[SGW] Cross en springen (met & zonder hoofdstel) met meneer Stip

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Cross en springen (met & zonder hoofdstel) met meneer Stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 23:06

Ik heb vanmiddag weer crossles gehad bij Rob Janssen en dacht dat het misschien wel leuk was om de filmpjes daarvan te laten zien :) Ik had ook nog wat andere filmpjes die nog niet eerder in een topic gestaan hebben (dacht ik) dus die komen er ook bij!

Vies is een 8-jarige ruin en we zijn allebei compleet groen in het springen. Tijdens mijn manege-carriere durfde ik nog niet over een ingegraven kruisje en toen ik Vies net had maakte hij van elke hindernis brandhout door zijn voeten niet goed op te tillen.
Nu hebben we een tijdje terug samen met de moddies een crossles gehad en man! :wow: Wat was dát gaaaaf! Ik heb Vies ook zelden zo enthousiast gezien (flegmatiek paard) en dus heb ik besloten door te trainen en ik heb er tot nu toe alleen maar profijt van. Niet alleen heb ik veel meer ruitergevoel ontwikkeld, ik ben echt niet bang meer en heb echt plezier in het springen gekregen.
Vies is ook veranderd sinds we fanatieker trainen. Het is een paard dat afwisseling nodig heeft en hij is nu veel enthousiaster, ook met de dressuur.

Ik wil deze zomer springlessen nemen en aan het eind van de zomer heb ik een BB-springconcours gepland staan. Er is nog heeeeeeel wat nodig om dat voor elkaar te krijgen. Vies moet het op zich kunnen, maar ik zie nog totaal geen afstanden en ben soms onderweg naar de hindernis teveel aan het nadenken waardoor ik vergeet te rijden en dan gebeurt er natuurlijk niets :+
Het wordt dus hard trianen, maar die BB is ons eerste doel, mocht dat lukken dan komt de winstpunt in de B en daarna het foutloze eventingparcours :P Dat is nu allemaal nog ver weg, maar dromen is altijd leuk he! Haha

Genoeg gepraat! De filmpjes!

De eerste is een compilatie van filmpjes van vandaag. We begonnen eerst met het oefenen van scherpe wendingen, daarna terugrijden tussen hindernissen, wat lijntjes en daarna moest ik weer het gas opendraaien voor het lijntje met de malle jan en de drie bomen. We hebben ook nog de afsprong het water in gedaan, maar die film is niet boktproof O:) Uiteindelijk ben ik zelf natte voeten gaan halen en toen deed hij het zomaar, ook toen ik er daarna weer opkroop. Ik denk dat hij daar de volgende keer niet meer zo moeilijk over doet:

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BXLIXYK4.jpg
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ADV8NZNF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MNPURQNF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NJLP6BQN.jpg

Ook nog drie aparte filmpjes. Hier moest ik wat lijntjes rijden en op de hekjes ging het mis :+ Wel spring ik hier voor het eerst de punt en die ging zomaar!

Ander lijntje, deze heb ik eerst andersom gereden. Nu spring ik de heg met het greppeltje ervoor, smalle boom, iets bredere boom, gewone boom, malle jan

En het op-afsprongetje. Ik had daar de eerste twee keer een weigering :+ snap er nog steeds niets van. Dit was de eerste keer dat we er in een écht soepele beweging op en ook weer afgingen. Ik dacht dat het een simpele hindernis was, maar het bleek toch moeilijker dan gedacht.

En een filmpje van het springen thuis een week of wat terug. Ik had geen hulp, dus de camera staat af en toe wat ongelukkig. Ook had ik een gebroken lijn neergezet, maar die kreeg ik niet gereden.

Oefenspringen in Uden een maand terug. Ik had alles heel leuk erg laag gezet, maar toen kwam er nog iemand oefenen die op ongeveer 90cm moest oefenen van haar pa (reed L-pony's dacht ik) dus de latere rondjes staan op ongeveer 80 en sommige op 90. Je ziet ook meteen dat daar de balken gaan vliegen en ik minder goed ga rijden.

En ten slotte nog een filmpje van het rijden op neckrope. Ergens aan het begin ligt de linker hindernis ineens om, dat komt doordat ik een volte wilde maken en Vies dacht dat hij moest springen :+ Niet zo handig.

