Gianna onderzadel en vrijspringen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SummerLess

Gianna onderzadel en vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:03

Vandaag zijn we wezen springen met Gianna
eerst onder zadel en toen zijn we over gegaan op vrijspringen
het vrijspringen was nieuw voor ons .

geniet van de foto`s

Afbeelding
Gianna en Nadeche

Afbeelding
60 Cm.

Afbeelding
70 Cm.
we hebben tussen door nog heel vaak de 60 Cm genomen en gestapt en gedraft

Afbeelding
80 Cm.
zelfde als de vorige foto vaak genoeg 70 Cm genomen en gestapt en gedraft

Vrijspringen

Afbeelding
Die rood met witte balk ligt daar zodat ze er niet aan die kant langs gaat..
en ze sprong liever over die dan over de hindernis..

Afbeelding
Dit vind ik persoonlijk de mooiste foto..

Afbeelding
.

en als afsluiter een filmpje van de sprong van 85 Cm
dat is het recor tot nu toe onder zadel..
85 Cm springen met Gianna

we hebben tussen door echt genoeg de zelfde hindernis genomen maar dit zijn de mooiste foto vind ik persoonlijk
we hebben ook gestapt en gedraft tussendoor als afwisseling
we hebben haar na het vrijspringen nog even alleen in de bak gedaan en toen hebben we voor de zekerheid de hindernis afgebouwt ze was redelijk moe en ze kreeg nog wat te eten en ging toen we weide nog weer op

commentaar mag wel als het maar opbouwend is
nadeche haar houding is misschien wat onwennig maar ze hebben al een tijdje niet gesprongen dus het was even wennen
Gianna springt of ze nou niet uitkomt of ze springt te vroeg
ze komt bij beide voorvallen een stuk achter de indernis nog neer
echt een groot stuk..

:wave:
Laatst bijgewerkt door SummerLess op 14-06-09 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Gianna onderzadel en vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:04

Waarom ga je op het laatste moment in galop?

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:09

Joolien schreef:

anders word gianna steeds drukker
en zo gebeurt dat niet..
en nu komt ze ook net iets beter uit

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:05

sorry ff heel offtopic. maar ik heet Gianna en hoor mijn naam bijna nooit ergens anders, wat grappig dat er een paard is die deze naam met mij deelt;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:31

SummerLess schreef:
Joolien schreef:

en zo gebeurt dat niet..

Dit is juist geen slimme methode om het aan te pakken. Je kunt beter een paar keer op de hindernis afrijden en dan halthouden voor de hinderis. Zo kun je dan na eeen paar keer halthouden been geven en dan gaat ze heel rustig.
Nu wordt ze waarschijnlijk alleen nog maar heter...

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:05

Ik vind het er wel leuk uitzien :)
Heb niet echt commentaar op je foto's, maar wel op de reaktie van Joolien eigenlijk... Halthouden voor de hindernis is helemaal niet slim, zo leer je een paard weigeren en helaas rijd ik daar nu een gevalletje van (waarschijnlijk) zodra ik nu namelijk iets teveel teugelcontact pak dan weigert hij.. dus ik moet als een kip zonder kop met een licht teugel contact over hindernissen gaan...

Ik denk dat als dat helpt voor dat paard, dat het dan toch ook wel goed is :) Het is nu niet dat ze reuze sprongen maken, ze hebben gewoon lol!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:47

Controle krijg je door veel inuitjes te rijden, zo kunnen ze niet racen, train daar eens mee ;)

Bijv. in-uit 1 galopsprong in-uit, 2 galopsprongen en wat hogere sprong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 07:49

Bitterbal schreef:
Ik vind het er wel leuk uitzien :)
Heb niet echt commentaar op je foto's, maar wel op de reaktie van Joolien eigenlijk... Halthouden voor de hindernis is helemaal niet slim, zo leer je een paard weigeren en helaas rijd ik daar nu een gevalletje van (waarschijnlijk) zodra ik nu namelijk iets teveel teugelcontact pak dan weigert hij.. dus ik moet als een kip zonder kop met een licht teugel contact over hindernissen gaan...

Ik denk dat als dat helpt voor dat paard, dat het dan toch ook wel goed is :) Het is nu niet dat ze reuze sprongen maken, ze hebben gewoon lol!

Ik geef zeer regelmatig springles, en als ik er een race-eend heb tussenzitten, laat ik ze altijd een keer halthouden voor de sprong, geen enkel paard die daarvan zelf gaat stoppen. Dat heb ik nog niet meegemaakt. Je gebruikt juist een overgang terug zodat hij dan na een tijdje zelf terug komt voor de sprong. Als het paard heel rustig blijft zal je het paard na een tijdje zelfs met been weg kunnen rijden.

