NK voor studenten, L springen en beetje dressuur!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

NK voor studenten, L springen en beetje dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 11:18

Afgelopen weekend werd het Nederlands kampioenschap voor studenten (het VNSK) gereden bij manege Jan Dolfing in Vries. Afgelopen collegejaar zijn punten verzameld en tijdens dit weekend mochten de beste 3 ruiters per categorie strijden voor het kampioenschap.
Ik mocht meedoen in de Lb dressuur en in het L springen. We rijden op onbekende paarden waarbij we bij het springen 2 oefensprongen mogen maken en daarna gelijk het parcours in. We rijden alle 3 op dezelfde paarden, per categorie wordt er op 2 paarden gereden. Degene die het beste is over de 2 rondes heeft gewonnen. Het gaat eerst op strafpunten en daarna op stijl, niet op tijd dus.

normaal staan de hindernissen in de L voorronde rond de 70-80 cm en loopt op tot 90-100 cm in de finale. omdat deze manege over veel goede springpaarden beschikt konden de hindernissen omhoog tot 1 meter in de 1e ronde en de maximale 1.10 in de 2e ronde! Voor mij was dit de eerste keer dat ik 1.10 ging springen en had nog maar 1 keer een parcours van een meter gesprongen dus dat was wel best spannend.

In de eerste ronde waren we alle 3 foutloos maar het paard ging steeds harder (ik moest als 3e). Ik heb geprobeerd heel rustig te rijden wat best goed lukte! helaas wel fout bij de dubbel (2 galopsprongen ipv 1) wat de jury denk ik wel heeft afgestraft in stijl. Ondanks dat veel mensen vonden dat het er goed uitzag had ik namelijk de laagste stijlpunten van ons 3.

De 2e ronde werd verreden op een paard wat springen geweldig vind maar ook heel erg graag hard wil. De eerste deelnemer had een balk maar verder heel netjes. Ik mocht als 2e en vond het een heel fijn parcours en was foutloos. De 3e ruiter was ook foutloos dus het ging nu om de 2e of 1e prijs. Ondanks dat ik bij deze ronde de hoogste stijlpunten had van ons 3 was het niet genoeg om 1e te worden. Toch ben ik hartstikke tevreden over deze gereden parcoursen!

Van te voren was er ook nog een lustrumwedstrijd. Een heel lang verhaal maar op de valreep mocht ik een plek innemen en een parcours rijden op een super gave pony! Het ging echt heerlijk en had hiermee ook hoge stijlpunten! Mijn tegenstanders hadden ook 4 en 8 strafpunten en ik was foutloos maar hierbij hoefde maar 1 rond verreden te worden.

Ook mocht ik meedoen in de Lb dressuur. Op zaterdag een L2 proef en op zondag een M1 proef. Zaterdag ging de proef best lekker en bleek dat ik 10 en 12 punten meer had dan mijn tegenstanders. Helaas was die voorsprong helemaal niets vergeleken emt mijn proef op zondag waarbij ik met 35 punten verloor :D :+. Had een totale black out en alles ging rampzalig en paar keer flink verkeerd gereden en alles zowat in de verkeerde galop. Ben dus 3e geworden in de dressuur, ben toch meer een springer denk ik :D
Maar ik heb wel een filmpje van de eerste proef, de 2e heb ik gedelete om meer ruimte te krijgen voor de springfilmpjes. Maar neem maar aan dat het erg was :P

1e ronde op zaterdag:

Beetje wisselende resultaten dus maar ben heel blij met mn springen. Ben benieuwd of jullie nog tips hebben en wat jullie ervan vinden!

M_i_R

Re: NK voor studenten, L springen en beetje dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:31

Hey! Leuk om nog even terug te zien! Amore blijft echt een meesterlijk beest. Maakt zijn hoogte ruimschoots goed met springkwaliteit :D

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:35

Ehm ik ken dat helemaal niet Nk voor studenten? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:12

In principe heeft Fleury het al gedeeltelijk uitgelegd in haar inleiding, maar nog even een wat langere versie.

Studenten rijden het hele jaar door tijdens Steden Ontmoetingen afwisselend bij de diverse studenten paardrij verenigingen wedstrijden. Tijdens deze wedstrijden kunnen punten worden gescoord voor een over-all klassement waarvan de mensen met de hoogste score worden uitgenodigd om deel te nemen aan het NK voor studentruiters.

Alle wedstrijden, en dus ook het NK, worden verreden op manege paarden van de maneges waarvan de studentenverenigingen (meestal) lid zijn. De paarden worden warmgereden door anderen, waarna de deelnemer 5 a 10 minuten de tijd krijgt om het paard te leren kennen. Direct daarop volgend worden de proeven verreden.

