Springen met 1 oog

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

B_r_e_n

Springen met 1 oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 19:25

Mijn knappe Sarela heeft november 2011 haar rechter oog verloren.
Het gaat inmiddels super goed met haar!
Omdat ze springen altijd leuk heeft gevonden zijn we het toch weer aan het proberen.
Ze zeggen dat 2 ogen nodig zijn om diepte in te kunnen schatten,
maar toch zijn er paarden die met 1 (blind) oog nog springen dus moet Sarela dat ook kunnen :D

Ik rij alweer volledig in de bak en buitenritten, maar erop met springen durf ik nog niet.
Vandaar een klein filmpje van het vrijspringen.

balken liggen zo dat ze makkelijk kunnen vallen
op "goed zoo" komt ze naar me toe dat is aangeleerd
rechtom is moelijker omdat ze de hindernis later ziet, daarom is alleen linksom hoger gegaan
uiteraard heb ik warmin-up & cooling-down gedaan

vroeger sprongen we zo:
zie 0.27 t/m 0.36

My_Lady

Re: Springen met 1 oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:40

Ziet er super goed uit bren!

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 20:41

Thanx *D

Alexandra_xJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:46

Mijn pony heeft een maanblind oog waar ze weinig tot niets mee ziet en zij springt ook nog gewoon :) Buiten, in de bak, erop en vrijspringen alles kan gewoon. Het enige wat ze doet is als ze op een hindernis afgaat een heel klein beetje haar hoofd scheefhoud zodat ze de hindernis beter kan zien.

Ik vind dit er al supergoed uitzien en denk dat het met jouw paardje helemaal goed gaat komen! :D

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:48

Wat fijn zeg dat het weer zo goed gaat! :)
Ziet er goed uit!

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 20:57

@ Alexandra; is dat de pony in je profiel? Die springt idd prima!!

@ Enya; Dank je :)

Alexandra_xJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:29

Ja de eerste pony in mijn profiel (ze lijken erg op elkaar haha). Nu is het 'voordeel' dat zij het al heeft sinds ze ongeveer 3.5 a 4 jaar is en ik eigenlijk weinig met haar gesprongen had. Ze heeft dus eigenlijk altijd met 1 oog gesprongen. Maar ik ken ook nog een ander paard dat gewoon Z sprong met 1 oog, dus wat dat betreft moet het helemaal goed gaan komen met je paardje! :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:34

Op de manege waar ik vroeger reed, was ook een pony met maar 1 oog. Die kon feilloos over een dun stroomdraadje springen zonder haar benen te breken. Het kan wel, je moet ze alleen wel heel veel vertrouwen geven!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 00:28

knappe sarela!!
Super dat ook jouw vertrouwen in haar kunnen weer bijna helemaal terug is!
Ik weet zeker dat ze er zelf al helemaal aan toe is. Knap paard!
Vindt het helemaal leuk om te zien dat het zo goed gaat! +:)+

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 08:25

@ Alexandra ; ik zag idd ook gelijkenis met je pony, leuk ding!
Z met 1 oog? Dat hoeft in mijn geval niet :) maar wel goed om te weten dat het kan!

@ kleinvosje ; hopelijk blijft de mijne achter het schrikdraad haha zo goed hoeft ze niet te worden ;)
Toen ik haar pas had sprong ze er trouwens wel over, toen heeft de boer haar 1x met haar neus ertegen gezet en sindsdien heeft ze t nooit meer gedaan.

@ zodiacje ; dank je! Ik ben ook echt zo trots op haar. Af en toe kijk ik met verbazing hoe goed ze alles doet, echt een toppaard!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:29

Wat knap van haar! En wat fijn dat ze er zo te zien toch nog allemaal vertrouwen in heeft. Dieren passen zich zoveel makkelijker aan dan mensen!

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 08:35

Marcella_e schreef:
Dieren passen zich zoveel makkelijker aan dan mensen!

Ja dat is echt een feit, wij mensen denken teveel, een dier gaat gewoon verder; het is zoals het is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:24

Ziet er goed uit! Ik weet zeker dat als je het springen langzaam weer oppakt, dat je weer zult springen met haal als in het tweede filmpje, voordat ze haar oog verloor. (Hoe is het eigenlijk gekomen, of heb ik daar overheen gelezen?)