Tips en commentaar mag, graag zelfs, maar houd er rekening mee dat we nog heel erg zoekende zijn en ik binnenkort gedrild ga worden tot echte springruiter O:) Haha

[edit] foto's toegevoegd [/edit]

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:12

Wat dapper van je zeg, eerst niet durven springen en nu gewoon crosshindernissen +:)+ Ik heb niet zo veel verstand van springen maar voor mijn lekenoog ziet het er netjes uit.

Veel plezier nog met je springcarriere!

Sharon_Jims

Re: Cross en springen (met & zonder hoofdstel) met meneer Stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 06:43

Gave filmpjes Annetje! Zo te zien hebben jullie veel plezier in het springen!

nathasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:27

Ziet er leuk uit! :)

Maar probeer bij zoals zo'n gebroken lijntje; in draf op het kruisje te rijden en alvast kijkende naar de volgende sprong waar je heen moet.

En je mag hem af en toe wel wat activer laten galopperen dan krijg je vaak de slordigheidsfoutjes ook niet :Y)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:51

Ik had het al vaker gezegd; ik vind het zo stoer dat crossen durf het echt zelf niet :P ik kan je verder dus ook geen tips geven. Vies blijft een stoer paard om te zien :j

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:52

ziet er goed uit.
Je mag hem actiever rijden, waardoor je afstanden beter worden, iets groter zodat je niet te dicht op de hindernis rij.
zo blijven je balken ook liggen!

succes

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:31

Ik zit hier jaloers te wezen; wat gaan jullie goed! +:)+

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:10

WOOW! :D
Ziet er goed uit, het rijden met de neckrope!
Is het moeilijk om dat een paard aan te leren?
En waar kun je het best mee beginnen?

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:11

zo ziet er goed uit en wat leuk dat dat crossen zo goed gaat
dat filmpje met die nekrope ziet er ook goed uit je lijkt veel controle te hebben

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:20

Ziet er behoorlijk goed uit voor iemand die nog niet zolang zijn angst heeft overwonnen. Hoe kom je erop om dat arme beest Vies te noemen :') Nee grapje erg leuk gewoon lekker door oefenen. Houdt hem vooral aktief want je ziet hem veranderen als hij actiever wordt gereden. Viel me vooral op bij het 2de filmpje :j

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 20:55

Wat een reacties! :D Leuk! Bedankt daarvoor!

Chocobroodje: Vies, tja :P Hij heet officieel Visent-Shadow, maar denk maar niet dat ik in de wei Viiiiiseeeent ga roepen hoor. Dat is veel te lang. Toen we hem de eerste keer zagen zaten we ook te twijfelen of hij vies was, of zijn kleur zo hoorde :P Het was het tweede, dus de naam Vies was snel geboren.

Velen zeggen dat ik hem actiever moet laten galoperen en daar kan ik alleen maar mee instemmen :j We zijn met de crosslessen de eerste keren vooral bezig geweest met dat ik hem LAAT galoperen. Ik ben nogal geneigd om als het spannend wordt terug naar draf te gaan. Ik denk dat ik hem daarom (onbewust) ook kleiner en langzamer laat galoperen.

Altobelli: Dankje :) Voor die vragen kun je beter op het natural gedeelte van Bokt kijken.

catootje: Ik heb inderdaad best wel veel controle! Alleen heel af en toe breekt hij op een volte uit, of wil niet halthouden, maar dat is zelden. Ik kan goed schakelen, sturen enz... ik doe het wel alleen maar in de binnenbak en braaf met cap en bodyprotector aan. Je weet maar nooit of hij het in zijn hoofd krijgt om iets leuks te doen :7

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:55

Het crossen ziet er veel beter uit dan eerst. In een eerder topic van jou zag het er nog onzeker uit. Nu galopeer je ook veel vaker.
Op de helft van het filmpje (met de haag) ga je dan toch weer draven en neem je je teugels wel wat te kort helaas.

Hoort dit niet bij SGW-ITP, omdat het grootste deel over crossen gaat? :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:29

Ik moest de haag vanaf de linkerkant (greppelkant) eerst vanuit draf aanrijden zodat paard tijd had om te kijken.
Fijn om te horen dat het er in elk geval beter uitziet :D Doet me goed! Nu nog het springen wat beter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:25

SPR-ITP >SGW-ITP

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:19

Ziet er heel er leuk uit,
waar is dit terrein? erg leuke afwisseling tussen hoog en laag.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:30

wat goed zeg!!!