Nee, paarden gaan echt niet leren stoppen van deze methode.

rode_tomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:34

Hee!
Ik ben het eens met bovenstaande, je paard racete er nu echt op af.
Ik heb een tijd geleden ook een pony gereden die super snel naar de hindernis wou, geen houden aan. Als je een keer gewoon een heel laag sprongetje (echt laag) neerzet, en er heen stapt, en dan erover heen stappen en na de hindernis halthouden. Als dat goed gaat, stap je eerst een gedeelte naar de hindernis toe, en gaat dan verzameld draven voor de sprong en springt de lage sprong. Na de sprong ga je weer terug in stap. Zo kan je het steeds verder opbouwen. Bij mij heeft het toen heel goed gewerkt en ik kon er uiteindelijk zo een hoog parcourtje rustig mee springen.

Veel suc6!

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:45

wij doen niet vaak springen
we rijden meer dressuur en maken buitenritten
maar we zullen de tips gaan gebruiken :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:50

[qoute Jolien] Dit is juist geen slimme methode om het aan te pakken. Je kunt beter een paar keer op de hindernis afrijden en dan halthouden voor de hinderis. Zo kun je dan na eeen paar keer halthouden been geven en dan gaat ze heel rustig.
Nu wordt ze waarschijnlijk alleen nog maar heter.. [qoute jolien]

Hier kan ik me ook niet echt in vinden, zo leer je een paard het weigeren heel makkelijk aan.

Wat je beter kunt doen is in een rustige draf aanrijden en ruim van te voren een volte rijden en dan vervolgens aanrijden naar de hindernis.
Waar je ook een goede controle mee krijgt zijn in uitjes springen, hier kan je heel mooi het tempo mee leren beheersen.
Wat ook heel belangrijk is niet elk rondje benutten om te kunnen springen, pak ook wat dressuurmatige oefeningen tussen door.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:16

Mijn verzorgpony werd ook heel heet voor de sprong. Zo heet, dat hij het zelf niet meer aandurfde om te springen. ;)
Ik ging toen gewoon voor de hindernis stappen, en daarna rustig over in draf, doorzitten. Ik hield hem zo kort en rustig mogelijk. Uiteindelijk had hij door dat je er echt niet in een noodvaart overheen kunt gaan, dus bleef hij van zichzelf rustig. Maarja, het verschilt natuurlijk per paard/pony! Ik zou als ik jou was wat in-uitjes oefenen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:58

meggiemeg schreef:
[qoute Jolien] Dit is juist geen slimme methode om het aan te pakken. Je kunt beter een paar keer op de hindernis afrijden en dan halthouden voor de hinderis. Zo kun je dan na eeen paar keer halthouden been geven en dan gaat ze heel rustig.
Nu wordt ze waarschijnlijk alleen nog maar heter.. [qoute jolien]

Hier kan ik me ook niet echt in vinden, zo leer je een paard het weigeren heel makkelijk aan.

Wat je beter kunt doen is in een rustige draf aanrijden en ruim van te voren een volte rijden en dan vervolgens aanrijden naar de hindernis.
Waar je ook een goede controle mee krijgt zijn in uitjes springen, hier kan je heel mooi het tempo mee leren beheersen.
Wat ook heel belangrijk is niet elk rondje benutten om te kunnen springen, pak ook wat dressuurmatige oefeningen tussen door.

Bij een volte creeer je ook voor het paard een mogelijkheid om weg te draaien voor de hindernis. Met mijn methode laat ik ze altijd stoppen voor de drafbalk. Wanneer het laag is, zouden ze dan zelfs nog vanuit halthouden kunnen aandraven en eroverheen gaan. Het gaat er gewoon om dat het paard denkt dat hij terug moet komen voor de overgang en dat je hem dan zelf met been weg kan rijden.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:22

mensen even iets vanuit mij..
uhmm..
ik ga gewoon een paar dingen proberen
willen jullie hier ook wel niet over door gaan
want zo gaat het over het gene van hoe naar een hindernis rijden met je paard en niet over de foto`s..
danke voor jullie begrip :D

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:20

Op de laatste foto staat je oxer helemaal fout gebouwd (als ik het goed zie op de foto): je achterste balk ligt lager dan de bovenste voorste balk, waardoor je paard de sprong veel moeilijker kan inschatten. Volgende keer dus op letten dat je achterste balk hoger of even hoog is als de voorste ;)!
Bovendien zou ik de sprong bij het vrijspringen helemaal tegen de kant plaatsen (waar de rood-witte balk nu ligt), en de rood-witte balk schuin naar beneden langs de sprong, waardoor je een gangetje creëert.
Verder wel leuke foto's!