Ik heb een verzorgpony gehad die al vanaf haar 4e blind is aan 1 oog. (is nu 26 en met pensioen). Maar ik heb ook met haar gesprongen! En dat ging prima. Ook de hoogte in.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:22

@ Chasey ; Zo die haf van jou kan er ook wat van! (heb ff in je profiel gespiekt)

ff in het kort; mijn paard had een ontstoken oog en ondanks dat de d.a meerdere keren is geweest werd het steeds erger. Op een gegeven moment was het oog bijna helemaal blind. Maar het bleef rommelen en pijn doen, dus toen heb ik het oog eruit laten halen.

Het jaar ervoor was ze bijna haar andere oog al kwijt want zoals je misschien in het filmpje ziet, zit er een deuk bij haar linker oog. Dat is gebroken geweest door een trap, haar traanbuis is kapot/weg dus als de trap 1 cm opzij was geweest, dan had ze dat oog al verloren voor haar rechter oog begon te ontsteken. (waarschijnlijk had ze er dan nu niet meer geweest want hoewel er meerdere paarden functioneren zonder ogen denk ik dat dat bij mijn merrie niet haalbaar zou zijn)

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:07

Op mijn vorige stalling was ook een paard met een oog, en deze sprong ook weer gewoon de hoogte die ze voorheen ook deden. Zij heeft ook echt iedere dag de hele dag vertrouwen.opnieuw opgebouwd. Was zo mooi om te zien toen ze weer de 1.20 haalde! Lukt jou zeker ook! succes

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 11:12

Dank je! en na al deze positieve verhalen ben ik ervan overtuigd dat het ons ook weer lukt!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:11

Dankje, ja mijn hafje kan ook goed springen. Maar hij heeft wel 2 ogen hoor ;)

Wat naar dat je pony bijna beide ogen moest missen! Gelukkig is dat niet zo! Als jullie gewoon lekker op z'n tijd weer aan het springen gaan, komt het weer helemaal goed!

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 17:43

Haha ja dat had ik begrepen ja dat je haf gewoon 2 ogen heeft :)
Maar springen doet hij erg goed, super tof zo zonder hoofdstel en zadel!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:46

wat leuk dat ze naar je toekomst als je goedzo zegt! Het springen ziet er goed uit en voor zover ik kan oordelen van hier ziet het er ook uit alsof ze het doet omdat ze het zelf leuk vindt en niet omdat jij haar eroverheen dwingt, dus als zij dit leuk vindt zou ik het vooral zo doen :D En kleine sprongetjes met jou erop zou eigenlijk alleen maar makkelijker moeten zijn, omdat jij haar dan kunt vertellen waar de hindernis is

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:46

Paarden zien geen diepte, ook niet met twee ogen. Om diepte te zien moeten de ogen naast elkaar staan. Roofdieren moeten diepte kunnen zien, daarom hebben mensen, honden, katten en grotere roofdieren hun ogen naast elkaar voor in hun kop. Prooidieren moeten rondom kunnen kijken, daarom staan bij koeien en paarden en andere prooidieren de ogen aan de zijkant. Gevolg is dat ze geen overlappend beeld van 2 ogen hebben en dús geen diepte kunnen zien.
Dus dat ene oog is voor diepte zien totaal niet relevant, want dat kan een paard tóch niet.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:55

Afbeelding

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 18:11

Dank je peacehorses.
Ze vind het ook echt leuk.
Toen ik hem aan het verhogen was stond ze stil en naar mij te kijken.
Achter mijn rug nam ze opeens een aanloop om er overheen te springen.
Dus totaal op eigen initiatief! (dat deed ze vroeger ook al) :)

@ ibbel heb nooit van jou theorie gehoord, natuurlijk wel het prooi-roofdier verhaal met de stand van de ogen maar niet het diepte verhaal. Maar paarden hebben wel een klein overlappende gedeelte... Hoe zit dat dan?

danytsiaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:32

ik vind het super knap voor het paardje en naartuurlijk ook voor jullie om daar mee om te gaan heb heel veel respect!
beterschap
ps: ik weet waar je over praat mijn hond heeft ook maar 1 oog!

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 19:40

Dank je danytsiaxx

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:46

Jou merrie doet voor de sprong wat mijn merrie met 1 goed oog (1 kant helemaal blind door staar) ook doet. Haar hoofd iets naar beneden in de laatste galopsprong.
Hoe hoger de sprong, hoe verder mijn merrie haar hoofd naar beneden doet voor de sprong (erg grappig ohz, ze duikt eerst en komt dan omhoog).

Ziet er rustig en vertrouwd uit. Paarden met slecht zicht zijn echt niet zielig hoor :).