B springen op SO Parafrid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

B springen op SO Parafrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 14:32

Afgelopen weekend was het tijd voor één van de studentenwedstrijden waar ik heel erg naar uitkeek: SO Parafrid. Ik had me opgegeven voor de Bb dressuur (B proef) en het B springen (min. 40cm, max. 80cm). Helaas voor mij zat de dressuur al helemaal vol, dus heb ik me vol op het springen kunnen storten. En met goed resultaat! Ik was 2e geworden, wat betekent dat ik het komende studiejaar naar het L springen mag en dat ik mag starten op het VNSK (Studenten kampioenschappen)!

Op studentenwedstrijden werkt het allemaal net even anders. Allereerst rijden we op manegepaarden (of paarden die beschikbaar zijn gesteld voor de wedstrijd). Daarnaast ken je het paard meestal niet. Voor het springen mag je even beide kanten op galopperen, 2 hindernissen springen (stijltje en oxer) en dan ga je het parcours in. We rijden volgens het knock-outsysteem. Dit houdt in dat je met max. 3 ruiters op hetzelfde paard rijdt. De beste van deze 3 ruiters gaat door naar de volgende ronde. Door loting wordt het paard en de volgorde van starten bepaald. In tegenstelling tot een reguliere KNHS-wedstrijd wordt dus niet gekeken naar de beste combinatie, maar naar de beste ruiter. Het parcours wordt op stijl beoordeeld door een officiële KNHS-jury.

Mijn eerste parcours reed ik op Nicky, een paard van de manege. Tijdens het losspringen nam hij de eerste sprong ontzettend ruim, waardoor ik besloot hem in het parcours wat meer op te sluiten. Voor dit parcours heb ik 80 stijlpunten gescoord! Als commentaar had ik dat ik hem wat meer voorwaarts mocht rijden.


Het tweede parcours mocht ik op Ciska. Dit is het paard van een van mijn mede-SO-ruiters. Een heel leuk paard, maar ik had er wel mijn handen vol aan. Ik vond het heel moeilijk om haar op mij te laten wachten, ze maakte zich best sterk. Gelukkig voor mij had mijn tegenstandster 2 balken eraf, anders denk ik dat ze me op dit paard had verslagen. Dit is ook terug te zien in mijn punten; 66,5. Als commentaar had ik 'Hindernis 1', dat is ook heel duidelijk terug te zien in het filmpje :))


Als laatste paard mocht ik op Varnick, eveneens een paard van mijn mede-SO-ruiters. Dit was het paard waar ik heel graag op wilde rijden. Ik had op hem geloot in eerste instantie, maar dat bleek voor de dressuur te zijn, waar ik reserve voor stond. Dus dat was een beetje teleurstellend. Het was dus dubbel zo leuk toen bleek dat ik door was naar de finale en dus op hem mocht. Bij dit parcours had ik 73 stijlpunten. Als commentaar had ik dat ik hem meer voorwaartser mocht rijden op sprong 5 en 'Sprong 2', dit was ook de hindernis waar hij wat kijkerig op was, dus hij had wat aanmoediging nodig.


Al met al heb ik een heel leuk SO gehad! En nu is het wachten op de kampioenschappen :D

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: B springen op SO Parafrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:33

Ik wil heel graag zien maar de videos staan nog op prive :P

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: B springen op SO Parafrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 14:35

Doen ze het nu wel? Ik had nog niet op publiceren gedrukt :))

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:40

Ja ze doen het!

Mooi paard die Ciska!Ik vind ook dat je netjes rijdt! Vooral omdat je op paarden rijd waar je normaal niet op rijdt :D

Anoniem

Re: B springen op SO Parafrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:24

Ik blijf het gewoon echt knap vinden Sam :D

Je rijdt netjes en hebt leuke paarden gereden volgens mij! (Varnick <3 O:) )

Hopelijk kan ik je komen aanmoedigen op het VNSK *\o/*

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: B springen op SO Parafrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:30

Leuk! Fijn dat je toch nog op Varnick mocht!

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:33

Wat leuk dat Varnick steeds meer fans krijgt ^^

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: B springen op SO Parafrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:00

Ik geloof dat varnick een hoop fans heeft gemaakt op de sop.

Netjes gereden en gefeliciteerd met je 2e prijs!
Leuk om zo nog een stukje van de SOP te kunnen zien (de eerste die ik mis sinds 2009 denk ik haha)

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: B springen op SO Parafrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:16

Yay! Een SO topic!
Heel knap gereden, ook zo met Ciska op sprong 1.
En tot volgend jaar in t L :D

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: B springen op SO Parafrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:21

Ja heel leuk dat Ciska ook mee kon lopen!

En stiekem ook wel leuk om te zien wie er nog meer actief zijn op bokt :+

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: B springen op SO Parafrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:17

Haha oeps mijn filmpjes zijn wel een beetje slecht, allemaal bewogen en scheef :=

Goed gedaan man! Ook superveel respect voor je dat je zomaar op dit soort paarden eventjes gaat springen! :oo Durf ik echt niet hoor, doe mij die dressuur maar :') Lekker naar de L volgend jaar, dat kan jij makkelijk!

fessie_lover
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Borne

Re: B springen op SO Parafrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 23:09

Wat leuk om een stukje SOP op bokt te zien! Je hebt Ciska netjes rondgestuurd, ondanks dat ze soms liever zelf het tempo wilde bepalen.
En Varnick blijft natuurlijk ook een knappie!

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: B springen op SO Parafrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:08


goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: B springen op SO Parafrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 12:44

Bedankt allemaal voor de leuke reacties! En ik heb me in het topic gemeld :D