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:22

My_star schreef:
Op de laatste foto staat je oxer helemaal fout gebouwd (als ik het goed zie op de foto): je achterste balk ligt lager dan de bovenste voorste balk, waardoor je paard de sprong veel moeilijker kan inschatten. Volgende keer dus op letten dat je achterste balk hoger of even hoog is als de voorste ;)!
Bovendien zou ik de sprong bij het vrijspringen helemaal tegen de kant plaatsen (waar de rood-witte balk nu ligt), en de rood-witte balk schuin naar beneden langs de sprong, waardoor je een gangetje creëert.
Verder wel leuke foto's!

van de oxer klopt hoor
moeten we de volgende keer om denken
en we zullen hem ook tegen de kant aan zetten dan maar omdat er dan nog een stukje vrijligt zijn we dan bang dat ze daar misschien ook nog wel dor haan zal gaan
en zo probeerde we het te voor komen
er waren niet mee staanders daarom deze bouw zo.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:13

SummerLess schreef:
Joolien schreef:

en zo gebeurt dat niet..

Dat moet ik ook met mijn pony ;)

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 10:38

Citaat:
en zo gebeurt dat niet..

Citaat:
Dat moet ik ook met mijn pony ;)

dat is ook zo een beetje geleerd op de manege
dus jaa dan doe je het ook zo..

Poisson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:15

Ze zet best vroeg af toen jij erop zat ;)

Poisson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:17

Ze springt goed *D

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:25

SummerLess schreef:
Dit is juist geen slimme methode om het aan te pakken. Je kunt beter een paar keer op de hindernis afrijden en dan halthouden voor de hinderis. Zo kun je dan na eeen paar keer halthouden been geven en dan gaat ze heel rustig.
Nu wordt ze waarschijnlijk alleen nog maar heter...

Ik heb heel lang les gehad van een erg goeie springruiter en die heeft mij dit ook geleerd.Ik had ook een erg heet paard.Het paard leerd hier niet om maar elke keer te weigeren,maar ze leerde dat ze naar mij moest luisteren,en dat het niet zo moest gaan zoals zij het wou.

MBonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:30

nou, je moet natuurlijk niet pal voor de hindernis stoppen, maar een paar meterjes van de hindernis af, kheb ook zoon geval, ziet mijn pony een hindernis word ie helemaal gek, denkt neit meer na, en stormt er als een gek op af...na de hindernis niet meer te stoppen, nu krijgen we les, gaat al stukken beter.. draf doet ze al goed enzo, en wij moesten ook, aanvoelen?? gaatie te hard, stilstaan, belonen, en weg draaien, opnieuw proberen, naar tydje gaatie van zelf rustiger!! En dan leertie heus niet weigeren, hij moet gwn luisteren...!! :P XxxDaphnee(L)

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:21

MBonita schreef:
nou, je moet natuurlijk niet pal voor de hindernis stoppen, maar een paar meterjes van de hindernis af, kheb ook zoon geval, ziet mijn pony een hindernis word ie helemaal gek, denkt neit meer na, en stormt er als een gek op af...na de hindernis niet meer te stoppen, nu krijgen we les, gaat al stukken beter.. draf doet ze al goed enzo, en wij moesten ook, aanvoelen?? gaatie te hard, stilstaan, belonen, en weg draaien, opnieuw proberen, naar tydje gaatie van zelf rustiger!! En dan leertie heus niet weigeren, hij moet gwn luisteren...!! :P XxxDaphnee(L)

Ik ga dat ook proberen, want dat probleem heb ik ook ;)

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:25

Poisson schreef:
Ze zet best vroeg af toen jij erop zat ;)

ik zit er zelf niet op
maar eigenaresse/verzorgster
ik rij af en toe wel op haar
maar springen doe ik niet met haar
ik ben echt als de dood voor springen
en als ik moet springen spring ik met een paard maar die staat op de manege een kilometertje verderop en die heeft last van z`n rug dus dat doe ik ook niet

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:53

Ziet er op zich vriendelijk uit, maar ben het eens met Jolien.
Je leert het paard zo niet te weigeren, maar te WACHTEN op jou, dit moet je enkel niet doen vlak voor de hindernis, maar een paar meter van tevoren. Op dit moment neemt het paard de leiding en springt het paard met jou, wanneer je iets meer de hoogte in gaat kan het gevaarlijk worden wanneer ze niet uitkomt.

Nog een andere tip wat bij mij wel gewerkt heeft, galoppeer gewoon in een handgalopje om de hindernis heen, sluit de volte en open hem weer, totdat jij controle hebt, elke keer zal je paard denken dat hij moet springen, maar dan stuur je 'm weg. Wanneer jij het idee hebt dat zij niet meer zo let op de hindernis maar op jou, spring je. Zo leert het paard wachten. Idd niet er langs gaan sturen, dat gaat namelijk op een gegeven moment wel fout.

Nog een kleine toevoeging over het stilzetten voor de hindernis. Als je paard leert wachten, verliest hij NIET zijn lol in het springen hoor, hij zal niet gaan weigeren, omdat hij het leuk vind. ;)