Ik hoop dat je zo een beetje een beeld hebt van het NK voor student ruiters!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:27

Jeuj! *\o/* Heeft mijn duimen toch nog nut gehad zie ik! Gefeliciteerd met je tweede plaats! WHOEEEOEEE super goed zeg!
Ik vind je tweede parcours er erg netjes eruit zien. Paard blijft mooi in takt.
Het eerste parcours had je best wat meer mogen gassen, ook al zeg je dat hij zelf al wat harder wilde. Je langzaam, daardoor wordt 't paard vlak in de galop en ook in de sprongen zelf. Dat maakt het ook moeilijker om alles passend te maken voor het paard. De volgende keer dus niet alleen maar inhouden, maar je benen er heel goed bijhouden!

En wat een hoogtes hé! :oo Pfoeeee! Knap hoor!

Ben wel een beetje benieuwd naar je punt voor het wijken. Je paard valt daar over de buitenschouder weg en heeft geen pas écht geweken. (haha, zo ziet het er ook uit als ik dat met Vies doe :P moeilijk moeilijk ik weet het!) Probeer goed je buitenteugel erbij te houden en wat minder stelling te vragen, dan lukt het vaak al wat beter.

De middenstap is mooi, net als de middengalop! Hij stapt niet heel erg veel over, maar je ziet dat jij heel goed je best doet. Je gaat mooi mee met je handen, ondersteunt met je been en hij maakt braaf de passen langer. Aan het eind van de korte diagonaal maak je hem weer korter +:)+
Mij valt over het algemeen (ook met de dressuur) op dat je met erg gespannen armen rijdt. Je hebt ze ook vrij laag. Ik denk dat het paard van de dressuur hierdoor in de galop ook wat te diep gaat lopen en op de voorhand komt.
Verder zit je er echt heel erg netjes rechtop op en zover ik kan zien liggen je benen ook steeds mooi stil om het paard heen! Netjes gedaan hoor Fleur! En nu hard oefenen en volgend jaar weer? :D

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:31

Maar je kan er niet lid van worden en dan met je eigen paard rijden? Is het alleen voor studenten die geen paard hebben?

Daar was ik wel nieuwsgierig naar, want in de paard en sport stond er ook een artikel over studentenverenigingen maar kon hier geen antwoord op krijgen!;)

Ook namens mij gefeliciteerd met je behaalde plek! :D

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:34

Op de SO's rijd je op de paarden bij de manege van de organiserende vereniging. Er doen geen eigen paarden mee om het zo eerlijk mogelijk te houden. Je loot dus in principe vreemde paarden :)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:37

Je rijdt idd altijd op vreemde paarden. Maar betekent natuurlijk niet dat ruiters geen eigen paarden mogen hebben. Er zullen genoeg ruiters eigen paarden hebben, maar deze krijgen dan een weekend vrij (althans, in mijn geval dan ;)...)

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 16:50

@ Annetje: Ik denk dat de jury wat betreft de eerste ronde springen ook zo gedacht heeft en nu ik de filmpjes terug zie begrijp ik dat ook steeds beter. Lang leve de filmpjes dus want mijn gevoel zei dat ik niet te langzaam reed.

Voor mijn 1e wijken had ik een 4. Ik lootte als 3e op dit paard dus had mijn tegenstanders al kunnen zien. Het paard was heel fijn te rijden maar met wijken en de galop had hij heel veel moeite. Bij een ruiter ging hij bij wijken in protest wat voor veel spanning zorgde en ook de galop had veel spanning. Ik heb dus geprobeerd om er zoveel mogelijk rust in te houden. Dat wijken heb ik geoefend eventjes en dat ging gewoon niet lukken dus heb ik gekozen voor er zoveel mogelijk de rust in te houden en dan een 4 te scoren ipv een 3 bijvoorbeeld.
Vanaf nu moet ik in de M dressuur rijden en dat is eigenlijk nog veel te moeilijk dus ik ga niet voor volgend jaar weer op VNSK staan qua dressuur maar omdat L springen de hoogste categorie is voor het springen mag ik daar in blijven rijden en probeer ik er volgend jaar weer bij te zijn :D.

M_i_R: Die Amore was echt geweldig ja! Vond het zo leuk dat ik onverwachts een rondje op deze crosspony mocht maken! Die hindernissen waren nog best hoog voor die pony maar hij sprong het met gemak terwijl ik ook nog niet de kleinste ben!

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:46

Geweldig Fleur! Je mag tevreden zijn :)

@Mister T: Er is juist een speciale vereniging ontstaan voor ruiters die een eigen paard hebben en eigenlijk geen behoefte meer hebben aan wekelijkse lessen op een manege. Die vereniging is HOP. Als je echter mee wilt doen aan de nationale wedstrijden, dan rij je inderdaad altijd op vreemde paarden. Net als hierboven is gezegd, dat is het eerlijkste voor iedereen, omdat het zo echt om de beste ruiter gaat! Voor meer info kun je kijken op http://www.studentenruiters.nl of ons mailen via info at studentenruiters.nl

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:10

Leuk om terug te zien! Netjes gereden hoor! Amor is echt leuk, kleine crosspony!