlijk..) of toch ga proberen uit meerdere stijlen mijn eigen stijl te halen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:39

Ja, dat is natuurlijk ook een goed, lekker kritisch blijven!

Maar mijn regel hier is: ik wil geen konten zien, ook niet een klein beetje, dan krijgen ze na een paar dreigende stappen richting de achterhand zo'n ongelooflijke zwiep met de string op hun poezelige billetjes...
Maar als ze dan verschrikt omdraaien, ga ik met een grote glimlach rechtopstaan en vraag ik ze binnen: knap paard!

Misschien een tip ;)

PS: wil je dat ik een keertje langskom?

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 23:42

Ja dat is zeker een tip!

Heb al vaak te horen gekregen dat ik 'te lief' zou zijn. En het ergste is; ik moet toegeven dat ze gelijk hebben.

Maar afijn, ik weet het nu, het haar ook een zwieper gegeven en kreeg inderdaad ff dat koppie zovan: eejh wat doe je nu?!

Maar goed, dan kan ik haar dus binnen vragen.
Maar rechtopstaan en binnen vragen? Hoe doe je dat? Op foto 6 zie je hoe ik haar binnen vraag. Juist door een enorm lage houding eigenlijk meer.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:45

Nou, bij het wegdrijven van de achterhand ga ik in een roofdieren houding staan, dus sluipen en dan zwiepen met de string en uiteindelijk een rake tik op de kont. Als het paard dan naar me toe draait (doet ze dit niet, leadrope steeds korter pakken) dan ga ik dus ontspannen rechtop staan, met 1 voet 'op rust' en doe alleen mijn schouders en hoofd een beetje naar voren en glimlach -> dat is mijn open en vriendelijke houding.
Totaal iets anders dan mijn roofdieren houding

(uiteindelijk kan ik mijn paard zijn achterhand laten wijken door enkel naar zijn achterhand te kijken, dat is puur het afbouwen van de fases: http://www.youtube.com/watch?v=w3YDQFig ... r_embedded )

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 10:42

Bedoel je zoiets:

Afbeelding

Had deze foto er niet bijgezet in de eerste post omdat ik niet wist of het meerwaarde had vandaar.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:42

Ja, dat is op zich een mooie rustige houding, ik zou alleen mn rug nog ietsie bollen :)

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:04

helemaal met puchje eens over je stickgebruik, verder maak eens een filmpje dat geeft een veeeeeeeeeeeel duidelijker beeld dan foto's!
in ieder geval harstikke leuk en goed dat je met grondwerk bezig bent!